DHCP hänger FreeBSD-installationen

Permalänk
Medlem

DHCP hänger FreeBSD-installationen

Hej. Jag har testat på linux i snart ett år och fick för några veckor sen för mig att testa på freeBSD och se vad det var för någonting, så för några dagar sedan brände jag helt enkelt ut en DVD-skiva. För att försäkra mig om att inte misslyckas totalt (som jag förövrigt är ganska duktig på) så körde jag igenom en installation i VirtualBox, och det fungerade hur bra som helst.

Nu var det alltså tänkt att installera det på "riktigt". Installationen fungerar hur bra som helst just till nätverksdelen då jag ska konfigurera nätverket. Väljer jag att köra DHCP på interfacet så låser sig installationen där. Ingenting händer, så jag får helt enkelt lov att starta om datorn med reset-knappen.
Om jag skippar att köra DHCP och sätta IP-adressen statiskt så fastnar installationen steget efter det. Vill ni ha specifik plats där installationen fastnar efter det så kan jag testa igen, har det tyvärr inte i minnet för tillfället.

Mitt nätverkskort är integrerat i moderkortet (två st) och jag har problem med DHCP i ett flertal linux-distar också. Väljer jag DHCP på andra interfacet så får jag sätta en statisk istället, dvs, den hittar ingen DHCP-server. Jag testade att hoppa in i FreeBSD-se kanalen på IRC, men det gav inte heller så mycket.

Är det någon som har koll på vad som kan vara fel, och kanske hur man kan lösa det? Det är helt klart någonting som spökar. Mitt moderkort är ett Asus P5N32-E SLI. Google hittar ingen speciell information om detta.

Alla typer av svar är uppskattade. Tack på förhand
/Daniel

Permalänk
Medlem

Låter nästan lite som när man försökte installera FreeBSD på tidiga versioner av VMware, det var ungefär samma problem, nätverkskortet hittades men så fort man försökte använda det tvärdog allt.

Skulle kunna gissa på att du har en senare revision av ditt nätverkskort än den freebsds drivrutiner stödjer. Om du inte redan gjort det så prova 7.1 eller 8.0 beta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nfm
Låter nästan lite som när man försökte installera FreeBSD på tidiga versioner av VMware, det var ungefär samma problem, nätverkskortet hittades men så fort man försökte använda det tvärdog allt.

Skulle kunna gissa på att du har en senare revision av ditt nätverkskort än den freebsds drivrutiner stödjer. Om du inte redan gjort det så prova 7.1 eller 8.0 beta.

Hej, och tack för ditt svar. Du kanske kan ha rätt. FreeBSD 7.1 är precis den installationen jag har utbränd, så det är den som krånglar.
8.0 kan vara värt att testa nu när jag ändå inte har någonting bättre för mig. Dock hittade jag ingen länk till den releasen. Har du möjligtvis någon aning vart jag kan finna den :)?

Tack så mycket
/Daniel

Permalänk
Medlem

Om du går på "Get FreeBSD" så finns det i menyn "snapshot releases" och där hittar du samma länk jag skrivit nedan.

ftp://ftp.freebsd.org/pub/FreeBSD/snapshots/200812

Permalänk
Medlem

Tack för svaret återigen. Jag har nu testat med 8.0-versionen också, men inga större framgångar dessvärre. Installationen hänger sig fortfarande vid "Searching for DHCP servers". Väljer statisk så fastnar det fortfarande efter några sekunder (efter jag valt bring up nfe0 dvs).

Väljer jag nfe1, där jag inte anslutit en kabel går det att sätta en statisk ip-adress utan att den hänger sig, och detta är ju för att ingenting är anslutet. Då pekar väl allt åt att installationen hänger sig när den försöker starta igång interfacet på något sätt. Finns det några andra saker jag kan testa för att se om det hjälper? Vore riktigt mysigt att få testa freeBSD.

Tack
/Daniel

Permalänk
Medlem
Citat:

Väljer jag nfe1, där jag inte anslutit en kabel går det att sätta en statisk ip-adress utan att den hänger sig, och detta är ju för att ingenting är anslutet.

Vad händer om du kopplar i en kabel i nfe1? Hänger den sig då?

Har du något annat nätverkskort du kan testa med? Ett gammalt PCI-kort t.ex.

Citat:

"Note that this driver has a long standing bug that is is instability of manual half-duplex media selection on certain hardwares (auto sensing media type should work for all cases, though). I still have no idea why it doesn't work on some hardwares. "

http://www.f.csce.kyushu-u.ac.jp/~shigeaki/software/freebsd-n...

