Nytt Lanparty för AM3

Permalänk
Melding Plague

Nytt Lanparty för AM3

DFI släpper ett nytt 790FX-baserat moderkort för sockel AM3.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Vinklade PATA- och SATA-kontakter uppskattas alltid, men inga PCI-eX1-portar?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Vinklade PATA- och SATA-kontakter uppskattas alltid, men inga PCI-eX1-portar?

tror det är så att du måste offra en PCI-eX16 för att använda som PCI-eX1

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vargeEEEEn
tror det är så att du måste offra en PCI-eX16 för att använda som PCI-eX1

Jo, jag vet att det går, men jag vill se en PCI-eX1 ovanför översta x16.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Jo, jag vet att det går, men jag vill se en PCI-eX1 ovanför översta x16.

Det går inte, möjligtvis hade de kunnat använda platsen under, men då får man ha singleslot-grafikkort.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Det går inte, möjligtvis hade de kunnat använda platsen under, men då får man ha singleslot-grafikkort.

"Går inte" som i fysiskt omöjligt att ha en PCI-ex1 ovanför högsta sloten? Gigabyte har det:

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Om du kollar på bilden i nyheten ser du att det är just den översta platsen de har använt till x16-platsen.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Härligt att se fler am3 kort.Hoppas på lite rewiews snart.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
"Går inte" som i fysiskt omöjligt att ha en PCI-ex1 ovanför högsta sloten? Gigabyte har det:

[BILD]

Jo, men om du jämför avstånden "uppåt" från respektive översta slotts och jämför med kontakterna på baksidan så ser du att DFI's x16-slot sitter där Gigabytes x1-slot sitter..

Ska bli riktigt kul att se hur det presterar också, med tanke på att "andra" tillverkare lyckats pressa Phenom II högt, så borde ju DFI kunna klara rätt fina höjder om man tänker på vad deras tidigare kort klarat

Permalänk
Medlem

härlig layout på slotarna!

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
härlig layout på slotarna!

håller med!
Synd att inte fler jobbar efter liknande layout...

Permalänk
Medlem

Redigt beviken på DFI exakt samma kort som AM2+ kortet, enda som skiljer är dimmslotarna. Jag hade hoppats på ett redigt UT kort med bättre kylning.

BTW kommande Junior kortet är det samma sak med, exakt samma layout som AM2+ kortet.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Jag hade hoppats på ett redigt UT kort med bättre kylning.

Och varför skulle det bli bättre om även DFI började utrusta sina kort med grönalund-kylflänsar som några av de andra tillverkarna?

Personligen föredrar jag mindre tjafs och bra komponenter.

Permalänk

Tycker det är jättebra med tillverkare som fattar att det ska vara en pci-ex16X-slot närmast processorn. Annars slår ju grafikkortsfläkten i botten på chassit eller i nätagget när man kör crossfire/SLi. Bra DFI

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Tycker det är jättebra med tillverkare som fattar att det ska vara en pci-ex16X-slot närmast processorn. Annars slår ju grafikkortsfläkten i botten på chassit eller i nätagget när man kör crossfire/SLi. Bra DFI

håller verkligen med, härligt också att det är plats för en kylning som tar upp 2 slots vid både första och andra PCI-e x16 platsen!

Visa signatur

WS: Striker II Formula - E8400 - Ultra-120 Extreme - 8GB A-data - Gigabyte 6850+4850- 1x WD 2TB - 2x WD 1TB - 1x WD 500GB - 1x WD 250GB - Thermaltake toughpower 850W - Antec 900 - Ubuntu 10.10 x64/(W7 x64)
Serv: Pentium III@1,1Ghz - Asus CUSL2-C - 10Gb HDD - MX 420 - 512MB RAM - win server 2k3 x32

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Tycker det är jättebra med tillverkare som fattar att det ska vara en pci-ex16X-slot närmast processorn. Annars slår ju grafikkortsfläkten i botten på chassit eller i nätagget när man kör crossfire/SLi. Bra DFI

Ja, men problemet är ju att det oftast sitter rejäl kylning på nordbryggan som ska få plats, och om man flyttar CPU-sockeln högre upp kan vissa få problem med stora kylare i små chassin. Antar att det är därför de flesta kör x16 på plats 2.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olof_nord
håller verkligen med, härligt också att det är plats för en kylning som tar upp 2 slots vid både första och andra PCI-e x16 platsen!

Dra på en Accelero s1, den tar precis bara 1 slot så du kan använda grejerna emellan ändå. Man får vara lite smart

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Ja, men problemet är ju att det oftast sitter rejäl kylning på nordbryggan som ska få plats, och om man flyttar CPU-sockeln högre upp kan vissa få problem med stora kylare i små chassin. Antar att det är därför de flesta kör x16 på plats 2.

