Permalänk

Yamaha + canton?

tjenare..

jag sitter just nu på en.
http://www.yamaha.com/yec/products/productdetail.html?CNTID=2...

och med ett par.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13093

och till min fråga nu.
jag har i tankarna att införskaffa ett par.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=349025

och kommer min inte helt nya förstärkare vara tillräkligt bra för dom?
kommer det låta bra eller behöver jag en ny förstärkare för att få maximal ljudkvalite. har inge tvivel att dom kommer låta 1000000x bättre än mina gamla men vill inte köpa dom och så blir min förstärkare en flaskhals :/

tack för svar! //anders

Visa signatur

Main: [8700K] [Asus Z370-A] [GTX 1080]
HTPC: [Intel 2600K] [Asus P8p67 pro] [Gigabyte 290X]
Server: [i3 8100] [asus z370-p] [12TB]

Permalänk

Cantonhögtalarna ser ut att vara högst normala både när det gäller känslighet och impedans. Jag kan inte se att det skulle bli några problem.

Permalänk
Medlem

Är väl inget kraftpaket du sitter på direkt, men Cantonerna är väldigt lättdrivna (uppmätta över spec, iaf 409 som är mer lr mindre likadana), så det är inte något stort problem. Du kommer kanske inte kunna nyttja dom fullt ut dock. Ett ev större problem kan vara att det kan bli vasst med Yamaha stärkaren. Dessa är väl aningen ljusa i sin ljudbild?

Jag har 409orna, och kört dessa med en NAD T744 och numer med en Onkyo SR876, dessa är ju lite mörkare i tonen och kompletterar GLE:na perfekt. Jag skulle dock inte vilja lira dom tillsammans med en ljusare förstärkare.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Är väl inget kraftpaket du sitter på direkt, men Cantonerna är väldigt lättdrivna (uppmätta över spec, iaf 409 som är mer lr mindre likadana), så det är inte något stort problem. Du kommer kanske inte kunna nyttja dom fullt ut dock. Ett ev större problem kan vara att det kan bli vasst med Yamaha stärkaren. Dessa är väl aningen ljusa i sin ljudbild?

Jag har 409orna, och kört dessa med en NAD T744 och numer med en Onkyo SR876, dessa är ju lite mörkare i tonen och kompletterar GLE:na perfekt. Jag skulle dock inte vilja lira dom tillsammans med en ljusare förstärkare.

okej kan ju vara värt att tänkta på .. aldrig hört talas om förstärkare som låter ljusare ller mörkare .. är alla yamaha förstärkare ljusa?

Visa signatur

Main: [8700K] [Asus Z370-A] [GTX 1080]
HTPC: [Intel 2600K] [Asus P8p67 pro] [Gigabyte 290X]
Server: [i3 8100] [asus z370-p] [12TB]

Permalänk

Det här med att förstärkare ska ha en viss karaktär i klangen tycker jag ofta känns mer som något man säger bara för att ha något att säga än något som har undersökts med vettiga metoder. Jag säger inte att det alltid är fel men jag tycker att man ska hålla högre beviskrav än bara utsagor om att saker är på ett visst sätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brimstone
Det här med att förstärkare ska ha en viss karaktär i klangen tycker jag ofta känns mer som något man säger bara för att ha något att säga än något som har undersökts med vettiga metoder. Jag säger inte att det alltid är fel men jag tycker att man ska hålla högre beviskrav än bara utsagor om att saker är på ett visst sätt.

Tycker iofs att öronen på en själv är en nog så vettig metod. Lyssna och känn efter, gillar man det man hör så gör man. Inte alltid heller "vetenskapliga" metoder är bäst, bra ljud är ju subjektivt.

Tycker helt klart att förstärkare kan skilja sig ganska grovt i karaktären jämfört med varann. Som du ser var det ett frågetecken efter min mening om Yamaha och ljus i klangen, dvs jag är inte säker på hur just den är.

Bästa är såklart för TS om han kan dra med sig sin stärkare och provlyssna högtalarna nånstans.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk

I mitt tycke ska en bra förstärkare förstärka signalen utan att lägga till några egna färgningar. Då har man en fast referens (insignalen) att utgå i från när man bedömmer förstärkarens prestanda. De flesta förstärkare på marknaden presterar i det här avseendet bra, även om det går att vaska fram små skillnader om man väljer omständigheterna rätt. Förstärkares påstådda ljudkaraktär är av litet intresse för mig när jag tittar på ljudutrustning.

