Sur, Ledsen, Galen?! Skriv av er här!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elektroman:

Nej, det namnet kan jag inte minnas att jag stött på, hurså?

Dom har psykiatrikliniker i vissa delar av landet. Inkompetenta är dom också enligt min andras erfarenheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disagio:

Ja det hade varit ett väldigt sammanträffande Det var en Kia Optima Sedan 2.0 Turbo på Höglunds bil i Norrtälje

Skönt, inte samma bil då 😄 Här blev det en Volkswagen 👌👍

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

@Elektroman:

Min erfarenhet är att psykologer kan vara väldigt olika och det beror på massor av skäl.

Dels hur bra den som kommer till dem är på att beskriva vad de vill ha hjälp med och vad de vill att terapin ska leda till, dels vad de själva har för uppfattning om vad en patient behöver.

Om man inte är nöjd med en psykolog så kan det bero på kommunikationsproblem.

Jag upplever att psykologer brukar överlag vara väldigt "kliniska" i sitt bemötande så bli inte förvånad eller besviken om så är fallet.

Om du känner att du inte får "prata av dig" tillräckligt eller får en mänsklig kontakt med någon i din omgivning, inklusive psykologen så vänd dig gärna till någon stödchatt eller hjälplinje på internet eller telefon, det finns massor såna och det varierar visserligen vilket bemötande man får där med, men den mänskliga kontakten brukar få mycket mer uttrymme där.

Det är min erfarenhet, jag har inte haft någon psykolog jag var helt missnöjd med egentligen, men vissa har varit bättre än andra på att "hålla mig i handen" när jag hade det tufft om man säger så.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Vad är det här för mega pedantiskt med lite tobaksrök. Röken sätter sig ingenstans, den försvinner naturligt - eftersom det är så ytligt.

Man får faktiskt ta på sig något fult ibland.

Lite fult är det på jorden. Acceptera det.

Tvärtom - den sätter sig rejält och är extremt störande. Men de som röker märker inte det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ehsnils:

Tvärtom - den sätter sig rejält och är extremt störande. Men de som röker märker inte det.

Helt rätt, var hos en kompis och hälsade på för en vecka sedan och bägge 2 rökte, alltså kompisens fru också, vi satt ute och dom kedjerökte hela tiden, fick tvätta alla kläder och min kameraväska luktar fortfarande sur cigaretter.
En som röker är ju van vid stanken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Om du känner att du inte får "prata av dig" tillräckligt

Vet inte om du missuppfattade det jag skrev men det var inte exempel på att inte få "prata av sig" utan snarare brist på respons från psykologen. Citerar mig själv för att förtydliga.

Skrivet av Elektroman:

Tror jag har skrivit om det i den här tråden tidigare, men till exempel en satt i princip bara helt tyst hela tiden, även efter att jag själv pratat massor, så var den enda responsen "Det låter jättejobbigt." Totalt meningslöst och känns som man hade lika gärna kunnat prata med en vägg.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Inte mycket som går bra nu.

Först går familjemedlem bort helt plötsligt (nej, inte covid). Sen när man kommer tillbaka från semestern så tycker chefen helt plötsligt att man inte presterar och kommer bli tvångs flyttad till en annan tjänst som de vet kommer driva mig till vansinne...utan någon varning eller något

Permalänk
Medlem

Känner mig nedstämd över något så banalt som ett jävla datorbygge.

Vill bygga min första dator nu i höst, men det är en OÄNDLIG DJUNGEL att få bra kylning, hyfsat tyst, inte för komplicerat, RGB, saker som ska passa in i varandra, RAM-clearance, och satan och hans moster.

Har ställt frågor i flera omgångar på forumet men tycker mest jag får svar där folk är biased i AMD vs Intel, luft vs vatten, osv. Tvivlar inte på att folk vill hjälpa till men jag är inte på den nivån. Jag vill bara ha ett gediget high end-bygge som är bra rakt igenom, med de core-delar jag redan har köpt. Inte helt plötsligt bygga om allting till closed loop osv osv.

Skulle typ behöva en fadder som kan guida en in i minsta detalj. Om jag lyckas få ihop rätt delar så känns det just nu helt OMÖJLIGT att lyckas bygga ihop åbäket sen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av danielwerner:

Känner mig nedstämd över något så banalt som ett jävla datorbygge.

Vill bygga min första dator nu i höst, men det är en OÄNDLIG DJUNGEL att få bra kylning, hyfsat tyst, inte för komplicerat, RGB, saker som ska passa in i varandra, RAM-clearance, och satan och hans moster.

Har ställt frågor i flera omgångar på forumet men tycker mest jag får svar där folk är biased i AMD vs Intel, luft vs vatten, osv. Tvivlar inte på att folk vill hjälpa till men jag är inte på den nivån. Jag vill bara ha ett gediget high end-bygge som är bra rakt igenom, med de core-delar jag redan har köpt. Inte helt plötsligt bygga om allting till closed loop osv osv.

Skulle typ behöva en fadder som kan guida en in i minsta detalj. Om jag lyckas få ihop rätt delar så känns det just nu helt OMÖJLIGT att lyckas bygga ihop åbäket sen.

Förstår dig det var lättare för i tiden.

Om man ska spela och vill uppnår så mycket FPS då bruka Intel vara en stor fördel, om man ska hålla på med massa program så är AMD senaste CPU bra val det till.

Kylningen beror helt på vilket chassi man väljer, om man inte ska överklocka CPU så funkar slutna vatten­kylningssystem helt okej, sen är det att välja en GPU som kyler bra och inte låter så jättemycket.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Känner mig nedstämd över något så banalt som ett jävla datorbygge.

Vill bygga min första dator nu i höst, men det är en OÄNDLIG DJUNGEL att få bra kylning, hyfsat tyst, inte för komplicerat, RGB, saker som ska passa in i varandra, RAM-clearance, och satan och hans moster.

Har ställt frågor i flera omgångar på forumet men tycker mest jag får svar där folk är biased i AMD vs Intel, luft vs vatten, osv. Tvivlar inte på att folk vill hjälpa till men jag är inte på den nivån. Jag vill bara ha ett gediget high end-bygge som är bra rakt igenom, med de core-delar jag redan har köpt. Inte helt plötsligt bygga om allting till closed loop osv osv.

Skulle typ behöva en fadder som kan guida en in i minsta detalj. Om jag lyckas få ihop rätt delar så känns det just nu helt OMÖJLIGT att lyckas bygga ihop åbäket sen.

Om du inte är särskilt insatt/road av att pilla skulle jag hålla det så enkelt som möjligt, och ta det gärna i omgångar. Mitt första hemmabyggda köpte jag ett fractal design chassi och en noctua cpukylare, sen har jag med åren bytt ut FD fläktarna mot noctua för att få ner ljudnivån.

Det är omöjligt att få allt som man vill ha det första gången, i alla fall om man är road av att köpa nya grejer och pilla med datorn

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Förstår dig det var lättare för i tiden.

Om man ska spela och vill uppnår så mycket FPS då bruka Intel vara en stor fördel, om man ska hålla på med massa program så är AMD senaste CPU bra val det till.

Kylningen beror helt på vilket chassi man väljer, om man inte ska överklocka CPU så funkar slutna vatten­kylningssystem helt okej, sen är det att välja en GPU som kyler bra och inte låter så jättemycket.

Skrivet av klirre:

Om du inte är särskilt insatt/road av att pilla skulle jag hålla det så enkelt som möjligt, och ta det gärna i omgångar. Mitt första hemmabyggda köpte jag ett fractal design chassi och en noctua cpukylare, sen har jag med åren bytt ut FD fläktarna mot noctua för att få ner ljudnivån.

Det är omöjligt att få allt som man vill ha det första gången, i alla fall om man är road av att köpa nya grejer och pilla med datorn

Tack! Jag känner lite att mitt problem är att jag vill ha ett tyst och svalt bygge, som är väldigt basic......... med 3080 eller 3090. Det kanske inte går ihop, jag vet inte. Just nu känns det bara som att jag skulle låtit Inet bygga skiten från början, ty jag kan inte detta. Det blev mycket mer komplicerat än jag trott.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av danielwerner:

Tack! Jag känner lite att mitt problem är att jag vill ha ett tyst och svalt bygge, som är väldigt basic......... med 3080 eller 3090. Det kanske inte går ihop, jag vet inte. Just nu känns det bara som att jag skulle låtit Inet bygga skiten från början, ty jag kan inte detta. Det blev mycket mer komplicerat än jag trott.

