Permalänk
Medlem

Fiber till mitt rum

Hej!
Vi håller på och bygger fiber i vårat samhälle (läs mer på denna länk) och vi ska förstås ansluta oss. Det är 100/100 vi ska ha.

Vi kommer ha dosan och allt i kontoret på andra sidan villan på botten planet och jag vill ju gärna ha det till mitt rum på andra våningen och tänkte om man kunde dra en kabel på utsidan av huset, till mitt rum. Och jag undrar då om man behöver någon extra utrustning för detta, typ som fiber kablage, extra dosa osv.!?

Och blir det bättre hastighet om man har tex ett gigabit nätverkskort i PCIe platsen? Fast nu har jag en ganska gammal dator (se sign 1.) och den klarar ju bara AGP och en till som jag inte vet vad den heter... =/ Kan ta bild så får ni se...

Sedan vill jag ha en switch för att koppla in hårddiskar, flera datorer och sånt och undrar vilken som är bra. Har kollat på denna och den ska gärna ha 8 portar om ni rekomenderar någon annan.
Blir det bättre hastighet mellan datorerna om switchen klarar gigabit?

Tacksam för alla svar!

OBS! Har sökt! OBS!

EDIT: Kolla på denna Bild längst till vänster på moderkortet så finns en sådan port som jag inte vet vad den heter...

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Fiber rakt in i kåken till kontoret låter lite för bra imo. däremot till en fiberkonverterare till vanlig tp(b) kabel låter ju mer troligt:).

Fiberkabel kostar inte så mycket men däremot kostar utrustningen mer så därför är det inte speciellt troligt men har jag fel så har jag fel.

Den switch du länkar till är för vanliga nätverkskablar/RJ45 kontakter, inget annat. Hastighet kan bli bättre om du använder GB switch, beroende på hur mycket du får ut av linan och hårddiskarna.
Jag får t.ex något snabbare överföringshastighet i nätverket med min GBswitch.

Permalänk
Medlem

Okej. Har inte direkt koll på internet kablar och sånt.
Men killen som var här sa att man kunde dra en kabel utanpå villan, och det skulle inte vara något större problem. Men att jag skulle prata med killen som kommer och installerar alla kablar.

Du har rätt med fiberkonverter och det, ganska säker om det iaf.

Men om dom nu skulle dra en fiberkabel till mitt rum, vad skulle utrustningen gå på?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

1. Fiberkablen blir vel omvandlad till en vanlig "cat" kontakt? om så fallet-->
2. En router i första hålet. (1000Mb-Router om du vill utnytja hela bredden)
3. Cat kabel till rumet/switch.
4. Switch (1000Mb-Switch) och Cat kabel till dator med 1000Mb-kort.

5. Ja de blir de. Om inte annat när man skickar stora filer mellan datorer eller streamar. och tror att de blir samma hastighet på integrerat kort som ett i en pci-plats.

6. Vad har du för hdd:s som du kan koppla till nätverket? Nat- grejer?

7.Porten längst till vänster heter pci-port/plats.

Visa signatur

NAS: Synology DS413

Permalänk

Om du ska dra kabel [i]utanpå[i] villan bör du vara vaksam på kabel som används - kör ni inte med kabel som är ägnad att tåla fukt och kyla kommer du behöva byta ut den igen till våren

En bättre lösning är ju att lägga kabel inomhus - har ni en någonlunda ny villa bör det faktiskt redan finnas lediga VP rör för just detta i väggar/tak. Kolla exampelvis antennuttagen - kanske det går att samköra där?

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av risedtobe
1. Fiberkablen blir vel omvandlad till en vanlig "cat" kontakt? om så fallet-->
2. En router i första hålet. (1000Mb-Router om du vill utnytja hela bredden)
3. Cat kabel till rumet/switch.
4. Switch (1000Mb-Switch) och Cat kabel till dator med 1000Mb-kort.

5. Ja de blir de. Om inte annat när man skickar stora filer mellan datorer eller streamar. och tror att de blir samma hastighet på integrerat kort som ett i en pci-plats.

6. Vad har du för hdd:s som du kan koppla till nätverket? Nat- grejer?

7.Porten längst till vänster heter pci-port/plats.