Permalänk
Medlem

Det finns faktiskt något som heter potentiometer där man kan ställa in hur mycket bas man vill ha och hur mycket diskant (treble) man vill ha, så det är bara skitsnack att en förstärkare skulle ha ljusare ljudbild än någon annan.

Vad gäller yamaha, så har jag alltid haft det och så länge man inte köper audiofil-produkter för 300 000kr styck så finns det inte så många saker som är bättre faktiskt.

EDIT: Förstärkaren kommer med andra ord inte att bli någon flaskhals.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Det finns faktiskt något som heter potentiometer där man kan ställa in hur mycket bas man vill ha och hur mycket diskant (treble) man vill ha, så det är bara skitsnack att en förstärkare skulle ha ljusare ljudbild än någon annan.

Vad gäller yamaha, så har jag alltid haft det och så länge man inte köper audiofil-produkter för 300 000kr styck så finns det inte så många saker som är bättre faktiskt.

Man ska undvika in i det sista att använda din "potentiometer". Alla förstärkare har olika ljudbild om du inte kan höra det lr saknar utrustning att höra det innebär inte att det inte finns.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Det finns faktiskt något som heter potentiometer där man kan ställa in hur mycket bas man vill ha och hur mycket diskant (treble) man vill ha, så det är bara skitsnack att en förstärkare skulle ha ljusare ljudbild än någon annan.

Vad gäller yamaha, så har jag alltid haft det och så länge man inte köper audiofil-produkter för 300 000kr styck så finns det inte så många saker som är bättre faktiskt.

EDIT: Förstärkaren kommer med andra ord inte att bli någon flaskhals.

Haha ja du är ju verkligen nyanserad må jag säga.. backar upp det du säger med fakta också.

Så Yamaha är alltså bäst på allt dom gör <300kkr, det var som fan... O jag som sitter här med min Onkyo, det var ju för nesligt.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk

Personligen skulle jag gå mot strömmen och säga att Yamaha under 10k är fruktansvärt höjda över skyarna. Går att hitta betydligt bättre grejjer för samma pengar.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
Man ska undvika in i det sista att använda din "potentiometer". Alla förstärkare har olika ljudbild om du inte kan höra det lr saknar utrustning att höra det innebär inte att det inte finns.

Och detta är pga vad?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Och detta är pga vad?

För att det alltid innebär distorsion eftersom ljudet inte tar det kortaste, renaste vägen genom förstärkaren. Det är inte en slump att 99% av high end stärkare totalt saknar dessa reglage. Men som jag kanske borde ha sagt i min förra post är det inte alla som kan höra det dvs störas av det samt att man ska ha rätt bra övrig utrustning för att kunna höra skillnaden.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
För att det alltid innebär distorsion eftersom ljudet inte tar det kortaste, renaste vägen genom förstärkaren. Det är inte en slump att 99% av high end stärkare totalt saknar dessa reglage. Men som jag kanske borde ha sagt i min förra post är det inte alla som kan höra det dvs störas av det samt att man ska ha rätt bra övrig utrustning för att kunna höra skillnaden.

VA?! Kan man inte reglera BAS och DISKANT på en förstärkare av modell kontotömmare? O.o Det låter ju lite dåligt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sjögren_85
VA?! Kan man inte reglera BAS och DISKANT på en förstärkare av modell kontotömmare? O.o Det låter ju lite dåligt.

Är det en bra förstärkare behövs det inte.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyber Judas
Är det en bra förstärkare behövs det inte.

Så förstärkaren vet redan hur du föredrar dina ljudinställningar? Tekniken går verkligen framåt snabbt alltså.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Så förstärkaren vet redan hur du föredrar dina ljudinställningar? Tekniken går verkligen framåt snabbt alltså.

Referensen är väl ett så nyanserat, icke färgat ljud som möjligt. Föredrar du sen en viss typ av ljud köper du högtalare därefter.

Håller fö med Cyber Judas och Redzo.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

jag har bara volym och ingångsväljare på min
designad av mikael bladelius.