Jag byggde min på NetOnNet.

Hade bra låda och Nätaggregat samt bra SSD diskar så jag plockade helt enkelt ut allt utom strömdelen och alla diskar samt BD läsare och sedan sa jag vad jag ville ha och dom byggde ihop allt, kostade runt 600 spänn och de var de värt, blev snyggt och man får garanti på grejerna och just de jag lämnade också mitt gamla grafikkort som dom fick montera, nu har jag bytt kort sen dess men som sagt de är bekvämt och man slipper oroa sig.
Dom byggde min över dagen så jag kunde hämta den samma dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Tack! Jag känner lite att mitt problem är att jag vill ha ett tyst och svalt bygge, som är väldigt basic......... med 3080 eller 3090. Det kanske inte går ihop, jag vet inte. Just nu känns det bara som att jag skulle låtit Inet bygga skiten från början, ty jag kan inte detta. Det blev mycket mer komplicerat än jag trott.

Är du inte road av att pilla kan man lika bra låta Inet bygga datorn. De är bra att ha och göra med, de hjälper dig välja ut rätt komponenter på telefon och bygger ihop datorn som du vill ha den med garanti och allt.

Undantaget är om du har en schysst polare som väljer delar och bygger åt dig, då tappar du bara garantin på installationen. Jag brukar hjälpa mina vänner eftersom jag tycker det är roligt att bygga dator, men ska man lägga samma tid åt folk man inte känner vill man gärna ha en slant. Att konkurrera med inets 800:- ink garanti på jobbet känns svårt.

De flesta här på forumet bygger själva, men alla har inte tiden och intresset att göra det. Du ska inte känna dig frustrerad eller sämre än oss andra för att du väljer det som känns rätt för dig!

Men är du villig att ta dig an utmaningen att göra jobbet själv kommer du troligtvis bli mycket nöjdare och tillfredsställd att du lyckats åstadkomma nåt nytt, den känslan är svår att klå. Tagga ner perfektionismen några steg så kommer det säkert bli bra i slutändan, allt behöver inte vara 100% rätt första gången. Som jag skrev innan, du måste ju ha en anledning att fortsätta pilla med datorn när den är färdigbyggd

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Är du inte road av att pilla kan man lika bra låta Inet bygga datorn. De är bra att ha och göra med, de hjälper dig välja ut rätt komponenter på telefon och bygger ihop datorn som du vill ha den med garanti och allt.

Undantaget är om du har en schysst polare som väljer delar och bygger åt dig, då tappar du bara garantin på installationen. Jag brukar hjälpa mina vänner eftersom jag tycker det är roligt att bygga dator, men ska man lägga samma tid åt folk man inte känner vill man gärna ha en slant. Att konkurrera med inets 800:- ink garanti på jobbet känns svårt.

De flesta här på forumet bygger själva, men alla har inte tiden och intresset att göra det. Du ska inte känna dig frustrerad eller sämre än oss andra för att du väljer det som känns rätt för dig!

Men är du villig att ta dig an utmaningen att göra jobbet själv kommer du troligtvis bli mycket nöjdare och tillfredsställd att du lyckats åstadkomma nåt nytt, den känslan är svår att klå. Tagga ner perfektionismen några steg så kommer det säkert bli bra i slutändan, allt behöver inte vara 100% rätt första gången. Som jag skrev innan, du måste ju ha en anledning att fortsätta pilla med datorn när den är färdigbyggd

Näe det är väl samtidigt där jag är lite ambivalent. Jag TYCKER egentligen att det ska bli kul att bygga datorn själv. Jag jobbar med nätverk och är allmänt intresserad av datorteknik, så att bygga min egen PC torde inte vara som rena grekiskan. Har också läst på under de senaste månaderna, så har nog rätt bra koll på hur jag ska gå till väga. Dock är jag inte så sugen på att pilla vidare med datorn - vill gärna bygga ihop den men sen får det helst funka för all framtid (nästan).

Att Inet ska bygga den är nog inte längre ett alternativ, alla huvudbeståndsdelar ligger i en kartong här hemma redan.

Det är väl bara det att jag bestämt mig för ett 3080 eller 3090 (lutar åt det sistnämna, vill köra 4K i 144 fps), och då blev det plötsligt dyrt, varmt och högljutt - då behöver jag bättre kylning och ett nytt chassi (eftersom korten är ENORMA dessutom). Vet inte ens om jag kommer bli nöjd med fläktarna och chassit (500DX + 3 st Noctua NF-A14 PWM). Är pessimistisk, så känns som att det antingen blir för varmt eller för högljutt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av danielwerner:

Näe det är väl samtidigt där jag är lite ambivalent. Jag TYCKER egentligen att det ska bli kul att bygga datorn själv. Jag jobbar med nätverk och är allmänt intresserad av datorteknik, så att bygga min egen PC torde inte vara som rena grekiskan. Har också läst på under de senaste månaderna, så har nog rätt bra koll på hur jag ska gå till väga. Dock är jag inte så sugen på att pilla vidare med datorn - vill gärna bygga ihop den men sen får det helst funka för all framtid (nästan).

Att Inet ska bygga den är nog inte längre ett alternativ, alla huvudbeståndsdelar ligger i en kartong här hemma redan.

Det är väl bara det att jag bestämt mig för ett 3080 eller 3090 (lutar åt det sistnämna, vill köra 4K i 144 fps), och då blev det plötsligt dyrt, varmt och högljutt - då behöver jag bättre kylning och ett nytt chassi (eftersom korten är ENORMA dessutom). Vet inte ens om jag kommer bli nöjd med fläktarna och chassit (500DX + 3 st Noctua NF-A14 PWM). Är pessimistisk, så känns som att det antingen blir för varmt eller för högljutt.

Jag har 5st Noctua 140mm fläktar i min låda och den hörs knappt, och då har jag inte räknat in grafikkortet.

CPU kör jag Noctua NH-D15 som har 2 st 140mm fläktar och sedan har jag 2st på fronten och en ovanpå lådan och en för utsug.

Kör med en digital display på fronten av lådan där jag kan reglera alla fläktar, kör frontar på 70%, ovanpå lådan 10% och bakutsug 60% och min låda är extremt tyst och tempen brukar ligga runt 25-30 grader vid normal belastning i lådan, mäter från kylflänsarna till CPU kylaren.

Permalänk
Medlem

Kommer ut till bilen idag och då är det nåt j*vla klåfinger som har snott grillen på min V70 XC
Hade tydligen en populär "turbo" grill fick jag veta
Fy fan för klåfingrade j*vla f*ttnyllen

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av danielwerner:

Känner mig nedstämd över något så banalt som ett jävla datorbygge.

Jag sympatiserar.

Är värsta hårdvarustollen, men att faktiskt fixa och dona med hårdvara (något jag egentligen tycker är superkul) pallar jag knappt med längre mentalt. Blir så oerhört utmattad, det är skrutt-trist. Byggde min senaste PC för snart tre år sedan, min ambitiösaste (och *suck* dyraste) hittils. Tog mig cirka 3 dagar att slutföra bygget och då var ändå bakplåten inte kabeldragen för fem öre.

Så går det väl när man köper en låda som är EXAKT stor nog att rymma alla komponenterna... Finns nästan ingen marginal för någonting, blir väldigt svårjobbat, och när all hårdvara dessutom är svart så man inget ser där nere heller blir en grej som en tappad skruv ett jäkla bekymmer. lol Tyvärr hatar jag dött oanvänt utrymme. Det strular till det för mig i situationer som denna.

Sedan vart det krångel när jag köpte en Intel Optane U.2 SSD, först hittade datorn inte enheten när jag körde med U.2 till M.2 adapter, beställde en M.2 sladd direkt från intel och den blev liggande i ett par månader typ för att jag ville installera om windows också på den nya SSDn för att se om min nätverksport som strulade (gav katastrofdålig prestanda) skulle börja uppföra sig bättre. Att installera om allt är dock ett riktigt meck så det tog evigheter att komma till skott.