1. har ingen aning vad en "cat" kontakt är (eller ngn annan)

2. Har en 300mbs router redan, men vill inte "förstöra" hastigheten, därför jag vill dra kabel till mitt rum.

3. Cat=katt? xD (skämt!)

4. Kan du länka till en sådan switch?

5. Ok, men nu är datorn gammal så jag ska köpa ett Gigabit nätverkskort till den

6. Tänkte bara om man ska göra det i framtiden, inte aktuellt just nu men blir det ganska snart.

7. Tack!

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Om du ska dra kabel [i]utanpå[i] villan bör du vara vaksam på kabel som används - kör ni inte med kabel som är ägnad att tåla fukt och kyla kommer du behöva byta ut den igen till våren

En bättre lösning är ju att lägga kabel inomhus - har ni en någonlunda ny villa bör det faktiskt redan finnas lediga VP rör för just detta i väggar/tak. Kolla exampelvis antennuttagen - kanske det går att samköra där?

Villan är 10 år "gammal"

Kan kolla med pappa om han vet om det finns några rör som man kan dra igenom.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

för fiber in till rumet....

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=311109, Switch: 1845:-

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=452557&view=detailed#Pro... Fiber konverter till switchen, 2595:-

----- tror att de ska funka---- men är inte expert inom fiber...

Visa signatur

NAS: Synology DS413

Permalänk
Medlem

En cat kabel = Nätverkskabel.

en bra Gb switch = http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=315249

Visa signatur

NAS: Synology DS413

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av risedtobe
En cat kabel = Nätverkskabel.

en bra Gb switch = http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=315249

Aha! har ingen koll vad alla kablar kallas...

Jag har ingen stor budget, kan lägga absolut max 1500 på alla saker =/

EDIT: Jag länkade till den i första inlägget

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Köp två tjyssta switchar med Gbic stöd samt 3 gbicar eller sfper, två till switchen på kontoret (en för fibern från operatören) och en till switchen i ditt rum samt en fiberkabel mellan dessa switchar.

Switchar med den funktionaliteten brukar gå loss på drygt 1500 spänn och sedan ca 400 per gbic/sfp.

Min erfarenhet av mediakonverterare (eller också kallat fiberkonverterare) är att dom inte är speciellt driftsäkra, den vi har på kontoret på mitt jobb fick jag starta om minst en gång i månaden innan jag ledsnade och tryckte in fibern direkt i switchen istället via en sfp.

Fördelen med att dra fiber när du ska dra kabel utomhus är att fiber b.l.a inte är fuktkänslig. Tänk bara på att du inte kan ha några skarpa böjar på en fiberkabel så att klämma fast den i ett fönster kommer inte fungera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nfm
Köp två tjyssta switchar med Gbic stöd samt 3 gbicar eller sfper, två till switchen på kontoret (en för fibern från operatören) och en till switchen i ditt rum samt en fiberkabel mellan dessa switchar.

Switchar med den funktionaliteten brukar gå loss på drygt 1500 spänn och sedan ca 400 per gbic/sfp.

Min erfarenhet av mediakonverterare (eller också kallat fiberkonverterare) är att dom inte är speciellt driftsäkra, den vi har på kontoret på mitt jobb fick jag starta om minst en gång i månaden innan jag ledsnade och tryckte in fibern direkt i switchen istället via en sfp.

Fördelen med att dra fiber när du ska dra kabel utomhus är att fiber b.l.a inte är fuktkänslig. Tänk bara på att du inte kan ha några skarpa böjar på en fiberkabel så att klämma fast den i ett fönster kommer inte fungera.

Okej.
Men vad menar du med detta?

Citat:

Köp två tjyssta switchar med Gbic stöd samt 3 gbicar eller sfper, två till switchen på kontoret (en för fibern från operatören) och en till switchen i ditt rum samt en fiberkabel mellan dessa switchar.

Har ingen aning vad sfper, eller 3 gbicar betyder... Menar du 3gbit?

Och förresten, så ska jag inte ha switcharna på kontroret utan i mitt rum. Min pappa kommer inte behöva ngt sånt utan det är bara jag och mina kompisar när vi lanar.

Jag är helt nybörjare på fiber och sånt
Tackar för alla snabbar svar!

