Överklockar - Men ingen skillnad!

Permalänk
Sötast

Överklockar - Men ingen skillnad!

Hej, har stött på ett litet udda problem här.

Då det ända spel som har en chans mot min setup är Crysis, så har jag inte märkt det förräns nu.

Setup:
Win7
Phenom2 X4 940 @ 3.3
GTX 260 SLI x 2

Tidigare när jag körde vista så överklockade jag endast grafikkorten vid test av 3dmark, då jag inte anser att det var värt att köra högre frekvenser dagligen. --- Inga problem här. Körde Vista.

Men idag då jag tänkte stressa med crysis så kände jag att jag behövde klocka lite. Kör nu Win7.

Nu så kommer problemet, en osynlig vägg.

Jag ställer mig på ett ställe där jag har jämna 30 fps.
Ökar frekvensen på Graffena, 30 fps...
Ökar mer... 30 fps...
Ökar ännu mer... 30fps

CPUanvändningen är inte på mycket mer än 45% så den flaskar inte.

Ökar lite till och jag får artefakter! men fortfarande 30fps.

Tänker att det är någon bugg och provar furmark.

Överklockar... samma fps
mer.. samma fps
mer, artefakter.. men samma fps.

Kollar GPUz och ntune monitor, klockfrekvenserna ökar, tempen går upp, fläktarna går upp i varv, Men prestandan är EXAKT det samma på siffran.

Provar underklocka och förlorar rejält med prestanda!

Vad är detta för en jävlans osynlig vägg?
Det känns precis som att cpun flaskar, men inte ens på 2 kärnor så maxar crysis den, så vad fan är det som stoppar min klock?

Den enda skillnaden är att jag bytt från Vista till Win7, men själva klocken fungerar ju, men 0 resultat. Jag är slagen

Har testat att klocka upp/ner CPUn för att utesluta att det är den som ställer till det.

3.0 Ghz = 27.5FPS
3.6 Ghz = 29FPS

I min mening så kan det bara inte vara CPUn som flaskar, menar 1.5fps skillnad på 600Mhz? Njä.

Permalänk

Testa att stänga av vsync. Funktionen låser inte bara frameraten till max 60 utan kan även vid behov (läs: vid vissa gränsvärden på FPS) fastna på lägre intervall, t.ex. 30 FPS.

Visa signatur

I pledge to punch all switches, to never shoot where I could use grenades, to admit the existence of no level except Total Carnage, to never use caps lock as my "run" key, and to never, ever, leave a single BoB alive.

Permalänk
Medlem

Bara för att Task Managern visar 45% CPU-användning så betyder inte det att CPU:n inte flaskhalsar. Prova att öka frekvensen på CPU:n 100 MHz istället så kommer du nog se en liten ökning.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wingdings
Testa att stänga av vsync. Funktionen låser inte bara frameraten till max 60 utan kan även vid behov (läs: vid vissa gränsvärden på FPS) fastna på lägre intervall, t.ex. 30 FPS.

ej på. :/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PreacherMan
Bara för att Task Managern visar 45% CPU-användning så betyder inte det att CPU:n inte flaskhalsar. Prova att öka frekvensen på CPU:n 100 MHz istället så kommer du nog se en liten ökning.

Då gör jag väl det då, inte för att jag tror att min p2x4 skulle flaska crysis så illa.

Edit: och för den delen, furmark.

Edit 2:

Har nu testat Crysis!:

3.0 Ghz = 27.5FPS
3.6 Ghz = 29FPS

Det kan väl inte vara CPUn som flaskar?

en enormt LITEN skillnad kan det inte vara på 3.0 och 3.6.

EDIT: Redigerade texten lite

Permalänk
Medlem

Hur svarar Crysis på 3,0 respektive 3,6 GHz? FurMark är nog inte lika CPU-intensivt som Crysis, eftersom det är ett benchmark för grafikkort.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PreacherMan
Hur svarar Crysis på 3,0 respektive 3,6 GHz? FurMark är nog inte lika CPU-intensivt som Crysis, eftersom det är ett benchmark för grafikkort.

Skrev det lite skumt.

Det var just Crysis jag pratade om.

0.6 ghz skillnad gav 1.5 fps skillnad.

Skulle behöva dra upp den med 30ghz för att bli nöjd