Inget klockfrekvenskrig från AMD

Permalänk
Melding Plague

Inget klockfrekvenskrig från AMD

Advanced Micro Devices står fast vid strategin att fokusera på mellanklassen. Processortillverkaren kommer inte att konkurrera mot Intel med hjälp av högre klockfrekvenser.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Jahopp, det kanske är få som klockar bra.

Så om man köper sig ett exemplar, vilka frekvenser brukar dessa nå med luft/vatten?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123

Så om man köper sig ett exemplar, vilka frekvenser brukar dessa nå med luft/vatten?

Av det man läser i AMD-delen av forumet verkar de gå från 3.6-4.2.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

[i] Nu meddelar AMD att de inte kommer att inleda ett klockfrekvenskrig mot Intel. Processortillverkaren planerar inte heller att lansera någon tusendollarsprocessor, likt Intels Extreme Edition. [/B]

Är väl lite sorgset för dom allra värsta överklockarna, men för oss vanliga svenssons som inte lägger 10.000 på en CPU känns det varken eller tycker jag.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Tycker det låter bra. AMD har inte kapaciteten till att slå intel just nu. Och att då inleda en kapprustning kommer bara sluta med att det som idag är prestandasegment blir mellansegment, och mellansegment blir budget. Vilket innebär mycket mindre vinster på de delar av marknaden där AMDs yield ger flest processorer.

Permalänk
Medlem

Känns som ett bra beslut... jag skulle ändå tippa på att 85-95% av marknaden finns i dom lägre prisklasserna (under 1500:-) ändå. Är bättre att AMD kommer på fötterna igen sen kanske man kan försöka sig på något extremare.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 5 4650G - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - Dell U2515H - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk

Skönt =D får man se fler normalprissatta amd-prollar i framtiden då!

Permalänk
Medlem

Bra tänk av AMD. I dessa tider är highend inte särskillt intressant så de satsar på helt rätt marknad.

Permalänk
Medlem

Bra av amd, hur många köper egentligen det värsta? Se till och få lönsammare tillverkning med färre defekta processorer så blir jag helt nöjd.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Bra av amd, hur många köper egentligen det värsta? Se till och få lönsammare tillverkning med färre defekta processorer så blir jag helt nöjd.

Otroligt många köper det värsta. Finns ju entusiaster, fanatiker, kukförlängare och andra som bara vill.....ja, ha det värsta.

Har AMD varit bra någon gång förresten? Har inte riktigt följt kriget mellan AMD och Intel speciellt seriöst. Har hållt mig till Intel och aldrig fått en anledning till att byta bort något som fungerat perfekt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Segas+
Har AMD varit bra någon gång förresten? Har inte riktigt följt kriget mellan AMD och Intel speciellt seriöst. Har hållt mig till Intel och aldrig fått en anledning till att byta bort något som fungerat perfekt.

På tiden då det var p4a mot athlon så fanns det "ingenting" som var bättre med intel.. högre pris, varmare, långsammare.. saknar den tiden, men min athlon xp2400+ presterade relativt bra i 4 år så det var skönt

sen ang $1000 FX processor, black edition tycker jag verkar räcka långt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Japp AMD k7 600mhz hade samt var de kungarna då deras 1000mhz med AXIA stepping klockade 1450 med vanlig luftkylning (de flest fick dock 1350-1400mhz)

Visa signatur

Tävlar i drifting
shirunai.blogspot.com

Permalänk
Medlem

Hehe..
Sitter med en AMD 1700+ 1466@1833 funkar klockrent. Men det börjar nog bli dax att skaffa nåt lite värre tror jag. Vissa av de nya spelen funkar inte ens på lägsta.
Får bli en PhenomII & ett 4870X2 så man kan hänga med igen.

Intel, nja... neh skulle inte tro det...
AMD fan

Visa signatur

Dator 1: X-Infinity, Asus M4A785TD-V EVO, AMD PhenomII X2 555BE 3200@X4 3600, 2X2Gb Kingston 1333Mhz, Samsung F3 1Tb, Corsair VX550, XFX 5770 1Gb 850@925. 3DMark06 16686p
Reserv: Athlon 1466@1833, ASUS A7N8X nForce2, 3x 512Mb, Asus radeon 9600XT 128DDR, IBM/Hitachi 60Gb/2 + Hitachi 160Gb/8.

Permalänk
Medlem

En liten fråga. Varför översätter ni med google translate när det redan finns på engelska?
Det tyckte jag var lite lustigt

Men ontopic nu, tycker det är mycket bra av AMD att göra som de gör när det inte är så mycket klirr i kassan.
Klirra i kassan och då kan ni smiska Intel

Permalänk
Avstängd

Skulle gissa på ca 4år av de senaste 6-7åren så har amd legat bäst till istortsätt igenom hela registret av processorer

Stora delar av Athlon K7
Stora delar av Athlon XP
Då AMD athlon64 lanserades ända tom Core2

Först i slutet av athlon x2 serien då intel släpte sin core arkitektur kom intel förbi amd.

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tangentbord
På tiden då det var p4a mot athlon så fanns det "ingenting" som var bättre med intel.. högre pris, varmare, långsammare.. saknar den tiden, men min athlon xp2400+ presterade relativt bra i 4 år så det var skönt

sen ang $1000 FX processor, black edition tycker jag verkar räcka långt

EN ganska så BRA sak som var bättre med Intel då när AMD Athlon kom var ju att P4:an inte brann upp ifall kylfläkten stannade. Det är en ganska så ovärderlig funktion.

Jag hade en Athlon Thunderbird 1400 och råkade ut för det. >.< Sen fick de bli Intel hela tiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Segas+
Otroligt många köper det värsta. Finns ju entusiaster, fanatiker, kukförlängare och andra som bara vill.....ja, ha det värsta.

Har AMD varit bra någon gång förresten? Har inte riktigt följt kriget mellan AMD och Intel speciellt seriöst. Har hållt mig till Intel och aldrig fått en anledning till att byta bort något som fungerat perfekt.

Jag tror inte du har någon uppfattning om hur liten andel av datorkonsumenterna denna grupp är. Sweclockers och övriga hårdvaruforum är en försvinnande liten del av konsumenterna, se bara hur dåligt Corei7 har sålt trots att det inte finns någon match prestandamässigt. Glöm inte att Dell, HP mfl. säljer betydligt mer än komplett och övriga tillsammans.

Som övriga redan skrivit dominerade AMD i princip hela perioden från att Athlon K7 kom till lanseringen av Core2.

James_Exxo: Hur kunde du lyckas? Tar man bort cpu-kylaren under drift så får man faktiskt skylla sig själv. Jag klockade sönder min Athlon XP 1800 men då hade jag bara en 60 mm chassifläkt och orginalkylaren samt körde suicideclock @ 24/7 och då höll den ändå förhållandevis länge.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Segas+
Otroligt många köper det värsta. Finns ju entusiaster, fanatiker, kukförlängare och andra som bara vill.....ja, ha det värsta.

Har AMD varit bra någon gång förresten? Har inte riktigt följt kriget mellan AMD och Intel speciellt seriöst. Har hållt mig till Intel och aldrig fått en anledning till att byta bort något som fungerat perfekt.

AMD ledde större delen av 1999 - 2006. Alltså sju år, mot intels nuvarande ledning som varat i 2.5 år. Och då snackar vi, snabbare, svalare, stabiliare och billigare processorer från AMD. Intel hade problem med instabila moderkort och processorer som fick dras in när de pressade sig själva för hårt för att hänga med. Överhettningsproblem och processorer som klockade ner sig för att inte överhettas. Och då hade de ju sämre prestanda redan från början.

Köpte du Intel innan 2006 så är det mycket stor risk att du slängt pengar i sjön genom att betala mer för sämre grejer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av James_Exxo
EN ganska så BRA sak som var bättre med Intel då när AMD Athlon kom var ju att P4:an inte brann upp ifall kylfläkten stannade. Det är en ganska så ovärderlig funktion.

Jag hade en Athlon Thunderbird 1400 och råkade ut för det. >.< Sen fick de bli Intel hela tiden.

Det var en funktion som var en nödvändighet för att P4 skulle fungera. Den var tvungen att kunna throttla då den alldeles för ofta blev för varm. Dessutom integrerade AMD den funktionen i sina moderkort ungefär samtidigt som Intel. Men AMDs kompatibilitet med socket A gjorde att man ofta körde med sina gamla moderkort väldigt länge.

Dessutom har jag aldrig hört att en processor börjat brinna gör att fläkten stannat, den borde krascha långt innan dess. En annan sak om flänsen trillar av, men då har du slagit sönder grafikkort och moderkort ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
AMD ledde större delen av 1999 - 2006. Alltså sju år, mot intels nuvarande ledning som varat i 2.5 år. Och då snackar vi, snabbare, svalare, stabiliare och billigare processorer från AMD. Intel hade problem med instabila moderkort och processorer som fick dras in när de pressade sig själva för hårt för att hänga med. Överhettningsproblem och processorer som klockade ner sig för att inte överhettas. Och då hade de ju sämre prestanda redan från början.

Köpte du Intel innan 2006 så är det mycket stor risk att du slängt pengar i sjön genom att betala mer för sämre grejer.

Det var en funktion som var en nödvändighet för att P4 skulle fungera. Den var tvungen att kunna throttla då den alldeles för ofta blev för varm. Dessutom integrerade AMD den funktionen i sina moderkort ungefär samtidigt som Intel. Men AMDs kompatibilitet med socket A gjorde att man ofta körde med sina gamla moderkort väldigt länge.

Dessutom har jag aldrig hört att en processor börjat brinna gör att fläkten stannat, den borde krascha långt innan dess. En annan sak om flänsen trillar av, men då har du slagit sönder grafikkort och moderkort ändå.

Vad jag känner till så var "funktionen" ifråga helt enkelt så att AMD processorerna saknade en intern diod för att hålla koll på temperaturen.

Något som alla nya AMD processorer sedan dess haft.

Permalänk
Medlem

En stor fördel med AMD när det gäller överklockning är att man kan köpa processorer med multiplikatorn upplåst uppåt, det gör klockandet betydligt enklare eftersom man slipper klocka hela systemet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Intel hade problem med instabila moderkort och processorer som fick dras in när de pressade sig själva för hårt för att hänga med. Överhettningsproblem och processorer som klockade ner sig för att inte överhettas. Och då hade de ju sämre prestanda redan från början.

Och då är det verkligen illa, AMDs Palomino serie var inte heller svala men hade mindre problem än P4an. Dock kommer jag ihåg att moderkortstillverkare hade problem med vissa chip till amd också, nforce serien var stabilast enligt min erfarenhet men de är ju knappast något föredöme idag så frågan är om de någonsin var så bra.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Haha, lite löjligt!

AMDs uttalande om att det "inte skulle bli ett klockningskrig".
Klart som fanken det inte blir krig när AMD inte har nå't att kriga med...
Skall dom dra jämnt mot Intel så måste dom ha flytande helium.... fniss.

Tyckte att Intel Northwood 1.8A-3.06 var rätt så jämbördiga med dito AMD xp xxxx+, men före det(from. ca 2000) och efter det(tills C2D) så var AMD rätt sköna. Gillade t-breds överklockbarhet skarpt.
Intel trampade rejält i klaveret med hela P4 architekturen och insisterade på SDram till början, största felsteget var väl ändå RAMBus. Dom fortsatte klanta sig med Prescott.
Haha, när intelfolket började köpa laptop CPU:er för spelprestandan var det riktigt komiskt.

Det är bara hoppas AMD kommer tebax i matchen.

Hitintills har jag bara köpt 2 CPU:er jag ångrat. Köpte en 3gigs prescott och en AMD Socket754 3000+
Mina favoriter har varit Celeron300A, T-bred 1800+, 3,0 NWood
Skall testa C2D 4300, 6750, 8500 nu. Muahahaha.

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem

Tycker det är smart av AMD, det gäller att sälja där man tjänar pengar & det är sällan toppprocessorerna står för volymerna.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av James_Exxo
EN ganska så BRA sak som var bättre med Intel då när AMD Athlon kom var ju att P4:an inte brann upp ifall kylfläkten stannade. Det är en ganska så ovärderlig funktion.

Jag hade en Athlon Thunderbird 1400 och råkade ut för det. >.< Sen fick de bli Intel hela tiden.

Det hände min Athlon 1GHzare när jag höll på att klocka den till 1200 och däromkring. Men det resulterade bara i att Windows hängde sig. Efter att ha låtit den svalna från sina 100 grader (enl. moderkortet) och monterat på en annan fläkt så funkade den fint, faktum är att den datorn fortf. används idag till kontorsarbete. Utan fläns däremot så kanske den hade hållit sämre, vem vet, men det var mest Tomshardware som lekte med sånt för att provocera.

Iofs. var ju 1400MHz-aren en värsting på spillvärme, vi döpte polarens dator till Ringhals 3 pga. den.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Avstängd

AMD gör helt rätt, processorn har sprungit ifrån grafikkorten var gäller prestanda. 99% av ebfolkningen har ingen användning för den snabbaste. Ett system med en mellanklassens cpu och ett riktigt bra grafikkort presterar inte långt ifrån en värstingcpu med samma grafikkort. så varför försöka utöka klyftan, satsa på att göra processorerna svalare och billigare istället tills grafikkorten har kommit ikapp.

