AMD starka på svenska entusiastmarknaden

Permalänk
Melding Plague

AMD starka på svenska entusiastmarknaden

Färska siffror från en stor svensk e-handlare avslöjar att AMD:s försäljning går bra i Sverige, både när det gäller processorer och grafikkort.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

amd i mitt hjärta Måste uppgradera snart dock! (har en 6000+ och 2900XT från HIS).

Hoppas dem tar igen och slår intel snart!

Visa signatur

Dell Vostro 1710 [ T8100 2,1GHz - 3Gb 800MHz ddr2 - Nvidia 8600M GS - 320Gb Seagate Momentus 7200RPM ]

Permalänk
Entusiast

Där ser man. Trodde att ATI pga sin 4800-serie gått om Nvidia i antal sålda kort på sistone.

Permalänk

Beställde ett 4830 XFX igår samt en billigare burk innehållande x7750 CPU... Gillar AMD

trots att jag kör i7

Man ska stödja dem så de finns kvar...

Visa signatur

Mac (Retina 5K, 27-inch, 2017) 3,5Ghz i5, 24GB RAM, RADEON PRO 575 4096MB, Flash 500GB.

Permalänk
Medlem

jao samma här har god lust att gå över till amd, deras x3 710 är verkligen lockande=)

Visa signatur

Amd Ryzen 1600, Gigabyte ab350 gaming 3, corsair LPX 3000@2933
Radeon 480 4GB Corsair TX 650

Permalänk
Medlem

Inte särskillt förvånande måste jag säga.. Den "okunniga massan" känner bara till Intel och då blir det de för dem och då de trots allt står för den absolut största marknaden så drunknar entusiasternas val i statistiken så att säga..
Trodde dock att ATi skulle hämtat in mer med sin 48XX-serie, men men.. Bara att komma igen och göra ett lika bra jobb med 58XX-serien

Permalänk
Medlem

Svenskarna vet vad som är prisvärdast oftast då i min mening.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd

beställde även jag en amd i fredags Dock en 7750.. ska ha den bara tills phenom2 955 släps

Permalänk
Medlem

E-handlasre

Hej och hå?

Undrar om det gäller alla "e-handlare"? Är det någon som vet vilken handlare det är?

//SnörökT

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Svenskarna vet vad som är prisvärdast oftast då i min mening.

Rofl... dom ska få en fin liten guldstjärna[sarkasm]!

Bra att ATI-korten tagit in så mycket. Med nyvunnet förtroende för radeon så kommer det jämna ut sig snart.
Funkar AMDs fysikprojekt bra så går dom nog om Nvidia.

Permalänk

Inte förvånande då AMD gör prisvärda produkter och har en skarra av trogna följare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calathea
Där ser man. Trodde att ATI pga sin 4800-serie gått om Nvidia i antal sålda kort på sistone.

En vanlig missuppfattning. Även om AMD har hämtat upp sig efter R600 så har de inte gjort det med försäljning.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

beställde Phenom 2 x3 720BE, xfx 750a mobo, 4Gigg corsair, gts250 (ja jag vet att det är ett 9800blahajblahaj men de va prisvärt), zalmans 600W modulära nätdel, en 500giggs WD Black och får hem en 24" HP monitor av finare variant snart... har en 74GB raptor som ska va till systemet.. tja å lite sånt smått å gott

720an va perfekt för mej... ett par hundringar dyrare än 710an men är en BE. perfekt. Blir ett trevligt externt ljudkort oxå... ett M-Audio av något slag (tips någon?)

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem

Får de 955 i lager slår jag till direkt! Trodde inte att AMD skulle stå sig så pass på svenska marknaden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snörök
Hej och hå?

Undrar om det gäller alla "e-handlare"? Är det någon som vet vilken handlare det är?

//SnörökT

Bästa gissningen är en E-handlare som flitigt har erbjudanden för sweclockersmedlemmar eller en som håller koll på vilka produkter som får sweclockers rekommenderar stämpeln.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dubbelmacka87
Bästa gissningen är en E-handlare som flitigt har erbjudanden för sweclockersmedlemmar eller en som håller koll på vilka produkter som får sweclockers rekommenderar stämpeln.

