Prestandamoderkort för Core i5 från MSI

Permalänk
Melding Plague

Prestandamoderkort för Core i5 från MSI

Lagom till dörrarna slår upp för den stora Cebit-mässan i Hannover dyker fler bilder på moderkort för Intel Core i5 upp på nätet. Denna gång är produkten signerad MSI.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Snyggare än kortet från Asus.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Ja, verkligen, och det är bra att sli och CF fortfarande stöds på ett och samma moderkort.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Inaktiv

Jag ser en sydbrygga men ingen nordbrygga. Är det ny teknik eller?

Permalänk
Medlem

Coolt, med inbyggd gpu i processorn. Bra prestanda till ett förmodat prisvärt pris för oss som inte behöver grymmaste prestandan.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Jag ser en sydbrygga men ingen nordbrygga. Är det ny teknik eller?

Minnes (?) och PCI-E kontrollen som annars brukar vara i nordbryggan finns nu mera inbyggt i processorerna i Core i5 serien.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Jag ser en sydbrygga men ingen nordbrygga. Är det ny teknik eller?

Nordbryggan är inbyggd i CPUn och sydbryggan är omdöpt till P-serien. Eller? Innehåller P55 nåt som inte brukar finnas i sydbryggor?

Permalänk
Avstängd

Tycker inte alls om det där.

Där har ni något med potential att bli billigt, med potential att prestera som fan. Inte bra för konkurrensen.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TM1
Minnes (?) och PCI-E kontrollen som annars brukar vara i nordbryggan finns nu mera inbyggt i processorerna i Core i5 serien.

Låter ju händigt.

Permalänk

Humm, bara jag som ser nått konstigt på kortet?
Men Lynnfield har väl inte QPI och ändå står de Optimized QPI:P

Visa signatur

"Und bist du manchmal auch allein, Ich pflanze dir ein Schwesterlein"

Permalänk
Medlem

Utseende mässigt ser det ut som ett lågpris kort från MSI istället för ett prestanda kort.. Ska bli kul och se vad den går för i tester framöver..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av almightymojo
Humm, bara jag som ser nått konstigt på kortet?
Men Lynnfield har väl inte QPI och ändå står de Optimized QPI:P

Det har jag också för mig... Skumt. (Quick Path Interconnect om jag inte minns fel).

Visa signatur

HTPC

Permalänk

Någon som vet om de skulle fungera med en vinklad ATX-kontakt? Jag hade älskat det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmiDonk
Utseende mässigt ser det ut som ett lågpris kort från MSI istället för ett prestanda kort.. Ska bli kul och se vad den går för i tester framöver..

Varför? Färgad PCB, en massa SATA och ESATA + reset och poweeknapp på moderkortet skriker väl om att det är ett prestandaorienterat kort?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arowe17
Det har jag också för mig... Skumt. (Quick Path Interconnect om jag inte minns fel).

Mm, precis!
Borde ju stå Optimized Outdated FSB xD

Visa signatur

"Und bist du manchmal auch allein, Ich pflanze dir ein Schwesterlein"

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur de har tänkt där...

1160 (I5) har ju ingen QPI-buss utan integrerad PCI-E kontroller och en DMI-Buss.

Grafikkortskonfigurationer som stödjs från CPUns kontroller är 1 x 16x alt 2x 8x. Att man monterat dit en 3e plats känns lite konstigt. DMI-bussen är för seg för den typen av trafik och det är ju inte optimalt att splita upp de 16 banorna till typ 8+4+4 men men.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Varför? Färgad PCB, en massa SATA och ESATA + reset och poweeknapp på moderkortet skriker väl om att det är ett prestandaorienterat kort?

Självklart drar jag inte några slutsatser ännu..Som jag sa ska det bli kul att se tester..kan visa sig att det kan vara jättebra...Tycker bara att kylningen väldigt klen, precis som de har på sin lågpriskort...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuperNova
Jag undrar hur de har tänkt där...

1160 (I5) har ju ingen QPI-buss utan integrerad PCI-E kontroller och en DMI-Buss.

Grafikkortskonfigurationer som stödjs från CPUns kontroller är 1 x 16x alt 2x 8x. Att man monterat dit en 3e plats känns lite konstigt. DMI-bussen är för seg för den typen av trafik och det är ju inte optimalt att splita upp de 16 banorna till typ 8+4+4 men men.

Hmm. är det inte 2 x16 som stödjs?

