Min jakt på Crysis-prestanda

Permalänk

testa ni att peta igenom 2 000 000+ polygoner genom source så ska ni se att CE2 är fantastiskt optimerat, dock går det inte att jämföra förra och denna generationens av spel. Det ska bli spännande att se vad nästa generations grafik tycker om det.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

En sak som jag undrar är, jag hade en FX60, 2gb, 8800gt 512mb...Crysis gick jävligt rent på very high DX9 med 1280x1024, och helt klart godkänt på 1600x1200...var det onormalt då eller?

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk
Avstängd

Jag har avvaktat med att spela crysis spelen länge nu, jag vill ha flyt med höga inställningar. Tror ni att jag kan ge mig på spelen med min e8400@4ghz + 4890 i upplösningen 1900x1200?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSparky
Lite kul kritik dedär.. måste kommentera bara..

Du är medveten om att de kommer ett MMORPG spel som bygger på Crytek motorn.. Aion: Tower Of all Eternity

Har testat spelet och enda laggen jag upplevde med npc etc va fördröjningslagget då servrarna ligger i kina..

Så jag tror inte de är några större problem med Crytek motorn.. kanske inte lika bra som UT3 och HL2 motorn som nämndes innan.. men inte dålig kan jag inte påstå

Aion använder cryteks första grafikmotor, den som användes i Far cry. Crysis använder cryengine 2.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Jag har avvaktat med att spela crysis spelen länge nu, jag vill ha flyt med höga inställningar. Tror ni att jag kan ge mig på spelen med min e8400@4ghz + 4890 i upplösningen 1900x1200?

Aion använder cryteks första grafikmotor, den som användes i Far cry. Crysis använder cryengine 2.

nej..
edit:för att vara specifik vad menar du med höga intställningar? i den upplösningen tror ja inte ens du klarar av high utan att få MÅNGA dippar ner under 30 fps.

Permalänk
Medlem

Köp ett till 4890 så kanske du kan köra den på medium...

Whatever, hur byter man DirectX? Kör på 10.1 nu. Men för att få mera flyt vill jag byta till 9. Men hur? (Har win7)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

var något test för inte så längesen när dom testade vad man skulle behöva för att kunna köra crysis på very high utan problem och testade även flight simulator x med inställningar på max då körde dom 2 st gtx 295 i sli för att få bra flyt i de spelen.

du får väll nöja dig med att dra ned lite på några inställningar eller köpa ett till 4870x2 för att få ut max prestanda. men jag antar att du inte köpt datorn enbart för crysis för det finns massor av andra roliga spel som du defenitivt kommer kunna köra max inställningar på!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thornblom
Köp ett till 4890 så kanske du kan köra den på medium...

Whatever, hur byter man DirectX? Kör på 10.1 nu. Men för att få mera flyt vill jag byta till 9. Men hur? (Har win7)

Start->Run
"C:\Program Files\Electronic Arts\Crytek\Crysis\Bin32\Crysis.exe" -dx9

om det nu är där du installerat det.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thornblom
Köp ett till 4890 så kanske du kan köra den på medium...

Whatever, hur byter man DirectX? Kör på 10.1 nu. Men för att få mera flyt vill jag byta till 9. Men hur? (Har win7)

bin32: Crysis_Play_DirectX9
edit det örve är nog bättre

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Men Crysis(inte warhead) behöver man väl bara gå in o starta dx9 exe:n för att köra dx9... Finns väl 2st exe:s (typ Crysis_dx9.exe, Crysis_dx10.exe om jag inte tappat alla mina hjärnceller senast jag snöt mej

Vad jag sett i de flesta tester samt "skitcoola" videos på youtube tex så äre många som kan köra i very high tex i hög upplösning men INTE någon AA..... Och slår man på AA i crysis så blir det en jäkla skillnad också tycker jag... Nästan så jag hellre kör på mindre inställningar för att kunna ha tex 2x AA.. Bara en sån sak som att kolla på träden mot solen, med pyttenytte AA så försvinner varje kant i princip^^

Är trött och febrig så yrar massa skit säkert men någon annan Icke-Crysis-Hatare kanske ser dom skillnaderna

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timpO
Men Crysis(inte warhead) behöver man väl bara gå in o starta dx9 exe:n för att köra dx9... Finns väl 2st exe:s (typ Crysis_dx9.exe, Crysis_dx10.exe om jag inte tappat alla mina hjärnceller senast jag snöt mej

Vad jag sett i de flesta tester samt "skitcoola" videos på youtube tex så äre många som kan köra i very high tex i hög upplösning men INTE någon AA..... Och slår man på AA i crysis så blir det en jäkla skillnad också tycker jag... Nästan så jag hellre kör på mindre inställningar för att kunna ha tex 2x AA.. Bara en sån sak som att kolla på träden mot solen, med pyttenytte AA så försvinner varje kant i princip^^

Är trött och febrig så yrar massa skit säkert men någon annan Icke-Crysis-Hatare kanske ser dom skillnaderna

jag skrev att man kan göra det
edit på crysis också

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Okej ursäkta snöt nog ur några hjärnceller endå då! Men nu har han då redig info från 2håll istället^^

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Inveramsay
testa ni att peta igenom 2 000 000+ polygoner genom source så ska ni se att CE2 är fantastiskt optimerat, dock går det inte att jämföra förra och denna generationens av spel. Det ska bli spännande att se vad nästa generations grafik tycker om det.

2000 000 polygoner är inte speciellt mycket. Det klarar GeForce och GeForce 2 Mx rätt bra.
Annat blir det när man ska ha shaders och pixelmappa alla polygoner.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Skulle vilja påstå helt värdelös,du kan skjuta ner några träd och några hus,det kallar inte jag världens bäst utvecklade fysikmotor iafall:((
Då tycker jag att assassins creed både ser snyggare ut och flyter 100 gånger bättre i directx 10,1 som bara funkar på nyare atikort:))

Det roliga är att AC inte klarade av Dx10.1 utan ha texturfel och i senare patch tog dom bort stödet för Dx10.1
Sedan så saknar spelet all typ av fysik, det går bara ut på att klättra och titta på vackra miljöer.
Crysis är inte mycket roligare men du får spränga upp alla vackra miljöer och det ser bra ut när man gör det.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Det roliga är att AC inte klarade av Dx10.1 utan ha texturfel och i senare patch tog dom bort stödet för Dx10.1
Sedan så saknar spelet all typ av fysik, det går bara ut på att klättra och titta på vackra miljöer.
Crysis är inte mycket roligare men du får spränga upp alla vackra miljöer och det ser bra ut när man gör det.

Det riktigt roliga är att det saknades egentligen rapporter om texturfel och fortfarande är det många som kör AC utan patch utan problem för att inte förlora DirectX 10.1. Snarare är det troligt att AC gav efter för påtryckningar från Nvidia eftersom det är en TWIMTBP titel och Nvidia inte hade stöd för DirectX10.1. Att plocka bort ett stöd i stället för att fixa det i en patch är ett ganska unikt beteende.

Håller med om att AC inte är rätt spel att dra fram i fysikdiskussion i en crysistråd.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Nä alltså, det börjar ju handla om en hel del annat nu. Men det är visserligen kul att ämnet väcker diskussioner. Själv tycker jag Crysis har utmärkt fysik, kan inte komma på något som är bättre direkt... AC har jag aldrig testat så.

Det kanske inte är så jätte dåligt optimerat men visst finns det fler FPS att hämta, speciellt med Quad eller Triple CF som inte alls verkar fungera som det ska. Förstår inte riktigt deras beslut att sluta patcha spelet... Säljer det inte längre kanske? Det är fortfarande det bästa FPS'et just nu imho. Det är tur att det finns en stor community och folk med kunskap om motorn som släpper dessa grafikpatchar som CUDAATS som gör spelet ännu snyggare samtidigt som de optimerar.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
Det riktigt roliga är att det saknades egentligen rapporter om texturfel och fortfarande är det många som kör AC utan patch utan problem för att inte förlora DirectX 10.1. Snarare är det troligt att AC gav efter för påtryckningar från Nvidia eftersom det är en TWIMTBP titel och Nvidia inte hade stöd för DirectX10.1. Att plocka bort ett stöd i stället för att fixa det i en patch är ett ganska unikt beteende.

Håller med om att AC inte är rätt spel att dra fram i fysikdiskussion i en crysistråd.

Tror det var hardocp som körde benchmark och hittade felet.

Sedan att det var nvidia som tryckte på för att dom inte skulle fortsätta med dx10.1 är fullt möjlig.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag är fel ute men är inte Crysis väldigt Nvidia vänligt? Jag körde igenom det första spelet med mitt paket (q6600 3.6 ghz och 8800GT SLI) och det fungerade bra tyckte jag. 1900 x 1200 i upplösning och typ...Medium detaljer om jag inte minns helt fel. Slog man igång någon typ av AA så var det helt ospelbart dock.
Men jag förstår din frustration. Sören så krävande spel! Inte ens när man ser de värsta testen av överklockade i7 965or och 295or i SLI är det höga FPS...
Tyckte spelet i sig var helt ok, men inget som jag blev helt överlycklig av. AIn är småtrög... Fysiken är ju otroligt snygg men sen blev det lite...Enformigt också efter ett antal timmar traskandes genom djungeln. Skall köra igenom Warhead också, många som säger att det är bättre än det första, och mer optimerat!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Crysis är ju värdelöst designat. Slängt in på tok för mycket doodads, mer än deras motor klarar av.
Du kan få ett source spel nästan lika snyggt med den gammla motorn bara genom att ösa in asmycket doodads. Crytek gick över gränsen och därför har de misslyckats fatalt.
Sen hur man kan misslyckas gå grovt med volymetrisk rök är mig oförståeligt. Krävs en superdator för att kunna beräkna deras rök.

Spelet är snyggt men samtidigt ospelbart med denna snygghet.
Sen att kampanjen i sig är skit och lika intressant som Anna Bok är ju en annan sak.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk

kommer ihåg att jag såg något klipp med crytech där dom sa att målet med Crysis är att om 5år (efter släppet då) så skulle det fortfarande vara det snyggaste och "tyngsta" spel som finns... det har dom väl inte helt misslyckats med kanske..

Visa signatur

OCZ StealthXStream 600 Watt | Intel Core i5 750 | Gigabyte GA-P55-UD3 | Corsair 4GB 1333MHz XMS3 | powercolor HD5850 | 500GB Western Digital Caviar Black | Windows 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Crysis är ju värdelöst designat. Slängt in på tok för mycket doodads, mer än deras motor klarar av.
Du kan få ett source spel nästan lika snyggt med den gammla motorn bara genom att ösa in asmycket doodads. Crytek gick över gränsen och därför har de misslyckats fatalt.
Sen hur man kan misslyckas gå grovt med volymetrisk rök är mig oförståeligt. Krävs en superdator för att kunna beräkna deras rök.

Spelet är snyggt men samtidigt ospelbart med denna snygghet.
Sen att kampanjen i sig är skit och lika intressant som Anna Bok är ju en annan sak.

Det är det som är framtiden, det ska vara smockat med detaljer, kolla på vad Direct X11 ska förbättra

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Crysis är ju värdelöst designat. Slängt in på tok för mycket doodads, mer än deras motor klarar av.
Du kan få ett source spel nästan lika snyggt med den gammla motorn bara genom att ösa in asmycket doodads. Crytek gick över gränsen och därför har de misslyckats fatalt.
Sen hur man kan misslyckas gå grovt med volymetrisk rök är mig oförståeligt. Krävs en superdator för att kunna beräkna deras rök.

Spelet är snyggt men samtidigt ospelbart med denna snygghet.
Sen att kampanjen i sig är skit och lika intressant som Anna Bok är ju en annan sak.

