Permalänk
Medlem

Tjänstebil

Hej!
Det börjar bli dags att byta tjänstebil och jag känner att jag behöver lite tips. Ska självklart ut och provköra lite som man alltid gör men ibland tänker man inte riktigt på vissa modeller. Alltid gott med lite olika vinklar på problemen

Jag vill gärna ha en diesel, automat, möjlighet till paddlar är att föredra, farthållare(gärna adaptiv), Bra komfort och ljudnivå, 4wd är trevligt också.

Har kikat på bla
VW Passat CC
Audi A4, A5
Lexus IS 250(bensinare jag vet, men den har bra automat)
Volvo S80, XC60

så ni vet åt vilket håll jag tänker.

Har ni några tips, det viktigaste är komforten egentligen, jag åker runt väldigt mycket. Bilen är mitt andra kontor så det ska gå att trivas bra i bilen.

Permalänk
Medlem

Funderat ngt på SAAB? Nya 9-3X med 4wd kanske hade vart ngt?

Kolla in den på SAABSVERIGE

Sen är ju saab en trevlig bil, med god komfort 9-5 med etanol är inte fel heller.

Jag slår iaf ett slag för saab.

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem

Funderat på subaru? konstant fyrhjulsdrivning. snygga bekväma bilar, har ju kommit med en boxer diesel till sina bilar nu med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzzEX FX
Funderat ngt på SAAB? Nya 9-3X med 4wd kanske hade vart ngt?

Kolla in den på SAABSVERIGE

Sen är ju saab en trevlig bil, med god komfort 9-5 med etanol är inte fel heller.

Jag slår iaf ett slag för saab.

Jag gillar egentligen saab, men det känns lite osäkert att handla nu när man inte vet vad som händer eller?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janss0n
Funderat på subaru? konstant fyrhjulsdrivning. snygga bekväma bilar, har ju kommit med en boxer diesel till sina bilar nu med.

Vilken subba föreslår du då? Jag har lite svårt med estetiken där faktiskt, men de brukar vara roliga

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga tyskt. A5an tycker jag går bort då den är helt åt helvete designad invändigt. Om jag sitter i normal körställning slår framsätet så gott som i baksätet. I andra "coupéer" typ BMW 3-serien kan någon faktiskt sitta bakom mig i bra ställning, kanske inte så bekvämt, men det går i var fall att få in en vuxen person bakom vilket är omöjligt i A5an.

A4an är helt klart en bra bil, gärna då med 3.2 motorn, den låter superbt.

Annars finns ju faktiskt BMW 3-serien. Skön bil kan jag säga, kvick och bekväm. En 335 tror jag du skulle gilla också. Sen tycker jag att 4-hjulsdrift inte är nödvändigt på en BMW faktiskt. De funkar bra utan.

Om jag vore du skulle jag iaf kolla på A4an och en 3-serie. Kan säga att automatlådan i BMWn (även utan paddlar) är sjukt bra.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Jag säger BMW jag med .. En 335d så får du mycket att köra med och en snål diesel

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Audi eller BMW skulle jag säga. Skulle nog välja A5 före en BMW 3-serie coupe.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Audi eller BMW skulle jag säga. Skulle nog välja A5 före en BMW 3-serie coupe.

Håller med dig om det inte vore för det att ingen får plats bakom föraren o A5an

Dock kom jag just på att BMW slogs av lite idioti när de gick från E46an, de satte en plastkonsol i mitten där bak i 3-serie coupén, vilket gör att den blir 4-sitsig samt att folk som sitter bakom föraren endast kan ta sig ut genom att föraren hoppar ut. I 46an så gick det ju att ta sig mellan sätena där bak.

Mitt tips till trådskaparen är att om du kommer ha splitterny bil, vänta tills i höst då BMW börjar rulla ut senaste faceliften, mycket snyggare 3-serie tycker jag.

Sen får du provköra dem. Alla bilar passar inte alla.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Håller med dig om det inte vore för det att ingen får plats bakom föraren o A5an

Det är sånt man får ta om man ska ha en snyggare bil

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Jag skulle säga tyskt. A5an tycker jag går bort då den är helt åt helvete designad invändigt. Om jag sitter i normal körställning slår framsätet så gott som i baksätet. I andra "coupéer" typ BMW 3-serien kan någon faktiskt sitta bakom mig i bra ställning, kanske inte så bekvämt, men det går i var fall att få in en vuxen person bakom vilket är omöjligt i A5an.

A4an är helt klart en bra bil, gärna då med 3.2 motorn, den låter superbt.

Annars finns ju faktiskt BMW 3-serien. Skön bil kan jag säga, kvick och bekväm. En 335 tror jag du skulle gilla också. Sen tycker jag att 4-hjulsdrift inte är nödvändigt på en BMW faktiskt. De funkar bra utan.

