Permalänk
Medlem

Skumt datorproblem, moderkortet?

Nu har jag under en tid haft lite krångel med min dator (se sign). Från början misstänkte jag en eller flera hårddiskar men nu lutar det mer åt att det är moderkortet som är boven i dramat.

Detta har hänt:

  • För ca 2-3 månader sedan började datorn att låsa sig i windows (vista sp1 x64). Först så hände det ganska sällan men på bara några dagar blev det så illa att datorn i princip blev obrukbar. Då "intel storage bla bla manager" visade att det var något fel med mina raidade diskar och filer verkade vara korrupta så misstänkte jag att en eller flera diskar tyvärr var på väg att ge sig...

    Jag installerade windows på en mindre hårddisk för att rädda det som räddas kan, och till min stora förvåning så gick allt att kopiera utan några som helst problem. I och med detta så tänkte jag att det kanske, trots att det inte verkar så, berodde på mjukvara. Jag provade då att installera om windows (7 x64 RC) och allt verkade vara frid och fröjd.

  • Efter några veckor så började samma problem att återkomma, dvs låsningar och blåskärm. Jag testade då att köra samsungs diagnostiseringsverktyg och fann då att det var fel på en av diskarna, äntligen hade jag hittat problemet! Det tråkiga var att samsung även splittade min raid och jag fick krångla en hel del för att få tillbaka alla data.

    Efter detta installerade jag åter windows 7 men nu bara på en av mina två samsungdiskar. Allt verkade nu fungera som det ska!

  • Men så lätt skulle vi inte ha det! efter att ha testat den "trasiga" disken i en annan dator så verkade den inte längre vara trasig. Jag hatar sådana diffusa problem och återigen visste jag inte vad det var som var felet.

    Nu har min dator, ca 1 vecka efter ominstallation återigen börjat krångla och är ännu en gång praktiskt taget obrukbar.

Symptomen är:

  • Alla program fryser till men kan om man har tur vakna upp om man väntar några minuter.

  • BSOD med anledningen "A process or thread crucial to system operation has unexpectedly exited or been terminated"

  • Datorn är svår att boota, oftast vid cold-boot. Den står då bara igång men inget händer och man får stänga av och på igen några gånger.

Jag har provat olika SATA-kablar, olika SATA-portar och att installera om windows, vad mer kan jag göra? Någon som vet vad det kan vara som är fel?

Jag vet att detta är en lång och jobbig tråd men jag skulle bli jätteglad om jag löser detta!

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Vila i frid

Minnesproblem. Öka vDDR från 1.8 till 2.1 volt och hjälper inte det, kör minnena ett och ett åt gången.

Permalänk
Medlem

Datorn har inte direkt haft högsta prioritet, så det har inte hänt så mycket med detta...

Några dagar efter att jag gjorde denna tråd så provade jag iaf att installera windows igen på en 500GB HD och körde med bara 1GB RAM i första minnesplatsen. Sen dess har allting fungerat bra och för några dagar sedan bestämde jag mig för att börja felsöka.

Jag har "döpt" mina stickor till 1,2,3 och 4, 2 är den jag har kört sedan början av augusti och det har fungerat felfritt. Detta är vad jag har gjort:

  • windows egna minnestest på alla var för sig. Vanligt test klarar dom alla 2 loopar men kör man extended så segar datorn ner på 21% och man kan vänta 20 minuter utan att den går vidare.

  • Problemet med att datorn inte bootar infinner sig endast med minne 4, det som är trasigt?

  • Provat att köra memtest i windows med några tusen % coverage på minne 4, dock så används ju mer än halva av operativsystem m.m. Inga fel.

Så nu verkar det som om minne 4 är det som krånglar, men jag har inte fått detta bekräftat med något test. Hur ska jag gå vidare?

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem

Har också haft minne (OCZ) som vägra boota med en viss sticka men som funka hur bra som helst bara det blev varmt.
Reklamera stickan kanske.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jo det får bli en reklamation, men då jag även har haft grova problem när datorn är varm så borde det ju gå att få detta bekräftat med något program. Så lite tips om hur jag testar detta på bästa sätt vore uppskattat!

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem

Prime95, memtest86+ samt everest
memtest86+ är inte ett widowsprogram men med en bootbar CD eller usb sticka löser man det, finns även detta http://hcidesign.com/memtest/ som är för windows som jag använder ibland också, är ju smidigare och funkar bra att köra först.

Ibland så visar inga stabilitets testprogram inga fel alls men man får ändå blåskärmar, som ibland kan åtgärdas genom biosjustering tex lite mer volt på CPU eller/och minne etc.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Minnena är ju specificerade att köras med 2,2V men även om jag höjer dom lite mer så märker jag ingen positiv skillnad, och det har ju dessutom fungerat bra i ca 1,5 år innan problemen uppstod. Får väl ta ock maxa memtest86+ över natten och se vad det säger.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Vila i frid

Hm, du nämner att disken blev icke-trasig i en annan dator... har du provat att byta till nya SATA-kablar?

Permalänk
Medlem

Ja, provade även testet flera gånger och ibland gick det utan fel. Så troligtvis är det inte diskarna utan minnena eller möjligt möjligtvis moderkortet. Att datorn har svårt att boota med just en av stickorna pekar väll ganska starkt på att det är den det är fel på. Ska vid tillfälle hårdtesta med memtest86+ och sen återkomma här med resultat.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |