Permalänk
Medlem

Bra setup på moderkort / minnen?

Hoj

Är på väg att bygga ihop min andra dator nu, och har lite funderingar kring processorer, moderkort och minnen.

Min setup som den ser ut nu:

I och med att detta är under moderkort-forumet, så behövs inga tips om resten av hårdvaran.

Anyway, det är detta jag undrar:

Finns det något prisvärt moderkort som stöder både am2+ och am3?
Vill helst ha tillgång till am3, då detta kan underlätta uppgraderingar i framtiden.
Vad jag har läst är 955 BE inte prisvärd, om man jämför med 940 BE, men den kan inte sitta på moderkortet jag har valt.
Anledning till att jag har valt Gigabyte är att jag har hört mycket kritik om Asus, fast jag vet inte alls om det är fakta eller inte.

EDIT: Finns bara asus och gigabyte på Inet. Men om det inte är något fel på Asus kan jag byta till ett som klarar am2+ och am3 och köra på 940 BE

Så ett tips om ett prisvärt moderkort som max kostar runt 1200kr och klarar am2+ och am3. Helst på Inet, men det är inte ett måste.

Tack i förhand

Permalänk
Antielefant

Det finns inget moderkort som stöder AM2+-processorer och DDR3, eftersom inga AM2+-processorer stöder DDR3. Minneskontrollern sitter i processorn.
AM3-processorer passar på AM2+-moderkort, men AM2+-processorer passar bara på ett AM3-kort om du använder hammare.

Dessutom finns det inga moderkort än (kommer halvårsskiftet ungefär) som stöder SLI på AM3, så ett 285 på AM3 är rätt bortkastat. Jag hade personligen satsat på billigare AM2+-grejor då det utan tvekan är mer prisvärt och borde räcka tills Bulldozer kommer i slutet på nästa år (vilket blir helt ny sockel, btw).

Bara som ett alternativ,

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Det finns inget moderkort som stöder AM2+-processorer och DDR3, eftersom inga AM2+-processorer stöder DDR3. Minneskontrollern sitter i processorn.
AM3-processorer passar på AM2+-moderkort, men AM2+-processorer passar bara på ett AM3-kort om du använder hammare.

Ok ^^ Tack så mycket

Får bli ungefär den setupen du linkade.

Vet att detta är fel forum, men kommer ett 260 gtx flyta på bra på en 1920x1080 skärm?

Permalänk
Antielefant

Utan minsta tvekan. I den upplösningen finns det inte ett spel du inte kan köra maxat. Inklusive Crysis.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Någon som har lust att upplysa om vad bulldozer är för något? Har inte hört det innan...

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Någon som har lust att upplysa om vad bulldozer är för något? Har inte hört det innan...

AMDs nya arkitektur som ska komma 2011. Arbetet på den har väl pågått sedan början av 2000 om inte tidigare. Processorn har just nu kodnamnet "Bulldozer" och plattformen "Orochi".

Den är byggd direkt från grunden så den är "helt ny". Phenom II är baserad på K7 och Core i7 är i grund och botten fortfarande baserat på Pentium Pro.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
AMDs nya arkitektur som ska komma 2011. Arbetet på den har väl pågått sedan början av 2000 om inte tidigare. Processorn har just nu kodnamnet "Bulldozer" och plattformen "Orochi".

Den är byggd direkt från grunden så den är "helt ny". Phenom II är baserad på K7 och Core i7 är i grund och botten fortfarande baserat på Pentium Pro.

Tackar för infon, ska bli intressant att se. Men orka vänta till 2011 då kör jag socket am3 tills dess då