Jo men de som har stora kylare i små chassin är whiners

Permalänk
Medlem

Varför bara 4 platser för ramminnen på ett AM3 moderkort? De bör väll arbeta 3 och 3 när det är DDR3 minnen? Fattar inte hur man tänkte, det verka inte vara särskilt framtidssäkert då programmen knappast lär dra mindre utan tvärtom mer minne. Känns som moderkortstillverkarna satsar för klent på AM3 och mer på i7, eller har jag fel då?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

AM2/3/939 har bara två minneskanaler, och stöder maximalt två pinnar per kanal.

i7 har tre minneskanaler, sex pinnar totalt.

Kommande Opteron får fyra.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

Okej, det förklarar. Men varför har man inte använt det på AM3? Är det för man inte får ihop det med att vara bakåtkompatibel till AM2 moderkort eller är det för man inte vill "kämpa" med i7 utan kanske core 2 duo etc?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Hedersmedlem

Har egentligen 3 minneskanaler någon påtaglig inverkan på prestandan för en vanlig skrivbordsdator? Förutom att det kan fyllas ut texten i reklam som ska imponera på köparen har jag än så länge inte sett några hårda belägg för att vi i verkliga applikationer skulle vinna särskilt mycket på 3 minneskanaler. Det jag hittills sett är "värdelösa" syntetiska tester som naturligtvis kickar upp siffrorna markant, men när det kommer till verklig användning i skrivbordsmiljö blir skillnaderna hårfina.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Har egentligen 3 minneskanaler någon påtaglig inverkan på prestandan för en vanlig skrivbordsdator? Förutom att det kan fyllas ut texten i reklam som ska imponera på köparen har jag än så länge inte sett några hårda belägg för att vi i verkliga applikationer skulle vinna särskilt mycket på 3 minneskanaler. Det jag hittills sett är "värdelösa" syntetiska tester som naturligtvis kickar upp siffrorna markant, men när det kommer till verklig användning i skrivbordsmiljö blir skillnaderna hårfina.

Saken är väl mest att man kan få plats med mer moduler som gör det uppgraderingsvänligare i framtiden.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Hedersmedlem

OK. Jag har svårt att använda 4GB och än mer 8GB, men behoven kanske är olika.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
OK. Jag har svårt att använda 4GB och än mer 8GB, men behoven kanske är olika.

4 GB är inte så ovanligt för mig med massa länkar med mycket flash och PS CS4 uppe och något mer program. Sån e jag.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Och varför skulle det bli bättre om även DFI började utrusta sina kort med grönalund-kylflänsar som några av de andra tillverkarna?

Personligen föredrar jag mindre tjafs och bra komponenter.

UT är just bättre komponenter, DK är deras halvbudget kort och UT deras "topnotch". För kylningen som DK korten har är inte riktigt så bra som den skulle kunna vara. Ofta får ma stå ut med en 50-60c grader varm nordbrygga innan du själv lagt om pastan och moddat kylaren. De har visat bilder på ett UT kort som de funderar på att släppa och där är kylflänsen mycket större. De har en omröstning på XS om vilket kort användare egentligen vill ha. Firewire (bra för mig personligen) saknas och det är lite halvsnålt med SATA portar. För mig är 6 SATA standardantalet idag. Samt får man inte SATA kablar för att täcka alla portar.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan ha fel men för mig tycks det som om nuvarande DK är bättre än "gamla" UT, om du förstår vad jag menar. I och för sig är det en grym skillnad mellan den värmeutveckling som nForce 3 och 4 moderkorten utvecklade och nuvarande AMD baserade.

Kanske var det du som tipsade mig för ett halvt år sedan om var det då gick att få tag på DFI moderkort, jag minns inte, men efter att ha kört samma moderkort som i din signatur en längre tid nu så anser jag ändå att DFI i nuläget ger mest för pengarna. Avsaknaden av t ex en E-sata port känns lite snålt däremot än om det lätt fixas med en E-sata bakplåt kopplad till någon av de AHCI kapabla sata-portarna. Men visst, om det endast finns fyra AHCI kapabla blir det genast lite brist på svängrum (ytterligare två portar finns utan AHCI funktionalitet vilka i så fall får användas till optiska enheter).

XS? He, he, det var ju konkurrenten i äldre tider när jag fortfarande misshandlade mina DFI kort! Hur som, om DFI verkligen lyssnar till användarna är mycket vunnit. Den ekonomiska smällen måste väl ha ödmjukat Taiwan kontoret något, för i slutfasen av AMD 939 och introduktionen av Intel Core 2 Duo var de rent av ignoranta och mötte kritik med uppblåst ego.

För mina 24/7 system av typ vanlig PC är det fortfarande DFI som gäller.