Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M89
Dessa tester stämmer inte kolla istället på tester gjorda av stora sidor Anandtech, Tomshardware m.m

?

kan du dra fram lite tester där man kört i låg upplösning och sedan ökat till spelet nästan är 100% beroende av grafikkortet?

Permalänk
Medlem

DÅ måste jag vara totalt blind då det står "higher is better" och sen står det

The AMD Phenom II X4 955 gets a 2fps performance boost in Unreal Tournament 3 when using DDR3 memory, making it 8fps faster than the Phenom II X4 940, and 10fps slower than the _Intel Core 2 Quad Q9650_.

Snälla jag kanske bara är morgontrött vad missar jag?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klk
har du verkligen förstått testet? titta igen (noga)

Tja, jag vet inte riktigt vad du syftar på men jag har svårt att tänka mig att det skulle kunna vara något annat när författaren till artiklen skriver att begränsningen snarare beror på GPU:n.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Snälla jag kanske bara är morgontrött vad missar jag?

hmmm... det var ju jämförelsen mellan i7 och phenom

om du ser så har i7 klar ledning på låg upplösning, ökar du upplösningen så går phenom om (den är snabbare eller likvärdig i7's värstingar)

vad diskuterar du?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klk
har du verkligen förstått testet? titta igen (noga)

Har du titat nog då?

Dom gör testet med ett GTX280 som är flask halsen

http://www.techspot.com/review/162-amd-phenom2-x4-955/page11....

Här hoss tomshardware skriver dom att ett GTX260 (snartlikt 280) inte duger för att göra rättvisa så dom kör med ett 4870x2

http://www.tomshardware.co.uk/phenom-x4-965,review-31655-8.ht...

Här i 1920x1200 i Samma spel vinner 920 över en överklockad 965 på 3,8ghz med över 10%...

Roade teori om cachen. Dock så bygger hela det testet som du länka på att dom nått en flaskhals. Inget annat.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Roade teori om cachen. Dock så bygger hela det testet som du länka på att dom nått en flaskhals. Inget annat.

det är ingen teori, det går för vem som helst och läsa hur processorerna är utformade och då även cachen samt om man förstår skillnader så är det glasklart. Givetvis kan inte vem som helst detta då det handlar om avancerade hårdvarukunskaper

Permalänk
Medlem

Alltså, denna tråden har blivit galen! Haha. Men lite ONTOPIC:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
om du klockar och pillar en del lär du ju ta ett najs mobo och billig prolle som nån sa, men, jag tycker du kan satsa på en lågt klockad ph2x4 eller en x2 som du låser upp. då blir det mer pengar över att köpa minnen och grafikkort för. vad har du för grafikkort nu?

Just nu har jag ett Gigabyte hd4850 512mb, som för övrigt är skitvarmt. Klarar inte Furmark i högsta möjliga upplösning utan att bli överhettat. Så jag har definitivt planerat att köpa ett nytt, eller två. Inet har ju bra erbjudande på Gigabyte GTX260 OC just nu (1490kr), så det är helt klart ett alternativ. Men moderkortet krånglar och då känns det inte värt att köpa ett nytt s775 mobo, utan då väljer jag att uppgradera hela sk*ten i samband med i5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klk
det är ingen teori, det går för vem som helst och läsa hur processorerna är utformade och då även cachen samt om man förstår skillnader så är det glasklart. Givetvis kan inte vem som helst detta då det handlar om avancerade hårdvarukunskaper

Det roliga är att jag skrev ett inlägg som visar på att dina fakta källor inte håller. Istället för att ta det som en man och erkänna ditt fel så bablar du vidare.

Du har säkert rätt i att AMD är bättre på att hantera cachen..

Faktat kvarstår. I7 920 är snabbare så vem bryr sig ? Det fps vi är ute för. Inte bevisa relativitets teorin!

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Det roliga är att jag skrev ett inlägg som visar på att dina fakta källor inte håller. Istället för att ta det som en man och erkänna ditt fel så bablar du vidare.

hur kommer det sig att i7 920 slår phenom 955 på låg upplösning men phenom 955 slår i7 920 i hög upplösning? (unreal)

orsaken att jag inte svarade var att det är rätt jobbigt när personer vägrar ta till sig information som presenteras mitt framför ögonen, de letar istället fakta för att bekräfta vad de bestämt sig för är rätt

Permalänk
Medlem

klk,
i den mån en Phenom kan slå en Core i7 så är det i ett så ovanligt specialfall att det är ändå ingen som är intresserad. I alla vanliga sysslor, som folk håller på med på datorn, tar Intel storslam.

