Permalänk

Trasigt cache-minne?! ASUS MOBO

Tjenare swec.

Fick hem ett ASUS Maximus II Formula som ersättning för mitt andra 780i, och nu startar ej datorn.

Jag hade liknande problem med mitt föra 780i, som fastnade på FF och inte heller gav någon bild, jag tog förgivet att det var DOA och skickade in det men komplett skickade tillbaka det och påstog att det funkade, testade då jag fick hem det men det funkade inte. De hade då också flashat bios till det nyaste också.

Som jag förstog det provade de på komplett med pc6400 stickor.
Själv har jag endast 8500 Dominators och 4200 Kingston hemma, men jag antar att det inte borde göra någon skillnad om jag använder 4200 stickorna eller ett par 6400, då de båda går i 1.8v default. Därför har jag uteslutit att det är minnena som är trasiga. Dominator stickorna sitter i datorn jag skriver från nu så de funkar garanterat, och jag har även testat kingston stickorna ett antal gånger så det är inget fel på den. Felfria memtest också

Har pluggat ur hårddiskar, grafikkort, optiska enheter etc. Fastnar ändå på DET DRAM. tar jag ur processorn står det bara Welcome oavsett vad jag gör. Enheten jag läser detta från är då displayen som jag fäster via kabel till moderkortet.

Så hårddiskar, läsare, minnen, gpu, osv. är uteslutet. Kan även tillägga att GPU, CPU, Ram och allt annat som skulle sitta på formulat fungerar nu i den här datorn, och det är det som är problemet. Jag vägrar tro att jag har fått hem ett till DOA kort, och antar att det är fel på några av mina saker.

Sakerna som ska sitta i datorn är
2x2gb Dominator 8500
8800GTS 320
~800gb SATA hdd
IDE brännare
p4 @ 3.06 ghz (!)

Det jag har gjort är att resetta bios ett antal gånger, plocka ut allt som inte är kritiskt för att datorn ska starta, rengjort kontaktytorna på cpu'n med aceton, testat GPU i pci_e2, provat alla minnesstickor i alla slots, separat och såklart en åt gången, samt en hel del mer som jag säkert glömt skriva.

tankarna går ju såklart till processorn, gpun har jag väl inte märkt något problem med, moderkortet den sitter i nu läser pci-e 16x porten i 4x, vilket är rätt lamt på fps'en, men det ska inte påverka hur det beter sig på ett annat moderkort. Anledningen till att jag tror att det något med cache-minnet är att fasen "DET DRAM" på moderkortets boot-up, ska läsa av RAM samt Cache-minnet, och jag är rätt säker på att det inte är något fel på ram-minnena därför vänder jag mig såklart till cachen. Såvida det inte är moderkortet det är fel på..

Det jag då undrar är om det här kan stämma, och att det kan hjälpa om jag byter processor? Ev. skulle jag kunna prova fixa hem ett par 6400's men då är det ju inte helt säkert att det funkar, och 300spänn känns inte så trevligt att slösa på något som man själv inte tror funkar. Eller är det moderkortet som är trasigt, efter att ett tidigare 780i uppfört sig likadant..?

Tack för svar

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem

Har du berättat för komplett att du har en processor från stenåldern som du försöker köra på moderna moderkort?

P4 3,06GHz kör på 533 buss (133MHz*23)

Maximus II Formula
Front Side Bus 1600/1333/1066/800 MHz

Samma sak med tex Striker II Formula
Front Side Bus 1333/1066/800 MHz

Som standard kommer din P4 klockas till 200MHz*23= 4600MHz. Därför startar det ej.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd

Är nog som Hardware guy säger.

Att CPUn helt enkelt inte är Kompitabel med moderkortet eftersom att det inte stödjer den låga Bussen, vilekn P4:a är det du sitter på? vilken modell typ 630 eller vilken?

MVH

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]

Permalänk

Vet inte vilket modell det är, köpte beg. efter e6850'n spräcktes, men den går i 133x23 default, 3.06 ghz

Tack gånger tusen för hjälpen, får åka å handla i eftermiddag då..

MVH Landström

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE