AMD kan inte tävla med tillverkningsteknik

Permalänk
Melding Plague

AMD kan inte tävla med tillverkningsteknik

Trots att AMD snart delas i två, med ett nytt företag som fokuserar på kretstillverkning, kommer framtida processorer inte att tävla med Intel på det tillverkningstekniska planet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

AMD, har väll tillslut insätt att de aldrig kommer komma ifatt Intel

Visa signatur

Dator: Lian Li Q58 White | Seasonic Focus SGX 650W | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING | AMD Ryzen 7 5700X | Gigabyte GeForce RTX 2080Ti 11GB Windforce 3 | EK-AIO 240 D-RGB | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB M.2 | Kingston A2000 1TB M.2|

Permalänk
Medlem

Tycker det låter mer eller mindre som AMD inte tänker konkurrera mot intel på något område.. det vi ser är dödsryckningar och en eventuell återgång till storhetstiden a'la Athlon kommer att bli mycket lång och det känns osäkert om det någonsin kommer.

Intel är nu herre på täppan tills något annat storbolag vill ta sig an dem, IBM eller någon liknande.

Visa signatur

Fractal Design Define R3, Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 2.80GHz, Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz, Corsair SSD Force Series 120GB, Corsair Cooling Hydro H70, 2xGigabyte GeForce GTX 460 1GB OC SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thermion
Tycker det låter mer eller mindre som AMD inte tänker konkurrera mot intel på något område.. det vi ser är dödsryckningar och en eventuell återgång till storhetstiden a'la Athlon kommer att bli mycket lång och det känns osäkert om det någonsin kommer.

Intel är nu herre på täppan tills något annat storbolag vill ta sig an dem, IBM eller någon liknande.

rent svammel, det är inga dödsryck, det har svängt konstant under dom 15 åren jag varit något sånär insatt i överklocknings-scenen, 486dx2-50@66mhz

Ena stunden har intel gjort bäst grejer och sedan amd och så har det svängt..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thermion
Tycker det låter mer eller mindre som AMD inte tänker konkurrera mot intel på något område.. det vi ser är dödsryckningar och en eventuell återgång till storhetstiden a'la Athlon kommer att bli mycket lång och det känns osäkert om det någonsin kommer.

Intel är nu herre på täppan tills något annat storbolag vill ta sig an dem, IBM eller någon liknande.

Sedan när har företag gått under för att de inte gör de absolut toppresterande produkterna? De kan väl fokusera på andra områden om de för tillfället inte har kapacitet att följa Intel hack i häl. Det finns andra kunder än de på detta forum, de som ser till andra egenskaper än snabbast tid i SuperPi eller ens vet vad överklockning är.

Permalänk

32nm lär nog bara bli skit till slut endå...

Permalänk
Medlem
Citat:

The Foundry Company kommer att introducera 32 nm-tillverkning under mitten av nästa år. Intel kommer redan i slutet av 2009 tillverka kretsar med den processen. Bättre tillverkningsteknik gör att kretsar kan tillverkas billigare, mindre och strömsnålare.

Det lustiga är ju ändå att AMD alltid är billigare i förhållande till prestanda. Eller har jag fel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
32nm lär nog bara bli skit till slut endå...

Fin kommentar, en bättre tillverkningsteknik blir säkert sååå dålig, bra tänkt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
32nm lär nog bara bli skit till slut endå...

ironi?

Klart att om 5 år så är 32nm 'skit' bara på något år så hade vi över 100-150nm och det tyckte folk var lite.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Näh jag syftar mer på att 32nm kommer att infinna sig i Intels server-processorer och några enstaka desktops med 6 processorkärnor (12 med HT) vilket blir... DYRT...?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deus
Det lustiga är ju ändå att AMD alltid är billigare i förhållande till prestanda. Eller har jag fel?