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk

okej vill först tacka för alla svar .... men kan vi återkomma lite mer on topic?
om ni vore mig och haft min förstärkare skulle ni då köpa dom canton högtalarna? eller vänta lite till och köpa ny förstärkare med? kommer jag vara nöjd med ljudet ? jag är inte ute efter massa bas .. det har jag baslådan till jag vill ha en fylligt och klart ljud kommer min förstärkare och dom canton att tillfredsställa mig?

Visa signatur

Main: [8700K] [Asus Z370-A] [GTX 1080]
HTPC: [Intel 2600K] [Asus P8p67 pro] [Gigabyte 290X]
Server: [i3 8100] [asus z370-p] [12TB]

Permalänk
Avstängd

Om du har redan baslådan så ser jag absolut inga anledningar för att köpa så stora högtalare.
I ditt fall är det mycket klokare att välja nåt mindre högtalare då djupbasen sköts av ditt sub. Du får mycket mera ljud för pengarna då små stativhögtalare försvinner lättare ur ljudbilden samtidigt som dom har mindre resonans (mindre yta).
Jag kan rekomendera dessa
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=12949
låt dig inte luras av storleken ! Större och mer dynamisk ljud får du betala minst dubbla för. Helt otroliga högtalare med snabb och rätt djup bas och som kan växa med bättre stärkare. Dessa kan utan problem kopplas till en hemmabio i 25k klassen och dom bara växer med bättre grejer. Rekomenderas starkt.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snikki123
okej vill först tacka för alla svar .... men kan vi återkomma lite mer on topic?
om ni vore mig och haft min förstärkare skulle ni då köpa dom canton högtalarna? eller vänta lite till och köpa ny förstärkare med? kommer jag vara nöjd med ljudet ? jag är inte ute efter massa bas .. det har jag baslådan till jag vill ha en fylligt och klart ljud kommer min förstärkare och dom canton att tillfredsställa mig?

Dina frågor är på ett sätt omöjliga att besvara. Du kunde lika gärna fråga om filmjölk med jordgubbssmak är något du gillar. Hur vi nu ska veta det? Vi kan naturligtvis svara om din tallrik rymmer önskad mängd fil om vi vet vilken tallrik du tänker använda. Men du berättat inget om vad du förväntar dig av anläggingen.

ALLT färgar den slutgiltiga ljudbilden; karaktär på ljudkälla, förstärkare, kablar, högtalare, placering och rummet akustik.
Visst, en förstörkare kan "flaska". Jag skulle inte alls bli förvånad om du skulle uppskatta din högtalare lite mer med en annan förstärkare. Strömsvaga förstärkare tappar ofta i detaljrikedom och dynamik samtidigt som basen blir bluddrig.

Så, om du verkligen är intresserad av att få "maximal ljudkvalité" så lånar du hem förstärkare, högtalare eller vad det nu må vara och lyssnar på din egen musik. Att lyssan i butik på den musik som spelas upp för en säger egentligen ingenting om hur verkligen det kommer låta hemma hos dig.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Gillar du cantonhögtalarna så köp dem. Det är högtalarna tillsammans med rummet de står i som till huvudelen betestämmer hur ljudet kommer att bli. Påverkan från elektroniken är i sammanhanget väldigt liten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snikki123
okej vill först tacka för alla svar .... men kan vi återkomma lite mer on topic?
om ni vore mig och haft min förstärkare skulle ni då köpa dom canton högtalarna? eller vänta lite till och köpa ny förstärkare med? kommer jag vara nöjd med ljudet ? jag är inte ute efter massa bas .. det har jag baslådan till jag vill ha en fylligt och klart ljud kommer min förstärkare och dom canton att tillfredsställa mig?

Du har ju ingenting att förlora på att köpa dem nu, om du gillar dom!? Tycker du det blir lamt/vasst/whatever, köp ny förstärkare sen om det ändå är nåt du funderar på.

Kan säga att jag är väldigt nöjd med mina (409or), i mitt rum. Dom var bra redan med min NAD T744 (som jag iofs tror har mer kraft än din Yamaha), men med min SR876 märkte jag ju helt klart skillnad.

Basorgier kan du knappt få ens om du vill med dessa högtalare, dom är mer neutrala och aningens tillbakadragna än en massa "rakt i ansiktet punch". Men basresurserna finns där, när dom ska finnas där.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead