raid0 problem för den KUNNIGE! ma790x-ds4

Permalänk
Medlem

raid0 problem för den KUNNIGE! ma790x-ds4

hallå! ett riktigt konstigt problem jag inte lyckats lösa på några sett. börjar med problemet och tar hårdvaruinfo sist.

det är inga problem att gå in i raid meny och sätta upp en raid konfiguration i raid 0, men det är när man ska börja installera operativsystem problemet börjar.
varje gång jag ändrar inställningarna på sata från native IDE till RAID så slutar min DVD rom att ens försöka läsa/boota ifrån operativsystems skiva.
byter jag sedan tillbaka till native IDE så fungerar allting igen, men såklart försvinner raid konfigurationen och det blir "vanlig sata" installation.
har testat med windows vista,windows 7,windows xp skivor så det är inge fel på dem. har nyaste bios uppdateringen också.

hårdvara:
am2+ amd X4 9950
gigabyte GA-MA790X-DS4, rev 1.0 bios ver. f7c (2009-04-20)
corsair xms2 6400+ 2GB *2
western digital 500GB sata2 AAKS
asus 8800GT

RAID KONFIG:
har testat de få alternativ me 64 resp 128
gigabyte boundary både on och off

det jag inte testat (har det ens någon betydelse?) är att haft hårddiskarna HELT formaterade och sen gjort allting, men jag tycker inte det borde ha nån effekt då raid automatiskt tar bort MBR. och man gör det ifrån installations CD:n

tacksam för tips o trix, testar dem och återkommer med resultaten.

Permalänk
Avstängd

Du kanske skulle gå in på alltomxp.se för och se om de möjligtvis har något svar på ditt problem, typ om du söker på RAID eller liknande?

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
Du kanske skulle gå in på alltomxp.se för och se om de möjligtvis har något svar på ditt problem, typ om du söker på RAID eller liknande?

jag har varit in på majoriteten forum som ens har någonting skrivit om raid, och jag VET att jag har gjort rätt. problemet är förmodligen hårvarurelaterat (felande moderkort) och någon kanske kunde stärka det.

Permalänk

Ny firmware?

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

problemet löst, hade min DVD inkopplad på sata och när jag slog över så blev allt i sata väg RAID. så jag skaffade mig en IDE DVD och kopplade in, sen gick det helt kanon!