Ny Geforce utmanar Mobility Radeon HD 4870

Permalänk
Melding Plague

Ny Geforce utmanar Mobility Radeon HD 4870

Geforce GTX 280M är Nvidias nya värstinggrafikort för bärbara datorer. Men det handlar inte om en mobil version av det stationära grafikkortet med samma namn.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lågt att döpa den till GTX 280M när den inte presterar i närheten av vad ett stationärt GTX 280 gör.

Permalänk
Medlem

De försöker väl lura folk med att de köper ett bättre en laptop med ett bättre kort än vad det är.

När det gäller namn på grafikkort så börjar det kännas typiskt att det är just Nvidia som gör så dåliga namn-val.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abbe_93
Lågt att döpa den till GTX 280M när den inte presterar i närheten av vad ett stationärt GTX 280 gör.

Exakt borde heta Gtx 250M då resten av 250 serien har g92 kärna.

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Medlem

Eh? Hur fan gör de med deras namn nu när de bara hittar på massa skit?

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abbe_93
Lågt att döpa den till GTX 280M när den inte presterar i närheten av vad ett stationärt GTX 280 gör.

Är det lågt för att det inte presterar i närheten av vad ett stationärt kort gör eller lågt för att det är döpt till 280M?

Tror inte det finns någon mobil GPU som presterar i närheten av vad ett stationärt kort med samma namnserie gör?

Dom måste döpa det till något och då får det bli GTX 280M eftersom det är så namnserien ser ut på laptopsidan!?!?

Vad skulle dom annars döpa det till? Geforce 4MX Mobile?

Citat:

Exakt borde heta Gtx 250M då resten av 250 serien har g92 kärna.

... en mer resonelig förklaring till varför det inte borde heta 280.

Visa signatur

| ASUS Maximumus V Formula, Intel i7-3770K @ 4.6GHz, Corsair vengance 16Gb @ 1600, ASUS nVidia GTX 970, Samsung EVO 840 256GB SSD, Fractal Design R3 Vitt, Logitech G502 Proteus Core, Ducky YYY | - 10251 Firestrike 3DMark

Permalänk
Medlem

Undrar hur tempen är på de korten?

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk
Medlem

Dessa kort är ju klart bättre än Geforce 9M serien så det är inget att klaga på här..

Sen så kan man inte förvänta sig att mobila kort presterar lika bra som stationära kort.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Eftersom de gått ifrån 9-serien på de stationära korten så är väl lämpliga nam GTS 240M och GTS 250M. Det är ju i realiteten de mobila motsvarigheterna till dessa "nya" kort. Den som inte kollar upp det tror kanske att han får en kärna ur 200-serien (som med de stationära 260 och 280), vilket inte är fallet.
Marknadsföring naturligtvis, men ingen schyst sådan.
Å andra sidan så är nog de flesta som köper en laptop i den prisklassen ganska medvetna om vad de får.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av terrax
Är det lågt för att det inte presterar i närheten av vad ett stationärt kort gör eller lågt för att det är döpt till 280M?

Det är lågt för att det inte presterar i närheten av ett GTX 280 men är döpt till GTX 280m, fattar du?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av terrax

Tror inte det finns någon mobil GPU som presterar i närheten av vad ett stationärt kort med samma namnserie gör?

Jo, men skillnaden på GTX 280 och GTX 280m är ju ganska stor. Är ju inte ens samma krets.

Permalänk
Medlem

Nu ska vi se, jag har ett 8800gt, nej: 9800gt, nej GTS240, nej GTX260M.

SCHIZOFRENT....

Visa signatur

Minns ljudet av 3.5"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h3b0
Nu ska vi se, jag har ett 8800gt, nej: 9800gt, nej GTS240, nej GTX260M.

SCHIZOFRENT....

Vad är rörigt?
Jag trodde man forstog att mobila kretsar inte är lika bra som dem i stationära.

o 280m är väl den bästa modellen i den bärbara datorn. Grafikkort till laptop är en helt annan serie.

