AMD storsatsar på DirectX 11

Permalänk
Melding Plague

AMD storsatsar på DirectX 11

AMD gör stora satsningar på DirectX 11. Grafikkortstillverkaren försöker övertyga spelutvecklare att stödja tekniken.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Wow! Lätt intressant som fan! När kommer AMD´s 5800 serie och kommer den att stödja dx11, någon som vet?

Permalänk
Medlem

Ja man kan ju hoppas att DX11 kommer slå igenom mera än vad DX10 har gjort.
För helt ärligt så vet jag inte riktigt om någon ens kan kalla DX10 en liten framgång på något plan.

Men verkar ju som att DX11 kommer med Windows7 vilket verkar vara en bra och mogen följeslagare till Windows XP.
Det ska bli intressant att se hur snabbt utvecklarna är att utnyttja DX11 också så det inte tar 1år efter lanseringen innan det kommer nått stort spel med stöd för det.

Permalänk
Medlem

DX10 var faktiskt ett stort skämt. Hoppas att DX11 faktiskt gör skillnad.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slusk
Ja man kan ju hoppas att DX11 kommer slå igenom mera än vad DX10 har gjort.
För helt ärligt så vet jag inte riktigt om någon ens kan kalla DX10 en liten framgång på något plan.

Men verkar ju som att DX11 kommer med Windows7 vilket verkar vara en bra och mogen följeslagare till Windows XP.
Det ska bli intressant att se hur snabbt utvecklarna är att utnyttja DX11 också så det inte tar 1år efter lanseringen innan det kommer nått stort spel med stöd för det.

DX10 är kalasbra! Förstår inte vad du pratar om.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
DX10 är kalasbra! Förstår inte vad du pratar om.

DX10 innebar i princip enbart kosmetiska effekter vilket tillförde lägre prestanda, till skillnad från tidigare DX-releaser.

Detta i stället för bättre, enklare kod för speltillverkarna att bygga på.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
DX10 var faktiskt ett stort skämt. Hoppas att DX11 faktiskt gör skillnad.

Det är faktiskt spelutvecklarna vi ska klaga på som inte har utnyttjat Direct X 10 fullt ut.

Samma sak lär hända med Direct X 11 ifall spelutvecklarna inte anser det vara tillräckligt värt.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slusk
Ja man kan ju hoppas att DX11 kommer slå igenom mera än vad DX10 har gjort.
För helt ärligt så vet jag inte riktigt om någon ens kan kalla DX10 en liten framgång på något plan.

Men verkar ju som att DX11 kommer med Windows7 vilket verkar vara en bra och mogen följeslagare till Windows XP.
Det ska bli intressant att se hur snabbt utvecklarna är att utnyttja DX11 också så det inte tar 1år efter lanseringen innan det kommer nått stort spel med stöd för det.

Vad jag läst ska DX11 komma till Vista också.

Permalänk
Avstängd

DX11 är mer inriktad på fysik än tidigare versioner, det är vad jag läste för ~6 mån sedan. Inriktad på så sätt att grafikkortet ska göra fysiska beräkningar då grafikkorten idag är överlägsna processorerna på det planet.

Jag ser med förväntan fram emot DX11.

Visa signatur

WOW SYYYGER HAR SPELAT TILL LVL 22

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Vad jag läst ska DX11 komma till Vista också.

Jo det ska det göra men jag har hört att det ska släppas i samband med Windows 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
DX10 innebar i princip enbart kosmetiska effekter vilket tillför lägre prestanda, till skillnad från tidigare DX-releaser.

Detta i stället för bättre, enklare kod för speltillverkarna att bygga på.

Sant! blev bara sämre prestanda för en liten bit bättre grafik som knappt var väldigt märkvärdigt.. kommer ju ihåg hur man kunde manipulera Crysis i DX9 att se ut som i DX10...

hoppas att utvecklare kommer använda DX11, känns som att 9an nått sin högpunkt för sin livstid

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk

Tror nog Dx11 kommer slå igenom ganska bra, dels nog på grund av att nästa generation konsoler kommer support DX11 till 100% Tror nog det var en dålig sak med DX10 att dagens konsoler inte hade stöd för det, som var en bidragande effekt att DX10 in slog igenom så bra

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk

Hoppas spelutvecklarna använder det nu då

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
DX10 innebar i princip enbart kosmetiska effekter vilket tillförde lägre prestanda, till skillnad från tidigare DX-releaser.

Detta i stället för bättre, enklare kod för speltillverkarna att bygga på.

Ja det sög ju mer must ur datorn med DX10, men grafiken vart ju kalasfin.
DX11 kommer att kräva ännu mer prestanda med polygonmodellfixen, och är optimerad för multi GPU'er.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Avstängd

Finns ju inte ett spel som är skrivet i Dx10, så jag förstår inte hur folk kan klanka ner på det. Alla spel är i princip Dx9 med Dx10 påsmetat. Hade spelen varit skrivna i Dx10 hade det varit skillnad.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Kommer det att funka med directx 11 på ett 4800 kort?

Visa signatur

Friskyttarna.eu - Ditt Ljus i MMO-mörkret
LotRO || SWTOR || Guild Wars 2 || World of Tanks || Elder Scrolls Online || World of Warcraft || Black Desert

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
DX10 var faktiskt ett stort skämt. Hoppas att DX11 faktiskt gör skillnad.