Så när jag väl fick i SSDn hickade och hackade datorn en massa när den skulle känna igen enheten - inledningsvis trodde jag den dött, burken var helt obootbar. Sedan gick den dock igång, jag fick installerat om windows på min nya Optane SSD och allt funkade bra i någon vecka eller så. Sen så poff försvann det primära grafikkortet spårlöst... Helt utan förvarning, burken råhängde spontant och efter omstart stängde den av sig (nätdelens relä klickade till, så en ordentlig avstängning), startade upp igen, och sen var det primära grafikkortet borta. (!)

Gick inte att få burken att känna igen det alls, det var kört. Röck ur båda korten, växlade plats på dem, provade ett åt gången. Icke sa; endera kort som satt i primära slotten hittades inte. Kollade moderkortet noga ifall några PCIe-switchar bränt, kunde inte se någon synligt skadad komponent. Så antingen en switch-IC som pajat osynligt, eller så dött PCIe rotnav i CPUn jag köpte för 10 lax, hej och hå!

Men jag hade inget annat moderkort att prova CPUn i för att kunna felsöka så jag axelryckade och körde sex månader typ med bara en GPU. Spelar gummiboll, inga spel stödjer ju crossfire längre ändå tänkte jag. Men det störde mig! Och inte blev nätverksporten bättre heller av att jag ominstallerat OS och lagt in Intels senaste nätverksdrivrutin och allt efter konstens alla regler. Och DET störde mig som tusan, man kan inte ladda hem grejer i 11Mbit/s längre, det tar evigheter. Till och med att surfa på nätet går snorsegt i den hastigheten nuförtiden. År 2000 gick 256 *kilobit* som en oljad blixt, men de tiderna är över! Nu har varenda sida enorma mängder skript och grafik och annonser ända till tjottaflöjti, och min garanti var på väg att gå ut. Tur moderkortet hade rätt skaplig wifi! Annars hade jag fått tuppjuck på riktigt. (Pissig drivrutin som slutar funka lite när den vill dock - särskilt när man kör raid mot en boss... Hum de hum!)

Köpte en bagagekärra på Klas i sjön för att kunna släpa datoråbäket på bussen/vagnen till någon PC-nasare för felsökning men kom mig såklart inte iväg. Med tiden rinnandes tills garantin tog slut gjorde jag ett sista försök att se om att peta ur batteriet ur moderkortet skulle hjälpa. Röjde för att få plats, röck ur alla sladdar och stånkade upp 15-kilosklumpen på köksbordet. Plirade för att hitta batteriet - kunde inte se det någonstans. Laddade hem moderkortsmanualen och kikade där. Satt under kylflänsen till M.2-platsen. Såklart! Så ur med grafikkortet, skruvskruvskruv bort med kylflänsen. Plupp, ut med batteriet. Där blev jag helt utmattad, fick ta paus i flera timmar innan jag orkade sätta ihop allt igen och bära tillbaks datorn, koppla in den och slå på strömmen.

Jäklar vad den tjorvade i uppstarten, härregu! Det var nästan det värsta jag sett, trodde den skulle tjurvägra boota för att jag satte i båda grafikkorten igen. MEN, efter flera försök så fick jag igång den, och sedan fethänger den 30 sekunder efter inloggning i windows typ. Startar om, det upprepas igen. FÖÖÖRRRRFAAAEEENNN det räcker med tjafs nu gormade jag till mig själv.

Så in i UEFI, kör BIOS-uppdatering över nätet (funkade riktigt bra vilket var praktiskt när datorn vägrade vara stabil länge nog för att ladda hem via windows/väbbläsare!) och nollställde alla mina specialinställningar. Höll tummarna och startade om datorn igen. FUNKADE. Ta i trä! Datorn har varit stabil i flera timmar, båda grafikkorten igenkända, och nätverksporten ger 500 Mbit! lol

För att jag petade ur ett batteri! Jämrans PCar!!! Fyllda av demoner allihopa är de!

Och nu måste jag feppla i UEFI i trekvart för att ställa in allt som jag vill ha det igen. Suck. Men det kan det ju vara värt om burken funkar som den ska framöver!