Permalänk
Medlem

Uppenbart att nVidia hoppas att de flesta potentiella kunderna är omedvetna om vad det är dom får för komponenter i sina datorer. Hur många av köparna tror ni vet om detta med nVidias re-branding och konstiga namnsättning på produkter?
Sen fattar jag inte hur nVidia vågar gå ut och skryta att dom spöar "AMD:s värsting Mobility Radeon HD 4870" när AMD inom kort (under våren) kommer lansera Mobility Radeon HD 4860 och 4830 i 40nm.. ? nVidia kanske gör bättre att hålla igen lite.. Tänk vad som hände med 260 och 280 när AMD släppte 4870 och sen 4870x2

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abbe_93
Det är lågt för att det inte presterar i närheten av ett GTX 280 men är döpt till GTX 280m, fattar du?

Jo, men skillnaden på GTX 280 och GTX 280m är ju ganska stor. Är ju inte ens samma krets.

det är ju klart som fan att dem inte skall vara i närheten om det är gtx 280 kontra gtx 280m.
Annars hade det ju hetat gtx 280 och utan m.
Om folk vägrar inse skillnaden och sen inte läser på så dem ju skylla sig själva när dem införhandlar något.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

Men precis när man lärt sig att <250 är G92b och >250 är G200 så går man och gör om det hela...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av abbe_93
Det är lågt för att det inte presterar i närheten av ett GTX 280 men är döpt till GTX 280m, fattar du?

Jo, men skillnaden på GTX 280 och GTX 280m är ju ganska stor. Är ju inte ens samma krets.

Öh... [namn] och [namn]M har aldrig haft samma prestanda. Varken hos Nvidia eller hos ATI.

Permalänk
Medlem

Suck! Nu börjar de igen...

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton

Öh... [namn] och [namn]M har aldrig haft samma prestanda. Varken hos Nvidia eller hos ATI.

Jag vet att den mobila versionen inte har samma prestanda, men brukar det inte bara vara klockfrekvenserna som skiljer? Jag tycker i alla fall att det är grymt dåligt av Nvidia att göra så här.

Permalänk
Medlem

Ja, men jag håller med abbe_93 att skillnaden mellan 280 och 280m är lite väl stor för att heta nästan samma namn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Men precis när man lärt sig att <250 är G92b och >250 är G200 så går man och gör om det hela...

Öh... [namn] och [namn]M har aldrig haft samma prestanda. Varken hos Nvidia eller hos ATI.

Aldrig varit samma prestanda mellan [namn] och [namn]M men det har alltid byggt på samma kärna (nerklockat med mindre streamproc).
Detta är ju som att intel skulle släppa en snabbare processor och kalla den nahelem fast den har core 2 arkitektur.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abbe_93
Det är lågt för att det inte presterar i närheten av ett GTX 280 men är döpt till GTX 280m, fattar du?

Jo, men skillnaden på GTX 280 och GTX 280m är ju ganska stor. Är ju inte ens samma krets.

Namnet handlar inte om krets, de lanserar en produktserie för stationära respektive bärbara datorer, och GTX 280M betyder bara att det är den bättre gpu:n på den bärbara sidan.

Argumentet vad gäller prestanda håller inte, man bör inte och har ingen anledning att förvänta sig att den mobila serien ska matcha den stationära. Talet är ämnat att vara relativt jämförbart med andra kort i dess egna segment (dvs det bärbara och stationära segmentet).

Det kretsrelaterade argumentet är bättre men även det tycker jag är ogenomtänkt. Huruvida det är olika typer av kretsar är egentligen inte heller direkt viktigt. De skulle kunna utveckla två helt separata kretsar för mobila och stationära GPU enheter, och ändå ha generellt samma namngivning på serierna. Det är en distinkt skillnad på den mobila serien och den stationära, därför så kan man förvänta sig att även teknologin är därefter, det är två separata serier --> separat teknologi. De står var för sig men använder samma "hierarki" i namngivningen.

