Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Catalyst 9.3 förenar Vista och Windows 7

Catalyst 9.3 förenar Vista och Windows 7

Helt enligt traditionen släpps Catalyst 9.3. Denna månads version bjuder på en enhetlig drivrutin för både Vista och Windows 7.

Läs nyheten

Inget DXVA-stöd för L5.1-profilen på H.264-filmer fortfarande?

Andreas Dimestam har en del att lära från Björn Edström mfl. då han alltid utelämnar källan i sina artiklar.

Nä märkte det jag med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Andreas Dimestam har en del att lära från Björn Edström mfl. då han alltid utelämnar källan i sina artiklar.

Källan anges inte om informationen levereras direkt till oss, som i detta fall.

nVIDIA ägare får ju sina drivrutiner direkt i Windows Update. (Går även att få "separat" ifrån deras site)

Sen ser jag inte varför man vill göra så att en drivrutin funkar både till Vista och W7.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
nVIDIA ägare får ju sina drivrutiner direkt i Windows Update. (Går även att få "separat" ifrån deras site)

Sen ser jag inte varför man vill göra så att en drivrutin funkar både till Vista och W7.

Enkelt, för att Vista och Windows 7 använder samma drivrutinsmodell.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici

Inte allt för konstigt då min erfarenhet av "standalone-drivrutinerna" är att de krånglar nå djävulskt i windows 7 (dvs om man vill installera dem istället för de med windows update). Så deras lösning var att fixa det via windows update.

Hett tips till, installera inte drivrutiner för nForce-chipset! Utan låt Windows Update göra det också...

@fog

jag har ett 8800gtx och kör drivarna direkt från nvidia, gillar inte att köra drivare från windows update. Funkar ju hur bra som hellst. Har inte hört någon annan heller som haft problem att köra dem

kul att höra, windows 7 lurar runt hörnet med fungerande drivrutiner ! någonting som inte vista hade.. haha, dom lär sig
Nu väntar jag bara på nvidia-drivare och att w7 kommer i studentversion, sen blir det att byta på laptopen

Jahaja, så det är är allt som är nytt i 9.3 eller?

Man blir ju nästan fundersam om dom kommer släppa nån 9.3 till XP alls.

Jag har lite svårt att förstå varför de är så fruktansvärt stolta över att ha fått en drivrutin som funkar i Win 7..? Microsoft har ju sedan länge tillbaka gått ut och sagt att alla drivrutiner till Vista ska funka till Win 7, så vad är egentligen så häftigt?

Citat:

saxsat från nyheten
Thanks to the incredible expertise within our driver development team

Lägg därtill ovanstående faktum och alltihop känns plötsligt mest som ett misslyckat försök att slå sig för bröstet..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2infinity
@fog

jag har ett 8800gtx och kör drivarna direkt från nvidia, gillar inte att köra drivare från windows update. Funkar ju hur bra som hellst. Har inte hört någon annan heller som haft problem att köra dem

nForce chipsetet är moderkort, inte grafikkort

Inte till oss med X1XX0-kort då alltså?

Fungerar det fortfarande att köra med Windows 7 eller är BETAn avslutad?

Den går inte att ladda ner från MS längre, men de urspungliga beta-nycklarna fungerar fortfarande.

Jag kör windows 7 betan, men tror inte den går att tanka fortf

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Inte till oss med X1XX0-kort då alltså?

Jodå, det är i Catalyst 9.4 som stöd för kort äldre än HD2XXX serien saknas. Nya drivrutiner för äldre kort kommer ATI att släppa en gång i kvartalet i stället.

Såg 2 recensioner om dessa plus en kort artikel och påstod AMD/Ati att CAT 9.3 gör att Win7 går om Vista i gamingprestanda. Och det visade sig stämma visade de 2 recensionerna. Btw de testade build 7000 och de nyare buildsen har ju visat sig vara ännu snabbare

Jag sitter med Win7 av en senare build, lär köra F5 på AMD's site hela eftermiddagen och kvällen

Intervju/Artikel: http://www.extremetech.com/article2/0,2845,2343283,00.asp

Recensionerna:

http://www.extremetech.com/article2/0,2845,2343316,00.asp

http://www.hexus.net/content/item.php?item=17630

Jag litar mer på dom drivrutiner som kommer ifrån tillverkarens site (ATI eller nVIDIA) än dom som kommer med windows update (Vista).

Dom som finns i Windows Update brukar vara någon konstig och gammal version vad jag har sett. (Då tänker jag på XP och Vista)

Catalyst 9.3 kommer då även för Linux.

ojdå jag hade visst 9.1 fail

Direct2D är det typ som Cairo?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Catalyst 9.3 kommer då även för Linux.

Har inte ATis drivrutiner kommit till linux ett bra tag nu?

Dagen har snart passerat, vart är drivarna..

Om man har 9.2 och windows xp, behöver man ladda ner 9.3 då?

EDIT: Såg testet nu. Hoppas det blir större ändring till 9.4

Jepp har tankat hem 9.3 till windows 7. För se om allt funkar som det ska. Hittade här http://game.amd.com/us-en/drivers_catalyst.aspx

yes, catalyst 9.3 är ute nu

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nemesis(SM)
Jepp har tankat hem 9.3 till windows 7. För se om allt funkar som det ska. Hittade här http://game.amd.com/us-en/drivers_catalyst.aspx

Fungerade fint Tack för länken!
(finns till XP också för dom som undrar)