Första bilderna på Core i5-moderkort från Asus

Permalänk
Melding Plague

Första bilderna på Core i5-moderkort från Asus

Intels kommande mellanklassprocessor Core i5 ackompanjeras av styrkretsen Intel P55. Lanseringen sker först i årets tredje kvartal, men redan nu har flera moderkortstillverkare produkter klara för den nya plattformen.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

När ska moderkortstillverkare börja överge floppy- och PATA-portar? Det är inte 1995 längre.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Inaktiv

ytterst fult med brun pcb

Permalänk
Avstängd

känns som att moderkortet saknar några usb uttag där. sen som otello säger usch va fult med brunt kort

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av otello
ytterst fult med brun pcb

Ja, man tittar ju så ofta på moderkortet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Ja, man tittar ju så ofta på moderkortet

man kanske har ett fönster i sidan, och även om man inte har de så känns de bra när de är snyggt under huven:P

Permalänk
Medlem

Det var inte direkt någon fröjd för ögat

Floppy och Pata skulle man faktiskt kunna överge till förmån för eventuellt bättre placering av Satakontakterna istället.

Det kommer säkert mkt finare och mer utrustade modeller då det är ser ut att vara en budget variant.

Permalänk
Medlem

det ser riktigt fult ut...

Permalänk
Medlem

Ser väl framförallt billigt ut? AMD kan få det tufft på budget fronten framöver.

Visa signatur

//NIRee

Permalänk
Medlem

Aha, vart är nordbryggan då?
Eller styrs både minnen, PCI och PCI-E från processorn själv?

Visa signatur

NZXT Whisper | Asus ROG Strix x470-F Gaming | AMD Ryzen 5 2600 | G.Skill Trident Z RGB 3000Mhz | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem

PATA och diskett + gulbrun PCB. Sent 90-tal så det visslar om det.

Lär antagligen vara rätt bra pris på kortet när det väll hamnar i handeln. Komponent placeringen ser rätt okej ut.

Permalänk
Medlem

Det saknas nog en hel del på det där moderkortet väl? som en massa USB portar.

Är det samma sockel som i7? eller kommer intel ha två olika plattformar till konsumentmarknaden?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Det saknas nog en hel del på det där moderkortet väl? som en massa USB portar.

Är det samma sockel som i7? eller kommer intel ha två olika plattformar till konsumentmarknaden?

Två olika...

Permalänk
Medlem

Detta MÅSTE ju vara billigt? För några år sedan låg ju ett bra modekort kring tusenlappen, sen fick man väll gå upp till 2000 om man ville ha ett riktigt bra. Men ett kort som detta har ju inte särskildt mycket komponenter och eftersom som chipset endast består av ett chip så borde det ju kunna kosta så lite som 1000:-

Eller hur?

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem

Eftersom kortet saknar Nordbrygga borde man väl kunna lägga lite kraft på bättre sydbrygga. Denna hade väl 5 sata, och 4usb? Tycker det är lite snålt, för att vara enda kresten på moderkortet.

Annars, brukar det inte vara så att moderkortet får namn utefter nordbryggans namn, dvs P45 är P45-moderkorts krets. Här saknas ju krets, och det enda man går på är budget av X58?

Utan nordbrygga borde det kunna bli billigt, 700-1000kr borde räcka...

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

Suck, varför måste de ha olika socklar på prestanda- och budgetprocessorerna för?
Då blir det ju färre som uppgraderar från i5 till i7 (eftersom de måste byta moderkort, köpa nya minnen) vilket leder till högre priser på i7.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

Det är intel och att låsa in konsumenten även om priset för moderkortet blir hyffsat lågt så måste du ändå ha ett graffakort och det var väldigt sniket kort öht. Vill du uppgradera är det bara att dumpa hela riggen = dyrt för konsumenten.

Skall det här moderkortet vara någotsånärt prisvärt så måste man ner i 600kr.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Utelåst hobbymoderator

hmm besviken, jag trodde faktist att man kunde köra en I5 processor på ett i7 moderkort va helt inne på att det va av samma 1366typ förutom minneshanteringen. men men lika bra att gå på I7an mer prestanda för pengarna. Kanske

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Medlem

boh... som vanligt ser Asus gula och billiga moderkort ut som stryk. undrar vem som designar dem. bara för att det är (ser ut att vara i alla fall) en billigare modell betyder det väl inte att man väljer de fulaste färgerna?

Permalänk

Det var ett av dom fulaste moderkorten jag har sett. Men det lär komma fler och snyggare moderkort

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Avstängd

Sicket fult kort! ser ut som asus 754 kort dom gjort om till i5

Skulle aldrig sätta ett sånt fult kort i min burk..

Tacka vet jag DFI

Permalänk

idiotisk strategi av intel att göra två olika socklar. Värdo

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Avstängd

Kan hålla med där... i5 är en grymt onödig plattform...

Permalänk

Grattis Asus, hakat på retrotrenden? (som är på väg ut..)

Mobo:t i familjens gamla dator från 2001 såg precis ut som det där!!
Förutom PCI-e portarna då, på det gamla var det AGP för hela slanten!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A7V
Suck, varför måste de ha olika socklar på prestanda- och budgetprocessorerna för?

Därför att de är väldigt olika. Den ena ska kommunicera med tre minneskanaler och en nordbrygga. Den andra ska inte ha någon nordbrygga alls, och istället kommunicera med PCI-Expresskort och två minneskanaler, kanske t.o.m. ha inbyggd grafik i CPUn.

Varför förstår folk inte detta? Tycker frågan kommer upp i var och varannan tråd på ämnet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
När ska moderkortstillverkare börja överge floppy- och PATA-portar? Det är inte 1995 längre.

Visst, det är inte 1995 längre, men både Floppy och PATA används fortfarande av folk (iaf av mig )
Va nyligen jag kastade ur min floppy-enhet och PATA använder jag fortfarande till DVD-brännaren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Visst, det är inte 1995 längre, men både Floppy och PATA används fortfarande av folk (iaf av mig )
Va nyligen jag kastade ur min floppy-enhet och PATA använder jag fortfarande till DVD-brännaren.

USB-minnen har helt ersatt disketter numera, och en DVD-brännare med SATA kostar lika mycket som en med PATA men möjliggör betydligt smidigare kabeldragning.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
USB-minnen har helt ersatt disketter numera, och en DVD-brännare med SATA kostar lika mycket som en med PATA men möjliggör betydligt smidigare kabeldragning.

Ja, köper man en DVD-brännare idag så är det vettigt att skaffa en SATA.
Men då gränssnitten fortfarande används känns det ju ganska dumt att ta bort dom från moderkorten.
Jag skulle iaf bli ganska missnöjd om jag blev tvungen att köpa en ny DVD-brännare nästa gång jag byter moderkort.

Permalänk

En ny brännare som stöder samtliga DVD-format inkl. Dual Layer kostar ju i de flesta fall under 200:-. Det är ju en spottstyver, och den lär garanterat vara snabbare än din nuvarande PATA-brännare också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av otello
ytterst fult med brun pcb

Gillar retrostilen, skulle kunna vara från början av 90-talet.

Bara jag som gillar "riktiga" PCB utan dagis-attrribut med massa skoj färger och knäppt formade kylare?