Forskarlag uppfinner nytt batteri

Permalänk
Melding Plague

Forskarlag uppfinner nytt batteri

Ett japanskt-amerikanskt forskarlag har tagit fram en ny sorts batteri som i framtiden kan användas i allt ifrån bilar till datalagring.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Fan vad häftigt, längtar tills man får se dom ute på marknade!!

Permalänk
Medlem

Känns som om det kommer bli någon slags innovation av det där, De verkar ju vara mycket små. Sen slipper man batteriläckage också.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Känns ju som att det poppar upp en del frågor gällande detta batteri, hur laddar man det? Hållbarhet? Livslängd?

Permalänk

Wow fått den publicerad i Nature, väldigt imponerande!
Framtiden är god!

Visa signatur

Bianconeri siamo noi, ma chi cazzo siete voi?

Permalänk

Ska bli spännande att se vad det kan bli av det här.... Man kanske kan köpa ett 2TB-batteri till sin bärbara om två år

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Vad detta innebär för praktisk skillnad mm har jag ingen aning om, men det låter onekligen bra!
//pscs3

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk

Coolt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Forskare från University of Miami USA har tillsammans med Tokyos och Tohokus universitet i Japan lyckats bevisa att så kallade spinnbatterier existerar.

Det var väl inte så svårt att bevisa, det är ju de själva som kommit på batteriet.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Fantastiskt intressant! Jag läste igenom artikeln i Nature, men förstod väl kanske inte riktigt allt (även om det till stor del är mitt område).

Det kommer dröja innan det här kan användas i färdiga produkter. Strukturens elektriska egenskaper testades i 3 K (kallt) och med ett magnetfält på upp till 1 T (mycket). Att dessa komponenter är tillverkade i galliumarsenid och guld gör dem nog inte så billiga heller.

Jag gillar skalan på magnetoresistansen:

Magnetoresistance
Giant magnetoresistance
Colossal magnetorestistance

och nu kommer

Huge magnetoresistance

Vem sa att vetenskapsmän inte har humor?

Edit:

Citat:

Det var väl inte så svårt att bevisa, det är ju de själva som kommit på batteriet.

Grejen är att sådana batterier har förutspåtts vara möjliga att göra, men hittills har ingen lyckats tillverka ett. Detta är alltså ett proof of concept.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Avstängd

Men även om man lyckas tillverka dem så att de fungerar i rumstemperatur och högre, och med billiga material, s¨å måste tillverkningskostnaden vara enorm. Det där känns ju som att man ska bygga ett batteri av någon biljon transistorer. Låter inte billigt.

Permalänk
Medlem

Äntligen! Att det tog sådan tid =D

Permalänk
Medlem

Tack för lite mer info Jerka och detta verkar ju onekligen mycket intressant. Känns som dagens kassa batterier är det som håller allt bärbart bakåt.

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem

Lekman som jag är kan någon gärna få förenkla åt mig. Såhär har jag uppfattat det:

-Batteriet innehåller inga kemiska material vilket gör det väldigt miljövänligt. Inga läckage och sådant ur själva produkten (Produktionen av batteriet låter jag vara).

-Batteriet är återuppladningsbart i princip all oändlighet. Detta då materialet bara kan "laddas" upp igen och inte egentligen tappar sina förvaringsmöjligheter som kemiska batterier.

Korrekt uppfattat?

Sen lär det väl inte komma att påverka oss förens om 10 år som allt annat kul.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Lekman som jag är kan någon gärna få förenkla åt mig. Såhär har jag uppfattat det:

-Batteriet innehåller inga kemiska material vilket gör det väldigt miljövänligt. Inga läckage och sådant ur själva produkten (Produktionen av batteriet låter jag vara).

-Batteriet är återuppladningsbart i princip all oändlighet. Detta då materialet bara kan "laddas" upp igen och inte egentligen tappar sina förvaringsmöjligheter som kemiska batterier.

Korrekt uppfattat?

Sen lär det väl inte komma att påverka oss förens om 10 år som allt annat kul.

Fast alla material är ju väl kemiska så att säga. Men i övrigt så tror jag att du uppfattat det rätt.

Permalänk
Medlem

häftigt!

trevligt när det upfinns nya tekniker/saker

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Avstängd

Vad har de för prognoser angående energitäthet/storlek/drifttider?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Lekman som jag är kan någon gärna få förenkla åt mig. Såhär har jag uppfattat det:

-Batteriet innehåller inga kemiska material vilket gör det väldigt miljövänligt. Inga läckage och sådant ur själva produkten (Produktionen av batteriet låter jag vara).

-Batteriet är återuppladningsbart i princip all oändlighet. Detta då materialet bara kan "laddas" upp igen och inte egentligen tappar sina förvaringsmöjligheter som kemiska batterier.

