Undvik att bli blåst på nätet

Permalänk
Melding Plague

Undvik att bli blåst på nätet

Att handla på internet är en självklarhet för de flesta datorentusiaster. Det finns dock gott om exempel där kunder har råkat illa ut. SweClockers har talat med Konsumentverket om säker e-handel.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Beklagar för alla som blivit blåsta av playzone men denna gång var det rätt öppenbart.
Bäst att avvakta och se ifall någon får sina produkter de har beställt.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Suck

Vet inte om det är så mycket att beklaga. Kan visserligen förstå de som är 12 och kanske lite efter skickar in pengar för att köpa saker från Kameraexperten eller Playzone. Är man en myndig person och blir lurad genom bluffpriser så får man skylla sig själv eller sin genetik.

Permalänk
Medlem

@Tom3:
Jag tror större problemet är att få av de som köper inte är lika leet som du och har koll till varje öre över vad saker egentligen borde kosta. Min erfarenhet är att folk oftast vet att något är billigare, men de tänker sällan på HUR mycket billigare, och ännu färre har koll på vad inköpspriset verkligen är för butiken och därmed vad ett rimligt lägstapris är.

Dessutom blir det inte bättre om butikerna hade goda omdömen (min syster köpte sin kamera från kameraexperten utan problem) och har inte så god koll på ifall det har genomgåtts ett ägarbyte eller inte.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tom3
Vet inte om det är så mycket att beklaga. Kan visserligen förstå de som är 12 och kanske lite efter skickar in pengar för att köpa saker från Kameraexperten eller Playzone. Är man en myndig person och blir lurad genom bluffpriser så får man skylla sig själv eller sin genetik.

helt rätt, sätter man sig inte in i prisnivåerna innan man köper varenda lite grej är man en idiot. Tycker inte man borde ge dessa personer sina pengar tillbaka, dessutom borde texten" jag är dum i huvudet" infogas i deras cv.

lite hårt, men jag menar hur kan man lita på en butik som man har handlat av innan och som alltid har skött sig jättebra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90 lite hårt, men jag menar hur kan man lita på en butik som man har handlat av innan och som alltid har skött sig jättebra. [/B]

Du kanske borde satt ironi-tagg? Finns folk på detta forumet också där hissen inte alltid går ända upp, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om någon mer än jag såg att det utannonserades ett GTX280 för 1800kr här på forumet igår, men jag tog kontakt med killen eftersom det var en pangdeal. Han skickade sitt namn, sin adress och användarnamnet razor80, samt hans mail som också var något på 80 antydde till att han skulle vara 80:a. Men hur jag än sökte på internet (hitta.se, eniro.se, birthday.se) så kunde jag varken hitta honom eller någon anhörig i samma område. Han ville helst att jag skulle förskottsbetala till hans konto, så jag blev tveksam och frågade varför man inte kan hitta han på internet. Då blev det knäpptyst, kontakten upphörde, annonsen försvann och även swec-kontot försvann. Han var dessutom helt nyregistrerad (3/3-09).

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

Det är därför man handlar med postförskott eller faktura, företrädesvis faktura.

Permalänk

Bra men konstigt att det inte redan kom nät Kameraexperten åkte dit. och med så kort varsel åker personer på samma skit igen. handla av de kände lite större märkerna och betala 30kr mer och veta att både personal och produkt är att lita på.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xake
Du kanske borde satt ironi-tagg? Finns folk på detta forumet också där hissen inte alltid går ända upp, tyvärr.

vad e meningen med ironi om inte att kunna se genom den

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muSashi
Beklagar för alla som blivit blåsta av playzone men denna gång var det rätt öppenbart.

"Uppenbart" ..

För övrigt är det många bra tips, håller med om att det var tråkigt gällande Playzone. Var nere i butiken och snubbarna i kassan verkade "OK", synd att det verkligen var bedrägeri.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk

"Skapa allra helst ett temporärt internetkort för överföringen om din bank erbjuder den tjänsten."

Kreditkort typ VISA har en inbyggd försäkring som ger bättre skydd om man har betalat ett konkursmässigt bolag eller blivit utsatt för bedrägeri

bankernas egna tjänster har mycket sämre skydd
iaf vissa av dom...
läs det finstilta innan

fick tillbaka hela beloppet för en flygbiljett på Sterling betalt med VISA
kompisen betalade med nån annan variant och väntar nu på att konkursförvaltaren ska hosta upp hans pengar. tough luck

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
helt rätt, sätter man sig inte in i prisnivåerna innan man köper varenda lite grej är man en idiot. Tycker inte man borde ge dessa personer sina pengar tillbaka, dessutom borde texten" jag är dum i huvudet" infogas i deras cv.

lite hårt, men jag menar hur kan man lita på en butik som man har handlat av innan och som alltid har skött sig jättebra.

Ehh? [ironi]ditt inlägg [/ironi] ser du hur lätt vi då förstår att du är ironisk eller du är kanske inte ironisk?

Permalänk
Medlem

Jag var dock inte ironisk. jag kan fatta om man handlat på Kameraexperten förut och ser att de nu har en kamera till salu som är 10% billigare än närmaste konkurrent. Fast när personer tror att varor som är 50% billigare än andra internetbutikers och har en hemsidelayout liknande vad en femåring gör så får man skylla sig själv.

Är man också så otroligt korkad och tror att ett företag (Playzone) kan ha problem med datorn gällande postförskott och inte kort så är Sibiren ett bra ställe att bosätta sig på.

( 10% ironi )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tom3
Jag var dock inte ironisk. jag kan fatta om man handlat på Kameraexperten förut och ser att de nu har en kamera till salu som är 10% billigare än närmaste konkurrent. Fast när personer tror att varor som är 50% billigare än andra internetbutikers och har en hemsidelayout liknande vad en femåring gör så får man skylla sig själv.

Är man också så otroligt korkad och tror att ett företag (Playzone) kan ha problem med datorn gällande postförskott och inte kort så är Sibiren ett bra ställe att bosätta sig på.

( 10% ironi )

Sluta vara så förbannat spydig pojkvasker. Det enda du klargör med dina inlägg är att du är en inskränkt nörd med grava besserwissersymptom, vilket är djävulskt patetiskt.
Hemsidans utseende gav absolut intrycket av att representera ett legitimt företag. Det faktum att de även kostat på sig att göra stora annonskampanjer i flertalet dagstidningar talar även för detta. Har man sedan inte järnkoll på prisläget för produkterna, vilket en väldigt liten del av befolkningen har, så är det inte alls konstigt att folk köper. I och med den rådande ekonomiska krisen kunde varora ha kommit från t.ex. ett konkurslager, vilket gott och väl hade förklarat de låga priserna. Många bolag väljer dessutom lansera sig med låga priser genom att till en början göra rena förlustaffärer, för att skaffa sig ett gott rykte och en bred kundgrupp.

Själv kikade jag på TV, men efter lite efterforskningar om märket(vilket var felstavat) och vad konkurrenternas priser låg på så var jag inte alls lika lockad.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tom3
Jag var dock inte ironisk. jag kan fatta om man handlat på Kameraexperten förut och ser att de nu har en kamera till salu som är 10% billigare än närmaste konkurrent. Fast när personer tror att varor som är 50% billigare än andra internetbutikers och har en hemsidelayout liknande vad en femåring gör så får man skylla sig själv.

Är man också så otroligt korkad och tror att ett företag (Playzone) kan ha problem med datorn gällande postförskott och inte kort så är Sibiren ett bra ställe att bosätta sig på.

( 10% ironi )

ett spel kostar typ 400 spänn
tror inte hälften av oss tänker 2 gånger innan vi gör ett sådant inköp(jag gör det dock, är snål som fan )

jag kan hålla med om att playzonebluffen var mycket dåligt skött men att säga att alla som går på det är idioter ligger ca 35 mil vänster om gränsen. Hade man bara inte lagt märke till att dom gjorde reklam för att ha tekniska problem skulle jag också ha kunnat gå på det en dålig dag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av n1nja
Sluta vara så förbannat spydig pojkvasker. Det enda du klargör med dina inlägg är att du är en inskränkt nörd med grava besserwissersymptom, vilket är djävulskt patetiskt.

Välkommen till Sweclockers! (Och alla andra forum någonsin, i nån mån)
Jag har inga sympati över till folk som har läst om det och sedan chansat, även om dom är försäkrade så tar det ju något som har ett betydligt högre värde än några tusen; tid. Argumenten om att man är en hopplös idiot om man har koll på vad saker rimligtvis ska kosta är ju också intressanta

För mig själv som inte har något direkt intresse av billiga spel eller ps3or så var det rätt spännande att observera utveckligen, från ägarbytet jag läste om på prisjakt, till den mycket mycket snabbare responsen (i relation till kameraexperten) med varningar. Kul att se

Det mest tragiska var att folk som sen läste om alla tecken (och hade beställt) satt och hoppades på att få sina prylar anyway. Sen dom som beställde TROTS alla tecken... ja dom får gärna sätta in lite pengar på mitt konto så kan jag skicka lite snö eller nåt. Alla ursäkter om vad som skulle göra deras fantasipriser är roliga att bevittna, det roligaste är ju dock att företaget aldrig själva kom med några vettiga förklaringar, sen att dom hade "systemfel" i en vecka är ju grymt kul också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Kontrollera företaget

Ta reda på fakta. Kontrollera att butiken skriver ut adressuppgifter, telefonnummer och kontaktpersoner. Testa att ringa kundtjänst och fråga nyfiket om verksamheten. Hur länge har de funnits? Vem äger butiken? Hur många är anställda?

ni missade företags nummer, det e sjukt viktigt, har de inte det, är de inget företag. Allså ökar risken att bli blåst

Permalänk

härlig rubrik, säger egentligen ingenting eftersom motsatsen "se till att bli blåst på nätet" makes no sense eftersom det inte är eftersträvansvärt.

Nåväl de som blivit blåsta är det synd om (jag kunde också blivit det om jag inte paranoit följer priser på prisjakt och läser olika forum)

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Har haft diverse rabbater när jag handlat. Senast var det 75% i rabatt på butikspriset och orsaken skulle vara konkurs fast det skulle även kunna vara stöldgods, vem vet. Ofta är det numer upp mot 30-50% lägre priser för jämnan mer eller mindre permanent. Samtidigt finns det affärer som begär uppåt 40% mer än övriga så om priset avviker en del från normalt kan det vara rimligt ändå.
Min största prisskillnad jag råkat ut för var i fd SAAB ANA där jag behövde byta en omkopplare till bältesvarnaren i bilen. Pris drygt 100 kr, det blev ingen affär av där. Hittade senare samma sak på Clas Ohlsson för strax under 20 kr(där blev det affär av). Inte är det så att jag tror att Clas Ohlsson lurar folk för det. Däremot vet jag att bilmarknaden i sig lägger på en hel del på sina priser fast drygt 500% är ganska mycket.
Det här är nu ca 10-15 år sedan.

Om det blir för mycket av kontroller och misstankar i affärer är det bara de stora och etablerade butikerna som har möjlighet att sälja. Alla mindre försvinner och nya har ingen möjlighet att komma in på marknaden och då har vi bara SAAB ANA-butiker kvar.
Gör för den skull inga affärer på nätet om du inte kan klara förlusten av varan.