Det verkar som om det finns vissa stabilitetsproblem med nfe-drivrutinen.

Prova att ställa in nätverkskortet på full-duplex, auto-select, och lite annat. Se om det hjälper.

Annars läs denna tråd: http://www.broadbandreports.com/forum/r20416807-FreeBSD-70-Re..., du är inte ensam om att ha problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mix_room
Vad händer om du kopplar i en kabel i nfe1? Hänger den sig då?

Har du något annat nätverkskort du kan testa med? Ett gammalt PCI-kort t.ex.

http://www.f.csce.kyushu-u.ac.jp/~shigeaki/software/freebsd-n...

Det verkar som om det finns vissa stabilitetsproblem med nfe-drivrutinen.

Prova att ställa in nätverkskortet på full-duplex, auto-select, och lite annat. Se om det hjälper.

Annars läs denna tråd: http://www.broadbandreports.com/forum/r20416807-FreeBSD-70-Re..., du är inte ensam om att ha problem.

Tack för svaret, uppskattat! Jag testade att koppla in i nfe1 och det är samma problem där. Felet gäller alltså bårda interfacen. Tyvärr har jag heller inget annat nätverkskort liggandes. Känns även ganska löjligt att köpa ett nytt när jag redan har ett för mycket
Vart ställer man in full-duplex på nätverkskortet? Det skulle jag kunna testa.
På den första sidan du länkade till så fanns det drivrutiner till "nfe". Men dessa har jag väl kanske ingen större nytta av eftersom jag inte ens lyckas installera systemet?

/Daniel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av woicer
[B]Tack för svaret, uppskattat! Jag testade att koppla in i nfe1 och det är samma problem där. Felet gäller alltså bårda interfacen.

Tyder ju på att det är något fel i drivrutinen.

Citat:

Tyvärr har jag heller inget annat nätverkskort liggandes. Känns även ganska löjligt att köpa ett nytt när jag redan har ett för mycket

Visst. Men du har säkert någon kompis som kan låna ut ett. Det är ju för att felsöka. Att ha ett annat kort är alltid bra.

Citat:

Vart ställer man in full-duplex på nätverkskortet? Det skulle jag kunna testa.

Tror att följande ska fungera:

ifconfig nfe0 mediaopt full-duplex ifconfig nfe0 mediaopt autoselect

Citat:

På den första sidan du länkade till så fanns det drivrutiner till "nfe". Men dessa har jag väl kanske ingen större nytta av eftersom jag inte ens lyckas installera systemet?

Sidan jag länkade till var allmän information om nfe-drivrutinen. Där stog även det jag citerade. Min tanke var att du kunde använda det som startplats för att leta efter mer information.

Som du ser är det inte bara du som har problem med det: http://www.freebsd.org/cgi/query-pr.cgi?pr=123429
Verkar heller inte som om det finns någon lösning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mix_room
Tyder ju på att det är något fel i drivrutinen.

Visst. Men du har säkert någon kompis som kan låna ut ett. Det är ju för att felsöka. Att ha ett annat kort är alltid bra.

Tror att följande ska fungera:

ifconfig nfe0 mediaopt full-duplex ifconfig nfe0 mediaopt autoselect

Sidan jag länkade till var allmän information om nfe-drivrutinen. Där stog även det jag citerade. Min tanke var att du kunde använda det som startplats för att leta efter mer information.

Som du ser är det inte bara du som har problem med det: http://www.freebsd.org/cgi/query-pr.cgi?pr=123429
Verkar heller inte som om det finns någon lösning.

Tack för ditt svar, återigen. Jes, du har rätt, det är aldrig fel. Möjligt att man får snegla på något inte allt för dyrt om jag inte lyckas med detta.

Angående ifconfig-kommandona, vars skriver jag in dem? Jag testade att byta till tty1 (kallas det så?) med ALT+2, där kunde jag dock inte skriva något utan det var bara en logg där jag kunde se vad som inträffade. Jag ska söka runt mer och se om någon har en lösning. Ju fler som har problemet, ju större chans kan det vara att någon har hittat en väg runt det hela.
Jag tackar så mycket annars.

/Daniel

Permalänk

Har haft ett liknande problem du beskriver. Antingen så finns inte drivrutiner för just ditt interface, eller är det en sak du kan testa.

Jag har varit tvungen att aktivera "Load Ethernet Adapter ROM" (något sånt, vet inte exakt) i BIOS förut, för att få det att fungera. Det är tydligen som ett litet Bios/ROM för nätverkskortet, och när det har laddats, kan Ubuntu/Debian/whatever hitta mitt kort igen. Har haft detta bekymmer på ett Gigabyte P35 DS3, faktiskt.

Kanske finns nåt på ditt Asus-kort också.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Angående ifconfig-kommandona, vars skriver jag in dem?

I kommandoraden, och som root.

Det lät på dig som om du kunde få en fungerande installation genom att inte ha nätverkssladden ikopplad. När du bootar din färdiga installation ska du få upp en kommandorads-prompt.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren igen! Kul att se hjälpsamt folk. Förlåt för sent svar. Lyckades förstöra det rejält och slutade med en ominstallation av Windows.
Googlah: Tyvärr hittade jag ingenting i BIOS om det. Det fanns ett ställe där du kunde välja aktivera/inaktivera de två interfacen, men det var redan korrekt inställda, dvs, aktiverade.

mix_room: Jag installerade som sagt FreeBSD och slutförde installationen utan internet (eller valde att köra det på nfe1 istället) och det gick bra. Problemet nu när jag vill köra dessa ifconfig-kommandon är att jag får upp:
ifconfig: SIOCGIFFLAGS : Device not configured

Jag testade med lite allt möjligt men lyckades inte hitta någon lösning. Kikade även igenom ett X antal google-lösningar, men inget löste detta. Nu har jag i alla fall FreeBSD installerat och kan därför testa diverse saker.

/Daniel

Permalänk
Medlem

Vad säger dmesg efter boot? dmesg | grep nfe då t.ex... skulle nog gissa vilt på att det finns två förvirrar stackars FreeBSD Kör nfe själv men bara ett inbyggt, och det är på ett gammalt (SocketA) moderkort så inte direkt relevant.

Edit: Testa också att stänga av ett av dom, om det går i BIOS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av woicer
mix_room: Jag installerade som sagt FreeBSD och slutförde installationen utan internet (eller valde att köra det på nfe1 istället) och det gick bra. Problemet nu när jag vill köra dessa ifconfig-kommandon är att jag får upp:
ifconfig: SIOCGIFFLAGS : Device not configured

Släng upp en outputen av ifconfig -a är du snäll.

Permalänk
Medlem

Jag ber återigen om ursäkt för sent svar. Jag fick lov att installera om FreeBSD igen på grund av ett ganska stort misstag, men nu ska det fungera utan problem (och fortfarande utan internet). Nu valde jag att skippa konfigurera ethernet i huvudtaget, så nu ska ingenting vara inställt.

Neco: Detta är resultatet av dmesg | grep nfe:

Citat:

nfe0: <NVIDIA nForce MCP55 Networking Adapter> port 0xec00-0xec07 mem 0xefffa000-0xefffafff,0xefff9000-0xefff90ff,0xefff8000-0xefff800f irq 23 at device 17.0 on pci0
miibus0: <MII bus> on nfe0
nfe0: Ethernet address: 00:1a:92:83:24:60
nfe0: [FILTER]
nfe0: [FILTER]
nfe0: [FILTER]
nfe0: [FILTER]
nfe0: [FILTER]
nfe0: [FILTER]
nfe0: [FILTER]
nfe0: [FILTER]

Jag har också stängt av nfe1 i BIOS nu, så det är endast nfe0 som ska fungera.

mix_room, här kommer ifconfig -a:

Citat:

fwe0: flags=8802<BROADCAST,SIMPLEX,MULTICAST> metric 0 mtu 1500
options=8<VLAN_MTU>
ether 02:11:d8:2b:8f:46
ch 1 dma -1
fwip0: flags=8802<BROADCAST,SIMPLEX,MULTICAST> metric 0 mtu 1500
lladdr 0.11.d8.0.1.2b.8f.46.a.2.ff.fe.0.0.0.0
nfe0: flags=8802<BROADCAST,SIMPLEX,MULTICAST> metric 0 mtu 1500
options=19b<RXCSUM,TXCSUM,VLAN_MTU,VLAN_HWTAGGING,VLAN_HWCSUM,TSO4>
ether 00:1a:92:83:24:60
media: Ethernet autoselect (1000baseTX <full-duplex,flag0,flag1>)
status: active
lo0: flags=8049<UP,LOOPBACK,RUNNING,MULTICAST> metric 0 mtu 16384
inet6 fe80::1%lo0 prefixlen 64 scopeid 0x4
inet6 ::1 prefixlen 128
inet 127.0.0.1 netmask 0xff000000

Jag får återigen tacka för era svar. Mycket uppskattat från min sida!
/Daniel

Permalänk
Medlem

Vad händer om du försöker sätta en ip-address manuellt?

ipconfig nfe0 192.168.1.100 netmask 255.255.255.0

Hänger sig maskinen då med? Om den gör det, så skulle jag anta att det är fel på drivrutinen. Antingen har de fixat den i FBSD 8.0, eller så kan jag inte hjälpa dig.

Permalänk
Medlem

Det gick tyvärr inte, fortfarande samma problem. Jag får tacka för era svar och meddela att jag nu ger upp. Finns ingen mening att försöka lösa något som jag själv inte har någon koll på, och när google ger noll. Möjligt att jag kan försöka i FreeBSD's forum också.
Tack för ert försök, mycket uppskattat
/Daniel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av woicer
Det gick tyvärr inte, fortfarande samma problem. Jag får tacka för era svar och meddela att jag nu ger upp. Finns ingen mening att försöka lösa något som jag själv inte har någon koll på, och när google ger noll. Möjligt att jag kan försöka i FreeBSD's forum också.
Tack för ert försök, mycket uppskattat
/Daniel

Om det hänger sig där är det någon specialare du har som inte nfe-drivern är kodad för skulle jag tro... även om den identifieras så dvs, så oavsett användning hänger den maskinen Att testa är CURRENT-8 eller eventuellt posta på nån lämplig freebsd-mailinglista och beskriva problemet med moderkortsspecifikation... dock kan det nog vara för mycket arbete, men skulle nog tro att det är något simpelt.

Permalänk
Medlem

OffTopic: Tänk om alla som bad om hjälp var såhär trevliga, vilken underbar värld det skulle vara.

Permalänk
Medlem

Eftersom du redan har provat med 8.0-CURRENT tycker jag att du kan posta till mailing listan direkt. freebsd-bugs borde vara den du ska använda. Försök att sammanställa en så pass komplett bild som du kan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Om det hänger sig där är det någon specialare du har som inte nfe-drivern är kodad för skulle jag tro... även om den identifieras så dvs, så oavsett användning hänger den maskinen Att testa är CURRENT-8 eller eventuellt posta på nån lämplig freebsd-mailinglista och beskriva problemet med moderkortsspecifikation... dock kan det nog vara för mycket arbete, men skulle nog tro att det är något simpelt.

Det är mycket möjligt. Kikade med en klasskompis som kört *BSD under ett bra tag och han hade inte heller några idéer. Han föreslog nytt nätverkskort. Kanske får bli ett sådant i framtiden. Känns som en mer stabil lösning. Men som jag skrev tidigare så känns det ändå rätt dumt när jag redan har två interface som SKA fungera. Jag ska testa slänga in ett inlägg i det svenska FreeBSD-forumet också. Att skicka ut i en mailinglista är nog något som inte kommer inträffa då min engelska är totalt värdelös. Blir snarare en komedi än ett inlägg.
Hehe, ja, du har helt rätt. Det är säkert bara ett kommando som behöver köras för att lösa det hela. Det brukar vara så
Tack för svaret

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mix_room
Eftersom du redan har provat med 8.0-CURRENT tycker jag att du kan posta till mailing listan direkt. freebsd-bugs borde vara den du ska använda. Försök att sammanställa en så pass komplett bild som du kan.

Som jag skrev ovanför så blir det nog ganska svårt, just för min engelska. Möjligt att man kan göra ett försök och få hjälp av någon som behärskar språket (och vet hur en mailinglista fungerar). Men men, blir väl, som sagt, att snegla mot ett nytt nätverkskort i framtiden. Tack tack.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av b3nnart
OffTopic: Tänk om alla som bad om hjälp var såhär trevliga, vilken underbar värld det skulle vara.

Självklart är jag tacksam för alla typer av svar jag får. Tacka dem istället

Permalänk
Hedersmedlem

Titta på begagnatmarknaden, ska du inte ha gigabitnätverk finns det märkeskort för några tior på tradera. Då slipper du ju "snegla" mot något kort, att lägga ut några hundra bara för att testa FreeBSD kan jag hålla med om är lite surt.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jag ska avsluta den här historian med ett lyckligt slut. Fick nog och traskade mig iväg till webhallen för att köpa ett nytt kort. Har slängt i det nu och det fungerar hur bra som helst, både under freeBSD och linux. Plånboken kanske inte är lika glad av dagens beslut, men det är säkert någonting man har nytta av i framtiden också. Tack för er som försökt tidigare i tråden!
/Daniel

Permalänk
Medlem

http://forums.freebsd.org/showthread.php?t=2702

Det är inte bara du som har liknande problem. Visserligen är han som skrev inlägget på FreeBSD forumet en idiot som inte kan förmulera en ordentlig fråga, men likväl.