Om jag vore du skulle jag iaf kolla på A4an och en 3-serie. Kan säga att automatlådan i BMWn (även utan paddlar) är sjukt bra.

Jag upplever A4an som lite bullrig, är det något som någon annan märkt av?
Baksätet är helt oviktigt egentligen då det primärt bara är jag som åker i bilen, om någon ska med får de helt enkelt trängas lite

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Jag säger BMW jag med .. En 335d så får du mycket att köra med och en snål diesel

Får boka in en provkörning på 335d då, den verkar helt okej.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Håller med dig om det inte vore för det att ingen får plats bakom föraren o A5an

Dock kom jag just på att BMW slogs av lite idioti när de gick från E46an, de satte en plastkonsol i mitten där bak i 3-serie coupén, vilket gör att den blir 4-sitsig samt att folk som sitter bakom föraren endast kan ta sig ut genom att föraren hoppar ut. I 46an så gick det ju att ta sig mellan sätena där bak.

Mitt tips till trådskaparen är att om du kommer ha splitterny bil, vänta tills i höst då BMW börjar rulla ut senaste faceliften, mycket snyggare 3-serie tycker jag.

Sen får du provköra dem. Alla bilar passar inte alla.

Jag ska ha bilen senast i november, så jag måste beställa i september som senast. När tror du nya faceliften börjar levereras?

tack för bra svar so far

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toke
Jag upplever A4an som lite bullrig, är det något som någon annan märkt av?
Baksätet är helt oviktigt egentligen då det primärt bara är jag som åker i bilen, om någon ska med får de helt enkelt trängas lite

Får boka in en provkörning på 335d då, den verkar helt okej.

Jag ska ha bilen senast i november, så jag måste beställa i september som senast. När tror du nya faceliften börjar levereras?

tack för bra svar so far

Vet faktiskt inte riktigt, såvitt jag vet är det inte officiellt ännu. Men BMW brukar göra så att bilar producerade i slutet av året blir de nya. Kan tyvärr va så att du inte hinner.

A4an tycker jag inte är så bullrig faktiskt, har inte kört så många olika själv, och mest Avanter. Men har åkt med i en hel del och det var inget jag stördes nämnvärt av.

Om baksätet är oviktigt skulle jag titta på en 335 coupé (diesel om du vill ha sådan, inte testat dem dock, bensinarna är dock grymma), eller en A5a.

A5an är lite tuffare då den är ganska så ovanlig faktiskt och Audis Quattro är ju något speciellt faktiskt Men som sagts tidigare, provkör. Vissa föredrar BMWs körning, andra Audis. Åk ut till handlare och provkör helt enkelt.

EDIT:
Nått att tänka på är att Coupéer inte är lika sköna vid långkörning. Och vid motorvägskörning sluter rutorna inte helt tätt. Dock anser jag dem roligare att ha även på långkörning. Slutresultatet blir positivt iaf. Åter igen, provkör

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Keeper of the Bamse

Hur många basbelopp har du att röra dig med?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

335 som tjänstebil, nice som fan! Önskar ja kunde få det hehe.
Får man fråga vad du jobbar som?

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Holic
335 som tjänstebil, nice som fan! Önskar ja kunde få det hehe.
Får man fråga vad du jobbar som?

"Yrke Frilansande Webdesigner/Art Director samt utbildning."

Står det i hans profil..

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SunQ
"Yrke Frilansande Webdesigner/Art Director samt utbildning."

Står det i hans profil..

Aha, där klicka och titta jag inte.
Där ser man.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

varför har ingen föreslagit Bmw 530d ?

Härlig komfort som slår det mesta. Pigg motor och bränslesnål. Snygg är den också.

Permalänk

v70 D5, riktigt trevlig bil 185 dieselhästar. Sen så får du billiga privatmil i fall du kör diesel som tjänstebil.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Inte funderat på Alfa Romeo? Brera och 159 är ju otroligt vackra, tyvärr finns inte Brera med dieselmotor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
v70 D5, riktigt trevlig bil 185 dieselhästar. Sen så får du billiga privatmil i fall du kör diesel som tjänstebil.

jag kan faktiskt hålla med där.
V70 är bra bilar och riktigt sköna att åka i. Vägbullret hörs knappt och bilarna är väldigt säkra.

dock vet jag att dom drar mycket bränsle. Dieselmotorerna har jag ingen aning om men bensinarna brukar vara dyra i drift.

S80 kan ts glömma, skitbil.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
v70 D5, riktigt trevlig bil 185 dieselhästar. Sen så får du billiga privatmil i fall du kör diesel som tjänstebil.