Det beror på hur man mäter, och inte är det väl så konstigt heller? Pris kan man sätta hur man vill (så länge man inte går med för stor förlust), så om du har rätt skulle det kunna vara så att intel passar på att ta betalt av dem som faktiskt är villiga att betala för extra prestanda.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klockan
Sedan när har företag gått under för att de inte gör de absolut toppresterande produkterna? De kan väl fokusera på andra områden om de för tillfället inte har kapacitet att följa Intel hack i häl. Det finns andra kunder än de på detta forum, de som ser till andra egenskaper än snabbast tid i SuperPi eller ens vet vad överklockning är.

precis, visst en i7 prolle för 10k är bättre än en phenom 2 för 2400, men, den presterar inte 4 gånger så bra, så enligt mig så har amd bäst prestanda /pris

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
precis, visst en i7 prolle för 10k är bättre än en phenom 2 för 2400, men, den presterar inte 4 gånger så bra, så enligt mig så har amd bäst prestanda /pris

Det är väl dock ingen som tänker så där egentligen; om i7 är fyra gånger så dyr men presterar dubbelt så bra kan den mycket väl vara värd sitt pris trots att ren prestanda/krona är lägre. Annars skulle man ju aldrig köpa något någorlunda modernt då man alltid skulle falla för gammalt skräp som skänkes bort.

Permalänk

Detta är fan jävligt illa. Det här betyder att Intel har monopol på high-end processorer. Och monopol är aldrig bra!

Permalänk
Medlem

Fortfarande Konsoller som sätter "grafik" standarden...

Visa signatur

Laptop: Apple MacBook Pro 16" M1 Pro | 16GB | 512GB
Stationär: Phanteks NV5 | i9 13900K | 32GB DDR5 6000 | Asus Prime Z790-AW | RTX 4090 | 4TB m2 SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
precis, visst en i7 prolle för 10k är bättre än en phenom 2 för 2400, men, den presterar inte 4 gånger så bra, så enligt mig så har amd bäst prestanda /pris

wow, skojjar du eller? Är det där din slutledningsförmåga till att amd har bättre pris/prestanda?

Jösses.
High end kommer alltid att kosta mer än budgetprollarna. Nu tar AMD helt bort det segmentet och focuserar på processorer som är 6-12 månader efter Intel. Det här är aldrig bra.

Förhoppningsvis så kommer det att finnas en bra konkurrens på det planet, alltså budget-medel planet. Men om AMD precis implementerar en ny teknik så finns det troubleshooting etc vilket förmodligen kommer att resultera i att Intel styr hela processorvärlden när det kommer till vanliga konsumenter.
Men som man säger, only time will tell.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macatonia
Detta är fan jävligt illa. Det här betyder att Intel har monopol på high-end processorer. Och monopol är aldrig bra!

Helt rätt.

Utvecklingskostnaderna för kommande teknologier kommer att öka och när Intel är ensam om att kunna erbjuda nya high-end produkter finns det inget som hindrar dom att ta ut vilka priser dom vill.
I slutändan blir det såklart vi konsumenter som blir lidande, vi kommer att få färre valmöjligheter, långsammare teknikutveckling och högre priser.

Tyvärr är ingen vändning i sikte heller, det här är ingen bransch man bara kan slå sig in i hur som helst. Förhoppningsvis kommer CPU:ns relevans att minska och mer vikt kommer att läggas på GPU, arkitektur, minne, bussar etc. där det fortfarande finns konkurrens.

Visa signatur

Antec P182 | i54670K | Noctua NH-U12 | A-Data DDR3 8GB | MSI GeForce GTX 760 2048MB TwinFrozr | Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macatonia
Detta är fan jävligt illa. Det här betyder att Intel har monopol på high-end processorer. Och monopol är aldrig bra!

AMD har dock inte konkurrerat särskillt mycket i den absoluta high-end klassen på ett tag, Men jag hoppas de blir som med nvidia vs ati att det inte skiljer särskilt mycket prestanda= bra priser och företagen slipper gå under

Dom lär ju spara mycket pengar på detta också.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

"Meyer säger att AMD aldrig varit först ut med en ny tillverkningsteknik, en strategi som visat sig fungera."

Aha, så det är därför det går så bra för AMD nu då.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kuzefix
AMD, har väll tillslut insätt att de aldrig kommer komma ifatt Intel

Vadå "till slut"? Vadå "aldrig hinna ifatt"?

Nyheten innehåller inga nya bud, utan bara en bekräftelse på att man kommer att fortsätta som man alltid gjort. D.v.s. man håller sig till den äldre processtekniken lite längre för att det helt enkelt blir bäst så. Det blir billigare och innebär färre risker.

Även under tiden 1999-2006 när AMD dominerade prestandamässigt så var det alltid Intel som kom med processorer på den nya processtekniken först, men det räckte inte för att konkurrera. Finns inget som säger att AMD inte skulle kunna slå Intel på fingrarna igen med en ny arkitektur, även om man ligger 6-12 månader efter i processtekniken.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
"Meyer säger att AMD aldrig varit först ut med en ny tillverkningsteknik, en strategi som visat sig fungera."

Aha, så det är därför det går så bra för AMD nu då.

bra att du tänker på P4 tiden också. Då sålde Intel fler cpuer än AMD trots att AMD alltid var bättre ändå

Permalänk
Medlem

Men när kommer program/spel som verkligen tar nytta av flera kärnor?
För mig som mest spelar o icke bryr mig om hur lång tid det tar för rar att göra sin grej eller vad jag får i olika testprogram så behövs ju inte en fet cpu bara den utnytjas ordentligt, gärna tillsammans med ett bra grafikkort eller två.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thermion
Tycker det låter mer eller mindre som AMD inte tänker konkurrera mot intel på något område.. det vi ser är dödsryckningar och en eventuell återgång till storhetstiden a'la Athlon kommer att bli mycket lång och det känns osäkert om det någonsin kommer.

Intel är nu herre på täppan tills något annat storbolag vill ta sig an dem, IBM eller någon liknande.

aye, håller med.

EDIT: enda anledningen till att de splittrade amd var väl att efterfrågan är så låg att fabrikerna går sysslolösa.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk

AMD kan konkurrera fint med sitt ATI. 48xx serien var en gigantisk hit och smått genialiskt på teknisk nivå. Så efter är inte AMD på allt =D

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SCORPIUS
Men när kommer program/spel som verkligen tar nytta av flera kärnor?
För mig som mest spelar o icke bryr mig om hur lång tid det tar för rar att göra sin grej eller vad jag får i olika testprogram så behövs ju inte en fet cpu bara den utnytjas ordentligt, gärna tillsammans med ett bra grafikkort eller två.

Håller med, min gamla AMD 4400+ x2 939 tickar bra i spel än, krävdes bara att köpa en HD4850 och slänga ut nVIDIA skräpet.

Jag behöver inget mer fast jag mest spelar med datorn, Fear 2 hacka inte ett skit.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quadspider
bra att du tänker på P4 tiden också. Då sålde Intel fler cpuer än AMD trots att AMD alltid var bättre ändå

Skönt att du läxade upp mig där!

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk

enligt AMD själva kan deras 65 nm-processorer konkurrera mot Intels 45 nm-processorer

skämtar dom?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
aye, håller med.

EDIT: enda anledningen till att de splittrade amd var väl att efterfrågan är så låg att fabrikerna går sysslolösa.

Anledningen till att de delades till AMD och TFC var för att få in mer kapital och öka hastigheten på övergångar mellan olika processteknologier. Dessutom öppnade det för beställningar från andra än AMD.

Tycker det är mycket domedagspropaganda som vanligt och som vanligt är den dåligt underbyggd.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

Införskaffade mig 300 st INTC på Nasdaq för några veckor sedan.. Jag myser vid varje nyhet som kommer ut om hur AMD inte klarar av kapitalism.

Visa signatur

i7 940 @ 3,5Ghz | Asus Rampage II extreme | 3x2gb 1600Mhz DDR3 | Radeon HD 4870 1Gb | 2Tb HDD | Cosmos 1000 | Windows 7

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns både för och nackdelar med att vara först ute med ny teknik.

När Intel gick från 130nm till 90nm med Prescott var det inte ett helt lyckat kliv och AMD kunde sälja billigare, snabbare och strömsnålare processorer trots "uråldrig" 130nm teknik. När AMD sen gick över till 90nm så gick det ganska smärtfritt.

Vid stora tillverkningsvolymer (intel) så tar man snabbare igen investeringskostnaderna för helt ny teknik jämfört med om man kör med mindre tillverkningsvolymer (TFC/AMD). Att hoppa på tåget ett halvår senare gör att andra fått ta kostnaderna för problem och inkörningskostnader vilket gör att man på det viset kan hålla låga priser trots att man inte ligger i helt i framkant.

Om man tror att ett monopol från Intels sida leder till billigare och bättre produkter så är man ganska fel ute. Men det kanske är några som vill betala runt 2000kr för en Celeron, 5k för en instegs I5 och runt 10k för en I7.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||