Göra samma grafiska saker som Crysis / Cryengine 2 i source så hade motorn hostat blod i veckor. Cryengine 2 är bra optimerat ingen annan motor skulle kunna visa samma saker, må det vara Dunia men även den motorn är efter. Många gnäller att cryengine använder saker som visleafs för dåligt eller på ett dåligt sätt. Lycka till ett sandbox spel med skit stor detaljerad djungel.

Med andra ord inget kan göra det Cryengine 2 kan men ingen annan motor ska göra det heller. Det går helt enkelt inte optimera motorn mer vilket gör den bra optimerad.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Tack för svaren.

Ja.. det är väll helt enkelt för dåligt optimerat, och väldigt långt före sin tid. Var ju verkligen inte många datorer som kunde spela Very High när det kom, säkert inte mer än 1%.

Crysis är ett grymt SP spel, bland det bästa jag har spelat faktiskt. MP har jag inte testat och kommer aldrig att göra heller.

Och ja jag är en grafikhora

1. Det är utan tvekan en grym dator du har, så det är inte där felet ligger.
2. Crysis är mycket dåligt optimerat, och särskilt på grafikprocessorer från AMD (ATI) då spelet gjordes ihop med anställda från nVidia. Det är medvetet inte stöd för t.ex Crossfire från början.

3. Lyssna inte på McVit, han är en hysterisk nVidia fan-bot, och dyrkar spelet Crysis, antagligen för att det är hysteriskt nVidia-optimerat. Men spel som fungerar mycket bättre med ATI kort finns också. Race Driver GRID, Fallout3, Stalker osv. HD4870X2 är fortfarande ett brutalt kort och är inte så långt ifrån GTX295. Det beror på vilka spel och vilken upplösning. Ibland drar HD4870X2 ifrån med sin större framebuffer.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
1. Det är utan tvekan en grym dator du har, så det är inte där felet ligger.
2. Crysis är mycket dåligt optimerat, och särskilt på grafikprocessorer från AMD (ATI) då spelet gjordes ihop med anställda från nVidia. Det är medvetet inte stöd för t.ex Crossfire från början.

3. Lyssna inte på McVit, han är en hysterisk nVidia fan-bot, och dyrkar spelet Crysis, antagligen för att det är hysteriskt nVidia-optimerat. Men spel som fungerar mycket bättre med ATI kort finns också. Race Driver GRID, Fallout3, Stalker osv. HD4870X2 är fortfarande ett brutalt kort och är inte så långt ifrån GTX295. Det beror på vilka spel och vilken upplösning. Ibland drar HD4870X2 ifrån med sin större framebuffer.

Inget han sagt har ju haft med nvidia att göra vad snackar du om?

Eller är det jag som missat något.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSparky
Lite kul kritik dedär.. måste kommentera bara..

Du är medveten om att de kommer ett MMORPG spel som bygger på Crytek motorn.. Aion: Tower Of all Eternity

Har testat spelet och enda laggen jag upplevde med npc etc va fördröjningslagget då servrarna ligger i kina..

Så jag tror inte de är några större problem med Crytek motorn.. kanske inte lika bra som UT3 och HL2 motorn som nämndes innan.. men inte dålig kan jag inte påstå

Lite kul inlägg dedär.. måste kommentera bara..

Du är medveten om att nämnda MMORPG bygger på CryEngine och inte CryEngine2? Dvs: samma motor som Far Cry, inte Crysis.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Inget han sagt har ju haft med nvidia att göra vad snackar du om?

Eller är det jag som missat något.

Ja då han har ett Radeon kort och undrar varför prestandan är sämre än väntat när han testar i ett spel som är specialoptimerat för nVidia kort. Läs om, läs rätt.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Crysis är svårt på båda plattformarna. Sedan 9.3 så funkar warhead nästan bäst på Radeon korten men Crysis original gör sig helt klart bättre på Geforce fortfarande (för många dippar på min x2 åtminstone.

Och McVit må vara fanboy men han har inte lagt sig i skyttegraven i den här tråden så varför starta pajkastning i onödan?

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750