Kolla i sista stycket:
OBS! inte ifrån denna artikel utan om asus kort!

Citat:

Asus tillhörande moderkort baseras på styrkretsen Intel P55 (Ibex Peak) och sockel LGA 1160. Det finns plats för fyra minnesmoduler för upp till 16 GB DDR3-1333 samt dubbla PCI Express 2.0 x16. Bilderna avslöjar också den intressanta detaljen att P55 endast består av en krets, nämligen en sydbrygga placerad i höjd med platserna för instickskort.

http://www.sweclockers.com/nyhet/9034-forsta_bilderna_pa_core...

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Tycker inte alls om det där.

Där har ni något med potential att bli billigt, med potential att prestera som fan. Inte bra för konkurrensen.

Du och dina ironier... Var glad åt att AMD kommer få svettas och verkligen bekänna färg för att trycka fram någonting ännu bättre istället!

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att se hur stor pris skillnad de kommer bli mellan i5 och i7.

För min del så lär är de bara i5 som är intressant för framtida uppgradering (om jag inte vinner på LOTTO).

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Hur överklockar man med Nehalem arkitekturen ?
Tidigare var det väl nordbryggan som hade om det, blir det sydbryggan nu eller ?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arowe17
Hmm. är det inte 2 x16 som stödjs?

Kolla i sista stycket:
OBS! inte ifrån denna artikel utan om asus kort!

http://www.sweclockers.com/nyhet/9034-forsta_bilderna_pa_core...

Nej I5 ska bara stödja 1x16 eller 2x8. Bara för att portarnas fysiska storlek är 16x betyder det inte att de har stöd för 16x -elektriskt. Eftersom det inte finns 8x portar så sätter man dit 16x. Precis som att P35/45 använder sig av 16x portar fast vissa inte körs i 16x.

Permalänk
Medlem

Det är inte mycket som sticker upp på dessa i5 kort, de kanske går betydligt svalare med tanke på den enkla kylningen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GarfieldPower
Hur överklockar man med Nehalem arkitekturen ?
Tidigare var det väl nordbryggan som hade om det, blir det sydbryggan nu eller ?

"Nordbryggan"/minneskontrollern är numera inbyggd i själva processorn. Skulle tippa på en vanlig BIOS-överklockning

Visa signatur

| Intel i5 3770K @ 4.2 Ghz | Evo 212 | 24 GB 2400Mhz RAM | MSI GTX 1080 Ti | Corsair HX620W |

| Intel i7 4770 | Evo 212 | 32 GB RAM | GTX 970 |

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt om inte de enormt maffiga chipsetkylarna med heatpipes o.dyl behövs med de nya arkitekturerna. Sydbryggekylare behövs ofta inte dag och när det finns är det nog mestadels för syns skulle. Utan nordbrygga ser det lite torftigt ut

Men jag ska inte klaga

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk

Ska det vara bättre prestanda på i5 än i7 ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stefanken
Ska det vara bättre prestanda på i5 än i7 ?

Nej. i7 är bättre än i5. Sen kommer det ju säkert att komma någon processor i i5 serien som kan slå någon i7 processor. Men i7 ska generellt vara bättre än i5 pga QPI och 3st ddr3 kanaler

Visa signatur

HTPC

Permalänk
SpelClockers

Trist att sydbryggan ligger precis bakom PCI-E x16 kontakten.. de kunde ha flyttat ned den lite. Ifall man skulle vilja byta ut kylningen på den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arowe17
Nej. i7 är bättre än i5. Sen kommer det ju säkert att komma någon processor i i5 serien som kan slå någon i7 processor. Men i7 ska generellt vara bättre än i5 pga QPI och 3st ddr3 kanaler

Fattar inte riktigt hur Intel har tänkt, känns inte som att i5 kommer sälja så mycket, varför släppa en sämre processor efter i7. Folk kommer ju köpa i7 men varför ska man köpa i5 istället? Blir det väldigt stor prisskillnad?

Visa signatur

Iphone 3G[s] vit 32GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C4rlsson
Fattar inte riktigt hur Intel har tänkt, känns inte som att i5 kommer sälja så mycket, varför släppa en sämre processor efter i7. Folk kommer ju köpa i7 men varför ska man köpa i5 istället? Blir det väldigt stor prisskillnad?

i5 är ju det "nya" Core 2 Duo segmentet. Det ska alltså ta över den stora marknaden medans i7 ska vara Intels "Värstingplattform"

Visa signatur

HTPC