Problem med checkbox och textfält

Permalänk
Medlem

Problem med checkbox och textfält

Hej!

Jag började med Visual C# idag efter att jag testade ScreenCut, och satte igång ett arbete med ett eget VoIP-program, speciellt utvecklat för Koroth. Jag har kommit en god bit på vägen med skelettet, men jag har ett rätt så irriterande problem. Koden nedan vill inte inaktivera textfältet "pushtotalk" när "pushtotalk_checkbox" är inte ikryssad. Att köra "this.pushtotalk.Enabled = true;" rakt av utan en if-sats fungerar klockrent, men då kan jag ju inte ångra mitt val. Tänkte höra med er om ni har något humm om hur jag kan få till detta. Vore snällt

private void pushtotalk_checkbox_CheckedChanged(object sender, EventArgs e) { if (pushtotalk_checkbox.Checked) { this.pushtotalk.Enabled = true; } else { this.pushtotalk.Enabled = false; } }

Tack på förhand!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

gör den inaktiv vid start

private void Form1_Load(object sender, EventArgs e) { this.pushtotalk.Enabled = false; }

Permalänk
Medlem

Jag hade precis samma problem med ett program jag gjorde, om man dubbel klickade på en ibockad checkbox så blev den obockade eller vad man ska säga. Uppdaterar om jag kommer på hur man ska göra

Edit: Någon svarade visst! hoppas det hjälpte. Kan du skriva tillbaka om det gick att dubbelklicka på din med, bara för skojjskull!

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke92
gör den inaktiv vid start

private void Form1_Load(object sender, EventArgs e) { this.pushtotalk.Enabled = false; }

Nä, det där fungerade inte alls.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kimmeh
Jag hade precis samma problem med ett program jag gjorde, om man dubbel klickade på en ibockad checkbox så blev den obockade eller vad man ska säga. Uppdaterar om jag kommer på hur man ska göra

Edit: Någon svarade visst! hoppas det hjälpte. Kan du skriva tillbaka om det gick att dubbelklicka på din med, bara för skojjskull!

Du får mer än gärna försöka komma ihåg hur du lyckades

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Din kod fungerar för mig(checked-aktiv unchecked - inaktiv). Min kod gör den inaktiv vid start av programmet(så att det stämmer med att unchecked är inaktiv vid start).

Permalänk
Medlem

Mycket märkligt. Jag har samma inställningar som du när jag startar upp programmet, men det vill ej funka :/

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Behövs verkligen this. i form_load? Jag kanske e ute och cycklar men känns som att det är den som strular det där. Förlåt om jag e helt fel ute

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kimmeh
Behövs verkligen this. i form_load?

Nej, men varken det eller utgångsläget för textboxen bör orsaka problemet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nej, men varken det eller utgångsläget för textboxen bör orsaka problemet.

Precis. Testade att inte ha med "this." o problemet kvarstår :/

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

ingen skillnad för mig iaf. Fast har ingen aning om vad "this" gör. Har inte lärt mig det än.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke92
ingen skillnad för mig iaf. Fast har ingen aning om vad "this" gör. Har inte lärt mig det än.

"this" är vad den heter -"detta", dvs "detta.formulär.aktivera är lika med sant" om man ska översätta allt rakt av

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

private void pushtotalk_checkbox_CheckedChanged(object sender, EventArgs e) { if (pushtotalk_checkbox.Checked) { this.pushtotalk.Enabled = true; } else if(pushtotalk_checkbox.Checked == false) { this.pushtotalk.Enabled = false; } }

Ser mysko ut men jag försöker iaf

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Hedersmedlem

Vad händer när du stegar genom koden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kimmeh

private void pushtotalk_checkbox_CheckedChanged(object sender, EventArgs e) { if (pushtotalk_checkbox.Checked) { this.pushtotalk.Enabled = true; } else if(pushtotalk_checkbox.Checked == false) { this.pushtotalk.Enabled = false; } }

Ser mysko ut men jag försöker iaf

Tack, men den gick inte

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Vad händer när du stegar genom koden?

"Stegar genom koden", woot? O_o

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
"Stegar genom koden", woot? O_o

Klicka i marginalen framför raden " if (pushtotalk_checkbox.Checked)" tills en röd markering dyker upp och kör sedan programmet. Tryck sedan på f10 för att stega.
http://www.homeandlearn.co.uk/csharp/csharp_s5p4.html

Permalänk
Medlem

Det kom inte upp någon röd markering, så jag tryckte bara på F10 rakt av typ. C# gick då till Program.cs och satte en gul pil framför { i följande kod:

static void Main() { Application.EnableVisualStyles(); Application.SetCompatibleTextRenderingDefault(false); Application.Run(new Koroth()); }

Och allt eftersom jag tryckte på F10, så markerade den Application-raderna gula. Meddelandet som följde med detta, löd:

"This is the next statement that will be executed. To change which statement is executed next, drag the arrow. This may have unintended consequences."

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Det kom inte upp någon röd markering, så jag tryckte bara på F10 rakt av typ.

Försök igen; det skall se ut som de visar på sidan jag länkade till.

Permalänk
Medlem

Nä, alltså. Kom in på min Radmin (direktlänk) via Radmin Viewer så kan du få se själv. Lägg till mig på MSN og, så kan vi snacka mer privat; erik@edgren.nu.

EDIT Tack, Elgot för att du hälpte mig Nu funkar allt som det ska!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Nu vet ju inte jag hur det slutade, men en liten refactoring

if (pushtotalk_checkbox.Checked) { this.pushtotalk.Enabled = true; } else if(pushtotalk_checkbox.Checked == false) { this.pushtotalk.Enabled = false; }

till

this.pushtotalk.Enabled = pushtotalk_checkbox.Checked

skär mindre i ögonen.

Visa signatur