Permalänk

T-amp

Jag brände min förstärkare för någon vecka sen och eftersom jag inte klarar
mig utan ljud så behöver jag en ny.

Jag har bestämt mig för någon typ av t-amp.
Helst vill jag ha en http://www.fynda.se/index.php?prodid=1684
men den är slut i alla butiker där jag har tittat.

Därför har jag börjat fundera på http://cgi.ebay.com/Lepai-TA2020-Class-T-Amp-Mini-Stereo-Amplifier-20WX2_W0QQitemZ110412015185QQcmdZViewItemQQptZLH_D efaultDomain_0?hash=item19b511a651&_trksid=p3286.c 0.m14&_trkparms=65%3A15|66%3A2|39%3A1|293%3A1|294% 3A50

Men jag vet inte om det är värt pengarna och det känns suspekt billigt.

Permalänk

Denna är baserad på precis samma chip som T-ampen, och presterar garanterat identiskt. - Glöm det, den du postade, med TA2020 presterar bättre än TA2024, som T-ampen är baserad på.

Dessa små klass D/T-förstärkare är inte suspekt billiga. De är bara så otroligt enkla och billiga att tillverka. Man kan få närmare en kilowatt uteffekt vid rimlig distortion för under hundra dollar om man så vill, men då ska man kunna löda lite.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk

Jag kan tillägga att jag köpte precis en sådan T-amp från Ebay (Lepai TA2020). Det lustiga med den är att den låter helt okej out of the box, men alla motstånd och många av kondensatorerna i den har helt fel värden ( dem rätta värderna står angivna på kretskortet).

Själv så bytte jag ut alla felaktiga komponeter, och märkte en väldigt stor skillnad. Men som sagt så låter den helt okej även utan modifikation

Permalänk
Medlem

Jo, dessutom är den ett riktigt Kina-bygge med bara hålmonterat och billiga komponenter.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Har själv en lepai LP-2020
helt suvären liten stärkare!
köpte den i paket med strömförsörjning på 12V 4A
har jämfört lepai:en och en t-amp second edition och skulle välja en lepai alla dagar i veckan!

Visa signatur

Hej jag heter Patrik och jag är eBay-narkoman

Permalänk
Medlem
Citat:


Man kan få närmare en kilowatt uteffekt vid rimlig distortion för under hundra dollar om man så vill, men då ska man kunna löda lite.

Detta fånga ju mitt intresse!

Skulle du kunna berätta hur eller posta en länk?

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freezer7Pro
Dessa små klass D/T-förstärkare är inte suspekt billiga. De är bara så otroligt enkla och billiga att tillverka. Man kan få närmare en kilowatt uteffekt vid rimlig distortion för under hundra dollar om man så vill, men då ska man kunna löda lite.

Var i hela norden hittar du såpass billiga trafos? Behöver själv en redig sådan men knappt hittat något vettigt ens på begmarknaden.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bread_
Detta fånga ju mitt intresse!

Skulle du kunna berätta hur eller posta en länk?

http://41hz.com

roxkz: jag vet inte hur du har det, men jag har i alla fall ett smärre berg av 100-1000VA trafos som jag har plockat från diverse sopor. Man kan ju också köra switchat om man vill komma undan billigt. Om man räknar med att köpa trafon också, så är väl under 200 dollar mer realistiskt.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freezer7Pro
http://41hz.com

rokx: jag vet inte hur du har det, men jag har i alla fall ett smärre berg av 100-1000VA trafos som jag har plockat från diverse sopor. Man kan ju också köra switchat om man vill komma undan billigt.

Har inget över ~400VA kvar själv, normalt sett är trafos rätt hiskeligt dyra idag för de flesta dödliga om man inte har rotat genom gammalt eller får tag på annan väg. :\

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Sry för lån av tråd:

Okej, nu har jag snackat med Fynda för tredje gången och (Gen 2) verkar vara heldöd, ska jag beställa en sådan som TS funderar på och ett par S-5 eller ska jag vänta på Gen 2? Kommer inte pilla och löda något, vill bara att allt ska funka, kan vänta lite.

Permalänk
Medlem

Någon?

Ni som har köpt dom ifrån Ebay? Är det några andra kablar som behövs? Eller följer allt som krävs för att driva den i Sverige med?

edit: Vad tror panelen om en sådan http://cgi.ebay.com/Lepai-V3-Mini-Amplifier-350WX2-MP3-Power-... eller duger det med en sådan TS har postat för att driva mina Dynavoice S-5 maximalt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Någon?

Ni som har köpt dom ifrån Ebay? Är det några andra kablar som behövs? Eller följer allt som krävs för att driva den i Sverige med?

edit: Vad tror panelen om en sådan http://cgi.ebay.com/Lepai-V3-Mini-Amplifier-350WX2-MP3-Power-... eller duger det med en sådan TS har postat för att driva mina Dynavoice S-5 maximalt?

Den där förstärkaren är bara något otroligt dålig. Den kör med billiga Philips klass B-chip. Den producerar mycket värme och låter hemskt. Den är dessutom på 2x17W, eftersom det är ungefär max vad man kan få ut oklippt ur 12V med traditionella förstärkare.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem

Avbeställer t-ampen och högtalarna, beställer ett vanligt 2.1paket istället då jag inte har ork att varken vänta eller pilla såpass mycket det krävs just nu.

Permalänk
Medlem

Synd. Har en trends audio och det var nog årets köp. Vilken spel glädje för en sån liten sak!!! Min kommer nog aldrig att lämna mitt hem

Men matchning av högtalare är viktig. Tycker mig att snälla högtalare med högre ohm märkning behåller lugnet bäst. Hög verknings grad är ju också en fördel, lets face it det är ju inga watt monster även om dom kämpar bättre än många andra.