Kameraexperten?
Kul att AMD hämtar upp iaf

Permalänk
Medlem

varför är inte alla inbyggda varianter av amd och intels grafikkort inräknade?
Missade jag nåt i artikeln eller?
För ett inbyggt grafikkort är också ett grafikkort eller?

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Inte särskillt förvånande måste jag säga.. Den "okunniga massan" känner bara till Intel och då blir det de för dem och då de trots allt står för den absolut största marknaden så drunknar entusiasternas val i statistiken så att säga..
Trodde dock att ATi skulle hämtat in mer med sin 48XX-serie, men men.. Bara att komma igen och göra ett lika bra jobb med 58XX-serien

Nja det tycker jag inte är rätt. Jag tror att de flesta som köper färdigbyggda datorer köper dem på elektronikvaruhus, även säljarna kanske inte alltid är jättekunniga så köper själva firmorna in det som säljer. AMD har funnits länge och är stora, många som köper datorer känner nog till dem lika bra, är deras produkter prisvärdast för tillfället så tror jag även att de stora handlarna köper in dem. Har väl varit en del missar som Dell som delvis gick över till AMD, lagom till core2duo släpptes, några år för sent alltså envisades med att köra Pentium4 alldeles för länge.

Hur som helst, för entusiasterna så har Intel varit valet senaste åren, innan dess AMD, eller hur? För tillfället kan man väl inte säga att AMD är entusiastens val heller? i7 slår väl allt

Jag har själv bara kört intel, men det ligger ingenting speciellt bakom det, när min familj för en herrans många år sedan köpte en dator så var det Pentium 4 som gällde, så du har en poäng, jag kände faktiskt inte till AMD, då, så då var intel lika med processorer. Hade vi köpt datorn senare när det var AMD som gällde hade det nog blivit tvärtom. Anledningen till att jag kör Intel nu är att jag köpte datorn när core2duo just släppts och det var faktiskt lite av en revolution, i dagens läge är jag osäker vad jag skulle köpt, mycket beror på det sammanlagda priset och PHENOM ligger väldigt bra till där.

DOCK är man lite påverkad. Bilden av Intel för mig är ett stort seriöst totat amerikanskt företag, i likhet med Microsoft, stort stelbent men totalt proffisionellt. Medan AMD känns som en uppstickare. Jag vet hur fel det är, men på samma sätt så får jag intrycket av att Nvidia är mer erfaret är vad ATI är. Dock känns ati på något sätt mer seriöst då de har en mer lågmäld framtoning och inte samma GAMER-look som nvidia kör med.

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Layon
varför är inte alla inbyggda varianter av amd och intels grafikkort inräknade?
Missade jag nåt i artikeln eller?
För ett inbyggt grafikkort är också ett grafikkort eller?

Antagligen för små resurser för att få all den data som behövs.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Inte särskillt förvånande måste jag säga.. Den "okunniga massan" känner bara till Intel

Med "okunniga massan" menar du då typ min mamma och pappa? För min pappa kallar en dator för hårddisk, min mamma vet inte vad processor är och min syrra trodde att skärmen var datorn.

Permalänk
Medlem

hupp, är inte AMD det Röda Laget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emil_fh
Nja det tycker jag inte är rätt. Jag tror att de flesta som köper färdigbyggda datorer köper dem på elektronikvaruhus, även säljarna kanske inte alltid är jättekunniga så köper själva firmorna in det som säljer. AMD har funnits länge och är stora, många som köper datorer känner nog till dem lika bra, är deras produkter prisvärdast för tillfället så tror jag även att de stora handlarna köper in dem. Har väl varit en del missar som Dell som delvis gick över till AMD, lagom till core2duo släpptes, några år för sent alltså envisades med att köra Pentium4 alldeles för länge.

Hur som helst, för entusiasterna så har Intel varit valet senaste åren, innan dess AMD, eller hur? För tillfället kan man väl inte säga att AMD är entusiastens val heller? i7 slår väl allt

Helt rätt, men det är långt ifrån alla entusiaster som har plånbok till i7, bland andra jag själv.. För vissa så blir det då istället en Phenom II (själv så avbröt jag mina planer på ett i7-system direkt när jag såg vad ett Phenom II-system med exakt samma komponenter, undantaget mobo o cpu då, skulle kosta..) och andra väljer att göra som jag, vänta på prissänkningar.. Men att även stora teknikvaruhus köper in AMDs produkter är väl mer eller mindre självklart, men när slutkund ska välja så är det Intel de känner till, sen om det är avgörande för köpet, det varierar ju från kund till kund de..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av emil_fh
DOCK är man lite påverkad. Bilden av Intel för mig är ett stort seriöst totat amerikanskt företag, i likhet med Microsoft, stort stelbent men totalt proffisionellt. Medan AMD känns som en uppstickare. Jag vet hur fel det är, men på samma sätt så får jag intrycket av att Nvidia är mer erfaret är vad ATI är. Dock känns ati på något sätt mer seriöst då de har en mer lågmäld framtoning och inte samma GAMER-look som nvidia kör med.

Jag vet inte om jag vill påstå att jag är påverkad, men jag har exakt samma uppfattning som dig när det gäller seriösa bolag. Jag vill absolut inte påstå att AMD/ATi framstår som oseriösa, det är bara det att Intel framstår som mer seriöst på något sätt.. Plus att de ju de facto har de bästa produkterna för tillfället (nej, pris/prestanda är inte mitt främsta måtto, har jag inte råd med det som presterar såpass bra som jag anser mig "behöva" så väntar jag hellre).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tehlily
hupp, är inte AMD det Röda Laget?

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Layon
varför är inte alla inbyggda varianter av amd och intels grafikkort inräknade?
Missade jag nåt i artikeln eller?
För ett inbyggt grafikkort är också ett grafikkort eller?

Det är skilland på kort och krets.
Ett grafikkort är en komponent som är utbytbar och sitter på ett separat kretskort.
Inbygd grafik är en/flera krets(ar) som sitter på ett kretskort med andra kretstar i symbios.
Ta moderkort, här är grafikdelen en minoritet av övriga komponenter och kan inte räknas som "kort" utan räknas som "krets".

Att sverige är prisinriktade är ju inte så konstigt om man ser på andra länders bild av den alldaglige "svensken" -snåla jävlar
Tre faktorer som the average joe i amerika tror är först, det vandrar isbjörnar på gator och torg i sverige. Andra, alla svenska tjejer är lösaktiga med fina former, blond hår, stora tuttar och spelar in porrfilm samt promotar sexleksaker. Tredje och sista är att svenskar är snåla och snikna.
Det sista kanske stämmer, för most bang for the buck står ju AMD för helt klart. I dagsläget i vilket fall

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

artikeln lades upp : Affärer Idag 13:37 ^_^

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk
Medlem

Såklart vi svenskar är ju smartast ^^

iofs.. så gör det kommentaren att jag ser dum ut

Permalänk
Medlem

Ja precis svenskar är ju "smartast" haha.

Trots detta har ju intel ett riktigt stort övertag.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Folk är i helhet förbannat dumma. Men svenskar ligger väl i toppen kanske. I alla fall vad man får utmålat i media att vi ska vara. Men bra som fan att vi köper AMD/ATI. Konkurrens är bra grejer

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tehlily
hupp, är inte AMD det Röda Laget?

Om sådant funnits var det nog ATi som det gröna åt upp.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tehlily
hupp, är inte AMD det Röda Laget?

Ja, ATI åtminstone. Och nVidia det gröna. Intel det blåa. Och S3 det gula. Se vad färgglad världen blev!

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem

AMD ger ju bra pris per krona. Själv skulle det dock bli en Core2 om jag skaffade ny eftersom jag har ett moderkort jag gillar och bra DDR2 minnen så finns ingen anledning att byta till AMD eller skaffa i7 å tvingas byte ut minnen å moderkort.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.