AMD och Havok demonstrerar fysik på GPU

Permalänk
Melding Plague

AMD och Havok demonstrerar fysik på GPU

Precis som utlovat demonstrerar AMD och Havok ett fysiksystem som körs på grafikkortet, men än är det mycket kvar att göra innan systemet kan konkurrera mot Nvidias PhysX.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser lovande ut

Visa signatur

Theres no place like 127.0.0.1

Permalänk

Instämmer

Permalänk

Schysst. Nu till håret tack, det ser ju förjäkligt ut i alldeles för många spel till PC.

Permalänk

tyget ser på tok för lätt ut.

Visa signatur

Some a look fi paradise in a physical form, paradise it is a state of mind.

Permalänk
Medlem

Tycker det ser ut som om kappan är lite väl lätt. Fladdrar ju utav bara helvette.

Håller med om att håret är något som borde utvecklas mer.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Tycker det ser ut som om kappan är lite väl lätt. Fladdrar ju utav bara helvette.

Håller med om att håret är något som borde utvecklas mer.

Jadu, snyggt när han backar lite och kappan flyger upp som aldrig förr

Trevligt att ATI gör en produkt som fungerar med både nvidia och ati. Dock så skulle det vara bättre om de kunde samarbeta lite bättre...

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk

Detta är oerhört nice tycker jag!
Som ni kanske märkte ni som klagar på hår och sånt så tror jag att detta är ganska tidigt. Ge dem lite tid så tror jag hår och övriga detaljer blir mycket mycket snyggare och mindre "fladdriga"

Permalänk
Medlem

Havok över Physx anyday.

Lite half-life 2 i mig än.

Permalänk
Medlem

Jag tror den här animationen endast avsåg kappan, så de har nog lagt minimalt med tid på övriga figuren.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

Skulle gärna haft det sådär i Neverwinter Nights

Permalänk
Medlem

Stor bonus till dom för att dom gör ett system som kan användas av alla.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Tycker det ser ut som om kappan är lite väl lätt. Fladdrar ju utav bara helvette.

Håller med om att håret är något som borde utvecklas mer.

Tänkte på det också. Jag tror att dom har överdrivit effekten en del för att demonstrera principen. Hur som helst ser det onekligen väldigt snyggt ut.

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Tycker det ser ut som om kappan är lite väl lätt. Fladdrar ju utav bara helvette.

Håller med om att håret är något som borde utvecklas mer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brodholm
Jadu, snyggt när han backar lite och kappan flyger upp som aldrig förr

Trevligt att ATI gör en produkt som fungerar med både nvidia och ati. Dock så skulle det vara bättre om de kunde samarbeta lite bättre...

Det är bara värden som behöver finslipas och det är spelet, inte fysiken.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk

AMD (ATI) vissade fysikdemo på sin X1600/X1900-serie som var inte långt ifrån den kvalite som på videon. Det var tre år sen.

Jag är inte alls imponerad av vad jag se. Inte heller borde ni.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
AMD (ATI) vissade fysikdemo på sin X1600/X1900-serie som var inte långt ifrån den kvalite som på videon. Det var tre år sen.

Jag är inte alls imponerad av vad jag se. Inte heller borde ni.

Nä kanske inte, Havok har inte ändrats ett dugg. skillnaden nu är att man kan köra Havok på GPU (både från nvidia, via och amd om de fixar stöd för OpenCL) och det är det som är det fina! PhysX är låst till nvidias GPU och därför får bara de med Nvidia stöd för fysiken..

Sen att det tekniskt sett kanske inte har hänt så mycket med havok på några år är en helt annan grej. det betyder inte att utvecklingen inte kan sätta fart när GPU:n ska göra beräkningar -> mer processorkraft.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
AMD (ATI) vissade fysikdemo på sin X1600/X1900-serie som var inte långt ifrån den kvalite som på videon. Det var tre år sen.

Jag är inte alls imponerad av vad jag se. Inte heller borde ni.

Imponerad som att se snyggt ut eller som i att gpun gör arbetet? Varför blir man inte imponerad av att se gpun göra arbetet, det gör ju bara allt till det bättre? Självklart är detta ett enkelt demo av vad som kan göras och speccar inte hur spelen om några år ser ut på något sätt.

Permalänk

ser snyggt ut men jag tycker den flyger för mycket och framför allt behåller sin kvaderatiskaform allt för mycket.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Problemet med PhysX, som AMD ser det, är det att det endast fungerar med Nvidias grafikkort.

Var ju en snubbe som påstod sig ha fixat så PhysX fungerar på ATi kort.

http://www.tomshardware.com/news/nvidia-physx-ati,5764.html
http://www.engadget.com/2008/07/08/physx-on-ati-effort-gets-h...

Fast frågan är dock om han talade sanning.

Permalänk
Medlem

Ser ju ut som att det är i vakuum. Tyget fångar inte upp någon vind alls. Det ser man ju klart och tydlig när han springer framåt. Tyget ska då bli formad som en segel om han springer.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Ser ju ut som att det är i vakuum. Tyget fångar inte upp någon vind alls. Det ser man ju klart och tydlig när han springer framåt. Tyget ska då bli formad som en segel om han springer.

Som en spegel? Du kan få speglar i alla möjliga former.

