Mystisk film visar nya Mac Mini

Permalänk
Melding Plague

Mystisk film visar nya Mac Mini

En film på Youtube sägs föreställa nästa version av Mac Mini.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Vem bryr sig?

Varje gång någon spekulerar om någon Apple produkt så alla Applefanboys börja tjata om det konstant hela tiden.

Permalänk

Känns ju lite konstigt om någon skulle börja bygga en 'ny' version av den bara för att bluffa. vvarför visar han inte undersidan tex?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Vem bryr sig?

Varje gång någon spekulerar om någon Apple produkt så alla Applefanboys börja tjata om det konstant hela tiden.

Du har aldrig funderat över varför det är på det sättet?

Jag skaffade min första mac för två år sen och jag har aldrig, aldrig, aldrig tidigare haft en dator som inte krånglat nånting på två år.

Är det kanske så att de faktiskt tillverkar produkter som har bra kvalitet?
(Att de är duktiga på design gör såklart inte saken sämre)

Permalänk
Medlem

Detta måste bara vara crap inget annat. Har själv iMac som förövrigt fungerar hyfsat och ser riktigt bra ut MEN senast idag hängde sig skiten när jag lirade C&C Generals bla. sen måste jag boota om datorn då den segar ner efter ca: 6 dagar. Använder datorn till musik/surf/torrent och lite spel ibland. Igen dator är felfri och att din mac har ALDRIG krånglat som du säger är bara bullshit. Vakna upp människa.

/K

Citat:

Ursprungligen inskrivet av patrik1982
Du har aldrig funderat över varför det är på det sättet?

Jag skaffade min första mac för två år sen och jag har aldrig, aldrig, aldrig tidigare haft en dator som inte krånglat nånting på två år.

Är det kanske så att de faktiskt tillverkar produkter som har bra kvalitet?
(Att de är duktiga på design gör såklart inte saken sämre)

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Har varit sugen på byta ut min TV dator mot en MacMini i över ett år, om denna utgåva får ett bra pris så är det nog dags. Tar emot lite att köpa intel, som jag inte haft sedan P1 förra årtusendet...

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av patrik1982
Du har aldrig funderat över varför det är på det sättet?

Jag skaffade min första mac för två år sen och jag har aldrig, aldrig, aldrig tidigare haft en dator som inte krånglat nånting på två år.

Är det kanske så att de faktiskt tillverkar produkter som har bra kvalitet?
(Att de är duktiga på design gör såklart inte saken sämre)

Jag gillar verkligen Apples produkter, var nära att köpa en MacBook i jul. Sen kom jag på att min Windowsdator bara kraschat två gånger på sju år, och det enda jag gör är att surfa och skriva på, och jag behöver inte ha den utanför dörren. Så deras marknadsföring är ju mycket bra om man vill ha något dyrt utan att ha behov av det. Kan tillägga att jag fortfarande vill ha en MacBook

Permalänk
Medlem

Samma här, jag skulle inte säga nej till en Macbook men samtidigt skulle jag inte kunna betala de där tusenlapparna extra för just designen. Jag har helt enkelt inget behov av bättre stabilitet (om nu MacOS råkar vara det) än min Debian-installation med en något sånär kvalite på hårdvara. Dock har jag sneglat ganska mycket på MacMini de senaste månaderna med tanke på att den skulle fungera utmärkt som vardagsrumsdator.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att nästa mac-mini kommer att baseras på Atom+nVidia. Så det ska bli kul o se vilket pris denna får.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Jag gissar på att nästa mac-mini kommer att baseras på Atom+nVidia. Så det ska bli kul o se vilket pris denna får.

Tvivlar starkt på det. Atom är alldeles för klen för att göra något, sedan kan man ju fråga sig varför Atom används öht.

Ultra Low Voltage C2D drar ungefär samma energimängd och ger mycket mer prestanda på köpet. Enda anledningen till atom är att det är billigt. Och det tror jag inte apple bryr sig om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av patrik1982
Du har aldrig funderat över varför det är på det sättet?

Jag skaffade min första mac för två år sen och jag har aldrig, aldrig, aldrig tidigare haft en dator som inte krånglat nånting på två år.

Är det kanske så att de faktiskt tillverkar produkter som har bra kvalitet?
(Att de är duktiga på design gör såklart inte saken sämre)

Min mor har haft 4st hem-pc från Compaq/HP en ny var 3e år. Ingen krånglade.

Är det så att "vanliga" tillverkare också kan tillverka produkter med bra kvalitet och anledningen till att fler PCs går sönder/syns mer bara är pga att 90% av världens datorer är en PC?(ja jag vet, PC är inte = Windows, men men)

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whiip
Min mor har haft 4st hem-pc från Compaq/HP en ny var 3e år. Ingen krånglade.

