RAID-1 gör så att datorn fryslaggar?

Permalänk
Medlem

RAID-1 gör så att datorn fryslaggar?

I samband med att jag skaffade Windows 7 Build 7100 passade jag på att raid:a två hårddiskar med RAID-1. Det är RAID-1 installerat i Bios med moderkort som stödjer raid.

Problemet är att ibland, oftast i samband med uppspelning av film, så fryser datorn. Det går att trycka på program lite snabbt i början men det verkar som datorn fryser sig, fast musen fungerar. Det enda som finns att göra är att trycka på starta om knappen.

Hade inte dessa problem innan med en äldre Windows 7 Build (och hade då bara en vanlig hårddisk utan RAID-1).

Är det RAID-1 som kan göra att hela systemet (förutom musen) fryser sig eller är det Windows 7 som krånglar?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Glapp är det inte... Felet inträffar ju främst vid en viss händelse, så som uppspelning av film.

Hur byter man drivrutiner?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spindel

Hur byter man drivrutiner?

Man laddar ner dom från tillverkarens web. Avinstallerar de gamla, startar om och installerar de nya.

Kör du W7 kanske de inte finns - kolla då om Vistadrivisarna duger?

Permalänk
Medlem

Kollade nu på nätet och de som Windows 7 använder ska vara nyare än de som finns att ladda hem via moderkortets hemsida.

Sedan undrar jag om det verkligen är raid:en som spökar. För det är vissa program som hänger sig, så som Explorer och Media Player. Känns inte som att det har med raid att göra?

Permalänk