Permalänk
Medlem

Kalibreringsutrustning

Tänkte höra vad ni använder för utrustning för att kalibrera era skärmar och vad ni tycker om dem.
Jag går själv i tankar att köpa en för att få kalibreringen lite mer exakt mot vad man kan göra med ögat (även om det går att få ett ganska bra resultat så åxå), men jag tycker att jag inte riktigt blir klokare av det jag läst hittils på nätet. Jag hade nästan bestämt mig för X-rite i1 Display 2 som "alla" verkar gilla, när jag såg att denna inte verkar ha stöd för skärmar som har större färgrymd som tex AdobeRGB eller i närheten därav. Har läst att Spyder3 ska klara dylika skärmar, men hittar ingen info om det på deras hemsida.
Jag har iofs inte nån "wide gamut"-monitor nu, men det kommer förmodligen i framtiden... Fast då kanske det är LED som gäller så att det inte funkar ändå... Vem vet...

Så i grund och botten kan man väl säga att jag velar mellan i1 display 2 och Spyder3 Pro, men samtidigt vore det gott att komma lite billigare undan, som tex Spyder2express eller Huey, men dessa verkar få väldigt blandade omdömen.

Så, vad använder ni och vad tycker ni om ert val? Skulle ni köpt något annat om ni köpt idag?
Några andra saker man bör tänka på?

Permalänk
Entusiast

Varför skulle det inte fungera på en LED-skärm? Enda skillnaden är ju att det sitter en annan sorts lampa bakom.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Ja, precis av den anledningen funkar inte Display 2 till wide-gamut-skärmar, tex. Där sitter det ju åxå en annan typ av beslysning som medger en större färgrymd.

Nu vet jag ju inte hus LED-skärmar beter sig i detta avseende så det var kanske illa valt att skriva ATT det inte funkar, men det är ju möjligt att det inte gör det.

Permalänk

syrran som håller på med foto köpte en sak man sätter fast på skärmen med sugproppar, sen gör den ett test och ställer in färgerna efter det. man kan även sätta den i en ställning brevid skärmen så den ställer in beroende på ljuset i rummet.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

^ en färgkalibrator ja, det är det tråden handlar om

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Ja, precis av den anledningen funkar inte Display 2 till wide-gamut-skärmar, tex. Där sitter det ju åxå en annan typ av beslysning som medger en större färgrymd.

Nu vet jag ju inte hus LED-skärmar beter sig i detta avseende så det var kanske illa valt att skriva ATT det inte funkar, men det är ju möjligt att det inte gör det.

Då är jag med på vad du menar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Vart kan man köpa en sådan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skinnis
Vart kan man köpa en sådan?

De flesta välsorterade fotobutiker, typ scandinavian photo t ex.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Hedersmedlem

kanske först ska tänka på att man vill ha en skärm som klarar hårdvarukallibring. Hela iden är att skärmen skall klara att hantera en LUT om skärmen inte har den funktionen är det meningslöst. Resultatet blir att du stryper färgrymden.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Detdär får du gärna förklara, för jag kan inte se skillnaden i att skärmen, grafikkortet eller rent av en mjukvara "översätter" 180 till 172 (eller vad det nu kan vara för pixelvärden).