Darorn är helt låst??

Permalänk

Darorn är helt låst??

Tja

Som topicen lyder så har min dator "låst" sig av nån konstig anledning.
Det började med att jag bytte ner mig från Vista till Xp igen då jag hade lust helt enkelt^^
Satt knappt 4 timmar vid datorn med Xp o kollade runt lite på nätet.
Helt plötsligt kom ett felmeddelande upp som jag klickade på "ok" då jag inte brydde mig så mkt.
Cirka 5 min senare stängs firefox ner o säger att det behöver repareras men det går inte o göra det.
Testar med explorer, samma sak där.
Sedan så startar datorn helt plötsligt om och jag trodde att det bara var till för och fixa felen men nån sekund efter att jag kommit in i windows så startade den om igen..
Så tänkte: äh vafan får ta o köra på vista igen.
Sagt och gjort tog ner en vista skiva från hyllan och började installationen.
Men efter att det står att Windows hämtar filer så kommer ett felmeddelande (med bluescreen)upp om att windows upptäck ett fel i datorn och stänger av för att undvika skador??
Hade vid det här laget formaterat hårddiskarna.
Samma sak händer när jag försöker intallera om Xp igen under tiden som den kopierar filer till hårddisken.
Så hur ska jag göra??
Är det någon hårdvara som är sönder eller??
Kommer o vara evigt tacksam till den person som hjälper mig att fixa detta problem:(

Bild på felmeddelandet.

Mvh

Visa signatur

🎮 → Ryzen 9 5950X • EVGA GeForce RTX 3080 10GB XC3 ULTRA • 32GB G-skill TridentZ DDR4 3600MHz • MSI MPG B550i Gaming Edge WiFi
🖥️ → LG 42" OLED C2 • 🥽 → VR: HTC Vive
💻 → Dell XPS 13 9343
🎧 → AKG K702 | V-MODA BoomPro | Schiit HEL 2
🖱️ → Logitech MX Master 3 | ⌨️ → Logitech MX Keys

Permalänk
Medlem

Har du överklockat datorn ?

Har du gjort rent datorn på länge ?

Sen skulle man behöva veta vad det står i bluescreen som kommer upp.
Du skulle kunna testa köra memtest för att se om det är minnena som spökar.

Visa signatur

|| MSI GE60 0ND, Core i5 3230m, 8GB RAM, GTX 660m ||
|| Samsung Galaxy Tab 7.7 ||
|| Läst: CCNA 1,2,3,4 CCNP Routing, Switching ||

Permalänk

Låter som att hårddisken håller på att lämna in, eftersom du sa att datorn stannar då den kopierar filer till hårddisken.

Om så är fallet så finns det inte mycket annat att göra än att skaffa en ny hårddisk, tyvärr.

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem

Är det inte bara ett virus trojan etc? Har hört att vissa sidor kommer det i falska error/virus meddelanden och när något installeras har man problem.

Kanske inte eftersom du hade formaterat.

Hur är värmen i datorn?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkadde
Har du överklockat datorn ?

Har du gjort rent datorn på länge ?

Sen skulle man behöva veta vad det står i bluescreen som kommer upp.
Du skulle kunna testa köra memtest för att se om det är minnena som spökar.

Har inte klockat den då det är en p4 prolle och ja jag rengjorde datorn ca 1gng i veckan när den funkade.
Hur kör man mem test da?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SpammerN^
Låter som att hårddisken håller på att lämna in, eftersom du sa att datorn stannar då den kopierar filer till hårddisken.

Om så är fallet så finns det inte mycket annat att göra än att skaffa en ny hårddisk, tyvärr.

Har 2 diskar o testat installera på båda så det är nog inte det som är felet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Är det inte bara ett virus trojan etc? Har hört att vissa sidor kommer det i falska error/virus meddelanden och när något installeras har man problem.

Kanske inte eftersom du hade formaterat.

Hur är värmen i datorn?

Ja har formaterat och tagit bort partitionerna o gjort ny ca 4ggr.
Och värmen kan jag inte klaga på bytte kylningen i hela datorn för ett litet tag sen o systemet ligger på ca 40c medeltemperatur.

Visa signatur

🎮 → Ryzen 9 5950X • EVGA GeForce RTX 3080 10GB XC3 ULTRA • 32GB G-skill TridentZ DDR4 3600MHz • MSI MPG B550i Gaming Edge WiFi
🖥️ → LG 42" OLED C2 • 🥽 → VR: HTC Vive
💻 → Dell XPS 13 9343
🎧 → AKG K702 | V-MODA BoomPro | Schiit HEL 2
🖱️ → Logitech MX Master 3 | ⌨️ → Logitech MX Keys

Permalänk

körde nyss mem test med ultimate boot cd och det resulterade i 200k errors efter ca 20% så det är nog till och byta ram-minnena:P

(sry för dubbelpost)

Visa signatur

🎮 → Ryzen 9 5950X • EVGA GeForce RTX 3080 10GB XC3 ULTRA • 32GB G-skill TridentZ DDR4 3600MHz • MSI MPG B550i Gaming Edge WiFi
🖥️ → LG 42" OLED C2 • 🥽 → VR: HTC Vive
💻 → Dell XPS 13 9343
🎧 → AKG K702 | V-MODA BoomPro | Schiit HEL 2
🖱️ → Logitech MX Master 3 | ⌨️ → Logitech MX Keys

Permalänk
Medlem

ballistix ram?

hade 4x1gb ballistix och en efter en dog till sist hade jag bara en sticka kvar hehe

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
ballistix ram?

hade 4x1gb ballistix och en efter en dog till sist hade jag bara en sticka kvar hehe

Nee Patriot.
Har vatt nere o köpt ett minne idag.
1gig DDR1 för 379:- och han ville ha 3000:- för ett 2 gigs xD
Men nu funkar datorn prima men harvar den igen så hivar jag ut den genom fönstrett dirr:)

Visa signatur

🎮 → Ryzen 9 5950X • EVGA GeForce RTX 3080 10GB XC3 ULTRA • 32GB G-skill TridentZ DDR4 3600MHz • MSI MPG B550i Gaming Edge WiFi
🖥️ → LG 42" OLED C2 • 🥽 → VR: HTC Vive
💻 → Dell XPS 13 9343
🎧 → AKG K702 | V-MODA BoomPro | Schiit HEL 2
🖱️ → Logitech MX Master 3 | ⌨️ → Logitech MX Keys