Intel behöver inte AMD – enligt AMD

Permalänk
Melding Plague

Intel behöver inte AMD – enligt AMD

Processorjätten Intel skulle krossa AMD om företaget fick chansen. Detta påstår en talesman från AMD.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

inte bra om amd går under...

Permalänk

Men det känns lite som om det verkligen är så att intel vill ha bort AMD helt och hållet...

Permalänk

haha detta är bara ett sätt från AMD att "tyck synd om oss" -strategi.
AMD nerdar kommer som vanligt sätta igång ett smutskastnings krig ,
as usual...

Visa signatur

Intel Q9550 @ 2,83 GHz | Asus Maximus II Formula | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4GB | Noctua NH-C12P | XFX Geforce GTX280 XXX | 2 x 250GB WD Caviar Blue RAID + 1 TB Hitachi Deskstar | Thermaltake 850W | LianLi PC-A17A | W7 64-bit

Permalänk

Intel skulle mycket väl kunna krossa AMD när som helst, vi skulle då se en E8500 för 5000 och en marknad utan någon som helst konkurrens. Utvecklingen skulle försämras. Jag tror faktiskt Intel behöver AMD.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VretaKloster
haha detta är bara ett sätt från AMD att "tyck synd om oss" -strategi.
AMD nerdar kommer som vanligt sätta igång ett smutskastnings krig ,
as usual...

Tror knappast att den strategin fungerar och jag tror inte heller att det är meningen med uttalandet. Att Intel liknar Microsoft på mer än 1 sätt är inte svårt att förstå, Monopol är det enda dom vill ha, dom hara bara inte insett att dom i själva verket behöver AMD mer än dom förstår. SKulle Det bara finnas en processor-tillverkare skulle priserna som sagt skjuta í höjden och vi skulle kanske få betala 4000-5000kr för en vanlig Core2duo, typ E8500/8600. Vem vet hur mycket en i7 skulle kosta, runt 8-10000kr för en i7 920? Jag tror inte Intel riktigt förstår att det inte finns alltför många som är villiga att betala dessa fantasipriser, vare sig AMD finns kvar eller ej. Dock behöver dom AMD, dom vill bara inte gå ut med det. Vi får väl se vem det är som förlorar mest och vem som faller först.

AMD nerdar? Tja nu vet vi i alla fall vilken processor-tillverkare du håller på.
Säg bara rakt ut att ditt hjärta dunkar för Intel så slipper vi höra yttryck som AMD nerdar i framtiden.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VretaKloster
haha detta är bara ett sätt från AMD att "tyck synd om oss" -strategi.
AMD nerdar kommer som vanligt sätta igång ett smutskastnings krig ,
as usual...

Ja det lär ju inte bli bättre utav en sådan spydig kommentar, va?

Imo så känns det lite lurt det här, skulle inte bli förvånad om Intel ville slå sönder AMD helt och hållet men å andra sidan var det ganska patetiskt av AMD att säga så där.

Visa signatur

Sup?

Permalänk
Hedersmedlem

japp. dehär kommer bli en flamingtråd. Måste bli

Och följande intressanta dialog kommer att utspela sig:

kan intel klara sig själva? Ja, nej. JO! NEEEJ! johoo! nähää då! jooo. NEJ! JOO!

Är AMD bra? Näää. Johooo! nähä. Joho! jooo! nej nej nej nej. joo - Spegel!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Om AMDs tidigare uttalande om huruvida de kan fortsätta tillverka x86 samtidigt som de hindrar Intel från att använda x64 är sant så är det Intel som behöver börja oroa sig

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rickard11
Intel skulle mycket väl kunna krossa AMD när som helst, vi skulle då se en E8500 för 5000 och en marknad utan någon som helst konkurrens. Utvecklingen skulle försämras. Jag tror faktiskt Intel behöver AMD.

Snarare att vi som konsumenter behöver AMD

Visa signatur

Spelar Eve Online, om du vill ha en 21-dagars trial så PMa mig din e-mail ;)

Permalänk
Medlem

Äh inte tror jag dom skulle ta 5000 för en E8500, men däremot tror jag att prissänkningar skulle vara att glömma. AMD har ALLTID pressat priser, både när det gäller processorer och grafikkort, det är det de har levt på. Tror dock som sagt inte på några fantasisummor i en värld utan AMD, möjligtvis 20-30% dyrare än idag. Det värsta vore nog som sagt att de priserna skulle ligga kvar.

Se bara på Prisjakts prisutveckling för i7 920 och Phenom II 940 som nog många håller med om är de mest intressanta konkurrenterna.

i7 920 som hållt sig på ganska stabila 3000kr med ett par dykningar

Phenom II 940 som började på just under 3000kr och sedan spontant totaldök

Då har ju visserligen E8500 totaldykit men det har ju varit pga att de själva släppt i7, inte pga konkurrens från AMD.

Jaja, vi får hoppas denna dispyt slutar lugnt, vill absolut inte se försämrat läge för AMD då de har det nog kämpigt redan idag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myrsloken91
Snarare att vi som konsumenter behöver AMD

Jag skulle tro att båda behöver AMD.
Egentligen iaf.

För att utveckligen kommer att gå långsammare ifall det inte finns någon konkurrens.
Vilket betyder att intel behöver bara släppa lite bättre så att kunderna köper.

Permalänk
Medlem

nej amd får inte försvinna Fler tillverkare hade jag viljat se så det hade blivit mer pressade priser till oss konsumenter :). aldrig bra om nån tillverkare får monopol

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag vill ha AMD kvar. That's all.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk

Om nu Intel skulle få ett monopol, tror ni verkligen dom skulle pressa upp priserna? Om utvecklingen stannar av på grund av detta, tror ni verkligen att dom skulle dra in pengar då?

Om du köper en processor, sen kommer det ingen ny, varför skulle du då köpa en ny?

Intel och AMD tjänar nog en hel del på att ha varandra då dom driver fram varandras utveckling och tillsammans gör dom marknaden attraktiv för oss kunder. Vi kunder har i slutändan all makt, vill vi inte ha Intel som största tillverklare, sluta köp Intel. Det är verkligen inte svårare än så.

Att det gick bra under tiden då Intel hade sitt snesteg Pentium 4 beror tror jag på att väldigt många fortfarande var extremt siffer-kåta och att det redan fanns avtal med Intel sen innan. Just nu är det som så att Intel har den processor som ger mest prestanda (Vad jag har läst mig till).

Så vill ni bli av med Intel, sluta köp Intel. Men jag hoppas ni inser vilken stor marknad Intel har, det är inte vara x86-CPU:er dom gör.

Permalänk
Medlem

Jag ser nog det som en möjlighet att äntligen slippa det föråldrarde x86...

Permalänk
Medlem

Intel skulle helt klart höja priserna 15-30% om AMD går under.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Hmm är inte detta lite skumt, patent gäller ju i 20 år och 8086 kom ut 1978 dvs 31 år sen.

"8086 lanserades i juni 1978 och inledde den långa serien[1] av binärkompatibla sk x86-processorer som fortfarande dominerar marknaden för persondatorer." källa Wikipedia.

Så borde inte x86 vara tillgänglig för alla nu?

Edit: Läste på lite mer, tydligen har det gått ut men nyare patent som sse osv.. är fortfarande i effekt och utan dem är det ingen ide att göra en x86 ändå.

Visa signatur

i7-3770k | AMD 7970

Permalänk

Intressant hur detta ska sluta.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

AMD är viktiga för konkurrensen inom x86-branschen. Utan AMD skulle, som redan nämnts, dagens cpu:s antingen inte existera eller vara betydligt dyrare. Men det är inte säkert att AMD:s bortgång skulle innebära en katastrof, även om det är den allmänna uppfattningen. Intel skulle inte tillåtas vara ensam aktör på cpu-marknaden. Där är faktiskt USA betydligt duktigare än EU på att skipa rättvisa. Någon form av uppstyckning eller tvångsåtgärd kommer att klubbas igenom om Intel får monopol.

Man kan även tänka sig det som att det är på grund av Intels och AMD:s långdragna oligopol som vi fortfarande måste dras med den urgamla arkitekturen x86. Om AMD försvinner från x86-marknaden kan det mycket väl innebära att den stagnerar och lämnar utrymme för nya förmågor. Vad det konkret skulle vara kan man ju bara spekulera om. Vi står ju där vi står. En orubblig x86-marknad.

Permalänk
Medlem

Monopol gillar nog varken EU elle USA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Om nu Intel skulle få ett monopol, tror ni verkligen dom skulle pressa upp priserna? Om utvecklingen stannar av på grund av detta, tror ni verkligen att dom skulle dra in pengar då?

Om du köper en processor, sen kommer det ingen ny, varför skulle du då köpa en ny?

Intel och AMD tjänar nog en hel del på att ha varandra då dom driver fram varandras utveckling och tillsammans gör dom marknaden attraktiv för oss kunder. Vi kunder har i slutändan all makt, vill vi inte ha Intel som största tillverklare, sluta köp Intel. Det är verkligen inte svårare än så.

