Geforce GTS 240 stoppas

Permalänk
Melding Plague

Geforce GTS 240 stoppas

Det nygamla grafikkortet Geforce GTS 240 kommer inte att dyka upp på marknaden. Detta efter påtryckningar från partnertillverkare.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Nvidia LOL

Permalänk
Avstängd

jag för en personlig bojkott mot Nvidia tills nästa generations kommer. Först då tänker jag försöka ta dem seriöst igen.

Permalänk

seriöst kan de inte skita i dehär namnschemat.

man förstog det gamla relativt bra, dehär är bara bullshit

Permalänk
Medlem

Haha!! Sent ska syndaren vakna.

Permalänk

Herre min skapare... kan de inte släppa GTX134 som är ett fabriksunderklockat gf7800 gt med 3 GB DDR1 och 64 bitars minnesbuss? Bara för att stöka till det lite till och kränga gammal skåpmat bakom nya etiketter...

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Hedersmedlem

Ord är överflödiga.

Permalänk
Medlem

Kommer köpa Ati enbart pga att Nvidia inte kan hålla på så hära, först 8800gt,9800gt och nu 240.. asså vad fan håller dom på med, nä ATI nästa gång Tacka vetja GDDR5

Visa signatur

Intel i5 "3.30ghz @ 1.184 v-core" Gigabyte UD2 A-DATA 1333mhz 640gig WD black
550W - Corsair

Permalänk
Medlem

en Nvidia igen;)

Visa signatur

Amd Ryzen 1600, Gigabyte ab350 gaming 3, corsair LPX 3000@2933
Radeon 480 4GB Corsair TX 650

Permalänk
Medlem

Tjaa.. Vad ska man säga..? Bra att de följer sina kunders önskemål, men varför ett 9800GT OC istället..? Att bojkotta dem på grund av ett krångligt namnschema känns bara fånigt, jag personligen anser mig ha full koll på nVidias sortiment som är aktuellt för mig och så länge de har den för mina behov bästa produkten så tänker jag köpa den, precis som jag skulle välja ATi om de tillhandahöll den bästa lösningen för mig..

Permalänk
Medlem

Om man nu bestämmer sig för att lämna 8xxx och 9xxx i förmån för gtxxx, varför gör man inte det då? Vidare, kunderna behöver inte femtielva nästan likadana produkter. Ge oss max ett budget alternativ, ett medium range alternativ och ett top of the line alternativ. Det enda tillfället då fler produkter borde finnas på marknaden är när man säljer slut en produkt.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Meh! Hur ska jag nu kunna lura på blocket-n00bs mitt 8800gt? Skulle ju märka om det. Fy på er Nvidia!

Visa signatur

Minns ljudet av 3.5"

Permalänk
Medlem

Fan va folk lipar över nvidias namnbyten! Det finns viktigare saker att bry sig om än några namnbyten på grafikkort!!!!

Visa signatur

Grafikkort: GeForce RTX 2080 Ti || Processor: Intel® Core™ i9-9900K@5Ghz || Moderkort: Gigabyte Z390 AORUS ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Tjaa.. Vad ska man säga..? Bra att de följer sina kunders önskemål, men varför ett 9800GT OC istället..? Att bojkotta dem på grund av ett krångligt namnschema känns bara fånigt, jag personligen anser mig ha full koll på nVidias sortiment som är aktuellt för mig och så länge de har den för mina behov bästa produkten så tänker jag köpa den, precis som jag skulle välja ATi om de tillhandahöll den bästa lösningen för mig..

Visst är det fånigt, men det är inte mitt fel att deras produkter mer eller mindre är likadana som de var innan de döptes om. Det enda detta kan bero på är konkurrensen. Priskrig och allt vad det kallas kan omöjligen vara bra när det bara finns två aktörer, vi vet alla att när Nvidias 8xxx serie lanserades så tog ATI ett break och jag tror helt ärligt att vi fortfarande ser sviterna av det. Så jag är helt klart för ett högre pris så länge det gagnar utvecklingen på ett mer kreativt sätt än så här. Jag som inte spelar särskilt mycket orkar tyvärr inte hålla koll på Nvidias olika kort och nämnsättningar, när ATIs kort presterar snarlikt med ett riktigt enkelt sätt att benämna modellerna så är valet än så länge lätt. Får se vad som händer när DirectX11 kommer, kanske blir det lättare att titta på Nvidias kort igen då.

Permalänk
Medlem

Asså, vilket jävla kaos... det är ju pinsamt för dom..

Permalänk

Kaso!! varför inte införe ett nytt namnträd för de nya kommande och låta de gamla har kvar sina namn. blir ju bättre istället för att byta namn på något som redan finns och dessutom inte bara en gång!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Det var ju bra att dom gjorde en gemensam namnbeteckning för ett tag sen, gtx 260> gtx 280 o.s.v. men nu är det alldeles uppåt väggarna! Igen kanske man ska säga...

Visa signatur

System: Threadripper 3960X / Asus Strix TRX40-E Gaming / Corsair 64GB Dominator / ASUS RTX3090 TUF / Corsair MP600 2TB / Samsung 980Pro 2TB / Samsung 640Evo 2TB / BeQuiet Dark power 1200W / Fractal Design Define 7 XL / EKWB Full custom loop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Visst är det fånigt, men det är inte mitt fel att deras produkter mer eller mindre är likadana som de var innan de döptes om. Det enda detta kan bero på är konkurrensen. Priskrig och allt vad det kallas kan omöjligen vara bra när det bara finns två aktörer, vi vet alla att när Nvidias 8xxx serie lanserades så tog ATI ett break och jag tror helt ärligt att vi fortfarande ser sviterna av det. Så jag är helt klart för ett högre pris så länge det gagnar utvecklingen på ett mer kreativt sätt än så här. Jag som inte spelar särskilt mycket orkar tyvärr inte hålla koll på Nvidias olika kort och nämnsättningar, när ATIs kort presterar snarlikt med ett riktigt enkelt sätt att benämna modellerna så är valet än så länge lätt. Får se vad som händer när DirectX11 kommer, kanske blir det lättare att titta på Nvidias kort igen då.

Okej, så om vi tar ett konkret exempel från prestandasegmentet:

ATi:
HD4850 < HD4870 < HD4870x2

nVidia:
GTX260 < GTX285 < GTX295

Personligen tycker jag tre siffror är lättare att jämföra än fyra, men det är jag
Sen kan jag som jag nämnde i mitt första inlägg hålla med om att de lägre segmenten kan tyckas lite röriga om säljaren försöker få konsumenten att förstå att "det här kortet är tillverkat med den och den kärnan och hette si och så när det lanserades", men den säljare som uppriktigt sagt kan säga att nVidias nya namnschema gör det svårt att förklara för kunden var ett kort befinner sig i prestandaligan, han bör nog kolla en gång till Kunden behöver inte veta att kortet redan lanserats en gång, han behöver veta hur det presterar i relation mot andra alternativ. Sen kommer säkert ett antal kunder att "luras" (läs: inte skaffa sig kunskap nog eller rådfråga en säljare/kunnig inför sitt köp) av namnschemat, men ärligt talat har jag svårt att försvara folk som inte skaffar sig någon kunskap inför ett köp, speciellt nu när det är så sjukt enkelt att skaffa sig information via nätet..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Kaso!! varför inte införe ett nytt namnträd för de nya kommande och låta de gamla har kvar sina namn. blir ju bättre istället för att byta namn på något som redan finns och dessutom inte bara en gång!

Precis vad jag tycker också. Det lät ju bra till en början med det nya namnschemat, fy vad dom har strulat till det nu.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av al0be
en Nvidia igen;)

De får du gärna förklara. De är inte NVIDIA som hoppar namnbytet på 9800GT. De står klart och tydligt att tillverkarna av deras grafikkort inte vill ha GTS 240 namnet.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Avstängd

Ja, vet faktiskt inte vad jag ska säga. Förbluffad är man, igen.

Jag menar hur tänker de? De byter bara namn om de inte ska byta prestanda på korten, och om de ska byta prestanda så byter de inte namn.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
De får du gärna förklara. De är inte NVIDIA som hoppar namnbytet på 9800GT. De står klart och tydligt att tillverkarna av deras grafikkort inte vill ha GTS 240 namnet.

Tillverkarna ville inte ha en tredje version som var likadan. Då är det nVidia som kommer med denna lösningen. Det är ju fortfarande nVidia som står för dumheterna.

Permalänk
Medlem

Jösses...

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Nja De är ju igentligen inte så svårt at kolla specs innan man bestämmer sej för å köpa ett nytt kort. För mej personligen som har ett GF 9800GTX+ OC kollar givetvis inte på korten före GTX 260 om ja nu skulle vilja uppgradera, så om de är rörigt neråt känns lite ointressant

Å andra sidan om en som inte har alla hästar hemma söker ett nytt kort från Nvidia med denna röra som råder, kan de ju bli så att han/hon hittar ett annat alternativ iform av ett lite dyrare kort, efte5rsom han/hon får kolla hela sortimentet för å jämföra

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burn_OG
Fan va folk lipar över nvidias namnbyten! Det finns viktigare saker att bry sig om än några namnbyten på grafikkort!!!!

Som att skriva 3 utropstecken extra?

