Intel planerar prissänkningar

Permalänk
Melding Plague

Intel planerar prissänkningar

Intel planerar flera prissänkningar och nylanseringar de närmaste månaderna. I mitten av april blir strömsnåla fyrkärniga processorer billigare, och slutet av maj lanseras nya Core i7.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Godis.... skulle verkligen behöva byta ut min dual core processor mot quad core på servern...

Permalänk
Avstängd

Men... E6300!?

Permalänk
Medlem

q9300 here I come!

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Hedersmedlem

Äh, dela priset på X25-M med fyra istället.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Fler modeller och prissänkningar. Hoppas det påverkar priset lite på Core i7.

Undrar om det kan bli en i7 930. En mellanmodell från 920 - 940. Eller om det blir en mellanmodell från 940 - 965.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

Kul om e6300 klockar lika bra som e5200 bra för alla som kör låg budget isåfall!

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Intel kan gå bajsa ner sig, Core i7 är för dyr.
Jag har dualcore och quadcore kan inte ge mig något.

Jo, två kärnor extra.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Ännu fler Core 2-processorer? Vore det inte smartare att överge det och försöka få ut i5 snabbare som dess ersättare? Kommer ju bli 3 socklar ute på en gång. Jaja, man får då vara nöjd med att man valde AMD så kan man slänga ut 7750:n när man har pengar och motivation att köpa en 720BE. Tänk så skönt med kompatibilitet

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lidodido
Ännu fler Core 2-processorer? Vore det inte smartare att överge det och försöka få ut i5 snabbare som dess ersättare? Kommer ju bli 3 socklar ute på en gång. Jaja, man får då vara nöjd med att man valde AMD så kan man slänga ut 7750:n när man har pengar och motivation att köpa en 720BE. Tänk så skönt med kompatibilitet

Du ogillar sockelbyten men klagar samtidigt på att de inte överger 775?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lidodido
Ännu fler Core 2-processorer? Vore det inte smartare att överge det och försöka få ut i5 snabbare som dess ersättare?

Grejen är ju att dom har massa processorer och kiselplattor med Core 2 processoror som dom vill bli av med innan dom släpper lös i5...

Permalänk
Medlem

Någon som vet ungefär när i5 kommer då? Skillnader mellan den och i7?

Permalänk
Medlem

Asså sänk i7 moderkorts pris eller prollen i sig så kommer ingen köpa amd eller c2duo/quad. Ska det vara så svårt? De skulle tjäna så in i helvetet på att göra det, skillnaden mellan mina nya datorconf är 2500 mellan i7 och amd's 940BE. tar dem bort de 2500 eller iaf ner till kanske 1000 kr skillnad är det ju ingen tvekan om vad folk kommer köpa. Men men intel har inte varigt smarta direkt då de pungar ut miljoner om inte miljarder på Juridiska ärenden.

Permalänk
Medlem

AMD kommer ju med Propus inom kort. 2,4 GHz med endast 45W TDP. Har Intel några Quad Cores med 45W TDP?

Permalänk

Hörni, vad är skillnad på e8400 och e8400s?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Hörni, vad är skillnad på e8400 och e8400s?

drar mindre ström?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Intel kan gå bajsa ner sig, Core i7 är för dyr.
Jag har dualcore och quadcore kan inte ge mig något.

Kanske för att du inte har quadcore,

i7 920 gick för 3200 när det kom tänkte ska jag vänta... men nej orkade inte så la på en beställning. Moderkorten kostar stortsett samma men det var en sak som kostade betydligt mer... Precis minnet gick på 3000kr nu runt 1900kr.

Köpa quad 775 idag är bara dumt, lägger man pengarna på i7 är processorn billigare än core 2quads och man kan få ett moderkort för 2300kr och 3x1gb minnen 1600MHz minnen för under 900kr.

Eller phenom 2 kan man få mycket billigt.

Permalänk
Medlem

punkt komma

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cS_mAnIaCx
drar mindre ström?

Hur mycket är skillnaden?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Hur mycket är skillnaden?

10 000

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tipsaossgärna
10 000

tack

Permalänk

Jaha jag läste inte nyheten och såg bara e8400 så jag trodde att det fanns nån e8400 som inte drog så mycket ström... sorry mitt fel blandade ihop massa grejer dära

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Hur mycket är skillnaden?

Har du tur kan du köpa en vanlig och undervolta den till precis samma nivå.

Hur tänkte dom med E6300? Intel gör en Nvidia.

Permalänk
Medlem

S-serien verkar intressant, men skulle gärna vilja se hur stor skillnaden är när det gäller strömförbrukningen jämfört med de vanliga processorerna.

Permalänk

Bättre att lägga pengar på en strömsnålare cpu än ett kraftigare nätagg för miljön alltså. Och kanske plånboken också?

Permalänk
Hedersmedlem

Personligen tycker jag att Intel gör ett misstag med att ha två olika plattformar på konsumentmarknaden särskilt när det inte skiljer så mycket i pris då man lätt kan känna sig lurad den dag man vill uppgradera men de vet nog bäst.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

E6300 "ser lovande ut"? - budget, kanske FSB 800, hög multipel, 3MB L2 och pris mellan E5300 och E7200 ? kul för dom med fungerande s775 mobos under sängen etc, nu har man skäl att upgradera mor/fars dator, först klocka s*iten ur prollen o se vad den gör

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Personligen tycker jag att Intel gör ett misstag med att ha två olika plattformar på konsumentmarknaden särskilt när det inte skiljer så mycket i pris då man lätt kan känna sig lurad den dag man vill uppgradera men de vet nog bäst.

Konkurrera med sig själv är helt enkelt ingen bra ide

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Varför skulle de sänka priserna på i7? Den processorn är ju helt överlägsen. Bättre att sänka priserna på de processorer som har konkurrens.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara varför man inte skulle köpa en i7 idag? Du kanske kan komma upp i bättre hastigheter med ett kluster av andra processorer men då blir det knappast billigare...

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||