Är det så att "vanliga" tillverkare också kan tillverka produkter med bra kvalitet och anledningen till att fler PCs går sönder/syns mer bara är pga att 90% av världens datorer är en PC?(ja jag vet, PC är inte = Windows, men men)

Folk gör mer komplicerade grejor med sina PC helt enkelt. Macanvändarna kör bara iSometingortheother medan de som vill göra mer udda saker med sin dator köper en PC (eftersom de lösningarna inte ens finns till Mac). Inte konstigt att en dator laddad med fler program som gör mer "udda" saker kraschar oftare. Inte för att mina burkar kraschar så länge jag håller mig borta från flera flikar i IE med flash-annonser. Det är nog det enda som tagit ned nån av dem det senaste året. Men det händer å andra sidan en gång i veckan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av patrik1982

Är det kanske så att de faktiskt tillverkar produkter som har bra kvalitet?
(Att de är duktiga på design gör såklart inte saken sämre)

Nej, fel! Kan ju börja nämna att deras überhypade dunderphone blir rejält varm, det trodde jag inte men min kompis har nyss fått en och nu har jag bevis för att de inte bara gör bra saker. Sedan har den undermålig hårdvara och ej utbytbart batteri, WTF?!

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Folk gör mer komplicerade grejor med sina PC helt enkelt. Macanvändarna kör bara iSometingortheother medan de som vill göra mer udda saker med sin dator köper en PC (eftersom de lösningarna inte ens finns till Mac). Inte konstigt att en dator laddad med fler program som gör mer "udda" saker kraschar oftare. Inte för att mina burkar kraschar så länge jag håller mig borta från flera flikar i IE med flash-annonser. Det är nog det enda som tagit ned nån av dem det senaste året. Men det händer å andra sidan en gång i veckan.

Det var det dummaste jag hört.
PC-användarna kör bara IE och Office. Det är snarare så att dom som vill göra något udda köper en mac, som musik, film eller grafisk produktion.

Sen säger det ju en hel del om hur pålitligt Windows är om mängden program påverkar stabiliteten.

Fire_Ice: Det kanske är så att din kompis fått en trasig telefon? Ingen av de iPhones jag använt har blivit varm. Inbyggt batteri är ju supernice i de flesta fall, slipper fula luckor och grejer, och ärligt talat, folk byter inte batteri sin telefon. Undermålig hårdvara? Det är den bäst presterande telefonen på marknaden, vad skulle vara undermåligt med den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Det var det dummaste jag hört.
PC-användarna kör bara IE och Office. Det är snarare så att dom som vill göra något udda köper en mac, som musik, film eller grafisk produktion.

Sen säger det ju en hel del om hur pålitligt Windows är om mängden program påverkar stabiliteten.

Eftersom PC är så stort är det lite dumt att påstå att det är det enda folk gör med sin pc och jag är väldigt tveksam till att större delen av Mac-användarna använder sin Mac till musik, film etc.

Tjötet om att Windows är opålitligt och ostablit är så jävla löjligt, så lägg ner det, tack.

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Det var det dummaste jag hört.

Och du luktar illa.

Citat:

PC-användarna kör bara IE och Office. Det är snarare så att dom som vill göra något udda köper en mac, som musik, film eller grafisk produktion.

Sen säger det ju en hel del om hur pålitligt Windows är om mängden program påverkar stabiliteten.[...]

Mängden program påverkar stabiliteten i *alla* system. Det var sant på min första PDP, det är sant för z/os-burkarna på jobbet, det är sant i telefonen, det är sant för Windows, och det är sant för Mac.

Eller för att vara mer exakt så gäller det främst mängden "program" som är lite mer komplicerade än rena applikationer, dvs drivrutiner, shell extensions, allt som installeras i kärnan, etc.

Musik, film och grafisk produktion är i sig inte speciellt krävande applikationer (även om det ofta drar CPU och i viss mån I/O så det stänker), de är relativt enkla att isolera från operativsystemet och behöver inte integreras med något annat. Det gäller både den majoritet av användare av sådana program på PC eller den minoriteten som använder Mac.

Problemen uppstår när man har "kul" applikationer som kanske det där udda programmet som skrevs 1998 och som styr kassaapparaten (lycka till med att få ett Macprogram från -98 att rulla på en modern burk förresten...), loggningsprogrammet till den där pH-mätaren med IEEE-488 buss, eller för den delen något så mainstream som alla moderna och krävande spel. Eller alla j-a plugins av olika slag som folk installerar, program som installeras och avinstalleras fram och tillbaks. Eller kanske få en Mac att fungera som den skall i en AD-domän...

De Macanvändare jag känner använder inte sina datorer på det viset, utan med något undantag så kör de de "officiella" programmen på det "officiella" sättet.