Att det gick bra under tiden då Intel hade sitt snesteg Pentium 4 beror tror jag på att väldigt många fortfarande var extremt siffer-kåta och att det redan fanns avtal med Intel sen innan. Just nu är det som så att Intel har den processor som ger mest prestanda (Vad jag har läst mig till).

Så vill ni bli av med Intel, sluta köp Intel. Men jag hoppas ni inser vilken stor marknad Intel har, det är inte vara x86-CPU:er dom gör.

Varför skulle dom inte pressa upp priserna? Ett företag vill ju gå med så mycket vinst som möjligt?`Saken är ju den att det idag finns en stor mängs personer som är beredd att betala dagens priser för Intels produkter, dom skulle nog pusha upp priserna sakta men säkert....
Kolla bara på i7, inte alltför dyr men det är det senaste. Det kommer alltid finnas en marknad för folk som är beredda att betala betydligt mer för en produkt en likvärdig billigare. Är det nytt är det hett.

AMD ligger ju tyvärr som andrahandsalternativ för många av dagens datorköpare.
Men som du säger, gillar man inte Intel - köp inte Intel.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag tror AMD också skulle krossa Intel om de fick chansen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VretaKloster
haha detta är bara ett sätt från AMD att "tyck synd om oss" -strategi.
AMD nerdar kommer som vanligt sätta igång ett smutskastnings krig ,
as usual...

Och där fick vi "Intelnördens" givande bidrag till diskussionen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
Jag tror AMD också skulle krossa Intel om de fick chansen.

Tror knappast att AMD är ensamma om att vilja bli av med Intel med tanke på hur många marknader Intel verkar inom.

Permalänk
Medlem

Skulle vara nice om alla Gamers körde med ett AMD Dragon system, då skulle alla 12 åriga Nvidia/intel Fanbratz börja köra med AMD/AMD! Grejen är att om alla gamers bara hade en tshirt med AMD:s logga så skulle alla små bratz köpa AMD/AMD. och fan vad många sånna bratz det finns! Det AMD behöver är bra reklam! FFS

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul att i framtiden få se AMD större än Intel Det är ju knappast omöjligt.
Lustigt att Intel Fanboyen VretaKloster inte sagt nåt mer än...
Predikninbgar är det sista vi behöver, finns redan gott om dom på forumet.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Om AMD gick under så tror jag inte att Intel skulle öka priserna så mycket eftersom de fortfarande vill att folk ska köpa deras processorer. Men att säga att de inte ökar priset på processorerna alls är nog att ta i lite.

Däremot tror jag vi skulle få se en avmattning vad gäller utvecklingen av nya processorer från intels sida. De skulle inte ha någon större orsak att satsa en så pass stor summa på forskningen som de gör idag.

Det finns dock ingen orsak till varför Intel skulle vilja ha kvar AMD på marknaden. Men vi som köpare vill ha konkurrens eftersom det ger oss bättre priser.

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Avstängd

Det ända positiva jag skulle se med en konkurs från AMD är att alla jävla Intel fan boys skulle få betala multum för att få sina processorer! skulle skratta hela livet ut åt dom. Men jag hoppas verkligen inte det händer! AMD är ett bra företag som förtjännar att leva vidare.

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Hedersmedlem

Det är nog en medvetet vald strategi för att skapa opinion och på så sätt öka trycket på dem som ska redan ut och besluta i frågan.

Intel är som IBM: är de på din sida idag är det tryggt, men endast i realtid, för du vet aldrig när de krossar dig med lillfingret. IBM har i alla fall rejäl konkurrens, och än om Sun tyvärr tycks försvinna som självständigt bolag, har Cisco hostat upp sig och vill ge sig in på servermarknaden.

Processormarknaden? Eh... den haltar något så vansinnigt och har gjort sedan urminnes tider. Egentligen fungerar den inte, och det är väl ett smärre AMD under och Intels paranoia som hållit den någorlunda reglerad.

Jag förstår inte riktigt hur detta skulle behöva handla om fanboys hit eller dit. I grunden är det ju bara en fråga om en illa fungerande marknad.

Permalänk
Medlem

alla storbolag fungerar som psykopater. intel vill bli större på amd's bekostnad och amd vill bli större på intels.

vad som än krävs så måste profiten öka helt enkelt, allt annat (lagar, moral och sånt krafs) är väldigt sekundärt för bolag överhuvudtaget i den här världen vi lever i. amd har väl gjort sina fula drag men i kriget Intel vs Amd har nog intel varit de som använt flest fula knep för att få fördelar.