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkages
Synd. Har en trends audio och det var nog årets köp. Vilken spel glädje för en sån liten sak!!! Min kommer nog aldrig att lämna mitt hem

Men matchning av högtalare är viktig. Tycker mig att snälla högtalare med högre ohm märkning behåller lugnet bäst. Hög verknings grad är ju också en fördel, lets face it det är ju inga watt monster även om dom kämpar bättre än många andra.

Dynavoice S-5 torde väl vara sånna högtalare?

Permalänk
Medlem

Beställde idag två st Lepai med TA2020, tänkte byta ut OPAmpen eller vad den heter mot en LM4562, någon som gjort det? Ska tydligen vara ett av de lättare sätten att få den att låta bättre. Sen kan man ju byta mer saker men det vet jag inte ifall jag vågar mig på.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Beställde idag två st Lepai med TA2020, tänkte byta ut OPAmpen eller vad den heter mot en LM4562, någon som gjort det? Ska tydligen vara ett av de lättare sätten att få den att låta bättre. Sen kan man ju byta mer saker men det vet jag inte ifall jag vågar mig på.

Jag bytte till en Burr Brown OPA2134PA. Ljudet blir bra mycket klarare jämfört med den som sitter i som ju egentligen är lämpad för gitarrförstärkare.

Permalänk

Jag funderar lite på att köpa en sån här T-Amp då det är osäkert om den kommer in igen på Fynda. Vad får man tag på dessa delar ni byter ut och hur svårt är det att byta ut dem?

Permalänk
Medlem

Delarna finns tillgängliga på var mans välsorterade elektronikbutik, utomlands eller t ex Elfa. Det är gjort på några minuter tämligen lätt då fler av dem är simplistiskt byggda.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Expertive
Jag funderar lite på att köpa en sån här T-Amp då det är osäkert om den kommer in igen på Fynda. Vad får man tag på dessa delar ni byter ut och hur svårt är det att byta ut dem?

http://www.electrokit.se/ beställer jag ifrån, sen tar jag http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?threadid=90500&... som råd och vägledning.

Motstånd och sådant får jag se ifall jag byter ut, först blir det iaf en LM4562.

Permalänk
Medlem

Mina Lepai kom idag, efter 6 arbetsdagar, återkommer med resultat.

Permalänk
Medlem

Men herre ävlar kan jag väl säga, jag har inte spelat mer än 3/4 och jag kan lova att det spelar utanför vårat hus ganska rejält! De gör exakt det de lovar och lite till! Nu ska jag bara fixa fram ett par ordentliga högtalare och kanske byta ut Opampen så ska det bli ännu bättre.

Rekommenderas väldigt starkt!

Permalänk
Medlem

Fick också igång min Lepai idag och för pengarna är det verkligen inte dåligt vad dom kan klämma ur sig. Dock är jag inte helt nöjd med ljudet så det blir till att modda den lite, Opampen ska ju göra stor skillnad enligt damerna/herrarna på DIY-forumet så den blir det till att byta.

73.50 på ELFA för LM4562 är ju inte farligt.

BTW Dreas89: Vad har du för nätadapter till din?

EDIT: Med moms och frakt blev det rätt mycket dyrare på elfa :/

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zpiritual
Fick också igång min Lepai idag och för pengarna är det verkligen inte dåligt vad dom kan klämma ur sig. Dock är jag inte helt nöjd med ljudet så det blir till att modda den lite, Opampen ska ju göra stor skillnad enligt damerna/herrarna på DIY-forumet så den blir det till att byta.

73.50 på ELFA för LM4562 är ju inte farligt.

BTW Dreas89: Vad har du för nätadapter till din?

Har en 5a-adapter som jag köpte med. Ljudet kan jag inte säga något om då jag inte är en Audiofil på långa vägar, men högt spelar de små rackarna. Och med LM4562 så lär ljudet bli bättre. Återkom gärna efter du fått in din LM4562, min är påväg och borde komma på Torsdag.

Mvh Dreas

edit: http://www.electrokit.se/ där beställde jag min ifrån, mycket bra.

Permalänk
Medlem

Hittade electrokit med och ska lägga en beställning nu tänkte jag.

Men jag måste leta upp en vettig lödkolv, jag har ingen som kan löda så små saker :/ Får höra mig för lite...

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zpiritual
Hittade electrokit med och ska lägga en beställning nu tänkte jag.

Men jag måste leta upp en vettig lödkolv, jag har ingen som kan löda så små saker :/ Får höra mig för lite...

Nej, det problemet tror jag att jag också har, men beställde en ny topp, så får hoppas att den blir bra.

Men det är väl inte jättefarligt ifall man råkar bränna lite på plattan eller är det döden? Jag beställde två just av den anledningen att en får bli testkanin.

Permalänk
Medlem

Jag läste någonstanns att PCBn var rätt så klen så det var lätt att sabba den, men jag vet inte. Du får testa lite

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk

Om man nu ska börja löda och härja, så kan man ju lika gärna beställa ett kit från http://41hz.com

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freezer7Pro
Om man nu ska börja löda och härja, så kan man ju lika gärna beställa ett kit från http://41hz.com

Det enda jag ska göra är att byta ut Opampen, inget annat. Mer lödande vågar jag inte mig på.

Permalänk
Medlem

Samma här.

Möjligen modda den så att pop-ljudet när man startar den försvinner, men det är lite krångligare. Och så får man ju inte med någon "fin" låda heller när man köper från 41hz

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core