Men inte för att det är nåt större fel på Mac. Om jag inte redan hade investerat en massa tid och energi i Wintel så skulle min första PC nog bli en Mac. Men jag har ju också råd att betala, och tycker att det är värt, en massa extra för snygg design. Eller nej förresten, det är för roligt med spel...

Och mamma och pappa skulle definitivt få en Mac, återigen om det inte vore för att jag inte kan hjälpa dem med den. Different strokes for different folks...

iPhone: Klart att det blir varm när man pratar i den - det blir ju alla telefoner. Klart det vore trevligt att kunna byta batteri när det pajjar efter ett tag. Jag gillar iPhonen skarpt och ser fram emot att få ta över sambons eftersom hon hellre vill gå tillbaks till sin Ericsson W880i (jag vet, galet ellre hur?), men den är på intet sätt perfekt.

Försök med ett mantra till frukost varje dag så skall du se att det fastnar efter några år: "ingenting är perfekt, inte ens produkter från Apple"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Det var det dummaste jag hört.
PC-användarna kör bara IE och Office. Det är snarare så att dom som vill göra något udda köper en mac, som musik, film eller grafisk produktion.

Sen säger det ju en hel del om hur pålitligt Windows är om mängden program påverkar stabiliteten.

Det DÄR var det dummaste jag hört.

Jag har nu under tre år gått på ett gymnasium där det enbart har funnits macar.
Emac, imacs och mac pro. Jag har främst använt Adobes programvaror. Dessa har fungerat skitdåligt rent ut sagt på dessa datorer. Även andra program som safari osv. har inte fungerat speciellt bra. Kraschade program minst en gång varje dag, mac os x motsvarighet till bluescreen of death har inte varit speciellt ovanligt heller.

Nu är väl jag inte den average mac användaren, utan jag tenderar att sträcka lite på gränserna för att utforska denna nya värld som en gammal windows-användare.

Men jag har använt min HP-laptop hemma och den är mycket mer stabilare att köra programmen på än skolans mac:ar. Nu har den varit igång i 24 dygn utan en tendens på att sega ner, och jag har både redigerat film i Premiere pro och After effects, hållt på med photoshop. Sluta tro så mycket om erat sketna OS!

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Mac .. Fina datorer det.

Fantastiska i rena UNIX miljöer.

Visa signatur

Mobile Work - MacBook Pro 16 M1 Max 64GB

Permalänk
Medlem

Om ni vill se skillnad på riktig och fejkad produkt kolla på denna:

http://www.youtube.com/watch?v=9BnLbv6QYcA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av patrik1982
Du har aldrig funderat över varför det är på det sättet?

Jag skaffade min första mac för två år sen och jag har aldrig, aldrig, aldrig tidigare haft en dator som inte krånglat nånting på två år.

Är det kanske så att de faktiskt tillverkar produkter som har bra kvalitet?
(Att de är duktiga på design gör såklart inte saken sämre)

Min bror fick byta ut 4st iMac för att skärmen inte höll måttet på dem. det var stora skiftningar i färg över skämytan. den 5:e var inte heller bra, men tillräckligt okej för att han inte skulle orka bry sig om att få den utbytt igen så han hade den ett tag tills han tröttnade och sålde den. Nu har han iofs åter igen en Mac (han gillar OSx), men en bärbar och han har köpt en extern skärm, av vettig kvalitet, som han använder när han sitter vid datorn hemma.

Och det är ju inte så att han är ensam om denna historia.

Så kvaliteten verkar väl vara sådär, skulle jag säga...

Permalänk
Medlem

dumbo: köpte han 20" eller 24"?

Permalänk
Medlem

Jag kommer faktiskt inte säkert ihåg vilken storlek det var, men jag har för mig att det var 20". Det var nog inte 3:e generationen av core2duo-mac:arna, utan 2:a. Jag vet inte om de även har bytt panel i generation 3...
Att man släpper ut så många "felaktiga" enheter talar ju, oavsett vilket, om att man antingen inte har tillräckligt högt ställda kvalitetskrav från början, eller att man har undermålig kvalitetskontroll. Att de bytte ut så många utan att orda tyder ju på det senare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Min bror fick byta ut 4st iMac för att skärmen inte höll måttet på dem. det var stora skiftningar i färg över skämytan. den 5:e var inte heller bra, men tillräckligt okej för att han inte skulle orka bry sig om att få den utbytt igen så han hade den ett tag tills han tröttnade och sålde den. Nu har han iofs åter igen en Mac (han gillar OSx), men en bärbar och han har köpt en extern skärm, av vettig kvalitet, som han använder när han sitter vid datorn hemma.

Och det är ju inte så att han är ensam om denna historia.

