"FakeRAID", mjukvaruraid, ja, RAID allmänt.

Permalänk
Medlem

"FakeRAID", mjukvaruraid, ja, RAID allmänt.

Ok, vad har folk för erfarenhet av olika RAID-varianter på Linux?
Jag sitter o läser om varianter som mjukvaru, hårdvaru och mittemellan (s.k. fakeraid, mest intels serie då den är vanlig&billig).

Grejen är att det vore nice att kunna installera Linux på en mirror som man kan sköta med minimalt strul och kunskaper, i fallet då en disk pajjar så ska man inte behöva göra så mycket mer än att byta den och boota, ev. be OSet att explicit bygga om speglingen. Men den bör kunna starta normalt utan större problem (som att peta runt i grub och installera extra paket från nåt media).

Har precis fått igång Fedora 10 på ett modernt moderkort med intelraid (bara för att se att det går), men det vore bra att ha en mer allmän metod att få detta att rulla, även om det blir kernel/dist-beroende av naturen tänker jag.

Provade också mjukvaruRAID, det gick att få till via part.programmet i installern, men blev aldrig helt på det klara hur jag ska synka upp drivar sen de separerats/bytts ut.

Erfarenheter/tips/länkar/synpunkter är välkomna!

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Vila i frid

Skippa fakeraid om du enbart ska köra Linux på datorn utan låt Linux hantera raid'andet åt dig. Enklast så. Fakeraid mha dmraid kan ge dig hjärnblödning när (inte om) det strular.

Permalänk
Medlem

Jo, poängen är väl störst om man kör både nåt Windows & Linux på samma diskar. Men jag har redan sett att många tycker det är är en dålig idé, utan att gå in på detaljer.

Letar eg. efter info som:
Detta är en bra idé, därför att a,b,c
Detta är en dålig idé, pga. att:...

Söker mest efter bra guider om hur man använder mjukvaruraid på ett vettigt sätt, felsöker och hanterar densamma.

Trots allt pajjar diskar oftare än diskkontrollers m.m, så RAID är inte så dumt.
Det ska ju va till servrar som kan köra år ut och år in utan större handpåläggning.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RHWarrior
Jo, poängen är väl störst om man kör både nåt Windows & Linux på samma diskar. Men jag har redan sett att många tycker det är är en dålig idé, utan att gå in på detaljer.

Letar eg. efter info som:
Detta är en bra idé, därför att a,b,c
Detta är en dålig idé, pga. att:...

Söker mest efter bra guider om hur man använder mjukvaruraid på ett vettigt sätt, felsöker och hanterar densamma.

Trots allt pajjar diskar oftare än diskkontrollers m.m, så RAID är inte så dumt.
Det ska ju va till servrar som kan köra år ut och år in utan större handpåläggning.

Har du kollat denna: http://tldp.org/HOWTO/Software-RAID-HOWTO.html

Jag har valt mjukvaruraid. Dels behöver jag aldrig bry mig om buggiga firmwares, att hålla koll på när sådana skall uppdateras osv, dels behöver jag aldrig bekymra mig om att tappa alla mina volymer om raidkortet pajjar/jag vill byta moderkort osv och jag inte hittar ngt med samma raid-firmware (osäker på om detta är ett problem i praktiken)
Dessutom får jag via OS:et reda på när en disk pajjar, vet inte hur det stödet ser ut om man kör HW raid i Linux.

Permalänk
Medlem

Att lära sig det viktiga (eller vad man ska söka efter) vad gäller mdadm går ganska kvickt. Klarar man manuell körning av Linux så är det en baggis.

Prestandaförlusten i mjukvaru-RAID är försumbar. Att skapa/återskapa/utöka arrayer tar kanske extra tid på en gammal dator. Med en flerkärnig processor och modern sydbrygga märks det sällan.

Mjukvaru-RAID för Linux kan kombineras med mjukvaru-RAID för Windows på samma diskar så länge de inte använder samma partitioner.

Slutligen är mjukvaru-RAID oberoende av diskkontrollers, firmwareuppgraderingar och annan hårdvara som kan sabba ens hårdvaru-RAID. Du kan köra mjukvaru-RAID på flera diskkontrollers, gamla diskettstationer, USB-minnen, grafikkortsminne eller i RAM om du så önskar.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Avstängd

Det finns ZFS till Linux med Fuse. Här är en lång tråd om hårdvaru raid jämfört med mjukvaru raid. Fördelar/nackdelar, etc.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...