Om de benämner den bästa bärbara GPUn för tillfället 280M, och den stationära som 280, så är det solklart att de båda är företagets bästa produkt i sina respektive segment.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av antee89
Ja, men jag håller med abbe_93 att skillnaden mellan 280 och 280m är lite väl stor för att heta nästan samma namn

Det är återigen, två olika produktserier.

Det kanske skulle vara tydligare om de kallade de stationära GPUerna för 440 --> 480, och de bärbara mellan 240 - 280? Jag tycker det är tydligare så här. Anledningen är helt enkelt att man kan förstå själv att mobila gpuer inte kan jämföras direkt med samtida stationära typer därav.

Dessutom tycker jag inte det är så vettigt att hela tiden utgå ifrån de minst informerade kunderna, det är lite väl godtyckligt. Om en kund nu inte förstår att den mobila och den stationära serien inte kan jämföras, så varför är ni så övertygade om att de förstår andra tekniska detaljer och innebörder som också helst ska förstås vid val av komponent? Sådana kunder utgör inte någon större del av kunderna som köper datorkomponenter separat, utan kan snarare förväntas köpa färdiga märkesdatorer. Med det inte sagt att det finns en gräns där namnsättningen är vilseledande, men jag tycker inte att Nvidia är någonstans nära det här.

Dom har använt basen för en teknologi de en gång redan utvecklat på ett nytt sätt där den fortfarande kan ta en ny roll. Vissa här kanske skulle vara mer nöjda om de bara kapade t.ex. det lägre stationära 2xx segmentet och bara sålda monsterkort? Den nya kretsen är just nu tydligen för dyr och inte utvecklad nog för att användas för modeller i det lägre prissegmentet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Men precis när man lärt sig att <250 är G92b och >250 är G200 så går man och gör om det hela...

Tror du verkligen att de mindre informerade datoranvändarna överhuvudtaget vet vad skillnaden mellan g92b och g200 är? De som känner till sådana teknologiska frågor, är också personer som utan problem tar reda på kretsen i den nya seriens kort.

Det är ingen risk för att någon som köper en av den nya seriens kort för att de explicit vill åt g200 kretsen, inte kan kolla upp detta på egen hand. Alla andra bryr sig bara om den relativa prestandan och effektiviteten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle88

Det är återigen, två olika produktserier.

Det kanske skulle vara tydligare om de kallade de stationära GPUerna för 440 --> 480, och de bärbara mellan 220 - 440? Jag tycker det är tydligare så här.

Du behöver inte försvara Nvidia för det namn ge gett sin "nya" grafikkrets för bärbara. Även om det rör sig om olika produktserier så borde de ändå namnge produkten på det vis så man vet på ett ungefär vad det motsvarar. GTX 280 har länge varit deras bästa kort. Nu har de döpt en äldre och dessutom sämre produkt så namnet näst intill är identiskt med det bättre kortet.
Oavsett om det är en helt annan produkt så är det säkert några som kommer bli lurade pga namnet på grafikkretsen, vilket med största sannolikhet är vad som är menat med denna namngivning.

Det kanske är ett smart drag för att dra in pengar för ett företag men det gynnar inte kunden överhuvud taget. Att försvara företaget när du inte tjänar något på det får det bara att se värre ut. Det är som att du VILL att folk ska bli av med pengar i onödan.
Att bara säga att det är kundens egna fel att de blivit lurade är jävligt dåligt. Man kan inte vara påläst på ALLT som väldigt många tycks vela att man ska, trots att de själva inte är det.

Permalänk
Avstängd

Hehe, rörigt värre... Ingår det brandsläckare? (med tanke på värme problemen tidigare)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Du behöver inte försvara Nvidia för det namn ge gett sin "nya" grafikkrets för bärbara. Även om det rör sig om olika produktserier så borde de ändå namnge produkten på det vis så man vet på ett ungefär vad det motsvarar. GTX 280 har länge varit deras bästa kort. Nu har de döpt en äldre och dessutom sämre produkt så namnet näst intill är identiskt med det bättre kortet.
Oavsett om det är en helt annan produkt så är det säkert några som kommer bli lurade pga namnet på grafikkretsen, vilket med största sannolikhet är vad som är menat med denna namngivning.

