Grafikkort med Ultra Durable

Permalänk
Melding Plague

Grafikkort med Ultra Durable

För att skilja sig från mängden introducerar Gigabyte Ultra Durable-tekniken till grafikkort. Bättre överklockning och längre livslängd utlovas.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

En trevlig nyhet.

Permalänk
Avstängd

Låter najs! Grafikkort klockar ju inte många procent som det är nu.
Fast finns inte mycket gigabyte grafikkort i affärerna vad jag sett?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Alltid härlgt med nya tekniker som gör högre överklockning för oss konsumenter möjligt

Visa signatur

Workstation: ASRock Z87 Killer | 4770k@4.2GHz | AMD 7970 x2 CF@1050GHz | 16GB DDR3 @ 1600MHz/CL9 | Corsair HX850 |
Enthoo Primo | D5&Photon 170 | 420+360 Rad 60mm | EK CSQ CPU+GPU+GPU vattenblock
ESXi Server: ASUS P9X79 Deluxe | 3930k | 32GB DDR3 @ 2400MHz/CL10
Audio: M-Stage HPA-2 USB | NAD D3020 | Ultrasone Pro 900 | Hifiman HE-400 | Fostex TH-X00

Permalänk
Hedersmedlem

Man får ta det hela med en nypa salt då det inte hindrade mitt Gigabyte moderkort från att gå sönder.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Jag har Ultra Durable 2 på mitt 9600GT så det är inte nytt med UD för grafikkort.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Som sagt, mest reklam enbart. Men det kan med positiva ögon sett ändå indikera någon slags satsning på att hålla sig till kvalitetskomponenter istället för tvärtom att fuska med junk. I den mån är det positivt, även om det låter sju gånger bättre än vad det är

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Lite information om vilka grafikkortsmodeller som ud-vga lanserats / kommer lanseras på hade varit intressant att veta. Låter spännande

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Hedersmedlem

Varför skulle man kunna överklocka mer bara för att kortet är några grader svalare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Som sagt, mest reklam enbart. Men det kan med positiva ögon sett ändå indikera någon slags satsning på att hålla sig till kvalitetskomponenter istället för tvärtom att fuska med junk. I den mån är det positivt, även om det låter sju gånger bättre än vad det är

Mest reklam när det gällde moderkort, på grafikkort är det fortfarande vanligt med sämre kondensatorer (som t.ex. på alla modeller av Sapphire 4850 och på alla som använder ATIs referensdesign), osv.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mfm
Mest reklam när det gällde moderkort, på grafikkort är det fortfarande vanligt med sämre kondensatorer (som t.ex. på alla modeller av Sapphire 4850 och på alla som använder ATIs referensdesign), osv.

Jag säger då det. Tur att garanti finns

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mfm
Mest reklam när det gällde moderkort, på grafikkort är det fortfarande vanligt med sämre kondensatorer (som t.ex. på alla modeller av Sapphire 4850 och på alla som använder ATIs referensdesign), osv.

Ja, så ultra durable använder inte sämre kondensatorer? Det är ju det som är grejen.. har själv haft ett moderkort där kondensatorerna gav upp, skaffade mig ett ultra-durable moderkort efter det. Aldrig ångrat mig.

Det här är något jag kommer att kolla efter när jag ska upgradera. Helt klart.

Visa signatur

Fractal Design Define R3, Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 2.80GHz, Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz, Corsair SSD Force Series 120GB, Corsair Cooling Hydro H70, 2xGigabyte GeForce GTX 460 1GB OC SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Varför skulle man kunna överklocka mer bara för att kortet är några grader svalare?

Vad jag har hört, och det kan vara något fel, så består ettor och nollor av elektroner som befinner sig i olika potentialbrunnar, som alltså definierar 0 resp 1. Temperaturen stigen med klockfrekvensen, och vid en (för) hög temperatur, som ju är energi, får det en elektron att hoppa ur sin potentialbrunn och ner i den andra (i princip 0 blir 1), och vi får ett räknefel och instabilitet.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Avstängd

Försäljnings trick, har flera grafikkort och är väldigt gamla och dom fungerar prima att överklocka än..
Och ingen moderkort har gått sönder än förutom MSI med sina sketna kondensatorer.

Och vem har någon komponent längre än max 2år, alltså överklockar och behåller det?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Nä, det här tror jag inte på >.>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Och vem har någon komponent längre än max 2år, alltså överklockar och behåller det?

antagligen alla dom som inte har råd att köpa nya komponenter vartannat år....

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Har ett Ultra Durable 3 med Phenom II 940, ligger på cirka 37 CPU och 40 Mobo i Idle, inte precis "kallt" enligt mig.

Permalänk
Medlem

Jahapp! Då kan man vänta sig en orimlig prisökning med drygt 1'500kr på de kort som använder tekniken.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Och vem har någon komponent längre än max 2år, alltså överklockar och behåller det?

Jag.

---

Är det inte ett skrivfel i artikeln?

"Tredje versionen, Ultra Durable 3, introducerade exempelvis ett tjockare kopparlager i kretskortet vilket förbättrar kylningen".

Det skulle väl vara tjockare kopparbas i kylaren?

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EoZ
Är det inte ett skrivfel i artikeln?

"Tredje versionen, Ultra Durable 3, introducerade exempelvis ett tjockare kopparlager i kretskortet vilket förbättrar kylningen".

Det skulle väl vara tjockare kopparbas i kylaren?

Det handlar om kopparen i själva kortet så att mer värme kan ledas bort genom kretskortet, här finns det fina bilder och mer information: http://www.gigabyte.com.tw/FileList/WebPage/mb_080924_ud3/dat...

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Och vem har någon komponent längre än max 2år, alltså överklockar och behåller det?

Jag har min 4400+ än så länge, den är inte snabb i dagens läge, men den är inte helt långsam heller.
Det enda nya jag egentligen har är mitt grafikkort och kylningen som är bra mycket nyare än mina komponenter.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Skiter i om man kan överklocka eller inte, några grader svalare är ju iofs trevligt men framförallt gillar jag att alla komponenter på korten blir av hög kvalité. Gillar den idén att man törs behålla något ett par år längre och slänga in i nån sekundärburk eller så utan att oroa sig över livslängden. Framförallt ger det ju en del för andrahandsvärdet, ska jag köpa något runt ett år gammalt tycker jag det är värt mycket att man vet allt på kortet har hög kvalité och är påkostat.

Permalänk
Medlem

Av mina tidigare erfarenheter av Gigabyte betvivlar jag inte att detta kan ge klara fördelar, enda svarta fläcken var mitt P35-DS4 som drabbades av någon BIOS-bugg som gjorde det omöjligt att köra datorn på något annat än optimized defaults, lämnade in det och fick ett nytt som jag sedan sålde för ett EX38-DQ6 som fungerade kanon. Den datorn blev jag dessvärre av med så nu sitter jag på ett billigt EP35-DS3 med UD2, men jag kan inte låta bli att imponeras över hur djävulskt bra detta kortet klockar, runt 3.84ghz kanske inte är det värsta en E5200 nått men 83% OC på FSBn tycker i alla fall jag är något i hästväg, särskilt med luftkylning.

Köper gärna ett grafikkort med Ultra Durable nästa gång det blir tal om uppgradering, har dock tyckt Gigabytes grafikkort varit lite på den dyra sidan men om dessa uppgifter visar sig vara sanna så kan det nog vara värt den extra kostnaden, mitt Powercolor HD4850 får dessvärre tummen ner från mig då det klockar väldigt dåligt och ofta kraschar, enda fördelen är att det är svalt med PCS-kylaren, kan ju vissligen handla om ett måndagsex men jag känner mig ändå skeptisk till att välja Powercolor igen, får väl se när jag har ork att skicka tillbaks det till komplett och se om man kan få ett nytt ex..

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ultra Durable 3, introducerade exempelvis ett tjockare kopparlager i kretskortet vilket förbättrar kylningen.

Tycker detta låter konstigt. Kretskortet blir ju ändå aldrig särskilt varmt. Det är ju kretsarna på kretskortet som blir varma.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Tycker detta låter konstigt. Kretskortet blir ju ändå aldrig särskilt varmt. Det är ju kretsarna på kretskortet som blir varma.

Kretsarna sitter på kretskortet. Även fast det inte är så mycket så hjälper det nog att en krets blir kyld från två håll. Värmen sprids ju ut ganska bra.
Dock tror jag inte att det gör så mycket. Men borde rimligtvis göra något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Det är ju kretsarna på kretskortet som blir varma.

Jepp, men koppar leder som bekant värme väldigt bra, så ett tjockare kopparlager i kretskortet hjälper till att sprida ut värmen över en större yta.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak

Tycker detta låter konstigt. Kretskortet blir ju ändå aldrig särskilt varmt. Det är ju kretsarna på kretskortet som blir varma.

Fin bild på baksidan av ett moderkort som visar hur varmt det kan bli under heta komponenter. Tjockare kopparlager hjälper till att sprida värmen till de svalare utorna.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Fin bild på baksidan av ett moderkort som visar hur varmt det kan bli under heta komponenter. Tjockare kopparlager hjälper till att sprida värmen till de svalare utorna.
http://www.pclabs.com.tr/reviews/mainboards/epox/powerpack/8r...

Det där är ändå ett gammalt socket a kort, som antagligen inte hanterar hälften av den strömmen moderna kort ska klara. Och ändå ligger moderkortets baksida närmast kapasitorerna närmare 70C. Och bryggorna ligger över 55C. Undrar hur det ser ut idag.

Vill se en sån bild på ett vanligt moderkort och ett med Ultra Durable 3.

Permalänk
Medlem

Mitt ud2 moderkort ligger på 51c i load. tycker det är mycket.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

Ultra Durable i sig är ingen nyhet på deras grafikkort, måste vara just Ultra Durable VGA som är själva nyheten? Mitt 8800GT har Ultra Durable 2 iaf.