Seagate och AMD satsar på nästa generation SATA

Permalänk
Melding Plague

Seagate och AMD satsar på nästa generation SATA

Nästa version av hårddiskgränssnittet Serial ATA är på gång. Seagate och AMD är två tillverkare som storsatsar på den nya standarden.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Passar bra med Samsung SSD:n

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nickhe
Passar bra med Samsung SSD:n

eller Intels ssd disk som tydligen spöar alla....

Permalänk
Medlem

inte seagate.... :s

Permalänk
Medlem

Detta + Intels 32nm + GTX 3xx + windows 7 vore inte helt fel

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

så vad kommer man att behöva byta för att använda den nya sata standarden? eller blir det bara en firmware uppgradering ? soz e lite noob men man får passa på att fråga när man e osöker

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raz84
så vad kommer man att behöva byta för att använda den nya sata standarden?

Nytt moderkort (och nya drivrutiner) och ny hårddisk utgår jag från.
(tvivlar på att det går att lösa via firmware)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Senare under året låter jätte bra tycker jag, har planerat en uppgradering till hösten/vintern som kommer

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tills den lanseras så har SSD gått om den teoretiska maxhastigheten för SATA 3.0. Bra jobbat, nu måsta ni ha ut SATA 4.0 innan ni har ens släppt 3.0.
Värdelösa...

Finns redan SSD som går i 800Mbyte/s via pci express

Permalänk
Medlem

Yes.. sammanfaller fint med mina nyköpsplaner. Nya SATA, SSD, Windows 7. *gör mackarena dansen*

Visa signatur

Fractal Design Define R3, Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 2.80GHz, Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz, Corsair SSD Force Series 120GB, Corsair Cooling Hydro H70, 2xGigabyte GeForce GTX 460 1GB OC SLI

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spawnbadboy
Tills den lanseras så har SSD gått om den teoretiska maxhastigheten för SATA 3.0. Bra jobbat, nu måsta ni ha ut SATA 4.0 innan ni har ens släppt 3.0.
Värdelösa...

Finns redan SSD som går i 800Mbyte/s via pci express

Hur många sånna hårddiskar kan du ha i en dator och vad är prisskillnaden mellan den kommande SATA gränssnittet och nuvarande Express?

Tycker du är lite väl pessimistisk nu.
Det bevisar iaf att tekniken inte står stilla,

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spawnbadboy
Tills den lanseras så har SSD gått om den teoretiska maxhastigheten för SATA 3.0. Bra jobbat, nu måsta ni ha ut SATA 4.0 innan ni har ens släppt 3.0.
Värdelösa...

Finns redan SSD som går i 800Mbyte/s via pci express

Du vet att det finns nackdelar med SSD va?

Iaf det är ju nice med bättre hastighet med det låter rätt låga värden då det är på pappret. vi har ju fortfarande kvar acesstiden som är det dumma med våra vanliga hdd's och att de snurrar och genererar mycket värme från motorn.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Varför alltid dubbelt så snabba?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spawnbadboy
Tills den lanseras så har SSD gått om den teoretiska maxhastigheten för SATA 3.0. Bra jobbat, nu måsta ni ha ut SATA 4.0 innan ni har ens släppt 3.0.
Värdelösa...

Finns redan SSD som går i 800Mbyte/s via pci express

Inte i sustained bandwidth vid slumpmässigt bruk. SSD diskar har fortfarande tillkortakommanden när det gäller just slumpmässigt bruk som involverar simultana skrivnings- och läsinstruktioner.

Permalänk

Bra att utvecklingen går framåt. Nästa dator blir nog en med SATA 3.0 och kanske också USB 3.0.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zowix
Varför alltid dubbelt så snabba?

För kunder blir nöjd om det är dubbelt så snabbt.

Företagen kan suga ut mera pengar från oss. Det vore ju ganska dålig taktik och släppa något som är 10ggr eller kanske 100ggr snabbare. Blir väldigt svårt hitta på något som gör det värt att uppgradera för oss som konsument senare:P

Vet inte alls jag men kanske är olagligt att släppa någonting som är ca 100ggr snabbare än dagens standard. Marknaden skulle ju krascha helt och konkurrensen helt försvinna ifall de andra företagen inte klarar av att "klappa takten".

Är ganska säker på att stora företag köper upp smarta tekniker och lägger dem på lager tills framtiden. Precis som elbilen lagts på lager i 100år av oljebolagen.

Kul och spekulera är det i alla fall!

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Nytt moderkort (och nya drivrutiner) och ny hårddisk utgår jag från.
(tvivlar på att det går att lösa via firmware)

Det borde nog komma PCI -> Sata 3.0 kort, om man inte vill byta moderkort

Permalänk
Hedersmedlem

Såklart det funnits ursnabba SSD-enheter jättelänge. För vet man vad det betyder så vet man att enheter uppbyggda av DRAM med batteribackup innefattas av den definitionen.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Snabba PCIe-SSDs är väl bara snabba för att de har flera chip som arbetar parallellt?
Köp flera diskar så har du 6Gbit/s för varje. Gratis "SATA4" med två st "SATA3"-diskar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarw_89
Det borde nog komma PCI -> Sata 3.0 kort, om man inte vill byta moderkort

PCI är långsammare än första SATA-versionen

Permalänk

Jag tror den nya SATA standarden är för slö.
Dubbelt på snabbt är för lite.
Men men, man kan inte få allt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iguanodon
Jag tror den nya SATA standarden är för slö.
Dubbelt på snabbt är för lite.
Men men, man kan inte få allt

Håller med. Men allra helst vill jag se fler flashdiskar på PCIE-bussen. Nåväl, bra att det går framåt iaf...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Avstängd

AMDs revansch för att Intel tog USB 3.0 och vägrar släppa nödvändig information för att AMD ska kunna implementera tekniken?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Avstängd

Trevligt!

Men får nog redan nu börja planera för uppföljaren till SATA 6 gbps.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX510.
http://pc.feber.se/art/152453/24-samsung-ssds-i-raid/

Shit vad grymt! Gick ju sanslöst fort! Vilken flaskhals dagens hårddiskar måste vara

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
AMDs revansch för att Intel tog USB 3.0 och vägrar släppa nödvändig information för att AMD ska kunna implementera tekniken?

Man hoppas på samarbete mellan AMD och Intel, dock för mig är det mer lockande med USB3 än SATA 6,0 Gbps.

Kommer inte att skaffa SSD förens priserna är mycket lägre, och så har jag ingen behov av snabbare överföring av filer mellan diskarna ändå.

USB däremot, USB2 är långsam på inte tal om 1.1..

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
AMDs revansch för att Intel tog USB 3.0 och vägrar släppa nödvändig information för att AMD ska kunna implementera tekniken?

Gammal information är gammal.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wikipedia
The USB 3.0 Promoter Group announced on November 17, 2008, that version 1.0 of the specification has been completed and is transitioned to the USB Implementers Forum (USB-IF), the managing body of USB specifications.[31] This move effectively opens the spec to hardware developers for implementation in future products.

Permalänk
Avstängd

Ah, tack för upplysningen, har inte haft så bra koll på USB 3.0.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

USB 3.0, sata 3, DDR3, Windows 7? (3.1 så klart )

Alla goda ting är tre och 7 är ett magiskt tal.
Trevligt med seriösa förbättringar på prestandafronten som hinner bli mysigt billiga innan man behöver uppgradera *yes*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Du vet att det finns nackdelar med SSD va?

Du vet att det finns nackdelar med mekaniska hårddiskar?

Jag vet inte vart du vill komma med den frågan