Det kanske är ett smart drag för att dra in pengar för ett företag men det gynnar inte kunden överhuvud taget. Att försvara företaget när du inte tjänar något på det får det bara att se värre ut. Det är som att du VILL att folk ska bli av med pengar i onödan.
Att bara säga att det är kundens egna fel att de blivit lurade är jävligt dåligt. Man kan inte vara påläst på ALLT som väldigt många tycks vela att man ska, trots att de själva inte är det.

Jag skriver det jag gör för att jag helt enkelt finner det förståndigt, inte för att jag bryr mig särskilt om Nvidia.

Det är änna tur att Volvo inte namnger sina långtradarlastbilar till V70L när de har personbilar som heter V70, vissa kanske skulle bli lurade på att deras nya V70 kan dra last som en långtradare...

P.S. De har inte gett en grafikkrets ett namn, utan återigen en produktserie. Det är all skillnad i världen mellan de två. De som vet vad en grafikkrets är känner också till sådana här frågor. Den genomsnittlige datoranvändaren vet inte och bryr sig inte om vilken underliggande teknologi deras grafikkort arbetar med. Men de flesta förstår ändå att de bärbara datorerna inte presterar som de stationära motsvarigheterna, faktum är att de mindre informerade datoranvändarna enligt min erfarenhet tenderar att överdriva skillnaden emellan de två.

Det är mest relevant här att 280M är bättre än deras förra bästa mobila GPU enhet, samt är den bästa de har just nu. Om en kund vill ha det bästa tillgängliga mobila kortet från Nvidia, så köper de en dator med 280m och får just det. Vill man ha en krets specifikt, så vet man ju sannolikt tillräckligt för att själv antingen ta reda på det eller fråga en försäljare, och då får man vänta tills det kommer en...

Permalänk
Medlem

Att dom aldrig kan bestämma sig med namnen...

Bomber3, vilket kort syftar du på, 8600gm?

Permalänk
Medlem

Bara det att dom påpekar AMD's produkter i negativ mening, tyder lite på avundsjuka tror jag. Men vad vet jag, vi får väl vänta tills riktiga tester med dom båda dyker upp.
En sak är dock säker, Nvidia kan aldrig tyckas stänga käften och låta andra företag jobba ifred istället för att påpeka allas brister.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle88

Det är änna tur att Volvo inte namnger sina långtradarlastbilar till V70L när de har personbilar som heter V70, vissa kanske skulle bli lurade på att deras nya V70 kan dra last som en långtradare...

Det där var nog en av de mest korkade jämförelser jag hört...

Permalänk
Avstängd

Detta bekräftar ju bara att Nvidia inte kan ta sin senaste krets och sätta i en bärbar, Förmodligen för att det skulle bli för varmt eller vad tror ni?
Varför skulle dom annars ta en gammal krets.

Inget Nvidia grafikkort i min kommande bärbara iallafall.

Och sen gå ut med att Amd var tvungna att sänka sin klock frekvens för att inte den ska bli för varm, Det är ju så man skrattar på sig.

Permalänk
Avstängd

Det är patetiskt att de ska förvirra med namngivningen för att tjäna pengar, amd som är mindre gör inte det.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Det där var nog en av de mest korkade jämförelser jag hört...

Jag tyckte den hade en god poäng.

Vid närmare eftertanke så vore det mer korrekta kanske att namnge de två serierna så att det blev M2xx och S2xx, och att de löper parallelt. Istället 280 och 280M. Då blir det tydligt att 280 är en modell i två separata serier beroende på om det är M eller S serien, medan 280 och 280M kan förvirras med att 280M är en mobil version av den stationära motsvarigheten. Så helt optimalt är det kanske inte. Tycker dock ändå att tyngdpunkten ligger på prestandan inom de två segmenten.

Permalänk

Haha, nej nu måste fan tillochmed jag erkänna att namnet är stendumt

Visa signatur

2008-06-18 - dagen då jag tappade förtroendet för svensk politik