Så kvaliteten verkar väl vara sådär, skulle jag säga...

Detta är ett generellt problem med stora skärmar idag. Jag har samma erfarenhet av skärmen på imac 24" men också precis samma erfarenhet av Dells 24"-skärmar.

Färgskiftningar är här för att stanna med nuvarande skärmtekniker.

Sedan spelar märket på datorn ganska liten roll på kvaliteten när tex panelerna i skärmarna bara kommer från typ 2 olika fabriker, precis som hårddiskar och annan elektronik idag.

Permalänk
Medlem

Det är ju olika mycket av ett problem beroende på tillverkare (av skärmen och inte av panelen) och det tyder ju på att man har olika kvalitetskrav från start. Att man, som företag, inriktar sig mycket på folk som arbetar inom media osv och sedan levererar datorer med undermåliga skärmar säger väl en del. Har man den inriktningen borde man kanske prioritera annorlunda? En Mac kostar ju redan mycket mer i förhållande till prestanda, liksom, ska man inte då kunna vänta sig att få en vettig skärm ens?
Att det sedan är svårt att få en skärm helt felfri vad gäller detta är en sak, men om ett rött äpple ser rött ut i övre vänstra hörnet och orange i nedre högra...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig

Fire_Ice: Det kanske är så att din kompis fått en trasig telefon? Ingen av de iPhones jag använt har blivit varm. Inbyggt batteri är ju supernice i de flesta fall, slipper fula luckor och grejer, och ärligt talat, folk byter inte batteri sin telefon. Undermålig hårdvara? Det är den bäst presterande telefonen på marknaden, vad skulle vara undermåligt med den?

Nej den är nog hel, jag har själv inte känt på den men jag tror på hans ord Jag byter batterier i mina mobila enheter ibland för att få ännu bättre batteritid, eller så blir batteriet gammalt och då vill jag inte skicka in den på service.
Processor: Hyfsat klen/normal 412MHz
Grafik: Vanligt 3D chip
Kamera: Dålig 2MP utan flash
Skärm: Låg upplösning, dock reptålig
RAM: 128MB är inte så mycket
Utgångar: Ingen TV-ut
Övrigt: Varken MMS eller Videoinspelning är standard. Snygg.

Anledningen till att den presterar bra är för att den är überhypad och många utvecklar optimerad mjukvara för just den luren. Det enda som min Touch Pro är sämre på är spel annars så är Iphone sämre på allt som jag kan komma på just nu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson

iPhone: Klart att det blir varm när man pratar i den - det blir ju alla telefoner. Klart det vore trevligt att kunna byta batteri när det pajjar efter ett tag. Jag gillar iPhonen skarpt och ser fram emot att få ta över sambons eftersom hon hellre vill gå tillbaks till sin Ericsson W880i (jag vet, galet ellre hur?), men den är på intet sätt perfekt.

Den är även varm vid vanligt användande, tex spel och lite annat. Inte Brännande men som sagt så har jag inte känt på den.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Apples hårdvara (och prissättning) är ju bara för lustig, däremot är jag mycket nöjd med OSX - och de två behöver ju nödvändigtvis inte ha med varandra att göra. *host* OSx86 *host*

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Nej, fel! Kan ju börja nämna att deras überhypade dunderphone blir rejält varm, det trodde jag inte men min kompis har nyss fått en och nu har jag bevis för att de inte bara gör bra saker. Sedan har den undermålig hårdvara och ej utbytbart batteri, WTF?!

ser jag att det står att du påpekar att iPhone har undermålig hårdvara. heter du möjligtvis Steve Ballmer?

med tanke på att iphone har bättre prestanda än en PSP. så är ju ditt påstående skrattretande

Visa signatur

*Powemac g4 MDD 1ghz / 7000 rpm delta fläkt <3

Permalänk
Medlem

Fast de flesta nya Windows Mobile mobiler har ju ändå bättre hårdvara än iPhone, oavsett ifall iPhone är bättre än PSP eller inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice

Anledningen till att den presterar bra är för att den är überhypad och många utvecklar optimerad mjukvara för just den luren. Det enda som min Touch Pro är sämre på är spel annars så är Iphone sämre på allt som jag kan komma på just nu.

Inte för vara som sådan. Har en Touch som arbetstelefon, och jag har inte särskilt mycket positivt att säga om den.

* Värdelöst ljud
* Gränssnittet är inte särskilt bra (långsamt)
* Beröringsgränssnittet är inte särskilt bra
* Batteritid?

Edit: Det där med Iphone blir varm får du gärna berätta mer om... den jag införskaffade i december har jag inte haft några som helst värmeproblem med, och då ser jag på podcast fler gånger om dagen, samt lyssnar på musik nästan hela tiden.