Razzia mot Playzone i Kalmar

Permalänk
Melding Plague

Razzia mot Playzone i Kalmar

På fredagsförmiddagen genomförde polisen en husrannsakan mot Playzones butik på Norra långgatan i Kalmar. Ännu är dock ingen gripen.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Gott att den är nere nu då så slipper fler bli lurade!

Är ett pris för lågt så gå aldrig på det! ingen främmade person skulle aldrig ge dig en hjälpande hand! om det inte är för egen vinning.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Roligt att man var inne på Playzone's hemsida för drygt en timma sen, och nu är den plötsligt nere...

Hoppas dom får vad dom förtjänar

Permalänk
Medlem

Shit, trodde aldrig att playzone skulle göra något sånthär. Dom har alltid varit schyssta i butiken osv. Visserligen verkar det gått lite sämre den senaste tiden, men då passar man väl inte på att lura sina kunder istället? Är det ett snyggt sätt att dö på?

Kul iaf att det händer nått i Kalmar för en gångs skull XD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zerophax
Shit, trodde aldrig att playzone skulle göra något sånthär. Dom har alltid varit schyssta i butiken osv. Visserligen verkar det gått lite sämre den senaste tiden, men då passar man väl inte på att lura sina kunder istället? Är det ett snyggt sätt att dö på?

Kul iaf att det händer nått i Kalmar för en gångs skull XD

Är ju nya ägare denna gång, o detta var deras "öppningserbjudanden". Så dom bör ju inte förknippas med dom gamla ägarna som var hederliga.

bara att kolla på playzones omdömen på prisjakt:

http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=636

mycket bra omdömen fram tills "2009-02-12 - Notis: Ändrade ägarförhållanden"

1 av 10 "Polisanmälda, betalade med visa kort precis som jag brukar göra hos alla andra företag men inga varor (Ps3 + Xbox360) . Inget svar över tele eller mejl."

1 av 10 "Polisanmälda, betalade tyvärr i förskott men inga varor (WII) och inget svar över tele eller mejl."

1 av 10 "KÖP INGET HÄRIFRÅN!!! Bedragare!!
Läs: http://www.sweclockers.com/nyhet/9063-playzone_polisanmalda"

mm.

Permalänk
Medlem

så ska de tass!

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Gott att den är nere nu då så slipper fler bli lurade!

Är ett pris för lågt så gå aldrig på det! ingen främmade person skulle aldrig ge dig en hjälpande hand! om det inte är för egen vinning.

Detta står det även om i konsumentköpslagen... Folk borde läsa på lite bättre.

Är ett pris alldeles för lågt bör man vara misstänksam!

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk

Precis som det står i nyheten så verkar det ju ganska troligt att det är någon brottslig verksamhet som ligger bakom detta och styr allt via de unga ägarna av butiken. Kameraexperten hade även dom nya ägare om jag inte minns fel. Det verkar som att dom som ligger bakom allt köper upp småbutiker för att sedan lura folk och komma undan med pengarna och lägga skulden på butiksägarna, som i sin tur torskar för att dom är omedvetna om vad dom faktiskt håller på med. Det är iaf min gissning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Detta står det även om i konsumentköpslagen... Folk borde läsa på lite bättre.

Är ett pris alldeles för lågt bör man vara misstänksam!

Ja man bör vara misstänksam men det är inte alltid ett lågt pris innebär att man blir lurad. EG och liknande butiker kan lätt gå under utsatt pris för att dra till sig kunder på ren förlust.

Mina råd om man ser att en butik har väldigt billiga priser (oavsett vilket rykte butiken redan har).

1. Kolla upp om den fått ny ägare de närmaste dagarna
2. Se efter vilka betalningsalternativ som finns, finns inte postförskott så är det dags att bli väldigt misstänksam.
3. Kolla runt på nätet ifall andra fått det som de beställt.
4. Kan dock inte sägas för många gånger, är priset väldigt lågt så är det nog helt enkelt för bra för att vara sant.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muhihihaha
Precis som det står i nyheten så verkar det ju ganska troligt att det är någon brottslig verksamhet som ligger bakom detta och styr allt via de unga ägarna av butiken. Kameraexperten hade även dom nya ägare om jag inte minns fel. Det verkar som att dom som ligger bakom allt köper upp småbutiker för att sedan lura folk och komma undan med pengarna och lägga skulden på butiksägarna, som i sin tur torskar för att dom är omedvetna om vad dom faktiskt håller på med. Det är iaf min gissning.

Ja det är min gissning med, ägaren agerar nog bara "målvakt" för den verklige hjärnan bakom detta. Allt verkar nu peka på att det är samma person/personer som var med vid kameraexperten bluffen, helt otroligt att de har lyckats igen med tanke på att det inte var länge sedan den gjordes.

http://www.idg.se/2.1085/1.216252/aklagaren-varor-under-inkop...

Edit: Var inte alls meningen att det skulle bli en dubbelpost, måste ha blivit ett tekniskt fel för den ska väl varna för detta?

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

tycker dom borde göra husransakan hemma hos "ägarna" ena född 89, så hans föräldrar borde ju kunna hjälpa och hitta sonen.
Antingen bor han hemma, eller så bör ju föräldrarna veta vart han finns.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Fan, tipsa Aftonbladet om Kameraexperten.. Dom skrev knappt en notis. Men däremot Expressen slog på med mittuppslag. Den här gången tänkte jag lära av mina misstag så jag tipsade Expressen istället. Och nu skiter Expressen i det hela och Aftonbladet slår på med stora trumman. Nästa gång så ska jag faneme tipsa bägge..

Visa signatur

Senior

Permalänk

Fasen, Playzone har varit en riktigt bra affär förut. Jag och ett par polare stod o köade där till WotLK när det hade realese. Men som sagt sedan de bytte ägare har det inte varit detsamma

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av artist
Fan, tipsa Aftonbladet om Kameraexperten.. Dom skrev knappt en notis. Men däremot Expressen slog på med mittuppslag. Den här gången tänkte jag lära av mina misstag så jag tipsade Expressen istället. Och nu skiter Expressen i det hela och Aftonbladet slår på med stora trumman. Nästa gång så ska jag faneme tipsa bägge..

ok

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CorranHorn
Ja det är min gissning med, ägaren agerar nog bara "målvakt" för den verklige hjärnan bakom detta. Allt verkar nu peka på att det är samma person/personer som var med vid kameraexperten bluffen, helt otroligt att de har lyckats igen med tanke på att det inte var länge sedan den gjordes.

http://www.idg.se/2.1085/1.216252/aklagaren-varor-under-inkop...

Edit: Var inte alls meningen att det skulle bli en dubbelpost, måste ha blivit ett tekniskt fel för den ska väl varna för detta?

Vaddå "allt verkar nu peka", vad är det som säger att det är samma personer? Förutom att tillvägagångssättet påminner om varandra?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Jag har riktigt svårt och förstå att man beter sig såhär. Det är ju dömd och misslyckas redan från början, jag menar hur mycket pengar hinner man få in egentligen innan man skakar galler ? alltså dessa individer måste lida av bristningar i hjärnan eller nåt, idioter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prologic
Jag har riktigt svårt och förstå att man beter sig såhär. Det är ju dömd och misslyckas redan från början, jag menar hur mycket pengar hinner man få in egentligen innan man skakar galler ? alltså dessa individer måste lida av bristningar i hjärnan eller nåt, idioter.

Kameraexperten fick in en hel del har jag läst.
Nu upptäcktes det här väldigt snabbt men annars så hade det nog kunnat rulla på ett tag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Detta står det även om i konsumentköpslagen... Folk borde läsa på lite bättre.

Är ett pris alldeles för lågt bör man vara misstänksam!

Står det i konsumentköpslagen att om ett pris är alldeles för lågt så bör man vara misstänksam? Visa gärna det i så fall. Eller hur menar du?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prologic
Jag har riktigt svårt och förstå att man beter sig såhär. Det är ju dömd och misslyckas redan från början, jag menar hur mycket pengar hinner man få in egentligen innan man skakar galler ? alltså dessa individer måste lida av bristningar i hjärnan eller nåt, idioter.

Skakar galler? Driver du med mig? Detta är Sverige. De får lite böter på sin höjd, och om de mot all förmodan ändå döms till fängelse hamnar de på en öppen anstalt med alla förmåner det innebär. Samtidigt kan de passa på att läsa in lite högskolekurser på bekostnad av skattebetalarna utan att behöva ta studielån.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Vaddå "allt verkar nu peka", vad är det som säger att det är samma personer? Förutom att tillvägagångssättet påminner om varandra?

Borde nog ha skrivit att länken inte hade något med det jag skrev ovan att göra, my bad.

Anledningen till att jag tror att det är samma bedragare är att polisen verkar ha misstankar om att det kan röra sig om samma person. Tvivlar starkt på att det är ägaren till Playzone som ligger bakom detta, mer troligt är att han agerar "målvakt" som sagt.

"Skakar galler? Driver du med mig? Detta är Sverige. De får lite böter på sin höjd, och om de mot all förmodan ändå döms till fängelse hamnar de på en öppen anstalt med alla förmåner det innebär. Samtidigt kan de passa på att läsa in lite högskolekurser på bekostnad av skattebetalarna utan att behöva ta studielån."

Japp straffen i det här landet är helt otroligt låga, att hamna i fängelse verkar inte alls vara ett straff som passar brottet. Det är därför den här typen av brott ändå lönar sig, straffen för att åka dit är på tok för låga. När det är värre att åka dit för fildelning än att ägna sig åt kriminalitet så undrar man ju vart det här landet är på väg.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CorranHorn
Borde nog ha skrivit att länken inte hade något med det jag skrev ovan att göra, my bad.

Anledningen till att jag tror att det är samma bedragare är att polisen verkar ha misstankar om att det kan röra sig om samma person. Tvivlar starkt på att det är ägaren till Playzone som ligger bakom detta, mer troligt är att han agerar "målvakt" som sagt.

Källa till att polisens misstankar om detta? Har inte läst det någonstans iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappa_keno90
Fasen, Playzone har varit en riktigt bra affär förut. Jag och ett par polare stod o köade där till WotLK när det hade realese. Men som sagt sedan de bytte ägare har det inte varit detsamma

Eller så bojkottar du skitsidorna och skickar in nyheten till sweclockers istället, så man vet att man får en seriös artikel.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Kameraexperten fick in en hel del har jag läst.
Nu upptäcktes det här väldigt snabbt men annars så hade det nog kunnat rulla på ett tag.

Vilket tyder på att det kommer bli svårare att i framtiden hålla på såhär:)

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk
Medlem

Kamera experten lyckades väll få in närmare 10 miljoner innan dom blev stängda. Inte för att uppmana till kriminalitet men med 1 års fängelse är det ju rätt ok månadslön förutsatt att man lyckas förskingring pengarna så bra att man kan behålla dem. Att råna banker är för amatörer dom stora rånen sker med dator över internet

Trist att det verkar bli vanligare med rena bedrägerier, framförallt från tidigare välrenommerade butiker.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Källa till att polisens misstankar om detta? Har inte läst det någonstans iaf.

Kommer inte ihåg vart jag läste om det men det var inte något uttalande utan en person som pratat med polisen som skrev det. Om jag baserar det jag vet om både Playzone och Kameraexperten så finner jag det rätt så troligt att det kan röra sig om samma person men det är visserligen spekulationer från min sida. Borde poängterat detta så om någon fått uppfattningen om att det är ett offentligt uttalande från polisen så ber jag om ursäkt. Polisen lär garanterat inte gå ut med denna info även om det skulle vara så innan de utan tvekan är säkra, det skulle skada göra mer skada än nytta.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

Folks idioti slutar inte att förvåna, och detta kommer nog inte låta så sant men
Har en polare som jobbar som telefonslav åt Eniro, nu ringer folk till dom och frågar om playzones nummer då hemsidan är nere/borttagen etc, dom vill beställa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Skakar galler? Driver du med mig? Detta är Sverige. De får lite böter på sin höjd, och om de mot all förmodan ändå döms till fängelse hamnar de på en öppen anstalt med alla förmåner det innebär. Samtidigt kan de passa på att läsa in lite högskolekurser på bekostnad av skattebetalarna utan att behöva ta studielån.

Helt rätt. Sverige är dumsnälla(kassa/dumma i huvudet) när de gäller brott och rättssäkerhet eller va de nu heter.

Permalänk

Kanske delvis offtopic, men jag tror att vissa personer hävdade att dom hämtat ut tex en konsol från playzone för att dom skulle lura Media markt att fortsätta sälja sina konsoler för under 3000 och sedan utnyttja det för egen vinning och på andras bekostnad.
tragiskt.

Permalänk

Sen ær det målvakterna som får straffet, medans de som ligger bakom går fria :/

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smileyn
Sen ær det målvakterna som får straffet, medans de som ligger bakom går fria :/

Bättre att en får straff än ingen får straff.
Dom är ju ändå me på noterna.
Och född 89,och redan fifflat så här visar ju att man inte har någon ljusframtid precis.
Och förhoppningsvis så kan dom gräva fram dom personerna bakom dessa målvakter.

Chansen är liten, men alltid nåt.
Hoppas det löser sig för dom som blivit blåsta.....

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |