Permalänk
Medlem

Bootar inte med 2st minnes-stickor

Har nu i 2 veckors tid googlat och svurit över att jag inte får till min nyköpta dator.

Den bootar och går som en klocka när jag kör med endast en minnessticka (har provat de båda minnena enskillt).
Men så for jag stoppar i den stickan och ska köra dual channel så vägrar den.

Det jag har gjort än så länge för att pröva få liv i datorn med 2st stickor, är att jag har provat med olika hastigheter på minnena,
flyttat runt dem i de olika slotterna, och provat med att öka volten på minne och nordbrygga
(läste en som hade liknande problem, och löst det på detta sätt).

Jag har läst att AMD ska vara lite kännsliga med minnen. Så kan det fungera med annat fabrikat på minnena?

Moderkortet och minnena har jag köpt begagnat av en kille som har använt dem tillsammans utan problem.
Det enda som skiljer är att han har kört med en annan processor. Har det betydelse?

Här är mina komponenter:
Gigabyte MA790GP-DS4H
Phenom II 940
Corsair 450w
2St matchade Corsair XMS2 2GB 1066mhz (CM2X2048-8500C5)

Börjar tappa hoppet, så hjälp skulle uppskattas otroligt mycket!

Permalänk
Vila i frid

Senaste BIOS flashat? Finns XMS2 med på QVL'en för minnena?

Permalänk
Antielefant

Mja, det är nog snarare problem mellan moderkort och minne. Kör själv 940BE med 4 exakt såna minnen i 1066 MHz.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Ja jag har provat alla BIOS revisioner som finns, både nya och gamla.

QVL antar jag är den lista med minnen som moderkortet suportar?
Ja de finns med på den listan, men bara 1gb versionen. De har endast med en enda 2gb minnes modell på den listan, och det är av ett annat fabrikat.

Permalänk
Antielefant

Jo, QVL = Qualified Vendor's List, och det är exakt vad det är.

DS4H har alltid haft strul med kompabilitet, det var därför UD4 kom så fort.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync