Nvidia utvecklar egen processor

Permalänk
Melding Plague

Nvidia utvecklar egen processor

Både AMD och Intel utvecklar processorer med integrerad grafikdel. Nvidia har grafiken, men ingen CPU. Detta kan dock komma att förändras.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har inte Intel licensen på x86 chip?

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sonyboj
Har inte Intel licensen på x86 chip?

Nej, i fall de hade det skulle inte AMD kunna tillverka x86-processorer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Nej, i fall de hade det skulle inte AMD kunna tillverka x86-processorer

Intel har licensen, men AMD har fått "tillåtelse" att använda x86.

Båda företagen har väll några tusen licenser, och de låter det andra företaget använda en license i utbyte mot något annat.

T.ex som nvidia fick tillåtelse att göra moderkort till i7 och intel fick lov att bygga moderkort med SLI

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

Intel har patenten på x86 & amd & via har licens för att bygga x86 processorer,Va därför som via skulle tappa licensen om Nvidia köpte upp via, finns i avtalen att så är fallet enligt tidigare diskussioner va ja vet

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Är det verkligen nödvändigt att de måste skaffa cpu också?
För att hålla sig på benen ._.

Permalänk
Avstängd

Ytterligare en licensavgift för Nvidia alltså.

Trodde de sa att CPU inte är framtiden Hycklare som kryper till korset ^^

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Borde de inte jobba med att få ut en Tegra baserad produkt på marknaden först? Jag har inte sett röken av en sådan ännu.

Ska dock bli intressant att se vad Nvidia kokar ihop med X86.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Ytterligare en licensavgift för Nvidia alltså.

Trodde de sa att CPU inte är framtiden Hycklare som kryper till korset ^^

Och om du RTA ser du att det handlar om SoC, alltså där hela systemet (typ allting du hitta på ett modernt moderkort med ljud och grafik-kretsar) är integrerat i ett chip.
Det är inte en CPU.

Sedan kommer definitions-problematiken. När begreppt CPU uppkom fanns inte GPU. När GPU myntades var när 3Dmarknaden slog igenom, och man hade en krets som bara existerade för grafisk beräkning.
Sedan upptäckte man att sättet en GPU är uppbyggd på gör den oerhört mycket snabbare än CPUn på vissa sorters beräkningar (men långt ifrån alla). Därför började tillverkarna skapa sätt att kunna tillåta programmerare att köra andra sorters beräkningar än bara grafiska på GPUn.
Så frågan man kan ställa sig är om dagens "GPUer" egentligen är GPUer eftersom de gör så mycket mer än grafik.

CPUn däremot har samma roll - även om den fungerar oerhört olikt de som var för så lite som fem år sedan.
Så frågan vi kan ställa är om det inte är GPUn som inte är framtiden, eftersom den bara har blivit ytterligare en sorts co-processor till CPUn i dagens läge.
Det innebär förvisso också att CPUn som den ser ut idag inte är framtiden eftersom dagens GPUer har blivit en större del av CPUns framtid.

Permalänk
Medlem

Tror att både Intel och AMD har patent som licensieras av varandra. Intel kom med x86 (som licensieras till AMD) och AMD kom med x86-64 (som licensieras av Intel).

Så nVidia måste alltså komma överens med båda om de ska använda samma microkod.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Blir en hektisk period för Intels advokater den närmaste tiden. Inte nog med att de har invändningar mot Globalfoundries, som är en del av det nya uppdelade AMD. Nu ska dessutom Nvidia börja tillverka x86-processorer.

För övrigt tror jag Nvidia känner sig "tvingade" att börja med CPU-tillverkning då de kommer få det ännu tuffare i konkurrensen framöver mot AMD och Intel när tekniken går mot integrerad grafik och CPU.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Tror att både Intel och AMD har patent som licensieras av varandra. Intel kom med x86 (som licensieras till AMD) och AMD kom med x86-64 (som licensieras av Intel).

Egentligen är det mycket mer avancerat än så eftersom processorerna för x86 och x64 båda är uppbyggda av ett stort gäng patenter och licenser från båda parter vilket lett till att redan på Pentium/K5 tiden hade Intel och AMD korslicenser på varandra. Jag har för mig att AMD inte har tillverkat någon processor från Intel "på licens" men däremot har de licenserat saker som SSE3 från Intel för att kunna använda den instruktionsupsättningen i sina processorer. Medans i andra lägen har de utvecklat sitt egna, såsom 3Dnow istället för MMX.

När det kommer till x86-64 har jag för mig att det även är likadant där, eftersom AMD licensierade delar från IA-64an för att kunna använda det, medans intel licensierade delar av AMDs x86-64...

Permalänk
Medlem

Nvidia bör ju kapacitet och resurser att på längre sikt kunna knåpa ihop en konkurrenskraftig x86-processor.

Tänk vad trevligt om utbudet skulle öka med 50% från två till tre tillverkare!

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zowix
Är det verkligen nödvändigt att de måste skaffa cpu också?
För att hålla sig på benen ._.

Du får Nvidia att låta som ett litet företag som är nära konkurs. De är världens största tillverkare av grafikkort. Naturligtvis behöver de inte göra någonting mer för att "hålla sig på benen".

Och hur kan du få detta till något negativt? Det finns bara två huvudsakliga tillverkare av processorer (varav en som dessutom ligger efter), vilket innebär en näst intill obefintlig konkurrens. Detta resulterar i dåliga produkter samt överpriser. Fler stora tillverkare skulle åtgärda detta. Är du verkligen villig att betala dyrare priser för sämre produkter bara för att du är en naiv Amd-fanboy?

Alla dessa förbannade fanboys. De bidrar inte med någonting, de spammar bara och gör allt de kan för att försöka provocera sina rivaler. Det borde inte vara tillåtet för dem att yttra sig över huvud taget. Om jag hade styrt Sweclockers så skulle jag ha nolltolerans på sånt här. Alla tendenser till fanboyism hade resulterat i en permanent bannlysning från sidan.

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tipsaossgärna
Du får Nvidia att låta som ett litet företag som är nära konkurs. De är världens största tillverkare av grafikkort. Naturligtvis behöver de inte göra någonting mer för att "hålla sig på benen".

Och hur kan du få detta till något negativt? Det finns bara två huvudsakliga tillverkare av processorer (varav en som dessutom ligger efter), vilket innebär en näst intill obefintlig konkurrens. Detta resulterar i dåliga produkter samt överpriser. Fler stora tillverkare skulle åtgärda detta. Är du verkligen villig att betala dyrare priser för sämre produkter bara för att du är en naiv Amd-fanboy?

Alla dessa förbannade fanboys. De bidrar inte med någonting, de spammar bara och gör allt de kan för att försöka provocera sina rivaler. Det borde inte vara tillåtet för dem att yttra sig över huvud taget. Om jag hade styrt Sweclockers så skulle jag ha nolltolerans på sånt här. Alla tendenser till fanboyism hade resulterat i en permanent bannlysning från sidan.

Du verkar ju vara en Nvidafanboy med tanke på hur du hetsar upp dig över inlägget som du svarar på?

Jag har tidigare redogjort varför jag tror att Nvidia planerar detta, och det har att göra med att det helt enkelt inte finns någon marknad kvar för dem när både AMD och Intel kommer ut med kombinerade CPU och grafikkretsar framöver.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tipsaossgärna
Du får Nvidia att låta som ett litet företag som är nära konkurs. De är världens största tillverkare av grafikkort. Naturligtvis behöver de inte göra någonting mer för att "hålla sig på benen".

Och hur kan du få detta till något negativt? Det finns bara två huvudsakliga tillverkare av processorer (varav en som dessutom ligger efter), vilket innebär en näst intill obefintlig konkurrens. Detta resulterar i dåliga produkter samt överpriser. Fler stora tillverkare skulle åtgärda detta. Är du verkligen villig att betala dyrare priser för sämre produkter bara för att du är en naiv Amd-fanboy?

Alla dessa förbannade fanboys. De bidrar inte med någonting, de spammar bara och gör allt de kan för att försöka provocera sina rivaler. Det borde inte vara tillåtet för dem att yttra sig över huvud taget. Om jag hade styrt Sweclockers så skulle jag ha nolltolerans på sånt här. Alla tendenser till fanboyism hade resulterat i en permanent bannlysning från sidan.

Det är Intel som råkar vara störst när det gäller antal sålda GPUer tack vare sina inbyggda GPUer.

Sen för att kommentera nyheten... först säger Nvidia att CPUn är "död", sen börjar de själva bygga en egen CPU. Få se hur många namnbyten de kommer göra på denna CPU. Jag gissar på 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Jag har tidigare redogjort varför jag tror att Nvidia planerar detta, och det har att göra med att det helt enkelt inte finns någon marknad kvar för dem när både AMD och Intel kommer ut med kombinerade CPU och grafikkretsar framöver.

Precis. Kan vara smart att gardera sig inför det även om det inte är helt säkert att det blir så.

Kul nyhet iaf. Hoppas den presterar bra eller åtminstone har hög prestanda/watt.

edit:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Sen för att kommentera nyheten... först säger Nvidia att CPUn är "död", sen börjar de själva bygga en egen CPU. Få se hur många namnbyten de kommer göra på denna CPU. Jag gissar på 3.

Haha ja... undrar hur ologiska namn det blir sen också..

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Zovix och Viceroy, tur att det inte är så uppenbart att ni är fanboys pga. era avatarer, riktigt mycket tur. Orka hålla på.

OT: Konkurrens är alltid bra

Visa signatur

Minns ljudet av 3.5"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tipsaossgärna
Du får Nvidia att låta som ett litet företag som är nära konkurs. De är världens största tillverkare av grafikkort. Naturligtvis behöver de inte göra någonting mer för att "hålla sig på benen".

Det var 3dfx också, och se hur det gick för dom.

Datormarknaden är extremt känslig, saker och ting kan svänga väldigt fort.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xake
Egentligen är det mycket mer avancerat än så eftersom processorerna för x86 och x64 båda är uppbyggda av ett stort gäng patenter och licenser från båda parter vilket lett till att redan på Pentium/K5 tiden hade Intel och AMD korslicenser på varandra. Jag har för mig att AMD inte har tillverkat någon processor från Intel "på licens" men däremot har de licenserat saker som SSE3 från Intel för att kunna använda den instruktionsupsättningen i sina processorer. Medans i andra lägen har de utvecklat sitt egna, såsom 3Dnow istället för MMX.

När det kommer till x86-64 har jag för mig att det även är likadant där, eftersom AMD licensierade delar från IA-64an för att kunna använda det, medans intel licensierade delar av AMDs x86-64...

Jodå, AMD har varit licenstillverkare till Intel. 8086 och 8088 gjordes också i AMD-fabriker och Am286 var en inteldesign. Men om Am386 blev de oense och det blev mer skilda vägar efter det.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Det var 3dfx också, och se hur det gick för dom.

Datormarknaden är extremt känslig, saker och ting kan svänga väldigt fort.

Håller med, titta bara på finansmarknaden. nVidia har nog bara ett val och det är att försöka investera sig genom krisen och egen CPU kan vara det enda alternativet om de inte får en snilleblixt. Sen återstår att se om den sattsningen betalar sig...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag hoppas de satsar på prestanda och mainstream cpu senare, vi behöver fler aktörer.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xake
Jag har för mig att AMD inte har tillverkat någon processor från Intel "på licens" men däremot har de licenserat saker som SSE3 från Intel för att kunna använda den instruktionsupsättningen i sina processorer.

Permalänk
Avstängd

Så nVIDIA kommer att köpa en nerlagd CPU och byter namn på den?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen

Sen för att kommentera nyheten... först säger Nvidia att CPUn är "död", sen börjar de själva bygga en egen CPU. Få se hur många namnbyten de kommer göra på denna CPU. Jag gissar på 3.

Jag tror att Nvidias uttalande mer syftade på CPUn som den ser ut idag, det går ju inte att ersätta en CPU med en GPU direkt... Ska bli intressant att se vad de lyckas skapa för pryl.

bomber3: Vad menar du?

Visa signatur

2008-06-18 - dagen då jag tappade förtroendet för svensk politik

Permalänk
Medlem

Synd att de inte krämar på och vill konkurrera direkt mot i7 och Phenom II. Skulle vara sjukt intressant. Inte nog med att de tre gör CPU'er, de har även sina grafikkort. *Drömmer mig bort och gillar tanken skarpt!* ^_^

En tanke, tror ni att det tids nog(inom 10 år) kommer finnas så pass kraftiga "GPU i CPU" att om det fanns idag skulle kunna mäta sig med en Phenom II och ett HD4870 exempelvis? Skulle vara galet med så mycket kraft under ett och samma skal. Sedan delar CPUGPU på minnet. Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

EDIT, märkte att detta redan hade tagits upp.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Synd att de inte krämar på och vill konkurrera direkt mot i7 och Phenom II. Skulle vara sjukt intressant. Inte nog med att de tre gör CPU'er, de har även sina grafikkort. *Drömmer mig bort och gillar tanken skarpt!* ^_^

En tanke, tror ni att det tids nog(inom 10 år) kommer finnas så pass kraftiga "GPU i CPU" att om det fanns idag skulle kunna mäta sig med en Phenom II och ett HD4870 exempelvis? Skulle vara galet med så mycket kraft under ett och samma skal. Sedan delar CPUGPU på minnet. Vad tror ni?

Jag skulle bli GROVT besviken om tekniken inte har utvecklats till minst 10 gånger snabbare inom 10 år.

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem

Men asså det jag mena var om det är verkligen en marknad för en tredje tillverkare av cpu