The Pirate Bay-rättegången: Dag 8

Permalänk
Melding Plague

The Pirate Bay-rättegången: Dag 8

I onsdagens rättegång har flera vittnen kallats till förhör, bland annat IFPI-ordföranden John Kennedy.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

"förhår"

OnT: roligt att följa dagarna.

Permalänk
Medlem

Lika kul som vanligt, hoppas utgången förändrar politiken och Svea Rikes lagar så det stänker om det. Hela rättegången är för övrigt tragisk, men samtidigt väldigt underhållande.

Blir förvånad om TPB blir fälld om man ser till Svea rikes lagar. Men som vi alla vet är det ju fler makter som står bakom denna rättegång än våra lagar.

Visa signatur

En dator blir aldrig som man tänkt sig

Permalänk
Medlem

Lät om en vettig dag, med relevant bevisframläggning och effektivt förnekande.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

Advokat Samuelson tar upp e-handelslagen som säger att den som tillhandahåller en tjänst för dataöverföring inte kan ta ansvar för vad användarna skickar.

Sundin säger att han inte håller med.

Sundin lilla, det är en lag. Vi skiter i om du håller med eller inte..
Känns som att detta avgör hela saken? Vad ska dom dömmas för?

Permalänk

Vilket j-a jippo alltså. ^^

Tänk ifall det idiotiska rättsväsendet kunde lägga den här tiden på något som gör någon NYTTA istället?

Permalänk
Citat:

Advokat Samuelson tar upp e-handelslagen som säger att den som tillhandahåller en tjänst för dataöverföring inte kan ta ansvar för vad användarna skickar. Sundin säger att han inte håller med.

Jag håller inte med om cpyrightlagen, betyder det att jag kan göra som jag vill? Eller syftar han på att han tolkar ehandelslagen annorlunda?

Permalänk
Medlem

Jag satt och lyssnade på rättegången innan lunch idag. Den där tolken dom hade borde ju inte få vara tolk. Han pratade ju varken bra svenska ELLER engelska. Det blev en massa konstiga missförstånd.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk

Blir en skön stund när man sätter sig och lyssnar på dagens klipp

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

SPARKA DEN JVLA TOLKEN! Hur usel får man vara på engelska och svenska? Hur tog han sig ur tolkskolan? Är det så begränsad budget tingsrätten har eller?

Med det sagt så kan man säga att herr Sundin förtjänar en spark i kulorna. Gäller din älskade copyrightlag gäller e-handelslagen också.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

Den spontana känsla jag fått efter att ha följt rättegången hittills är att den åklagande sidan brister något enormt i sin bevisning. De har inga källor för sina påståenden, en usel kunskap om bittorrent-tekniken och vet knappt vilken lag TPB ska 'fällas' för? Någon mer än jag som delar den känslan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snoppilev
Den spontana känsla jag fått efter att ha följt rättegången hittills är att den åklagande sidan brister något enormt i sin bevisning. De har inga källor för sina påståenden, en usel kunskap om bittorrent-tekniken och vet knappt vilken lag TPB ska 'fällas' för? Någon mer än jag som delar den känslan?

Just för att deras mål och påståenden bygger på spekulationer och inte några traditionellt tydliga lagar eller för den delen bevis. Statistik är inte ett bevis för förlust. De kan ta upp hur många olika beräkningsmodeller och teorier som helst i rätten men det förblir just spekulationer.

Även om de lyckas få igenom alla dessa godtyckliga spekulationer, så återstår därutöver att bevisa att TPB delar direkt ansvar för detta, och således är de som är skyldiga ersättning.

Det enda sättet TPB kan fällas är att skapa helt nya prejudikat både vad gäller förlustuppskattning och vem som kan anses ansvarig för brott, vilket skulle kunna sätta många andra i trubbel för andrahandslänksinnehåll och dylikt. Google är ett exempel. Framförallt så riskerar det att bli väldigt diffust vad som behövs för att åtala någon vid sådana situationer, samt vad konsekvensen blir.

Sådanna prejudikat skulle kunna starta en flodvåg av nya fall där verksamheter anser att ditten och datten är skyldiga si och så utan de bevis som historiskt, av goda skäl, krävts.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snoppilev
Den spontana känsla jag fått efter att ha följt rättegången hittills är att den åklagande sidan brister något enormt i sin bevisning. De har inga källor för sina påståenden, en usel kunskap om bittorrent-tekniken och vet knappt vilken lag TPB ska 'fällas' för? Någon mer än jag som delar den känslan?

Nej det är väldigt tydligt att dom göra rätt många stora missar. Dels är dom mycket dåligt förberedda med bevis. Dom är mycket inkompetenta vad gäller tekniken. Som grädde på moset är dom dessutom ohövliga mot rätten och pressar hela tiden ordförandens tålamod långt över bristningsgränsen. Har verkligen inte mediaindustrin råd med bättre?

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Sista förhöret gäller Per Sundin som är vd för Universal Music. Han beskriver hur piratkopieringen påverkat försäljningen av skivor. Per Sundin tar upp flera exempel, som Magnus Uggla, och visar hur hans skivförsäljning minskat de senaste åren.

Inte så att Magnus Ugglas musik har blivit sämre med åren kanske därför skivförsäljningen minskat?

Permalänk
Medlem

Är det någon som ska dömmas, så är det tolken...Han får betala skadestånd för sin usla översättning....Han borde spärras in istället...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
SPARKA DEN JVLA TOLKEN! Hur usel får man vara på engelska och svenska? Hur tog han sig ur tolkskolan? Är det så begränsad budget tingsrätten har eller?

Med det sagt så kan man säga att herr Sundin förtjänar en spark i kulorna. Gäller din älskade copyrightlag gäller e-handelslagen också.

Tolken var ju katastrofal, känns som om dom släpat in nån grönsakshandlare från torget i sista minuten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Browing
Inte så att hans musik har blivit sämre med åren kanske därför skivförsäljningen minskat?

hehe du menar hans 1 låt!

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

Jag är verkligen skeptisk till tolkningen av e-handelslagen, har svårt att tro att en person som tillåter barnporr på sin tjänst inte heller blir straffad för det. Samma sak gäller här. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20020562.HTM Står lite mer om denna lag här, har svårt att se vad den har med piratebay att göra.

Enligt all logik så ska piratebay fällas, dock så kan det vara så att torrent tekniken friar de. Eftersom man inte bevisa att en hel fil har laddats upp av en och samma person, så ställs då frågan, är det olagligt att dela med sig av en halv fil? Eller hur mycket av en fil ska du dela med dig innan det blir olagligt?

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

En av de åtalades advokater frågar hur skadeståndskravet kan motivera en kostnad på 222,55 kronor per film, när en lagligt nerladdad film värderas till 70 kronor. Ekengren svarar att det olagliga kopian inte har kopieringsskydd och att ett tillägg för förhandsvisning tillkommer.

Varför ska den kosta mer för att den inte har något kopieringsskydd?
Oavsett kopieringsskydd eller ej, så får man ju ändå inte kopiera den, så det spelar ju ingen roll.
Dumt att han menar att den ska kosta mer för något som den inte har.

Citat:

Nästa förhör är Ludwig Werner, som är styrelseordförande för IFPI i Sverige. Han säger att de vill ha 55-65 kronor för ett lagligt nerladdat album, och beskriver hur piratkopiering påverkat försäljningen..

Hur många låtar är det på det albumet? 3?
Lögn. Köper man låtar, så brukar de väl kosta 10+ kr.
Sen när han säger lagligt nerladdat album, så men han ett DRM-infekterat album som du inte kan lyssna på med din MP3 spelare eller mobiltelefon.

Citat:

Sista förhöret gäller Per Sundin som är vd för Universal Music. Han beskriver hur piratkopieringen påverkat försäljningen av skivor. Per Sundin tar upp flera exempel, som Magnus Uggla, och visar hur hans skivförsäljning minskat de senaste åren.

Magnus Uggla, lol?
Det finns väl ingen som ens laddar ner hans grejer.
Magnus Uggla har man ju inte hört någonting om på flera år...

Citat:

Advokat Samuelson tar upp e-handelslagen som säger att den som tillhandahåller en tjänst för dataöverföring inte kan ta ansvar för vad användarna skickar. Sundin säger att han inte håller med.

Vad är det Sundin inte håller med om? Lagen?

Permalänk
Avstängd

Musikindustrins advokater är ju patetiskt inkompetenta.
De stämmer en bittorrent tracker utan att veta någonting alls om bittorrent.

Permalänk
Medlem
Citat:

Per Sundin tar upp flera exempel, som Magnus Uggla, och visar hur hans skivförsäljning minskat de senaste åren.

Ööööö?

Så om folk äntligen fattar att Magnus Uggla har inte utvecklats som musiker sedan han spelade bög i "G – som i gemenskap" 1983.
Att dom äntligen har fattat att hans musik är för fjortisar.
Att det inte på något sätt är värt att köpa skiten enbart för att lyssna på någon förfest enbart p.g.a. att textn handlar om att man är kung i baren?

Ja, då är det p.g.a. att folk laddar ner musik olagligt som gör att skiten inte säljer längre.

Magnus Ugglas minskad försäljning har inte ett skit med att folk laddar ner.
Det handlar om att musiksmaken ändras genom tiderna.

"Diskoteken dödade dansbanden"
http://www.youtube.com/watch?v=PdjcSGo1hJg

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk

http://www.newsmill.se/artikel/2009/02/18/det-ar-skivobolagen...

Kollar man på den länken så får man höra lite vad en artist tycker om det hela.

"Jag är dock övertygad om att detta inte beror på nedladdningar."

"Som mindre artist tjänar man snarare på att fler upptäcker ens musik. Dessutom vill jag i det längsta framhärda att mängder av fans stödköper när de väl upptäckt musiken genom nedladdning"

"Ja är svaret, skivförsäljningen kanske inte sköt i höjden, men vi fick ett starkt underlag av människor som kom på våra spelningar, har hört talas om oss och en chans att bygga vårat varumärke."

Visa signatur

Intel Core i9 10900K | Gigabyte Z490 AORUS ELITE AC | Kingston 2x16GB DDR4 3600MHz CL 17 FURY | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC | Corsair Force MP600 1TB | Corsair Carbide 275Q | Corsair RM750X V2 750W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Browing
Inte så att Magnus Ugglas musik har blivit sämre med åren kanske därför skivförsäljningen minskat?

Näää, inte kan det väl vara så? Det har väl varit riktiga kalasplattor! (<---ironi...)

Kommentaren på slutet av förhöret med Ekengren idag "-Får man hälsa..." <--DET är Humor!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt

"Diskoteken dödade dansbanden"
http://www.youtube.com/watch?v=PdjcSGo1hJg

Bra exempel...Att det alldrig går in i huvudet på folk när detta upprepas gång på gång efter ny teknik o musik utvecklas....Undra vad nästa som kommer från mediaindustrin....

Permalänk

Det här är fan pinsamt om något.
Magnus Uggla? En aktuell artist vore ju relevant på något sätt, men Magnus Uggla? Av alla artister?

Visa signatur

And another thing... Y/N?

Permalänk
Medlem

Någon som vet när TPB ska få köra försvarstal? För vad jag läst än så länge verkar inte musikindustrin ha ett skit att komma med mer eller mindre. Inkompetenta så det skriker om det också verkar dom ju vara. (musik/film/spel industrins representanter alltså).

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Finns det någon länk till förhöret med Sundin?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Browing
Inte så att Magnus Ugglas musik har blivit sämre med åren kanske därför skivförsäljningen minskat?

Håller med!
Men här tycker jag att Per Sundin har fel. Man kan inte ta statistik på skivor då det är solklart att skivan säljs som bäst det året den lanseras, och att efterfrågan på den skivan minskar ju längre tiden går.
T.ex. det är väl ingen som säljer en madonna - skiva från 90- talet och förväntar sig att den skivan ska sälja lika bra år 2009?

Och som du säger Browing, Magnus Ugglas låtar har faktiskt blivit sämre och sämre

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk
Avstängd

Har ugglas nya plattor inte sålt så bra??
vilka plattor??

menar dom där sammlade hitts skiten han har spottat ut eller, för nån annan musik har han väll inte gjort, förutom tidlösa misstoner som pärlor för svin och hem till min balkång eller vad dom nu heter.

Kan dom inte ens ta fram några riktiga exempel på bra artister utan bara har föredettingar som inte kan sälja skivor "pga piratkopiering" undrar jag varför musikbranchen gav sig in i rättegången.

Och varför kan dom inte skaffa riktiga advokater och tolkar för.
mutade dom verkligen polisen med så mycket att dom inte har råd med bättre??

Permalänk
Medlem

Det finns faktiskt artister som har blivit kända tack vare piratkopiering.
Ta Basshunter t.ex.!

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300