32- eller 64-bitars Windows 7?

Permalänk
Medlem

32- eller 64-bitars Windows 7?

Jag ber, till att börja med, om ursäkt ifall en liknande tråd har skrivits, men jag har tittat runt lite och inte hittat någon iallfalll.

Har kopierat det nedan direkt ifrån min andra tråd i ett annat forum (på annan webbsida), men där har jag endast fått ett svar på månader, har nog bättre tur här hoppas jag.

"Jag funderar på att köpa Windows 7 senare när det släpps i Sverige, mitt dilemma är om jag ska välja 32 eller 64 bitars versionen. Så vitt jag vet kan 64-bitars Windows utnyttja över 3GB RAM (jag har 4GB) och så är 64-bitars OS generellt kvickare än 32-bit.

Så därför har jag nu två frågor:

1. Jag har en processor som stöder 64-bit, är det övriga krav på hårdvara utöver processorn förutsatt att man har 64-bitars drivrutiner för alll hårdvara?

2. Har hört att när 64-bitars OS först släpptes så var det stora inkompabilitetsproblem med mjukvara (och hårdvara?). Så frågan är om dessa problem fortfarande existerar idag? Många program och spel brukar funka med 64-bit efter vad jag har förstått, men hur är det med prestanda? Samt äldre spel som inte har 64-bitars stöd?

Har försökt att googla fram svar, men inte hittat något vettigt. Det jag i huvudsak använder datorn till är att spela spel och visst skolarbete."

Tycker att det kanske börjar bli moget att gå över till 64-bit i och med nästa OS uppgradering.

Tack på förhand för svar!

Permalänk
Medlem

Kör på 64-bit om du inte har väldigt gammal hårdvara eller använder riktigt gamla spel/program.

Har kört Vista x64 sedan det släpptes och numera Windows 7 x64 och det var bara första halvåret när Vista var nytt som det var lite si-och-så med drivrutiner etc. Numera är det inga problem.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Hedersmedlem

Spelprestandan är lika när man kör 32-bit spel. Stora avvikelser beror i så fall på någon lurig bugg.
Använder man riktigt gamla spel så kan man komma i knipa då windows 64-bitversioner inte ö.h.t. kör 16-bitarsprogram. Men spel från de senaste 12-13 åren har varit 32-bitar. Dessa spel kan lika gärna ha något annat problem som gör att de inte fungerar i 32-bit version av vista eller win7.

64-bit är det givna valet.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för snabba svar! Då blir det x64 senare i år