Uppgradering Snow Leopard

Permalänk
Medlem

Uppgradering Snow Leopard

Köpte en till mac häromdagen.. en ny iMac.. och köper man en mac nu efter juni eller vad det är så kan jag ju få Snow Leopard för 99kr om man går in på apple.se och registrerar den med serienumme och så..

så en beställning är lagt på apple.se och det står att den ska skickas i september/or when relesed typ.. vilket är självklart:P

min fråga är dock.. detta är ju en uppgraderingskiva.. från Leopard som jag kör idag. följde ju med en leopard skiva till iMacen..

men jag har en Mac Mini inköpt slutet 2007 i USA.. och med den följde Leopard också med. Fast via en Tiger+Leopard_upgrade DVD...

kan jag använda den snow leopard upgrade DVDn på samtliga mac:ar jag har i mitt hushåll eller är dom låsta till "en dator"?? eller är det bara en generell upgrade DVD som bör funka på mac minin också?

tack på förhand
Henric

Visa signatur

"I would compare CS to a friday night at a gay bath house. Lots of fags getting lucky."

Permalänk

Så vitt jag vet så får man inte men om det är möjligt vet jag inte. Jag tror det sak gå men man är nog inte mycket mer laglig än att tanka ner snow leopard från nätet då.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

ok.. jo såna är väl reglerna :S

har köpt en mini mac för ca 10k... o sen en imac för 20k.. där LAGLIGA version av OSX givetvis förljer med.. och nu KÖPER jag en upgrade till Snow Leopard.. och så är man inte tillåten att installera den på bägge sina maskiner

suck..

Visa signatur

"I would compare CS to a friday night at a gay bath house. Lots of fags getting lucky."

Permalänk
Medlem

Ska man göra helt rätt för sig så köper man familjepaketet av programvaran man vill ha ifrån Apple. Lite dyrare än en licens, men billigare än att köpa två. Får då installeras på alla datorerna i hushållet, dock max fyra eller fem tror jag. Men det är ingen som kommer och drar dig i örat om du installerar det på en dator för mycket. Varken familjelicensen eller enanvändarlicensen.

Skivan du får är inte bunden till en dator eller specifik hårdvara. Inte heller ska den registeras eller aktiveras ala Windows för att fungera.

Permalänk
Medlem

ok tack för svar.. det var det där me bunden eller inte jag undrade över..

har en upgrade DVD jag fick me mac minin.. men låter omständigt och inte orkat med scenariot att installera om imacen med tiger+upgrade_dvd..

Visa signatur

"I would compare CS to a friday night at a gay bath house. Lots of fags getting lucky."

Permalänk
Medlem

Varför ska du installera om iMacen? Framförallt med tiger och sen uppgradera till Leopard.

Du fick med grå skivor med iMacen som innehåller en modellspecifik version av OS X 10.5 Leopard som du kan installera om med om du vill. Enda skillnaden mellan den och en svart retail-skiva är att den svarta fungerar på alla apples modeller.

Permalänk
Medlem

jo det vet jag.. tänkte mer "scenariot" att installera en ANNAN modell med en ANNANS upgrade DVD... vilket ju blir fallet om jag installerar om iMacen med Mac Mini upgrade_dvd..

aha ok så gråa skivor är modellspecifika.. alltså lär jag inte kunna uppgrade min Mac Mini med Snow Leopard upgrade_dvdn jag beställt nu för min iMac? :S:S

har i dagsläget dessa skivor:
fick till mac mini:
1st CUP-drop in (Tiger install DVD) - SVART MED STORT X
1st Leopard upgrade DVD - GRÅ

fick till iMac:
1st Leopard install DVD - GRÅ
1st Applications DVD - GRÅ

så enda skivan jag har som är "svart" som du nämner. är den tiger install dvdn jag fick vid inköp av mac mini... när jag fick den var leopard installerad.. men skivorna jag fick me var tiger+leopard_upgrade..

Visa signatur

"I would compare CS to a friday night at a gay bath house. Lots of fags getting lucky."

Permalänk
Medlem

Inte nog med att du inte får använda din uppgrade CD till din Mac Mini juridiskt. Med stor sannolikhet kommer den uppgraden du får nu vara GRÅ och funka endast till iMacar. Jag stoppade in en GRÅ Leopard installtions CD till min Macbook Pro i en iMac 24". Stog att denna datorn inte möttre kriterierna att installera för den behöver en Mac (!!!). Samma sak när jag prova min GRÅa skiva från Mac Mini i en Macbook Pro. Min lösköpta Leopard 10,5 svarta kartongen med stort lila X på. Den går att installera på alla Macar.

Hade jag varit dig hade jag köpt familje uppgraderingen av Snow Leopard när den kommer. Den kommer ligga på 599kr tror jag och kommer kunna uppgradera vilken Mac maskin som helst.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Jo det får jag göra..

ville mest veta hur det fungerade också..

tack för all hjälp...

Visa signatur

"I would compare CS to a friday night at a gay bath house. Lots of fags getting lucky."