Tillbaka till vista? Gärna snabba svar!

Permalänk
Medlem

Tillbaka till vista? Gärna snabba svar!

Jag har installerat win7 beta på laptopen, och vill nu ha tillbaka vista. Datorn har blivit helknasig, bl a så står det att nästan allt utrymme är fullt i båda den lokala hårddisken och i "HP_Recovery", trots att det endast är cirka 11 program installerade på datorn!
Jag vet inte vad som har hänt men jag är iaf väldigt missnöjd och vill ha tillbaka Vista. Hur får jag tillbaka Vista är då frågan? Måste jag ha en CD-skiva eller kan jag på något sätt få tillbaka det jag hade innan?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Absolut enklast är om du har en Vista-skiva. Har du ingen egen så be att få låna en av någon vän som har, men glöm inte att använda din egen produktnyckel!

Jag tror inte att det går att "nedgradera" från Win7 till Vista, jag skulle själv inte komma på tanken att ge mig på det projektet. Enklast är att antingen ta backup på allt du behöver spara, alternativt lägga över på en annan partition/extern disk om du har någon.

Sen är det bara att formatera och installera om från början.

/joar.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

Okej, tack. Någon annan som vet något?

Permalänk

Hur mycket Gb hårddisk har du? Hur installerade du? Jag skulle ta bort alla partitioner och sen göra en ren installation på hela hårddisken istället, om du förstår vad jag menar. Tycker det är väldigt konstigt att win7 skulle ta så mycket plats.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Nej jag förstår tyvärr inte vad du menar
Är inte så erfaren vad gäller OS installationer och allt vad det innebär. Jag kör bara på helt enkelt. Med facit i efterhand skulle jag nog inte testat på Win7 heller...

Jag vet iaf att jag har 66.8 GB hårddisk, varav ungefär hälften är använt nu. Tog bort alla "windows old"-filer vilket gav mig mer plats, men jag vet inte om det var så smart heller.. Efter att jag gjorde det har jag nämligen haft väldigt svårt att ansluta det det trådlösa nätverket. Eller, jag är ansluten men har ingen "internet access". Har testat att diagnostisera och så men inget hjälper. Har tur när det funkar.