TL: DR.

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Hedersmedlem

*Delar av sidospår raderat*

Vill man ha hjälp med datorbygge o.l. går det bra att skapa en tråd i lämplig forumdel. Tillbaka till topic.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Fyfan va kasst jag mår. Sover knappt och har inte mycket aptit. Känner enorm ångest när jag tänker på mitt jobb, letar nytt men får inget svar från något företag alls :/

Haft lindrig depression när jag var yngre och känns som att jag håller på att bli det igen. Vet inte vad man ska göra :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daast:

Fyfan va kasst jag mår. Sover knappt och har inte mycket aptit. Känner enorm ångest när jag tänker på mitt jobb, letar nytt men får inget svar från något företag alls :/

Haft lindrig depression när jag var yngre och känns som att jag håller på att bli det igen. Vet inte vad man ska göra :/

Du kanske har hört ordspråket att för att vara lycklig så behövs bara 3 saker i livet; någonting att göra, någonting att se fram emot och någon att älska.

Jag tycker jag det är bra punkter att organisera till liv kring om man tycker att det känns mörkt. Vet inte om det är bara jobbet som är problemet eller att du känner att du är på väg in i en depression.
Personligen hade jag nog börjat titta på vad du kan göra för att fylla på ditt liv med lite mer glädje oavsett om du hittar ett nytt jobb eller inte.

Försök hitta något som du gillar att göra och som kanske både är utvecklande och får dig att känna en viss stolthet när du gjort det. För vissa kan det vara jobbet men för många andra är det kanske en hobby, träning etc. Det kan ju även vara att förkovra sig i något ämne som man tycker verkar spännande. Fysisk träning är alltid ett bra recept, dagliga promenader samtidigt som man lyssnar på pod eller liknade kan vara nog så bra om man inte är träningstypen.

Skapa något positivt att se fram emot, det kan vara små saker som händer nästa dag eller livsomvändande saker som händer om flera år. Bäst är givetvis om man kan kombinera. Boka en resa ett halvår fram i tiden, då har du 6 månaders glädje av att se fram emot den. Kan istället vara en SPA-behandling eller nåt annan vardagslyx. Börja spara långsiktigt för framtida behov, kanske till någon specifik sak som du alltid önskat.

Fyll livet med kärlek och relationer, det kan vara familj, vänner eller kanske ett husdjur. Gör dig av med eller minimera relationer som inte är positiva.

Sedan tror jag att det handlar mycket om ett mindset, det sägs att vi tänker 10.000 tankar om dagen, både positiva och negativa, vi väljer själva vilka vi tar med oss. Det är inte nödvändigtvis så att det som är lyckliga tänker mer positiva tankar under en dag men det kanske väljer att fokusera mer på de positiva än de negativa.

Viktigast av allt är att ta hand som sig själv på ett bra sätt, hitta rutiner för sömn, ät bra mat regelbundet och börja varje morgon med att bjud dig själv på ett stort leende i spegeln.

Hoppas det hjälper på något sätt och lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Promod:

Du kanske har hört ordspråket att för att vara lycklig så behövs bara 3 saker i livet; någonting att göra, någonting att se fram emot och någon att älska.

Jag tycker jag det är bra punkter att organisera till liv kring om man tycker att det känns mörkt. Vet inte om det är bara jobbet som är problemet eller att du känner att du är på väg in i en depression.
Personligen hade jag nog börjat titta på vad du kan göra för att fylla på ditt liv med lite mer glädje oavsett om du hittar ett nytt jobb eller inte.

Försök hitta något som du gillar att göra och som kanske både är utvecklande och får dig att känna en viss stolthet när du gjort det. För vissa kan det vara jobbet men för många andra är det kanske en hobby, träning etc. Det kan ju även vara att förkovra sig i något ämne som man tycker verkar spännande. Fysisk träning är alltid ett bra recept, dagliga promenader samtidigt som man lyssnar på pod eller liknade kan vara nog så bra om man inte är träningstypen.