Permalänk
Medlem

Segel! Inte spegel!

Trist att Nvidia är så ovilliga att samarbeta och hela tiden ska utveckla egna saker. CUDA och PhysX specifikt för Nvidiagrafikkkort istället för OpenCL och den typen av öppen standard.
Det gör mig lite förbannad och det saktar ner utvecklingen enormt när dom ska hålla på så här.
Det är inte så svårt att enas om en öppen standard!

Permalänk
Avstängd

Ser bra ut. fast jag har alltid tyckt att havok gillar att vara i slowmotion. Kolla i hl2, när lik faller hur sakta som helst.
Eller här:
http://www.youtube.com/watch?v=SgM2wVbBUtU

Är det inte lite segt?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
Sen att det tekniskt sett kanske inte har hänt så mycket med havok på några år är en helt annan grej. det betyder inte att utvecklingen inte kan sätta fart när GPU:n ska göra beräkningar -> mer processorkraft.

Utvecklingen och uppgradering av Havok borde har startas för länge sen. Att det inte har blivit något beror på saknad av initiativ och progressiv syn på fysiken i sin helhet och användning i spel, som jag ser det. Det är Havok som har tappat bollen och nVidia tog den upp och skapat CUDA och implementerat PhysX, som är i min syn väldigt lovande och har väldigt tydligt mål uppsatt. PhysX börja få fäste i de stora spelutvecklare, en av de är EA. Backom CUDA och PhysX lägger nVidia mycket support och pengar. Det är en av de stora anledningar varför PhysX och specielt CUDA har tagit mark i spelutveklingen och allmäna bevakningsinstruktioner.

Sen kan man spekulera varför nVidia vill inte öppna upp PhysX. Detta skulle gynna troligen alla. Men motviljan att göra det kan bero på ekonomiska aspekter tror jag. Vilket är en legitim anledning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Imponerad som att se snyggt ut eller som i att gpun gör arbetet? Varför blir man inte imponerad av att se gpun göra arbetet, det gör ju bara allt till det bättre? Självklart är detta ett enkelt demo av vad som kan göras och speccar inte hur spelen om några år ser ut på något sätt.

Du verkar bli imponerad väldigt lätt. Det som visas på videon är inte imponerande eftersom det kunde man göra för 3 år sen. Plus att realismen i tygget är långt ifrån realistiskt, inte änns nära.

Imponerade skulle det vara om Havok kunde vissa fysik på samma nivå som PhysX. Det skulle jag kalla för imponerande och lyfta hatten för.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som blev underväldigad?

Permalänk
Medlem

Tror inte AMD vill att physx ska fungera på deras kort, de skulle bli beroende av nvidia och antar att de skulle få betala en licens till nvidia.

Synd att microsoft inte kan ändra sin drivrutinsmodell så att man kan ha mer än en grafikdrivrutin i systemet, då hade man kunnat ha t.ex sitt gamla nvidiakort som physx om man köppte ett nytt ati kort

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Du verkar bli imponerad väldigt lätt. Det som visas på videon är inte imponerande eftersom det kunde man göra för 3 år sen. Plus att realismen i tygget är långt ifrån realistiskt, inte änns nära.

Imponerade skulle det vara om Havok kunde vissa fysik på samma nivå som PhysX. Det skulle jag kalla för imponerande och lyfta hatten för.

Du missförstår mig, det är hårdvaruaccelerationen jag menar, klart som *** jag inte är imponerad av den taskiga gubben med allmänt ful slängkappa. Det jag menar är att det kan bli mycket större när spelutvecklarna implementerar och gör det på sitt vis och vi får det hårdvaruaccelererat. Varför antar du att physx är allmänt bättre av att kolla på en simpel demo utlagt på youtube?

Permalänk
Medlem

Som vanligt så är det kul att se AMDs initiativ och vilja att hjälpa till/skapa till öppna standarder.

Nvidia kan mycket väl råka ut för "den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket" i den här historien. AMD och Intel kör Havok samt att havok kan licensieras ut (intel lär inte släppa det helt gratis) till alla plattformer som stödjer OpenCL (öppet).

Så ur en speltillverkarens perspektiv väljer man alltså mellan två APIer, ett som alla kan köra och ett som en kan köra...

En allmän notis är att AMDs CTM hanterade maskinkod (assembly) och att man var fri att skapa enheter som kör C i stället. Nu går det under AMD Stream och man kan köra tex brook+.

Permalänk
Medlem

Trevligt att de samarbetar men jag hade faktiskt förväntat mig lite mer som explosioner, byggnader som faller samman eller några bilar som för den sakens skull kolliderar med varandra men det finns mer att hämta ur Havok så jag håller tummarna så länge :D.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem

Fan va skönt att DataNusse är tillbaka (?) (skriver mer)
Han har alltid bra saker att säga och jag håller för det mesta med om hans åsikter!

Ja kappan var ju alldeles för lätt till att börja inte så naturliga rörelser, hoppas dom blir bättre på det. Sen så fatta jag det som att nvidia också kunna utnyttja havok på grafikkortet då det är fritt. Om inte officiellt så kommer ju tredje part drivrutiner göra det. Inte riktigt med på hur det konkurrerar med nvidia då?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|