Apple lanserar nya stationära Mac

Permalänk
Melding Plague

Apple lanserar nya stationära Mac

Apple lanserar flera uppgraderade stationära datorer. En ny generation Mac Mini, Imac och Mac Pro bjuder på många nyheter.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sena nyheter.
Tyvärr ingen rolig nyhet med imacs respektive stora mac mini.
Och jag är apple fanboy...

Visa signatur

System 1:Intel Core 2 Duo 2.8GHz, 4GB DDR2 800MHz, 320GB HDD, Nvidia 8800GS 512mb, IMAC ^^

System 2: Amd 4800+, 4GB DDR 2 667MHz, 500GB HDD, ATI 2600PRO 256MB, MEDIA CENTER

Permalänk
Inaktiv

Och dollarkursen ska vi inte tala om!...

Permalänk
Medlem

Tack, men Nej Tack

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Synd på intromodellen till minin. 1 GB ram är inte mycket och på något som kostar $599 dollar är helt enkelt sjukt..

Visa signatur

| Gentoo & Win XP | AMD Athlon xp 2,5k+ | 2x 256 ddr sdram, 333 mhz Twinmos standard | epox 8rda+ | club 3d 9600pro | 80 maxtor + 2*250GB samsung | Antec Sonata | Macbook alu

Permalänk

Gaming

Men jag som ville ha något som klarade Diablo III och Starcraft II, men den prishöjda Mac Mini kostar nu 7500 kr för mig som student om man tar trådlöst tangentbord och 4 GB RAM, sen måste en display läggas till för runt 2000 kr eller mer... det blir mycket för att kunna spela

Visa signatur

Bianconeri siamo noi, ma chi cazzo siete voi?

Permalänk

Varför säljer Apple datorer? Hur lyckas dom?
Upplys en nuuub plz

Asså dom är ju oftast mkt dyrare än andra med samma hårdvara. Dom är snyggare, javvisst, men sen då? Operativsystemet bara?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
Varför säljer Apple datorer? Hur lyckas dom?
Upplys en nuuub plz

Asså dom är ju oftast mkt dyrare än andra med samma hårdvara. Dom är snyggare, javvisst, men sen då? Operativsystemet bara?

Åh nej, nu kommer det blir krig...

Visa signatur

Bianconeri siamo noi, ma chi cazzo siete voi?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av compaqoffer
Och dollarkursen ska vi inte tala om!...

Eller det kanske vi ska, vet iofs inte hur det blir nu men dollarkursen har inte spelat någon roll tidigare. Har en Macbook kostat 995$ i USA har den kostat 9995 SEK, 1495$ = 14995 SEK osv... Kanske att de går åt andra hållet då och höjer men troligtvis kommer de fortsätta med samma prissättning som tidigare...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
Varför säljer Apple datorer? Hur lyckas dom?
Upplys en nuuub plz

Asså dom är ju oftast mkt dyrare än andra med samma hårdvara. Dom är snyggare, javvisst, men sen då? Operativsystemet bara?

De masstillverkar väl inte sina datorer heller, bättre kylningslösningar, snyggare utförande, bättre operativsystem. Sen är där väl inte mycket mer, eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juventino
Men jag som ville ha något som klarade Diablo III och Starcraft II, men den prishöjda Mac Mini kostar nu 7500 kr för mig som student om man tar trådlöst tangentbord och 4 GB RAM, sen måste en display läggas till för runt 2000 kr eller mer... det blir mycket för att kunna spela

tycker det känns lite långsökt att köpa en mac för att spela...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juventino
Åh nej, nu kommer det blir krig...

Ducka, nu börjar pajkastningen!

Kan också tycka att Mac Minin är lite snålt utrustad sett till priset (vad man kan få för "PC-motsvarighet" för samma pris). Har inte räknat på det, men kan tänka mig att det Minin inte är speciellt prisvärd.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chamezz
De masstillverkar väl inte sina datorer heller, bättre kylningslösningar, snyggare utförande, bättre operativsystem. Sen är där väl inte mycket mer, eller?

Jaha. Onödigt att köpa en alltså?... Tycker vanliga laptops och mini pcs är tillräckligt snygga.. kylning kanske är en annan femma men om den nu är så bra, varför kopieras den inte?
Att OS:t är bättre är väl en fråga om perspektiv: spel? njä tack. Snyggt, kasnke det. Virusfritt, hittils i teorin iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chamezz
De masstillverkar väl inte sina datorer heller, bättre kylningslösningar, snyggare utförande, bättre operativsystem. Sen är där väl inte mycket mer, eller?

Man kan få löjligt bra kylning på ett PC med billig peng Sen det där med snyggare utförande är tveksamt, du får gärna utveckla det dock. Operativsystemet ska vi inte tala om, det är subjektivt och enligt mig jävligt irriterande att använda, framförallt i filmredigering.
Allt som allt, varför ens välja MAC när man får skit för 599$ som någon påstod?

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
tycker det känns lite långsökt att köpa en mac för att spela...

Jag har inte världens högsta krav, tror att 9400M kommer klara Diablo III och Starcraft II galant, problemet är att jag pluggar utomlands och då är det ganska bra med en liten smidig dator istället för en tower PC.
Vad skulle du gjort?

Visa signatur

Bianconeri siamo noi, ma chi cazzo siete voi?

Permalänk

Snälla, gör inte den här tråden till en PC vs Apple-tråd. Snälla, dra inte upp pris/prestanda. Snälla, snälla, snälla...

Hepp, way to late.

Mac Pron (pun intended) är smarrig!

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chamezz
De masstillverkar väl inte sina datorer heller, bättre kylningslösningar, snyggare utförande, bättre operativsystem. Sen är där väl inte mycket mer, eller?

Nu ska vi inte blanda in personliga åsikter så som OS och utseendet.
Även om jag själv tycker lådan är snygg

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Okej, nu undrar jag. Varför kostar t.ex en extra terrabyte hdd till Mac Pro 3240 kr eller en DVD brännare 1080 kr? Varför tar Apple så överdrivna priser på sådant?

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juventino
Jag har inte världens högsta krav, tror att 9400M kommer klara Diablo III och Starcraft II galant, problemet är att jag pluggar utomlands och då är det ganska bra med en liten smidig dator istället för en tower PC.
Vad skulle du gjort?

Köpt en liten PC?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tysonayt
Okej, nu undrar jag. Varför kostar t.ex en extra terrabyte hdd till Mac Pro 3240 kr eller en DVD brännare 1080 kr? Varför tar Apple så överdrivna priser på sådant?

För att de tror att de inte har någon konkurrens, FEL!

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Köpt en liten PC?

För att de tror att de inte har någon konkurrens, FEL!

Ge mig gärna tips om vilken, enda kravet är att det ska kunna spela Starcraft II och Diablo III om än på låg upplösning...

Visa signatur

Bianconeri siamo noi, ma chi cazzo siete voi?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Eller det kanske vi ska, vet iofs inte hur det blir nu men dollarkursen har inte spelat någon roll tidigare. Har en Macbook kostat 995$ i USA har den kostat 9995 SEK, 1495$ = 14995 SEK osv... Kanske att de går åt andra hållet då och höjer men troligtvis kommer de fortsätta med samma prissättning som tidigare...

De kanske har ändrat sig och räknar på dollarkursen. 599/0.11 * 1.25 nästan samma som 6895 som det kostar i svenska butiken.

Räknar man på billigaste MacBook PRO så säljer de den nästan momsfritt. Så deras gamla sätt håller nog inte i längden för dem och de har kanske nu tänkt till och ändrat på det. Hoppas dock att de kommer ha lite mer dynamiska priser så om svenska kronan mirakulöst skulle stiga i värde så blir det billigare priser på deras datorer.

Permalänk

Vilka är de coola datorerna på Media Markt som säljer? De där stora skärmarna där datorn verkar vara inbyggd i? Sån vill jag ha!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av banck
Vilka är de coola datorerna på Media Markt som säljer? De där stora skärmarna där datorn verkar vara inbyggd i? Sån vill jag ha!

Det är deras iMac-serie.

Visa signatur

Stationär: HP Phoenix | 12 GB RAM | 120 GB SSD | 1 TB HDD
Laptop 1: Sony Vaio | 4 GB RAM | 80 GB SSD
Laptop 2: Dell Inspiron | 1 GB RAM
Telefon: Apple iPhone 4S

Permalänk
Medlem

[/B][/QUOTE]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juventino
Ge mig gärna tips om vilken, enda kravet är att det ska kunna spela Starcraft II och Diablo III om än på låg upplösning...

Skärmstorlek? Pris?

Permalänk
Medlem

Synd att mac minin är så jävla dyr!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG

Skärmstorlek? Pris? [/B][/QUOTE]

minst 20" och totalt pris typ 9000 kr? Finns det?

Visa signatur

Bianconeri siamo noi, ma chi cazzo siete voi?

Permalänk
Medlem

Förut kostade väl det extra minnet cirka 1 000 kr/GB att få med om man beställer från Apple, eller minns jag fel? Nu kostar det 2 700 kr/GB att uppgradera från 4 till 8 GB. Verkar som att priserna ökat sett till vad man får ??

Vad kostade deras billigaste 24" iMac förut i dess grundutförande? Jag har för mig att det var omkring 15 500 kr, eller minns jag fel? Issåfall har även detta pris höjts, då den nu kostar 16 500 kr.

Och klockfrekvensen på processorerna verkar inte ökat nämnvärt heller på 1 år. Jag hade förväntat mig fyrkärniga processorer vid det här laget men inte heller detta har de ordnat. Och ingen SSD finns att välja som tillval, vilket jag hade hoppats på nu när SSD börjar bli allt mer utbrett som systemdisk.

Jag känner mig något besviken...

Visa signatur

Stationär: HP Phoenix | 12 GB RAM | 120 GB SSD | 1 TB HDD
Laptop 1: Sony Vaio | 4 GB RAM | 80 GB SSD
Laptop 2: Dell Inspiron | 1 GB RAM
Telefon: Apple iPhone 4S

Permalänk
Medlem

Trevligt, en Mini som HTPC skulle jag inte tacka nej till.

Permalänk
Medlem

Varför ingen HDMI på Mac mini, vafan jag ville ju ha en sån som HTPC, och inte ens nån digital utgång för flerkanals ljud, hade de klämt in såna utgångar hade jag handlat.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

Mac Pro "två Nehalembaserade Xeonprocessorer" låter inte fel