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Alltså, seriöst, tror ni på er själva när ni säger att de skall dra in fiber i TS kåk??

Självklart får han inte FIBER rakt in i kåken, det är en benämning som slängs ur sig av diverse folk till höger och vänster utan kunskap om vad de talar om.

Det kommer självklart att bli patchkabel in i huset, dvs en dosa eller som i de flesta fall en inkopplingspunkt, ofta med box, innehållandes uttaget för att koppla in nätverkskabeln (RJ-45) och med plats för att lägga eventuell switch och router däruti, dvs om företaget som gör installationen är något så väl funtade.

Sen TS:
Koppla en femportars gigabit-switch och lägg till där inkopplingspunkten finns, i ert kontor som du säger, sedan drar du kabeln upp till ditt rum helt enkelt, om nu det är så att du kör router men då får du köpa en router med gigabitswitch i sig om det skall vara någon ide att få upp hastigheten till fullo i nätverket

Men som sagt, fiber lär du INTE få indraget så att du skall behöva pyssla med fiberkonverter och liknande, kom igen ni som svarar här, ni vet bättre

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Detta är lösningen: http://bayimg.com/CaDNoAacE

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=346150, Gb Route, 975:-

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=315249, Gb switch, 795:-

=1770
Härligt stabilt system! alla problem lösta!

(Borra ett hål genom golven för nätverks kabeln??)

Visa signatur

NAS: Synology DS413

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av godspeed
[B]Alltså, seriöst, tror ni på er själva när ni säger att de skall dra in fiber i TS kåk??

Självklart får han inte FIBER rakt in i kåken, det är en benämning som slängs ur sig av diverse folk till höger och vänster utan kunskap om vad de talar om.

[/B]

Förlåt om jag skrev liiite fel för dig, om du hade läst vad jag skrev så skulle du sett att jag skrev att jag är helt nybörjare på detta! Och att det kommer vara en dosa i kontoret...

Citat:

[B]Det kommer självklart att bli patchkabel in i huset, dvs en dosa eller som i de flesta fall en inkopplingspunkt, ofta med box, innehållandes uttaget för att koppla in nätverkskabeln (RJ-45) och med plats för att lägga eventuell switch och router däruti, dvs om företaget som gör installationen är något så väl funtade.

[/B]

Tack, det var det jag undrade.

Citat:

[B]Sen TS:
Koppla en femportars gigabit-switch och lägg till där inkopplingspunkten finns, i ert kontor som du säger, sedan drar du kabeln upp till ditt rum helt enkelt, om nu det är så att du kör router men då får du köpa en router med gigabitswitch i sig om det skall vara någon ide att få upp hastigheten till fullo i nätverket

[/B]

Ok, tänkte mer isf ta en switch, dra kabel från den till en ny switch, och till min dator. Går det?

Citat:

Men som sagt, fiber lär du INTE få indraget så att du skall behöva pyssla med fiberkonverter och liknande, kom igen ni som svarar här, ni vet bättre

Jag menade ju inte att dom drar in fiberkabel in i huset och vidare till alla rum sånt, utan att de använder en dosa i kontoret och om den konverterar fiberkabeln till en vanlig internetkabel.

Och jag är helt nybörjare på fiberoptik, kanske därför jag undrar om man behöver extra utrustning om dom förlänger kabeln till mitt rum...

Ber så mycket om ursäkt...

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Hur många hål är de i dosan??

Visa signatur

NAS: Synology DS413

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av risedtobe
Detta är lösningen: http://bayimg.com/CaDNoAacE

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=346150, Gb Route, 975:-

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=315249, Gb switch, 795:-

=1770
Härligt stabilt system! alla problem lösta!

(Borra ett hål genom golven för nätverks kabeln??)

Gick in i våran router och kollade... Den har redan Gigabit nätverk!!!
Det är samma modell i din ritning (Tror det iaf) Det är en NETGEAR Wireless-N Gigabit Router model WNR3500

Så det enda jag behöver då är en switch!? (Och kabel förståss)

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av godspeed
Alltså, seriöst, tror ni på er själva när ni säger att de skall dra in fiber i TS kåk??

Självklart får han inte FIBER rakt in i kåken, det är en benämning som slängs ur sig av diverse folk till höger och vänster utan kunskap om vad de talar om.

Det kommer självklart att bli patchkabel in i huset, dvs en dosa eller som i de flesta fall en inkopplingspunkt, ofta med box, innehållandes uttaget för att koppla in nätverkskabeln (RJ-45) och med plats för att lägga eventuell switch och router däruti, dvs om företaget som gör installationen är något så väl funtade.

Sen TS:
Koppla en femportars gigabit-switch och lägg till där inkopplingspunkten finns, i ert kontor som du säger, sedan drar du kabeln upp till ditt rum helt enkelt, om nu det är så att du kör router men då får du köpa en router med gigabitswitch i sig om det skall vara någon ide att få upp hastigheten till fullo i nätverket

Men som sagt, fiber lär du INTE få indraget så att du skall behöva pyssla med fiberkonverter och liknande, kom igen ni som svarar här, ni vet bättre

Varför skulle han inte kunna få fiber rakt in i huset för? Borde väl inte vara några problem i Sverige eftersom ni ligger lite före oss i Finland vad gäller internetutvecklingen och dyl, iaf så har jag förstått. Och vi har fiber ända in i huset, jo FIBER och ingenting annat. Billigt var det ju inte, eftersom vi först skulle gräva ner ett plaströr. Sen så av jag förstått så blåste de dit kabeln med hjälp av tryckluft eller nåt. Kan hända jag minns fel, detta var typ 2-3år sen så...

Visa signatur

FT02B • HX620W • P5E Deluxe @ PL11 • Yorkfield Q9450 C1 lappad @ 440x7,5 = 3,3GHz @ 1,380V w/ NH-D14 • 2x2 + 2x1 GB DDR2 @ 880MHz 5-5-5-18 • Palit 55nm GTX260 Sonic • Xonar DX • 36GB Raptor • 3TB Caviar Green • U2713HM • W7 x64 • Ikari Laser • Sidewinder X6

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av risedtobe
Hur många hål är de i dosan??

Sorry, har ingen aning än då de inte har börjat gräva in till tomten än =/
Men dom har börjat gräva i gatan!

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Då är de bara sätte en switch i ett av de hålen som är lediga på routern och dra en kabel (på något sätt) till ditt rum. Där du sen kan kan kopla i en valfri switch

Easy mate.

Visa signatur

NAS: Synology DS413

Permalänk

Tacka vet jag FIOS

Citat:

Ursprungligen inskrivet av godspeed
Alltså, seriöst, tror ni på er själva när ni säger att de skall dra in fiber i TS kåk??

Självklart får han inte FIBER rakt in i kåken, det är en benämning som slängs ur sig av diverse folk till höger och vänster utan kunskap om vad de talar om.

Det blir faktiskt vanligare och vanligare att villor (specielt nya - eller där hela området kopplar upp sig) får fiber hela vägen. Att denna sedan termineras rätt innanför väggen och det enda man som kund har tillgång till är en vanlig TP kontakt är en annan sak

Koppar har nog inte många år kvar vill jag tro. Telia (genom diverse syster/dotter -bolag) har ju redan börjat avveckla vissa delar av kopparnätet.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Japp... Här startar de inte fler adsl abonemang. Vi var sista huset som fick de "växlen klarar inte flera"

Visa signatur

NAS: Synology DS413

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av risedtobe
Då är de bara sätte en switch i ett av de hålen som är lediga på routern och dra en kabel (på något sätt) till ditt rum. Där du sen kan kan kopla i en valfri switch

Easy mate.

Nice
Vart lite osäker när dom sa att dom kanske kunde dra en kabel utanpå villan också!
Men signalen blir inte dålig (hoppas ni fattar vad jag menar) om kabeln blir sammanlagt 25m+?

Skulle vara tacksam om ni länkade till en bra 8+ portars switch med gigabit nätverk. Har som sagt en budget på MAX 1500 sek. =/

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=315249, Enkel simpel och stabil, 795:-

Tror att de är upp till 50M+... (har inte varit problem för mig)

Bara man inte gör en massa skarpa svängar och pressningar på kablen så ska de inte vara några problem alls...

Men du har ju "bara" 100Mb lina :P, så några 10Mbs förlust gör ju inget heller

Visa signatur

NAS: Synology DS413

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=304905 ett bra Gb pci-kort för 395:-

Har inte testat de själv.

