Permalänk

Asus p5q-E Dåliga sensorer?

Är ny på överklockningsfronten men har lyckats skrämma upp min E8500 till 4050mhz och den går stabilt i allt jag har kört på burken so far.

Problemet om man nu kan kalla det för ett problem är cpu temp. Kör jag spel osv så går den inte upp till mer än ca 48-51 om ens det. Men kör tex inteburn så går tempen upp till 85-87. Men så fort jag avslutar testet så på någon tiondel så är tempen på 37-40 som är min idletemp.

Jag har känt längst ner på kylflänsen och den är inte ens nära de 85-87 jag får när jag kör stresstest.

Om tempsen verkligen va så illa som 85-87 så kan det ju omöjligt släppa ifrån sig 40 grader på en halv sekund. Och allt runt processorn skulle vara varmt? Och eftersom systemet är stabilt i den klockfrekvensen så är det inget problem?

Nu till frågan. Är sensorerna på mitt moderkort kass eller vad är det som händer?

Kylare - Thermalright Ultra-120 eXtreme
fläkt - Scythe 120mm S-FLEX 1200

Permalänk

Sensorerna sitter i CPUn och inte på moderkortet. Möjligtvist att det är dålig kontakt mellan CPU och kylaren?

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk

Mjao jag har tänkt på det också, men om det hade vart dålig kontakt så hade väl heatpipes osv inte blivit varma? och då hade sensorerna visat högre idle temp då processorn faktiskt hade blivit för varm?

Har kollat i bios också under uppstart och då är allt som det "ska"