Korrekt uppfattat?

Sen lär det väl inte komma att påverka oss förens om 10 år som allt annat kul.

Nu har jag inte läst artikeln men ett vanligt batteri fungerar genom att man utnyttjar att olika ämnen har olika elektrokemisk potential, den elektriska energin utvinns genom redox reaktioner. Här verkar det inte vara frågan om sådana reaktioner. Däremot består batteriet av "kemiskt material" i den meningen att den består av kemiska ämnen på samma sätt som det mesta annat här på jorden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2infinity
Känns ju som att det poppar upp en del frågor gällande detta batteri, hur laddar man det? Hållbarhet? Livslängd?

Du sätter in en automatisk vevare i eluttaget som vevar upp batteriet:D

Permalänk
Medlem

Först batteriet till bärbara som ska laddas på 20 sekunder och nu detta Älskar teknik!

Permalänk
Avstängd

Wow!
Låter revolutionerande för batteri.
Hoppas vi snart får se dessa i mobiltelefoner och laptops.

Permalänk
Medlem

Jag blir glad när jag läser sådant här

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Det nya batteriet liknas vid en leksaksbil som först skruvas upp med magnetism, och sedan släpper ifrån sig energi.

Palla sitta o dra datorn fram o tillbaka på skrivbordet så fort energin tryter =/

Permalänk
Medlem

'Tanka bilen' får då alltså en dubbel innebörd.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

Det är inget nytt fenomen, induktion upptäcktes för hundra år sedan och är en av världens viktigaste upptäckter. Utan det hade vi inte haft datorer eller bilar. Det är precis detta som händer i en generator fast tvärtom. Det här är alltså nästa steg och en riktigt fin tillämpning! Whoosah!

Visa signatur

Antec P182 | Asus P5Q Deluxe | Intel e8400 @ 4GHz | Tuniq Tower 120 | EVGA 9800 GTX OC | 4GB Crucial Ballistix DDR2 8500 OC | Corsair TX750W | Samsung 660GB Sata 2 @ 7200rpm | BenQ 21.5" E2200HD | Razer Tarantula | Razer Deathadder | Razer Mantis Speed.

Permalänk
Medlem

Alltså, hejda entusiasmen lite. Det är inte alls säkert att det över huvud taget går att göra användbara batterier av dessa komponenter, och om det skulle gå kanske de blir alltför dyra för att sättas i produktion. Skulle det komma en fungerande tillämpning inom 20 år skulle det vara en stor framgång.

Som exempel kan vi nämna det närbesläktade fenomenet GMR, giant magnetoresistance. Albert Fert och Peter Grünberg upptäckte fenomenet 1988 och det började användas i kommersiella hårddiskar runt 2000, vilket är en av de snabbaste realiseringarna någonsin av produkter baserade på ny fysik. (Grünberg och Fert fick för övrigt Nobelpriset i fysik 2007 för sin upptäckt, vilket gjorde mig mäkta stolt eftersom jag faktiskt råkade veta vilka de var och det har aldrig hänt förut.)

Med det sagt - klart det är spännande! Jag hoppas också att upptäckten kommer innebära en revolution för batterierna.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Problem

Problem As = Arsenik, Be (Beryllium), båda giftiga element. Au = guld = dyrt

Permalänk
Medlem

Detta verkar ju fantastiskt, om tekniken både kan användas som minne och ström försörjning. Borde man då inte kunna ha en ofattbar mängd (ramminne fast med nya tekniken) när ens laptop är nätansluten?

Visa signatur

O o
/¯¯/_o___o___o___o____o__
\__\¯¯o¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o I'M FIREIN MY LAZER!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Det kommer dröja innan det här kan användas i färdiga produkter. Strukturens elektriska egenskaper testades i 3 K (kallt) och med ett magnetfält på upp till 1 T (mycket). Att dessa komponenter är tillverkade i galliumarsenid och guld gör dem nog inte så billiga heller.

Vi får börja åka snålskjuts på magnetkamerorna som de flesta moderna sjukhus är utrustade med, där har vi både magnetfältet (1,5 T i standardfallet) och temperaturen (spolen kyls med flytande helium)!

Det är vid såna här tillfällen jag verkligen önskade att jag hade tillgång till lite tidningar i stil med nature. Hade varit intressant att läsa artikeln.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Palla sitta o dra datorn fram o tillbaka på skrivbordet så fort energin tryter =/

Jag tror du ska läsa meningen som att, batteriet kan liknas med en leksaksbil PUNKT Batteriet skruvas upp med magnetism.

Läser du ursprungsartikeln går att läsa följande: "a battery that is "charged" by applying a large magnetic field to nano-magnets in a device called a magnetic tunnel junction"

Så du slipper ruska datorn fram och tebaka på skrivbordet. haha ;D