Fusion-io lanserar rekordsnabb SSD

Permalänk
Melding Plague

Fusion-io lanserar rekordsnabb SSD

Fusion-io tillkännager en ny PCI Express-ansluten SSD-enhet. Den nya lagringsenheten kommer upp i skrivhastigheter på hela 1,4 gigabyte per sekund.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

På väg att bli ny standard inom lagring?

Visa signatur

ASUS Maximus III Extreme | i7 930 @ 4.2ghz | A-Data 6GB XPG PlusSeries V2 | EVGA GTX 480 SC SLI | Intel X25-M G2 160Gb SSD | 2st WD Caviar Black 640Gb | Corsair AX1200W | Silverstone Fortress II

Permalänk

Herregud! Galet snabba grejer alltså... Själv hoppas jag att det finns nån vettig liten vanlig s-ata SSD tills jag ska köpa dator...

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk

Som nämndes i nyheten, räkna med ett kraftigt överpris på dessa vid lansering.
Hoppas deras modeller inte har problem med små skrivningar som övriga SSD-diskar, utöver Intels.

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk
Medlem

Man hoppas ju att livslängden blir likvärdig vanliga roterande, om den är så snabb lär man slita ut den rätt snabbt.

Permalänk

Det låter som riktig toppen prestanda som få kommer ha råd med. Kan någon förtydliga för mig... PCI Express 2.0 x4-gränssnitt. Detta är inte samma PCI-E som grafikkort använder, jag vet även att det finns PCI 8x så vart skulle man koppla in denna egentligen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Man hoppas ju att livslängden blir likvärdig vanliga roterande, om den är så snabb lär man slita ut den rätt snabbt.

Befängt. Livstiden på en SSD är betydligt bättre än HDD och då spelar det ingen roll vilken hastighet SSDn kan användas i, Solid State Drive. alltså inga rörande delar.

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrazyBanana
Det låter som riktig toppen prestanda som få kommer ha råd med. Kan någon förtydliga för mig... PCI Express 2.0 x4-gränssnitt. Detta är inte samma PCI-E som grafikkort använder, jag vet även att det finns PCI 8x så vart skulle man koppla in denna egentligen?

Ett x4-kort passar i x4-, x8-, x16- och x32-slots (fast de sistnämda finns i princip inte i praktiken).
Alla PCIe-kort är designade så att de alltid passar i en större slot.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Man hoppas ju att livslängden blir likvärdig vanliga roterande, om den är så snabb lär man slita ut den rätt snabbt.

SSD-lagring är inte mekaniskt som ex. en hårddisk och utsätts inte för samma typ av slitage..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Hoppas detta börjar bli standard PCI-E för system och sata SSD för filer mekaniska för backup.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

Låter ju riktigt bra! Hm, 160GB modellen kanske är ett alternativ som OS hdd, frågan är vad den kommer att kosta?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lacrits
SSD-lagring är inte mekaniskt som ex. en hårddisk och utsätts inte för samma typ av slitage..

Det är sant, men de utsätts för slitage ändå.
Någon annan får förklara för jag måste till ett projektmöte.

Visa signatur

Övriga ämnen i våra minnen

Permalänk

Framtiden är god!
Snart behöver man nästan inget RAM minne, hur mycket data kan DDR3 skyffla?
Detta är väl nästan värdelöst fram tills dess att vi får ett nytt S-ATA gränssnitt eller?

Visa signatur

Bianconeri siamo noi, ma chi cazzo siete voi?

Permalänk
Medlem

Jisses jävlar.. Underbart att se att de för en gångs skull skiter i det redan föråldrade S-ATA-gränssnittet, S-ATA3 känns ju fan gammalt redan innan det kommit.. Framtiden ser klart ljus ut!

Permalänk
Medlem

Snart gå över 1TB? Detta är bara början mina vänner. SSD diskarna kommer bli megadegasuperstora och samtidigt mycket snabbare än sina mekaniska diton. Återigen, MBY hade fel. Men så kan det vara när man inte undersöker tekniken ordentligt :).

Och ja, vanliga dödliga kommer få råd med det här. Jag ger det MAX 2år sedan säljs det nog i princip bara SSD. Några mekaniska diton kanske finns kvar som nostalgi.

Visa signatur

Fractal Design Define R3, Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 2.80GHz, Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz, Corsair SSD Force Series 120GB, Corsair Cooling Hydro H70, 2xGigabyte GeForce GTX 460 1GB OC SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thermion
Snart gå över 1TB? Detta är bara början mina vänner. SSD diskarna kommer bli megadegasuperstora och samtidigt mycket snabbare än sina mekaniska diton. Återigen, MBY hade fel. Men så kan det vara när man inte undersöker tekniken ordentligt :).

Och ja, vanliga dödliga kommer få råd med det här. Jag ger det MAX 2år sedan säljs det nog i princip bara SSD. Några mekaniska diton kanske finns kvar som nostalgi.

SSD kommer absolut att bli bättre och billigare, men det kommer ju mekaniska hårddiskar också. SSD är snabba och bra, men ha stor lagringskapacitet tror jag att man länge kommer använda vanliga hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nypifisel
Befängt. Livstiden på en SSD är betydligt bättre än HDD och då spelar det ingen roll vilken hastighet SSDn kan användas i, Solid State Drive. alltså inga rörande delar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lacrits
SSD-lagring är inte mekaniskt som ex. en hårddisk och utsätts inte för samma typ av slitage..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zerblatt
Det är sant, men de utsätts för slitage ändå.
Någon annan får förklara för jag måste till ett projektmöte.

