Här är Geforce GTX 275

Permalänk
Melding Plague

Här är Geforce GTX 275

Geforce GTX 275 lanseras i april som ett svar på trimmade Radeon HD 4890. Nu har grafikkortets specifikationer läckt ut på nätet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

får man ta och vänta på ati kommer med något värre

Visa signatur

-okey dad bye i love you, okey bye -why can you never say i love you to your own daughter?
I can i can but look what if she gets cancer right, and the doctor can't cure it. she hear it on her deathbed i love you from her dad for the first time then BAM shes dies happy !
Emil G Petterson R.I.P

Permalänk
Medlem

Låter ju bra

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

jag köper hellre en 260 och klockar den till en 285

Permalänk

Kan dom inte lära sig att ha ljud via HDMI adapter..... Så man får ljud direkt i TV.

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Medlem

Vänta nu... Så Nvidia byter inte namn på ett helt annat kort (260GTX vs. 260GTX 216) men dom byter namn på ett kort där bara frekvenserna har höjts? Konstigt

Permalänk
Medlem

Men asso, 55 nm
När ska de gå vidare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Postaldude
Kan dom inte lära sig att ha ljud via HDMI adapter..... Så man får ljud direkt i TV.

Det är ju bara att koppla en sladd mellan moderkortets digitala utgång och ingången på grafikkortet, så har du ljud via HDMI, om jag inte misstar mig.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gris
jag köper hellre en 260 och klockar den till en 285

Lycka till
Som du kan se i tabellen i artikeln är ju inte minnesbussen lika stor... så även om alla frekvenser är lika höga spelar det ingen roll. Det blir inte lika mkt fart i grejerna ändå..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
Lycka till
Som du kan se i tabellen i artikeln är ju inte minnesbussen lika stor... så även om alla frekvenser är lika höga spelar det ingen roll. Det blir inte lika mkt fart i grejerna ändå..

Man kan ju klocka minnet också

Permalänk
Medlem

är inte 275 bara en överklockad 260??

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joki
Man kah ju klocka minnet också

Och på vilket sätt skulle det påverka minnesbussens bredd?

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joki
Vänta nu... Så Nvidia byter inte namn på ett helt annat kort (260GTX vs. 260GTX 216) men dom byter namn på ett kort där bara frekvenserna har höjts? Konstigt

Om dessa specifikationer stämmer så byter NVIDIA namn på GTX 260. De är egentligen samma uppgradering som NVIDIA gjorde på GTX 280. Krymp kärnan till 55nm, klocka upp frekvenserna lite och vips. Vi har ett GTX 285. De som däremot försvarar de eventuella namnbytet till GTX 275 är att de annars skulle finnas fyra versioner av GTX 260 helt plötsligt.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Och på vilket sätt skulle det påverka minnesbussens bredd?

Inget? Har jag sagt det?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schrimp
Det är ju bara att koppla en sladd mellan moderkortets digitala utgång och ingången på grafikkortet, så har du ljud via HDMI, om jag inte misstar mig.

Antar att det är en optiskt kabel du pratar om, isf. ger det bara 2 kanalers ljud (med Dolby Digital/DTS komprimeras det till 5.1). Ati's lösning har onboard ljud med 7.1 individuella kanaler, vilket ju uppskattas om man t.ex. ska lyssna på flerkanaliga FLAC's eller LPCM-ljudspår på en Bluray skiva.

Har för mig att Nvidias moderkort med inbyggd grafikkrets har inbyggt HDMI-ljud med 7.1 ljud, därför konstigt att de inte kan erbjuda detta på deras 3000kr grafikkort.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joki

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
Lycka till
Som du kan se i tabellen i artikeln är ju inte minnesbussen lika stor... så även om alla frekvenser är lika höga spelar det ingen roll. Det blir inte lika mkt fart i grejerna ändå..

Man kan ju klocka minnet också

Det tycker iaf jag ser ut som att du påpekar att om man överklockar minnet så spelar det ingen roll att minnesbussen inte är lika bred? Vilket inte är fallet.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Avstängd

Bra att de byter namn när de har en snabbare modell. GTX 270 hade varit det logiska namnet, men förstår ju att de vill ha en femma på slutet för att markera att det är bland de "senare" korten.

Permalänk
Medlem

Asså, detta börjar ju snart bli larvigt. Hur många modeller ska dom skita ut. Nuförtiden så är det ju rena rama sandlådefasoner från både nVidea och ATI.

nVidea - Ah ATI har 1500hz systembus på sitt senaste grafikkort, vi gör ett med 1550Hz minnesbandbredd.
(nvidea tillverkar ett nytt grafikkort med 1550hz minnesbandbredd)

ATI - Ah nvidea har släppt ett nytt grafikkort med 1550hz minnesbandbredd, vi gör ett med 1600hz minnesbandbredd.
(ATI tillverkar ett nytt grafikkort med 1600hz minnesbandbredd)

osv, osv, osv, osv.

Alla dessa ny kort, med på pappret "minimala" ökningar kan ju knappt ge en märkbar skillnad. Är vi (konsumenterna) så tävlingsinriktade att nån eller några få FPS gör en så stor skillnad. -Åh jag har 40fps i spelet, min granne har bara 36fps i samma.

*suck*

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
Asså, detta börjar ju snart bli larvigt. Hur många modeller ska dom skita ut. Nuförtiden så är det ju rena rama sandlådefasoner från både nVidea och ATI.

nVidea - Ah ATI har 1500hz systembus på sitt senaste grafikkort, vi gör ett med 1550Hz minnesbandbredd.
(nvidea tillverkar ett nytt grafikkort med 1550hz minnesbandbredd)

ATI - Ah nvidea har släppt ett nytt grafikkort med 1550hz minnesbandbredd, vi gör ett med 1600hz minnesbandbredd.
(ATI tillverkar ett nytt grafikkort med 1600hz minnesbandbredd)

osv, osv, osv, osv.

Alla dessa ny kort, med på pappret "minimala" ökningar kan ju knappt ge en märkbar skillnad. Är vi (konsumenterna) så tävlingsinriktade att nån eller några få FPS gör en så stor skillnad. -Åh jag har 40fps i spelet, min granne har bara 36fps i samma.

*suck*

Nu är det ju inte så att en kille med ett 260 GTX byter ut det när nästa 260 GTX kommer, för att göra det igen när nästa 260 GTX kommer, och sedan när 275 GTX kommer.

Men killen som köper nytt vill ju gärna ha det bästa för pengarna, och om han idag kan köpa ett 275 GTX istället för ett 260 GTX, som utan 275 GTX kostat lika mycket, så är han ju bara glad. Man får 10% extra prestanda till samma pris. För om de inte lanserar dessa små förbättringar på 10% hela tiden så kommer inte priset sjunka i på äldre grejer. Ganska stor skillnad på ett 275 GTX och 260 GTX 192sp.

Och resonerar man som du så ska man ju inte orka förbättra drivrutiner heller. ett GTX 260 från juni med dåtidens drivrutiner mot ett 275 GTX med dagens drivrutiner och jag lovar dig att skillnaden är stor.

EDIT: GTX 275 har 33% högre shaderprestanda än ursprungliga GTX 260. Till och med mer än GTX 280. GTX 280 har marginellt snabbare texturprestanda dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
Asså, detta börjar ju snart bli larvigt. Hur många modeller ska dom skita ut. Nuförtiden så är det ju rena rama sandlådefasoner från både nVidea och ATI.

nVidea - Ah ATI har 1500hz systembus på sitt senaste grafikkort, vi gör ett med 1550Hz minnesbandbredd.
(nvidea tillverkar ett nytt grafikkort med 1550hz minnesbandbredd)

ATI - Ah nvidea har släppt ett nytt grafikkort med 1550hz minnesbandbredd, vi gör ett med 1600hz minnesbandbredd.
(ATI tillverkar ett nytt grafikkort med 1600hz minnesbandbredd)

osv, osv, osv, osv.

Alla dessa ny kort, med på pappret "minimala" ökningar kan ju knappt ge en märkbar skillnad. Är vi (konsumenterna) så tävlingsinriktade att nån eller några få FPS gör en så stor skillnad. -Åh jag har 40fps i spelet, min granne har bara 36fps i samma.

*suck*

Nu ska jag vara lite jobbig.
För det första heter dom "Nvidia" inte "Nvidea".
För det andra så är det "MHz" det gäller inte "Hz".

Så, nu kan du klaga på mitt inlägg!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
Asså, detta börjar ju snart bli larvigt. Hur många modeller ska dom skita ut. Nuförtiden så är det ju rena rama sandlådefasoner från både nVidea och ATI.

nVidea - Ah ATI har 1500hz systembus på sitt senaste grafikkort, vi gör ett med 1550Hz minnesbandbredd.
(nvidea tillverkar ett nytt grafikkort med 1550hz minnesbandbredd)

ATI - Ah nvidea har släppt ett nytt grafikkort med 1550hz minnesbandbredd, vi gör ett med 1600hz minnesbandbredd.
(ATI tillverkar ett nytt grafikkort med 1600hz minnesbandbredd)

osv, osv, osv, osv.

Alla dessa ny kort, med på pappret "minimala" ökningar kan ju knappt ge en märkbar skillnad. Är vi (konsumenterna) så tävlingsinriktade att nån eller några få FPS gör en så stor skillnad. -Åh jag har 40fps i spelet, min granne har bara 36fps i samma.

*suck*

Håller med... det börjar bli lite löjligt nu...
Minns när GeForce 2 GTS kom, då satt jag framför datorn och väntade på att NDA skulle gå ut så att data kunde publiceras (reviews), på den tiden visste man att det kom en ny "familj" en gång per år och en "facelift" ett halvår senare. Man kunde planera sina inköp bättre och vara "kung" ett par månader hehe... idag är det praktiskt taget omöjligt. Dessutom har High End korten blivit på tok för dyra idag.
På den tiden var det rejääla prestandalyft oxo... GF2GTS wow GIGAPIXEL!!! hehe!

Men men jag brukar förespråka valfrihet och tycker iofs. att det är rätt ok med lite olika val för kunden.

Visa signatur

http://www.soundcloud.com/magnuseriksson
|AMD Ryzen 3700x (Thermaltake Floe Riing RGB 240) | 32GB G.Skill Trident Neo 3600 | ASROCK X570 Taichi | Gigabyte GTX 1080Ti Gaming 11G | Logitech G502 Proteus Core | Sabrent Rocket NvMe 1TB | X-STAR DP2710 | InWin 805c | Synology DS920+ & DS415 Play NAS |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011

<-klipp->

Är vi (konsumenterna) så tävlingsinriktade att nån eller några få FPS gör en så stor skillnad. -Åh jag har 40fps i spelet, min granne har bara 36fps i samma.

*suck*

"This my neighbor, Nursultan Tuleiakbay. He is pain in my assholes. I get a window from a glass, he must get a window from a glass. I get a step, he must get a step. I get a clock-radio, he cannot afford. Great success." -Borat

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gris
jag köper hellre en 260 och klockar den till en 285

*Grymt*

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
Lycka till
Som du kan se i tabellen i artikeln är ju inte minnesbussen lika stor... så även om alla frekvenser är lika höga spelar det ingen roll. Det blir inte lika mkt fart i grejerna ändå..

Citat:

ja, du har menat det när du skriver "Man kan ju klocka minnet också" Som svar på hans "så även om alla frekvenser är lika höga spelar det ingen roll" din idiot.

Har aldrig sagt att minnesbussen blir större av att man klockar minnet? Men så jag tolkade vad Rymdvanilj sa, så verkade det som om han trodde att oavsett hur mycket man klockar så kommer det aldrig komma upp i samma prestanda som ett 280GTX just pga minnesbussen. Det var därför jag sa att man kan klocka minnet så att man får samma bandbredd som om det vore 512 bitar..

Permalänk
Medlem

Namnet borde varit GTX 265. Återstår att se hur stor förändring HD4890 egentligen är.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Avstängd

Geforce GTX 275, är det något nytt eller?
Eller är det ett gammalt omdöpt GeForce 9x00 som i sin tur är ett gammalt omdömt GeForce 8x00?

Nej, med Nvidia vet man inte, dom kan man inte lita på. Säkrare att köpa ATI, då vet man ju iaf vad man får.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Namnet borde varit GTX 265. Återstår att se hur stor förändring HD4890 egentligen är.

Faktiskt närmare GTX 280 i prestanda än ursprungliga GTX 260. Ganska mitt i mellan moderna GTX 260 och GTX 280 dock. GTX 275 är ett okej namn.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erikss0n
Dessutom har High End korten blivit på tok för dyra idag.

Jo helt klart. Ett toppkort kostar lika mycket som en spelkonsol ju.

Ska man spela spel så är det inte PC som gäller längre. Iallafall inte om man vill spela de senaste spelen och är fattig, då är det konsol som gäller.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Geforce GTX 275, är det något nytt eller?
Eller är det ett gammalt omdöpt GeForce 9x00 som i sin tur är ett gammalt omdömt GeForce 8x00?

Nej, med Nvidia vet man inte, dom kan man inte lita på. Säkrare att köpa ATI, då vet man ju iaf vad man får.

Det är ett nytt kort. Nja ATI kommer väl också med nya modeller? Jag menar ati skrev inte att 4830 var nån ny version av nåt annat kort, men ändå kan man lita på dem mer än nVidia? wtf

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av James_Exxo
Jo helt klart. Ett toppkort kostar lika mycket som en spelkonsol ju.

Ska man spela spel så är det inte PC som gäller längre. Iallafall inte om man vill spela de senaste spelen och är fattig, då är det konsol som gäller.

Visst är det dyrt med grafikkort. Men jag tycker fortfarande att det är PC som gäller, spelen kostar 75% (450kr istället för 600) och att uppgradera datorn är inte så farligt, med tanke på att du ändå kan ändra grafikinställningar för att få mycket bättre framerate än ps3/xb360 men samma grafik utan att ha monsterdator.