Permalänk
Medlem

tycker också att AMD gör rätt med den här strategin. blir en stationär maskin med en Phenom II X3 kombinerat med 4GB ram, ett nvidia 260gtx å ett trevligt FW ljudkort snart för min del iaf. sen klarar jag mej ett bra tag har inte de absolut högsta kraven längre då jag knappt spelar. men när jag väl spelar så får det gärna flyta på. sitter annars mest med reason å Live! 7 å skruvar fram oljud.

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tangentbord
På tiden då det var p4a mot athlon så fanns det "ingenting" som var bättre med intel.. högre pris, varmare, långsammare.. saknar den tiden, men min athlon xp2400+ presterade relativt bra i 4 år så det var skönt

sen ang $1000 FX processor, black edition tycker jag verkar räcka långt

Jag kan nog inte hålla med om att athlon xp var snabbare än p4. en 3200+ ahtlon var därimot lika snabb i mycket som en 3.2 ghz p4. Ahtlon 3200+ kostade väl dock sådär 3000 kr mindre än 3.2 intel om jag inte minns fel.

När 64an sedan kom då körde amd över intel i allt utom i video / musik redigerings program

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Rent omsättningsmässigt antagligen ett smart val, men det säljs nog en del processorer bara för att det märket har just den värsta. Det är jävligt bra reklam att ha prestanda tronen.

Om Intels värsting är snabbast måste ju alla intels prollar vara bättre än AMD Tror det är många med halv koll som resonerar så, eller köper en intel bräda bara för att i alla fall kunna drömma om att uppgradera till värstingen.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
James_Exxo: Hur kunde du lyckas? Tar man bort cpu-kylaren under drift så får man faktiskt skylla sig själv. Jag klockade sönder min Athlon XP 1800 men då hade jag bara en 60 mm chassifläkt och orginalkylaren samt körde suicideclock @ 24/7 och då höll den ändå förhållandevis länge.

Jadu... det kan jag hålla med om. Finns det någon som ÄR dum nog att ta BORT cpukylningen när datorn är IGÅNG? Att killen i den här videon gör det är en sak: http://www.youtube.com/watch?v=cCmai6Q9DoM ... det är ju för o visa vad som händer "Intel vs AMD".

Det som hände för mig var att "cpufläkten" DOG... och det är ju tyvärr inte något som man kan hjälpa. Speciellt inte när det händer under den tid då man inte är i närheten av datorn.

Idag så har ju (alla?) processorerna inbyggda skydd mot överhettning. Dessutom så finns det ju inställningar i BIOS på moderkorten för att skydda datorn när FLÄKTAR inte fungerar heller.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frek
Vad jag känner till så var "funktionen" ifråga helt enkelt så att AMD processorerna saknade en intern diod för att hålla koll på temperaturen.

Något som alla nya AMD processorer sedan dess haft.

Och palomino hade en sån diod också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paxmax99
AMDs uttalande om att det "inte skulle bli ett klockningskrig".
Klart som fanken det inte blir krig när AMD inte har nå't att kriga med...
Skall dom dra jämnt mot Intel så måste dom ha flytande helium.... fniss.

Tyckte att Intel Northwood 1.8A-3.06 var rätt så jämbördiga med dito AMD xp xxxx+, men före det(from. ca 2000) och efter det(tills C2D) så var AMD rätt sköna. Gillade t-breds överklockbarhet skarpt.
Intel trampade rejält i klaveret med hela P4 architekturen och insisterade på SDram till början, största felsteget var väl ändå RAMBus. Dom fortsatte klanta sig med Prescott.
Haha, när intelfolket började köpa laptop CPU:er för spelprestandan var det riktigt komiskt.

Det är bara hoppas AMD kommer tebax i matchen.

Hitintills har jag bara köpt 2 CPU:er jag ångrat. Köpte en 3gigs prescott och en AMD Socket754 3000+
Mina favoriter har varit Celeron300A, T-bred 1800+, 3,0 NWood
Skall testa C2D 4300, 6750, 8500 nu. Muahahaha.

Fast NW-A var inget vidare alls. Var ju inte helt ovanligt att gamla T-bird 1400 kunde slå NW-A i 2GHz.