Nej, namnsättningen är viktig - uppenbarligen. Om Nvidias rykte skadas p.g.a. folk tappar förtroendet för dem så är det väl en minst sagt aktuell fråga?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

"Nej" är det första jag tänkte på när jag läste detta.. ):

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem

Haha.. vilket sätt o få nya produkter, byt namn på de gamla

Vad är det för fel på att låta gamla produkter fasas ut och låta de nya ta över på prestandafronten, som det alltid varit innan. . .

När det hette 286, 386, 486 så fattade vem som helst att 486 var bättre än 286, sen kanske inte alla visste att en 386DX hade 32bit bus istället för 16bit som på 386SX men att 486DX hade en motsvarande 487 inbyggt till skillnad mot 486SX som inte hade FPU.. eh. . .
Men det var ju iaf skillnad på grejorna.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Vafan?!

Deras namngivning är lätt, bara att dom envisas med att byta namn på gamla gfxkort.

om de körde som de gjort de senaste åren med 6000,7000,8000,9000-HÄR BÖRJAR DOM VIMSA TILL DET REJÄLT-

Om dom skiter i att byta namn så funkar det klockrent.

Det är inte namnen som är vimsiga, det är saken att dom byter som är vimlig.

sen försvårar ju inte namngivningen något, man kan ju läsa specs och tester, och fråga folk som har koll när man väl ska köpa ett gfx kort -.-'

Permalänk

Detta företags idioti har inga gränser!

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nae0
Vafan?!

Deras namngivning är lätt, bara att dom envisas med att byta namn på gamla gfxkort.

om de körde som de gjort de senaste åren med 6000,7000,8000,9000-HÄR BÖRJAR DOM VIMSA TILL DET REJÄLT-

Om dom skiter i att byta namn så funkar det klockrent.

Det är inte namnen som är vimsiga, det är saken att dom byter som är vimlig.

sen försvårar ju inte namngivningen något, man kan ju läsa specs och tester, och fråga folk som har koll när man väl ska köpa ett gfx kort -.-'

Ja dom skulle ju aldrig ens ha bytt namn till 9800-serien. Förstår inte hur man kan komma på att göra nåt sånt, hade väl varit bättre om dom döpte 8800gt till 8850gt eller nåt för att visa att det är ny variant, så gjorde Intel med tidiga c2d:er och ATi med x800/x850 osv. Vore väl bäst om dom fortsatte köra på 9800gtx och 9800gt och 9600gt osv, om nu deras "gamla" kort (som inte är så gamla) ska tillhöra deras nuvarande lineup så får de väl heta som de alltid gjort, sedan får GTxxx-serien vara nya modellerna och ingenting annat.

Sedan förstår jag inte var GTS/GTX gör för nytta på dessa nya kort. Att GTS250 är sämre än GTX260 förstår man ju redan när 250 har en lägre siffra så att säga. Visserligen kan man ju skilja på g92-kort och de nyare genom det, men det kunde man ju redan förut också genom att g92-korten hette 9xxx. Gah, är så irriterad på hur osmidigt de löst detta att jag kan knappt formulera det på ett vettigt sätt

Ati tyckte jag var småröriga förr, med Pro, XT och XTX och sen då 1900vs1950 och så men man hängde ju med. Numera har dom ju dock perfekt, första siffran visar vilken serie, andra vilket segment (8 = högprestanda, 6 = övre lågbudget och 3 eller 2 eller vad det nu är är lågbudget), och sedan 30/50/70 för att visa hur det står sig i respektive segment. Sedan följer prestandan nummerordningen, annat än x2 då som man rätt enkelt kan lista ut är dubbelkärnigt.

Där har vi ju också en skojig grej, dubbelkärnigt GTX260 = GTX295, wtf?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Visst är det fånigt, men det är inte mitt fel att deras produkter mer eller mindre är likadana som de var innan de döptes om. Det enda detta kan bero på är konkurrensen. Priskrig och allt vad det kallas kan omöjligen vara bra när det bara finns två aktörer, vi vet alla att när Nvidias 8xxx serie lanserades så tog ATI ett break och jag tror helt ärligt att vi fortfarande ser sviterna av det. Så jag är helt klart för ett högre pris så länge det gagnar utvecklingen på ett mer kreativt sätt än så här. Jag som inte spelar särskilt mycket orkar tyvärr inte hålla koll på Nvidias olika kort och nämnsättningar, när ATIs kort presterar snarlikt med ett riktigt enkelt sätt att benämna modellerna så är valet än så länge lätt. Får se vad som händer när DirectX11 kommer, kanske blir det lättare att titta på Nvidias kort igen då.

Intel är den största tillverkaren av grafik med ca 50% av marknaden. Dom andra 50% delas av ATI, N-vidia, Sis, Matrox och Via. Samt en del mindre aktörer.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.