Deras nya d5 tror jag har 205 hästar med dubbel turbo! moderna dieslar drar i princip inget nu för tiden.det finns inget buller o prata om, riktigt tysta på motorväg.

Permalänk
Medlem

5-Serien är riktigt komfortabel, jag och sambon har en 520i kombi. Bensinare då.

Om vi byter bil någon gång blir det helt klart en 5-serie diesel. Gärna 530 eller 535. Provkør den, tror inte du kommer ångra dig

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strukt
5-Serien är riktigt komfortabel, jag och sambon har en 520i kombi. Bensinare då.

Om vi byter bil någon gång blir det helt klart en 5-serie diesel. Gärna 530 eller 535. Provkør den, tror inte du kommer ångra dig

word

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
v70 D5, riktigt trevlig bil 185 dieselhästar. Sen så får du billiga privatmil i fall du kör diesel som tjänstebil.

Jag har lite svårt för V70. Så hoppar helst den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av p4zz
jag kan faktiskt hålla med där.
V70 är bra bilar och riktigt sköna att åka i. Vägbullret hörs knappt och bilarna är väldigt säkra.

dock vet jag att dom drar mycket bränsle. Dieselmotorerna har jag ingen aning om men bensinarna brukar vara dyra i drift.

S80 kan ts glömma, skitbil.

Vad är det för fel på S80? Jag har hittills upplevt den som en relativt vettig bil?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strukt
5-Serien är riktigt komfortabel, jag och sambon har en 520i kombi. Bensinare då.

Om vi byter bil någon gång blir det helt klart en 5-serie diesel. Gärna 530 eller 535. Provkør den, tror inte du kommer ångra dig

Måste säga att jag föredrar 3-serien framför 5-serien rent estetiskt. Ska åka och jämföra lite nu i eftermiddag tänkte jag

Ni är vettiga pojkar, har ni några fler förslag så var inte rädda att pitcha in dem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toke
Måste säga att jag föredrar 3-serien framför 5-serien rent estetiskt. Ska åka och jämföra lite nu i eftermiddag tänkte jag

Ni är vettiga pojkar, har ni några fler förslag så var inte rädda att pitcha in dem

Jodå du säger något där.

Vi tittade på 3-serien först eftersom vi också tyckte den var snyggare men den blev lite för liten för oss. Med barnvagn och allt bråte som följer med när man har en liten grabb på släp.

Det blev iallafall en E39a med faceliften, man lär sig gilla den.

Om du skal köpa en beggad kolla hur länge det är igen til Inspection 2. Eller om den är gjord. Den kan bli lite kostsam ibland.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

MB E-class (coupe?) 250CDI

Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita

Permalänk
Medlem

Annars har du Mercedes C180.. Nya modellen då.

Gärna vit och med AMG utrustning (dock vanliga motorn)
Ska du ha med AMG motor så heter den C63

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox

Annars finns ju faktiskt BMW 3-serien. Skön bil kan jag säga, kvick och bekväm. En 335 tror jag du skulle gilla också. Sen tycker jag att 4-hjulsdrift inte är nödvändigt på en BMW faktiskt. De funkar bra utan.

Om jag vore du skulle jag iaf kolla på A4an och en 3-serie. Kan säga att automatlådan i BMWn (även utan paddlar) är sjukt bra.

Varför är en BMW bra utan fyrhjulsdrift?

Ont: Jag hade lätt kört på en A4 quattro. 2.0tdi räcker bra om du ska köra mycket i jobbet. S-tronic-lådan ska ju vara riktigt bra också

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nivv
Varför är en BMW bra utan fyrhjulsdrift?

Ont: Jag hade lätt kört på en A4 quattro. 2.0tdi räcker bra om du ska köra mycket i jobbet. S-tronic-lådan ska ju vara riktigt bra också

Man kan bredsladda på vintrarna :)?

Jag hade tagit Volvo s80 gärna en T6a eller en V8, lyxig och skön bil.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Man kan bredsladda på vintrarna :)?

Jag hade tagit Volvo s80 gärna en T6a eller en V8, lyxig och skön bil.

Skulle nog tagit en A4 Tdi Quattro. Men det med bredsladd måste isf vara anledningen till att majoriteten av de bilar jag såg i diket under hösten/vintern var BMW?

S80 ligger väl över det pris man får som tjänstebil?

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nivv
Varför är en BMW bra utan fyrhjulsdrift?

Ont: Jag hade lätt kört på en A4 quattro. 2.0tdi räcker bra om du ska köra mycket i jobbet. S-tronic-lådan ska ju vara riktigt bra också

Därför att BMWs "traction control" är bland de bättre, näst intill omöjligt att tappa kontrollen med den. Sen tycker jag inte Audis känns lika sköna att köra, på nått sätt är de inte lika "lena" i styrningen.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"