Skapa något positivt att se fram emot, det kan vara små saker som händer nästa dag eller livsomvändande saker som händer om flera år. Bäst är givetvis om man kan kombinera. Boka en resa ett halvår fram i tiden, då har du 6 månaders glädje av att se fram emot den. Kan istället vara en SPA-behandling eller nåt annan vardagslyx. Börja spara långsiktigt för framtida behov, kanske till någon specifik sak som du alltid önskat.

Fyll livet med kärlek och relationer, det kan vara familj, vänner eller kanske ett husdjur. Gör dig av med eller minimera relationer som inte är positiva.

Sedan tror jag att det handlar mycket om ett mindset, det sägs att vi tänker 10.000 tankar om dagen, både positiva och negativa, vi väljer själva vilka vi tar med oss. Det är inte nödvändigtvis så att det som är lyckliga tänker mer positiva tankar under en dag men det kanske väljer att fokusera mer på de positiva än de negativa.

Viktigast av allt är att ta hand som sig själv på ett bra sätt, hitta rutiner för sömn, ät bra mat regelbundet och börja varje morgon med att bjud dig själv på ett stort leende i spegeln.

Hoppas det hjälper på något sätt och lycka till.

Hej.

Tack för det extremt bra skrivna svaret.

Tror problemet är att jag inte vet vad jag vill göra. Kan inte komma på vad jag gillar längre, testat saker som brukade göra min glad men blir inte bättre när jag gör dem.

Tror mycket på att mitt jobb håller på att ta död på mig, men samtidigt vill man inte gå arbetslös heller, försöker få ett nytt jobb men med tanke på hur arbetsmarknaden ser ut just nu får man inget svar.

Tror jag måste koppla bort mig helt vill inte tänka något :/

Permalänk
Medlem

Håller med om at Promods svar är mycket bra och upplyftande.

Skrivet av Daast:

Tror mycket på att mitt jobb håller på att ta död på mig, men samtidigt vill man inte gå arbetslös heller, försöker få ett nytt jobb men med tanke på hur arbetsmarknaden ser ut just nu får man inget svar.

Har stött på folk som sagt liknande saker tidigare. "Jag gillar inte mitt jobb men det är i alla fall en trygghet att veta vad man har". De som har sagt verkar inte lyckliga. Jag är rätt säker på att den som sysselsätter sig med saker den älskar, är bra på, och kan känna sig stolt över (som Promod) var inne på, är generellt sett mycket lyckligare än den som gör något bara av gammal vana/trygghet eller för högre lön. Hellre det förstnämnda med hälften så stor lön.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Håller med om at Promods svar är mycket bra och upplyftande.
Har stött på folk som sagt liknande saker tidigare. "Jag gillar inte mitt jobb men det är i alla fall en trygghet att veta vad man har". De som har sagt verkar inte lyckliga. Jag är rätt säker på att den som sysselsätter sig med saker den älskar, är bra på, och kan känna sig stolt över (som Promod) var inne på, är generellt sett mycket lyckligare än den som gör något bara av gammal vana/trygghet eller för högre lön. Hellre det förstnämnda med hälften så stor lön.

Känner igen mig i det där..
Hade ett jobb som jag verkligen älskade, men när man fick familj så fungerade det inte så bra att vara på resande fot 100+ dagar om året. Fick dåligt samvete för att man inte var hemma eller fick dåligt samvete för att man inte tog uppdraget på jobbet för att man ville vara hemma lite.
Så nu har jag ett jobb som inte är speciellt givande, men hemma fungerar det mycket bättre.

De dagarna när jag verkligen är superless på jobbet är det bara att tänka på hur bra man har det hemma och på fritiden nu istället.
Det är nog ganska svårt att få ett liv som är balanserat på alla plan, speciellt när man har barn.
Jag tycker själv att det funkar bra att säga till sig själv när man går runt och surar att man faktiskt har saker i livet som är bra och det man inte är nöjd med måste man jobba på och försöka förbättra så det åtminstone blir drägligt.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Känner igen mig i det där..
Hade ett jobb som jag verkligen älskade, men när man fick familj så fungerade det inte så bra att vara på resande fot 100+ dagar om året. Fick dåligt samvete för att man inte var hemma eller fick dåligt samvete för att man inte tog uppdraget på jobbet för att man ville vara hemma lite.
Så nu har jag ett jobb som inte är speciellt givande, men hemma fungerar det mycket bättre.

De dagarna när jag verkligen är superless på jobbet är det bara att tänka på hur bra man har det hemma och på fritiden nu istället.
Det är nog ganska svårt att få ett liv som är balanserat på alla plan, speciellt när man har barn.
Jag tycker själv att det funkar bra att säga till sig själv när man går runt och surar att man faktiskt har saker i livet som är bra och det man inte är nöjd med måste man jobba på och försöka förbättra så det åtminstone blir drägligt.

Allt ni säger låter verkligen bra. Och jag skulle gärna ha lyssnat och följt alla råd. Men är svårt med hur mitt liv ser ut.

Man har bestämt mig för att säga upp mig från jobbet. Gå på A-kassa ett tag tills jag kommer på vad jag vill göra i mitt liv :/

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Daast:

Tror jag måste koppla bort mig helt vill inte tänka något :/

Som en person som gått och brottats med svår depression i princip hela livet och fått konstatera att inget alls blev någonsin som jag önskade det, så har jag fått komma till freds med att så här är det. Jag har (mestadels) lärt mig att acceptera min situation, och göra det bästa jag trots allt kan. Se det som går från den ljusa sidan och finna frid så gott det går med det som ändå tynger ned mig, tänka att det kommer en ny dag efter denna skitdagen. Imorgon blir kanske inte bättre än idag men det blir iallafall annan skit!

Jag vet inte hur din hemsituation ser ut, om du är singel eller så, men om så är fallet så är det värt att tänka på att ensamhet är en väldigt stor källa till nedstämdhet och depression. Människor är sociala djur och är ju inte alls gjorda för att leva så som vi gör i västerlandet i allmänhet och speciellt här i sverige, med så stor andel singelhushåll som vi har det. Lägg till höst som nalkas med mörknande skyar och kortare dagar och det kan öka på tungsinnet.

Mitt mål just nu är att hitta en rollspelsklubb, för att försöka bli lite mer social. Få spela Mutant 2 eller Kult igen med ett gäng nya vänner skulle vara underbart. Kanske hitta en kurs/utbildning för att lära mig fotografi... Jag vet inte vad du gillar, men att vara mer aktiv gör att man känner sig mer upplyft. De säger att gå på gym och träna är som att käka lyckopiller - vilket påminner mig om att jag borde börja om med det igen. Betalar ju för kortet varje månad som en flane... *suck*

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Medlem

För er andra med självhat kan jag rekommendera gym. Finns inget bättre sätt att plåga sig än ett benpass.
Det dämpar inte smärtan en fredagkväll när man sitter själv och käkar pasta och dricker tequila men man får i alla fall snygga lår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

För er andra med självhat kan jag rekommendera gym. Finns inget bättre sätt att plåga sig än ett benpass.
Det dämpar inte smärtan en fredagkväll när man sitter själv och käkar pasta och dricker tequila men man får i alla fall snygga lår.

Tycker personligen att gymma ensam är väldigt tråkigt. Och ja då har jag favoritmusik i hörlurarna och följer upp viktrekord osv. Tycker i princip varenda annan tänkbar träningsform är roligare än gym Smaken är olika förstås. Tror dock aldrig jag hört någon som sagt att de tycker att gymma ensam är genuint "roligt".

Träning i allmänhet är bra mot ångest och andra psykiska besvär. Speciellt konditionsträning som stabiliserar pulsen som kan gå bananas vid panikattacker t.ex.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Tror dock aldrig jag hört någon som sagt att de tycker att gymma ensam är genuint "roligt".

Jag tycker det är rätt så trevligt när man är själv. Tränar vanligtvis på atletklubb och där är man aldrig ensam men ibland brukar jag fara iväg och träna på jobbet istället för där är man i stort sett alltid ensam. Beror lite på vilket humör man är på och vad man ska träna.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Jag fick i veckan reda på att jag kommer bli varslad på mitt arbete. Insåg precis att jag aldrig kommer få ett så bra jobb igen. Arbetstider, arbetskamrater, lön och gångavstånd till jobbet. Tragiskt!

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||