AMD har åtminstone hyfsad koll på prissättning, så de kan fortfarande rekommenderas för många även om de är långt ifrån några prestandakronor.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klk
hur kommer det sig att i7 920 slår phenom 955 på låg upplösning men phenom 955 slår i7 920 i hög upplösning? (unreal)

orsaken att jag inte svarade var att det är rätt jobbigt när personer vägrar ta till sig information som presenteras mitt framför ögonen, de letar istället fakta för att bekräfta vad de bestämt sig för är rätt

Anledningen till varför vi tvivlar är väl snarare att du inte kan (eller vill) se hela bilden, för dig verkar det ju räcka med att AMD får fler poäng i något test and that's it! Du har fått den bekräftelsen du behöver och nu kan du dö nöjd.

Men det test du länkar pekar på GPU:n som flaskhalsen vid testet så vad är problemet egentligen? Eller har du bestämt dig för vad som är rätt istället för ett konstaterat faktum?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M89
Dessa tester stämmer inte kolla istället på tester gjorda av stora sidor Anandtech, Tomshardware m.m

Du kan ju inte seriöst säga att Tomshardware är en grym sida??? mer AMD fientlig hemsida får man ju leta efter...
Anandtech är en bra sida dock..
AMD's Phenom II är något bättre i vissa spel och något sämre i andra än intel's i7 dock slåss AMD med intel genom att göra sina processorer så billiga som möjligt något som i5 ( som enligt källor ska prestera som i7'n ) kan göra så att vågskålen tippar över i "Budget" klassen av processorer...

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Att AMD's AM3 prollar skulle vara lika bra eller bättre än i7 är ett roligt skämt. I7 och förmodligen även de billigare i5orna kommer nog prestera bättre än AMD's bästa quads efter klock. Pris vs prestanda blir Intel efter i5 så AMD verkar inte ha så mycket att säga till om längre

AMD kommer nog aldrig kunna konkurrera med Intel som man gjorde ca 7-10år sedan igen med tanke på hur kasst dom går varje år finansiellt.

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

Då detta har blivit till en i7 vs Phenom II tråd, finns det väl bara en sak att göra. Även jag som AMD-användare måste erkänna att i7 är den kraftfullare processorn, 955 tar i många spel kakan över en i7 920 men i många fall tar i7 hem kakan.

Det enda som är viktigt är detta, är priset värt den prestandan en i7 ger över Phenom II?
http://www.pureoverclock.com/article794.html

Visa signatur

I7-930 @3.6GHz | XFX 5870 XXX | OCZ Platinum DDR3 3x2GB | ASUS Rampage III | Lian-Li 343B | Corsair H5O 2x Scythe GT @1700RPM P&P |

Permalänk
Medlem

Måste kommentara lite i bråket Amd Fans och Intel Fans.

i7 mot phenom2 är stora.

Kan säga att jag har testat båda. Spelar absolut ingen roll i spel där dom presterar likvärdigt. Skiljer minimalt några fps hitt och ditt. Men sen när vi kommer till WinRar tex. Då vinner i7 överlägset likadant i redigering mm

Så när i5 kommer. Som en del säger kommer AMD gå åt helvete.
Ja kanske det men kommer alltid va AMD Fan mot Intel Fan.

AMD kommer ju med nya processorer dom med. Men åter stå och se vad i5 har att ge.

Själv kör jag med Intel/Nvidia. För har haft AMD/ATI lång tid. Och har börjar lessna på att dom inte tål så höga tempraturer och att jag ville testa lite nya saker.

ATI kort har en tendens att låta. Plus att själv tycker jag många spel är optimerade för nvidia. Pga dom har en större fot i marknaden. Men ändrar sig långsamt.

Så mitt tips är att vänta på i5 se vad den kan åstakomma. Om du inte gillar den köp en AMD. För kan ju komma en ny/nya AMD processor/er snart med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phant0m
Jag har kikat lite på de brädor som finns på prisjakt, och det lutar åt ett Asus P7P55D Deluxe. Lite dyrt egentligen men jag ska nog lyckas spara ihop till det. De nya prollarna har jag ingen koll på. Ska försöka leta upp SweClockers artikel som var för ett tag sedan.

Och såg att det var någon som undrade över minnen; jag har just nu 4gb Corsair PC6400, vilka jag självklart tänker byta ut. Men vilka DDR3-minnen ska man köra på? Och kommer jag att kunna ha mina nuvarande till en början eller är dem inte alls kompatibla med nya P55?

Nej, du måste ha nya minnen.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FearKill
text text text

Självklart är i5an en mycket mera prisvärd spel processor än i7.

Roliga här är att KLK drar sin teori om cachen och håller fast vi den, emot faktan att testet han hänvisar till flaskar pga. ett grafikkort och andra tester visar motsattsen.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Alltså snälla, det var inte det här jag menade när jag skapade tråden. Visst, den heter "Ännu en AMD vs Intel", men den ligger i köpråd och det enkla jag undrade över var om det är värt att köpa AMD nu när i5 kommer om några veckor.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Nej, du måste ha nya minnen.