Slitaget jag menar är att ssd har ett visst antal skrivningar på varje cell eller vad det kallas, när cellen har blivit skriven ungefär detta antal gånger så blir den obrukbar.

Permalänk

Undra hur intels ssd hade presterar med en liknande lösning

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Undra hur intels ssd hade presterar med en liknande lösning

som en bil med 50 000 hk. finns ingen väg man kan maxa den på

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

Moderkorts tillverkarna måste ju börja tänka om inom en snar framtid om vi ska fortsätta att få pci-express ssd hårdiskar.

Dom måste ju komma med en bättre lösning om man vill ha fler ssd diskar med express

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trinitas
Moderkorts tillverkarna måste ju börja tänka om inom en snar framtid om vi ska fortsätta att få pci-express ssd hårdiskar.

Dom måste ju komma med en bättre lösning om man vill ha fler ssd diskar med express

kan tänka mig att ett extremt lätträknat antal personer pungar ut för att få en PCIe-disk till sitt operativsystem. Att 6gbit sata inte skulle räcka för lagring har jag svårt att se.
Den "bättre lösningen" du letar efter är nog snarare att skaffa dig en sata-disk.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thermion
Snart gå över 1TB? Detta är bara början mina vänner. SSD diskarna kommer bli megadegasuperstora och samtidigt mycket snabbare än sina mekaniska diton. Återigen, MBY hade fel. Men så kan det vara när man inte undersöker tekniken ordentligt :).

Och ja, vanliga dödliga kommer få råd med det här. Jag ger det MAX 2år sedan säljs det nog i princip bara SSD. Några mekaniska diton kanske finns kvar som nostalgi.

Stora ord. Vi ser igen om 2 år när det visar sig att du hade fel då.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Slitaget jag menar är att ssd har ett visst antal skrivningar på varje cell eller vad det kallas, när cellen har blivit skriven ungefär detta antal gånger så blir den obrukbar.

Ett problem som tydligen kommer fortare än många användare tror.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Att vanliga HDD´s också utvecklas är självklart. Men nu är det ganska uppenbart att SSD kommer komma i kapp på ALLA fronter. Priset är det som kommer ta längst tid. Hastighet och storlek är de i princip redan förbi. Att denna ioDrive DUO kommer vara dyr är ganska säkert, men fler företag håller på med liknande produkter och priserna kommer rasa när de andra börjar släppa sina varianter.

Jag skrev i en post för ett tag sedan att pcie 8x kommer att maxas. Många hade svårt att tro på det då. Det bör vara lite lättare att tro på nu. Hastigheterna på ssd kommer snart nå en nivå som är så snabb att resterande system är de begränsande faktorerna.

Jag tänker inte namndroppa men det var några som hade väldigt svårt att se hur SSDer skulle kunna ersätta HDD för ett tag sedan. Man pratade en hel del om hirarkin cpu-cache-ram-hdd eller något liknande svammel. Att det har varit så förut behöver inte betyda att det alltid ska vara så.
Enda alternativet jag ser som hotar SSD är ram. Ser att kingston förbereder för släpp av ett 24GB kitt av DDR3. Kanske kommer det i framtiden finnas stora ramminnen som klarar av att spara data även vid reboot. Någon sorts mix av dagens ssd och dagens ram.

Permalänk
Medlem

Hur är med små skrivningar nu? Är problemet åtgärdat ännu?
Många på sweclockers ssd test fick stämpeln: "Lyckas inte undvika problem med små skrivningar"
Jag vågar inte köpa en ssd förrän det problemet är löst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Hur är med små skrivningar nu? Är problemet åtgärdat ännu?
Många på sweclockers ssd test fick stämpeln: "Lyckas inte undvika problem med små skrivningar"
Jag vågar inte köpa en ssd förrän det problemet är löst.

Köp en vertex då .. eller intel x25

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Blev riktigt imponerad när jag läste lite i deras datablad. Snabbaste SSD:n på marknaden hittills. Mer sånt vill jag se. Vissa av modellerna var också single level cell (SLC) NAND-flash vilket håller för fler skrivningar och är snabbare än multi level cell (MLC) NAND-flash till priset av lägre lagringstäthet.

Minns också micron prototyp:

http://advancedstorage.micronblogs.com/2008/11/iops-like-youv...

Men Fusion IO går ju iaf att köpa. Säkert för dyrt för mig ändå men det skulle vara kul att ha. Snacka om att datorn kommer kännas snabb. Mer SSD till PCIE tycker jag!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Nu börjar det likna något!
Bänka hur lång tid för boot med denna!

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Man hoppas ju att livslängden blir likvärdig vanliga roterande, om den är så snabb lär man slita ut den rätt snabbt.

Menar du att du använder den här disken betydligt mer än en vanlig mekaniskdisk=)? Som jag förstår så kan disken skriva och läsa snabbare men musklickandet blir inte snabbare.

Permalänk
Medlem

Undra vilken hastighet man skulle få om man körde i PCI 2.0 x16?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"