Men har fått många bra komentarer.

Visa signatur

NAS: Synology DS413

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=333215 20m cat kabel... dyrt o köpa klar... 385:-

20M är långt... Säker på att de inte räcker??

Visa signatur

NAS: Synology DS413

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av godspeed
Alltså, seriöst, tror ni på er själva när ni säger att de skall dra in fiber i TS kåk??

Självklart får han inte FIBER rakt in i kåken, det är en benämning som slängs ur sig av diverse folk till höger och vänster utan kunskap om vad de talar om.

Det kommer självklart att bli patchkabel in i huset, dvs en dosa eller som i de flesta fall en inkopplingspunkt, ofta med box, innehållandes uttaget för att koppla in nätverkskabeln (RJ-45) och med plats för att lägga eventuell switch och router däruti, dvs om företaget som gör installationen är något så väl funtade.

Sen TS:
Koppla en femportars gigabit-switch och lägg till där inkopplingspunkten finns, i ert kontor som du säger, sedan drar du kabeln upp till ditt rum helt enkelt, om nu det är så att du kör router men då får du köpa en router med gigabitswitch i sig om det skall vara någon ide att få upp hastigheten till fullo i nätverket

Men som sagt, fiber lär du INTE få indraget så att du skall behöva pyssla med fiberkonverter och liknande, kom igen ni som svarar här, ni vet bättre

Han kommer säkerligen få fiber indragen i huset, men den kommer gå direkt till en mediakonverterare/gateway, om de inte lägger onödiga pengar på att ha den utomhus.
Hur den kommer se ut vet jag inte, finns en del lösningar. Om de erbjuder triple-play kommer den troligen ha flera portar för internet, tv och telefoni.

TS: Glöm allt som har med fiber att göra, du kommer få ethernet över koppar, vilket i sig inte är fy skam. Enklast för dig blir att dra en kabel från saken de kommer installera i kontoret till ditt rum och ha en switch där. Beroende på isp måste ni ha en router också.
När de kommer dit och installerar (eller ring i förväg) hör med dom om de kan dra kabel till ditt rum åt dig och ordna ett uttag, är inte helt omöjligt. Annars får du väl ordna det själv, är inte alltför svårt att dra en kabel någorlunda snyggt.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Han kommer säkerligen få fiber indragen i huset, men den kommer gå direkt till en mediakonverterare/gateway, om de inte lägger onödiga pengar på att ha den utomhus.
Hur den kommer se ut vet jag inte, finns en del lösningar. Om de erbjuder triple-play kommer den troligen ha flera portar för internet, tv och telefoni.

TS: Glöm allt som har med fiber att göra, du kommer få ethernet över koppar, vilket i sig inte är fy skam. Enklast för dig blir att dra en kabel från saken de kommer installera i kontoret till ditt rum och ha en switch där. Beroende på isp måste ni ha en router också.
När de kommer dit och installerar (eller ring i förväg) hör med dom om de kan dra kabel till ditt rum åt dig och ordna ett uttag, är inte helt omöjligt. Annars får du väl ordna det själv, är inte alltför svårt att dra en kabel någorlunda snyggt.

Det har vi ju redan sagt...

Visa signatur

NAS: Synology DS413

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av risedtobe
Det har vi ju redan sagt...

Men jag sa det mycket bättre!

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av risedtobe
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=315249, Enkel simpel och stabil, 795:-

Tror att de är upp till 50M+... (har inte varit problem för mig)

Bara man inte gör en massa skarpa svängar och pressningar på kablen så ska de inte vara några problem alls...

Men du har ju "bara" 100Mb lina :P, så några 10Mbs förlust gör ju inget heller

Tack! Ska kolla lite mer på den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av risedtobe
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=304905 ett bra Gb pci-kort för 395:-

Har inte testat de själv.

Men har fått många bra komentarer.

Tack.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av risedtobe
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=333215 20m cat kabel... dyrt o köpa klar... 385:-

20M är långt... Säker på att de inte räcker??

Tror egentligen att inte 20m räcker men kan ta och mäta ungefär exakt när jag vaknar idag
Våran villa är ganska stor. (inte för att skryta)

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II