DX10 är ett klart förbättrat grafik-API (stora förändringar från DX9), det är inte många som ifrågasätter detta. Och DX11 är bara en utökning av DX10, dvs grunden i DX10-API'et finns kvar i DX11, men med fler funktioner.

Däremot som spelanvändare så håller jag med om att DX10 inte har inneburit nämnvärt mkt förbättringar, tvärtom ibland. För det första gör ju inte ett nytt API att befintliga effekter behöver bli snabbare (men ibland är det så om de skrivs om på ett bra sätt) utan främst ger det möjlighet till mer avancerade effekter, men dessa tar ju mer prestanda av GPU'n. Så med nuvarande generation av GPU'er & spel har man ofta fått bättre spelupplevelse när man kör i DX9-läge med alla effekter på max och få hög FPS istället för att köra DX10 med alla nya effekter men får lägre FPS.
Så vi får hoppas att DX10-kortet har tillräcklig hög prestanda för att verkligen göra skillnad + att spelen verkligen utnyttjar alla möjligheter att öka prestandan & bildkvalite ( tex med Tessellation, googla om ni vill veta mer om det).

Permalänk
Medlem

Directx 9 och 10 är stortsett indentiska i mina ögo, kanske det bara var så få utvecklar som orkade bry sig. Man såg ju skillnad på 8 och 9.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av v1ctory
Kommer det att funka med directx 11 på ett 4800 kort?

Nej, endast 10.1 på denna serien.

Permalänk
Medlem

Jag tror att en anledning till varför DX10 floppa var för att det var exklusivt för Vista.
Det har ju varit ganska mycket anti-vista från många konsumenter (även jag använder mig av XP) så många har inte haft tillgång till DX10.

Permalänk

På vilket sätt floppade dx10? Dom flesta spel som släpps idag har väll dx10 stöd? Är ju skit samma huruvida du som köper spelet kan dra nytta av dx10 eller ej.

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rapidfool
På vilket sätt floppade dx10? Dom flesta spel som släpps idag har väll dx10 stöd? Är ju skit samma huruvida du som köper spelet kan dra nytta av dx10 eller ej.

Klart det floppade när många sitter med DX10 kort sedan länge men fortfarande kör XP samt att det är inga större visuella skillnader mellan DX9 och DX10. Nog är Vista en bov i dramat här också. Hade MS släppt DX10 till både XP och Vista skulle nog många fler spelutvecklare kört på DX10 spel men för oss konsumenter är det knappt märkbara skillnader mellan dessa DX versioner iaf.

AMD och deras stöd för DX10.1 är också löjlig och var bara ett försäljningsargument som en del gått på.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dosman
Vad sägs om att utvecklarna fixar ordentligt stöd för dx10 först.

eller ännu bättre, lägg allt krut på elvan

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffster
Nej, endast 10.1 på denna serien.

Fel, DX 11 kommer gå att köra på DX 10 och 10.1 kort, om än med några effekter avslagna.

http://www.joystiq.com/2008/07/22/directx-11-detailed-vista-a...

Permalänk

DX10, DX10.1, DX11... Spelutvecklarna hinner ju inte med.
Destu bättre grafik i spelen = destu flera detaljer = destu längre tar det att utveckla nya spel.

Visa signatur

Core 2 Quad Q6600 | MSI P45 NEO-F | 2 x 2GB A-Data Vitesta | Sapphire Radeon HD4850 512MB | Intel X25-M G2 80GB SSD | 320 Samsung SpinPoint F1 | Antec Sonata III

Permalänk

För faan, finns ju knappt några spel med Dx10 där ute och så ska vi trycka in Dx11 på köpet! Suck.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Avstängd

de allra flesta spelprogrammerare är uppvuxna med en kärna, en gpu.
de klarar inte av att multitaska dvs att skriva spel för dagens teknologi.

DX10 är det ingen som gjort ett spel fullt ut för, vilket förvånar mig.
DX11 kan ge oss spel som Oblivion med raytracing kvalié med 4 kärnor.
Och som flyter på och inte blir ett fulhack som Crysis.

AMD är helt rätt ute med sina ideér och skulle jag göra ett spel så skulle det vara för multitaskande spelare med hårdvara som gör att det flyter på då den nya Dx11 kan göra effekter med mindre belastning.
Men mjukvaran dvs programmerarna uppdaterar inte sina färdigheter med dubbla prestandan varje år.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rapidfool
På vilket sätt floppade dx10? Dom flesta spel som släpps idag har väll dx10 stöd? Är ju skit samma huruvida du som köper spelet kan dra nytta av dx10 eller ej.

dx9 och dx10 är typ minimal skillnad, så jag tycker amd ska totaldissa dx10 och köra på dx11 och stödja många kärnor =D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
dx9 och dx10 är typ minimal skillnad, så jag tycker amd ska totaldissa dx10 och köra på dx11 och stödja många kärnor =D

pff, Man ser stor skillnad på DX9 och DX10, DX10 har så jävla mycket bättre djup i sig vilket get en betydligt verkligare upplevelse.

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Medlem

bra hejja amd slå dom stora på truten nu

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W