Okej, jag räknade med det. Jag hade tänkt mig dom här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=365004 , känns inte för dyra och dom har fått bra omdömen på prisjakt. Men, minnen är inte min starka sida (definitivt inte DDR3) så jag tar gärna emot andra förslag. Men priset går jag inte upp med vad gäller minnen, runt tusenlappen blir bra. Och jag kom att min låtsasfarsa har eget företag så då går momsen bort, alltså har jag råd att med lite mer.

Det jag har lagt ihop nu är:
Asus P7P55D Deluxe
Corsair XMS3 Twin3X DDR3 PC10600/1333MHz CL9 3x2GB
Intel Core i5 750 2,66GHz Box

Och sen ska jag även införskaffa en Noctua NF-P12 tror jag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phant0m
Alltså snälla, det var inte det här jag menade när jag skapade tråden. Visst, den heter "Ännu en AMD vs Intel", men den ligger i köpråd och det enkla jag undrade över var om det är värt att köpa AMD nu när i5 kommer om några veckor.

Okej, jag räknade med det. Jag hade tänkt mig dom här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=365004 , känns inte för dyra och dom har fått bra omdömen på prisjakt. Men, minnen är inte min starka sida (definitivt inte DDR3) så jag tar gärna emot andra förslag. Men priset går jag inte upp med vad gäller minnen, runt tusenlappen blir bra. Och jag kom att min låtsasfarsa har eget företag så då går momsen bort, alltså har jag råd att med lite mer.

Det jag har lagt ihop nu är:
Asus P7P55D Deluxe
Corsair XMS3 Twin3X DDR3 PC10600/1333MHz CL9 3x2GB
Intel Core i5 750 2,66GHz Box

Och sen ska jag även införskaffa en Noctua NF-P12 tror jag.

Om man inte hittar tillbaka förrän efter så här lång tid så är det väl inte så konstigt? =P

Permalänk
Entusiast

Själv skiter jag i allt vad dessa "tester" visar. Jag själv väljer det som plånboken tillåter.

Vill man ha bästa prestanda för en bestämd summa pengar, väljer man AMD.
Vill man ha bästa prestanda oavsett priset, väljer man Intel

EDIT:
Om man ändå inte skall satsa på den allra senaste och dyraste som finns på marknaden, kan man lika gärna satsa på ett AMD-system, då man får mer prestanda för samma summa pengar än mot ett prismässigt sett motsvarande Intel-system.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SysGhost
Själv skiter jag i allt vad dessa "tester" visar. Jag själv väljer det som plånboken tillåter.

Vill man ha bästa prestanda för en bestämd summa pengar, väljer man AMD.
Vill man ha bästa prestanda oavsett priset, väljer man Intel

Tja, Intel har budgetprollar också. En E5200 för ca. 600Kr kommer man långt med, och den klockar fint även på de absolut sämsta brädorna pga hög multipel.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Om man inte hittar tillbaka förrän efter så här lång tid så är det väl inte så konstigt? =P

Förstår absolut inte vad du menar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Självklart är i5an en mycket mera prisvärd spel processor än i7.

Roliga här är att KLK drar sin teori om cachen och håller fast vi den, emot faktan att testet han hänvisar till flaskar pga. ett grafikkort och andra tester visar motsattsen.

haha är det inte det KLK's "teori" är?

att när grafikkortet flaskar så går phenom om. därför går AMD om när upplösningen höjs då grafikkortet redan jobbar för fullt. men sedan är en 955 med moderkort kanske 1000kr billigare än 920 med moderkort...

i5 kommer förmodligen bli det bästa valet för spel nu i vinter skulle jag tro...

Visa signatur

...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phant0m
Förstår absolut inte vad du menar.

Oj sorry visste inte att det var du som starta tråden, pinsamt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Solaris
för dig verkar det ju räcka med att AMD får fler poäng i något test and that's it! Du har fått den bekräftelsen du behöver och nu kan du dö nöjd.

Du verkar ha missat ungefär 100% av vad klk har sagt? Läs vad han säger om cachen så förstår du att det inte räcker med att amd får fler poäng i nåt test.
Och ni som tror att bara för att i7 presterar bättre i nåt test så är det den bästa, läs mitt inlägg som jag skrev...

Permalänk
Medlem

Beroende på prisförändring när i5 släpps så tror jag säkert det kan vara värt att vänta på i5 för att sedan köpa kanske am2+ som inet kanske fasar ut. Jag har ingen aning om det blir någon prissänkning, men vänta bör man annars dör man

Permalänk
Medlem