The Pirate Bay-rättegången: Dag 5

Permalänk
Melding Plague

The Pirate Bay-rättegången: Dag 5

Förhören med de åtalade fortsätter. Både Peter Sunde och Carl Lundström får förklara hur de är inblandade i verksamheten.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

kul läsning

Visa signatur

pff

Permalänk

Kan även tillägga att en av de åtalade har även knutits till en stöld på Dalaskolan i Bromölla år 2002. Detta genom DNA. Han slog sönder rutan och stal x antal skol-datorer.

Visa signatur

| eVGA 790i Ultra | E8400@4ghz | Peltier/Vatten-hybrid CPU kylning (ST=20°) | 9800GX2(X2) | 2GB Cellshock DDR3@2ghz | Modded-P190 | 150gb Raptor (2 sectors) | Vista Ultimate x64+XP Pro x86 |

Permalänk
Medlem

rättegången ÄR politisk

Permalänk
Medlem

surfat runt lite ang ämnet och kalle anka rättegång är vad det är...

Visa signatur

[System] |Crosshair lll formula | BEx4 955 3.2Ghz | HD 6870 | 8gig ddr3 | X25-M 80gig G2 | 2x1TB | Antec 1200 | Corsair 650W | 24' '+ 24'' | win7 x64
[Laptop TimlineX 4820] 14'' | 5650 | i7

Permalänk
Medlem

Stöld av skoldatorer? Verkar ganska irrelevant när det gäller upphosvrättsbrott.
Någon tog det uppenbarligen på allvar om de besvärade sig med ett dna test..

Visa signatur

[Jag har coola grejer, jag lovar!]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LF_Spawn
Stöld av skoldatorer? Verkar ganska irrelevant när det gäller upphosvrättsbrott.
Någon tog det uppenbarligen på allvar om de besvärade sig med ett dna test..

Jo, jävligt irrelevant faktiskt. Men det verkar som dom vill fälla dessa killarna till varje pris...

Visa signatur

| eVGA 790i Ultra | E8400@4ghz | Peltier/Vatten-hybrid CPU kylning (ST=20°) | 9800GX2(X2) | 2GB Cellshock DDR3@2ghz | Modded-P190 | 150gb Raptor (2 sectors) | Vista Ultimate x64+XP Pro x86 |

Permalänk
Medlem

Om de verkligen ville fälla grabbarna borde de kanske anlitat ett lite bättre åklagar-team

Visa signatur

| Intel i5 3770K @ 4.2 Ghz | Evo 212 | 24 GB 2400Mhz RAM | MSI GTX 1080 Ti | Corsair HX620W |

| Intel i7 4770 | Evo 212 | 32 GB RAM | GTX 970 |

Permalänk
Medlem

Jag har lyssnat live varje dag...Har hela tiden undrat varför de tar upp deras personliga politiska åsikt...Är de åtalde för vad de tycker och har utalat sig i media och till folket...? Trodde vi har Yttrandefrihet här i sverige..Varför är de då så intreserae av det..Det politiska måste de lägga ner direkt..För det handlar inte om det...

Tycker det börjar likna mer och mer en häxjakt...

Permalänk

Är det bara jag som tycker trovärdigheten hos de åklagade är väldigt lågt? Det känns ju som de nekar till något de inte har en chans att kunna neka till. Som att de inte har några åsikter om upphovsrätts material tex. Att talet den ena av personen hade strax efter razian bara var en uppläsning av en text någon hade skrivit osv osv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

lyssnade efter lunch, och det kändes väll som att det inte gick så bra för lundström, han verkar definitivt vara mer involverad än vad som sagts.

Kändes som han blev påkommen med handen i kakburken när dem presenterade "bevisen" på att han fått 8.2%, precis som avtalet som "inte gick igenom" sa att han skulle få.

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

Syftet med att plocka fram deras politiska åsikt är ju för att de hela tiden hävdar att det inte var deras intentioner bidra till piratskapen.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmiDonk
Jag har lyssnat live varje dag...Har hela tiden undrat varför de tar upp deras personliga politiska åsikt...Är de åtalde för vad de tycker och har utalat sig i media och till folket...? Trodde vi har Yttrandefrihet här i sverige..Varför är de då så intreserae av det..Det politiska måste de lägga ner direkt..För det handlar inte om det...

Tycker det börjar likna mer och mer en häxjakt...

För att bevisa deras uppsåt med THP bl.a. var att folk skulle sprida upphovsrättskyddat material. Om de inte kan bevisa detta så blir det svårt att fälla dem för medhjälp.

Nå undra om de på rättegången har hört talas om uttrycket golare? För jag tycker de berättar lite väl mycket vad andra har sagt och gjort. Likaså varför låta all mail ligga öppna helt okrypterade? För det är ju typ det enda som åklagaren pratar om.

Ni som hörde rättegången, hur och vem kom in på datorstölden?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Ni som hörde rättegången, hur och vem kom in på datorstölden?

Jag har lyssnat varje dag, och såvitt jag vet så har det inte nämnts i rättssalen alls.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av millepromille
Är det bara jag som tycker trovärdigheten hos de åklagade är väldigt lågt? Det känns ju som de nekar till något de inte har en chans att kunna neka till. Som att de inte har några åsikter om upphovsrätts material tex. Att talet den ena av personen hade strax efter razian bara var en uppläsning av en text någon hade skrivit osv osv.

Hållet med fullständigt, förutom deras blånekande så säger dom saker som ofta går emot vad dom sagt tidigare. Dom verkar inte ha någon större koll på läget alls.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Någon som vet var man kan lyssna på dagens rättegång?

Permalänk
Medlem

Sunde var klar och tydlig samt verbalt välsmord.
Lundström lät som en sluddrande alkis men förståbar och fungerade.
Danovsky begick diverse rättvidrigheter men fick stå tillbaka.
Wadsted framstår igen som helt inkompetent och inte för fram något relevant alls (borde inte miljardmedia ha råd med något bättre?)
Roswall är mest tråkig och ger ingenting.
Gamle Altin visar var skåpet ska stå mot Danovsky som försöker kringå rättvis behandling och lägger till okända handlingar. Det tyckte inte Altin om.
Samuelsson är som vanligt skarpast med kommentaren "Alla handlingar ni tjuvhåller på och tänker överrumpla med måste upp före förhöret."

Numer finns den under veckan legendariska kommentaren även på wiki:
http://en.wikipedia.org/wiki/King_kong_defense

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naton
Någon som vet var man kan lyssna på dagens rättegång?

Det ska nog kunnas laddas ner på SR

http://www.sr.se/sida/gruppsida.aspx?ProgramId=3402&grupp=691...

Permalänk
Avstängd

Nog är det en politisk rättegång alltid.

Och den kommer som direkt resultat av politiska påtryckningar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Nog är det en politisk rättegång alltid.

Och den kommer som direkt resultat av politiska påtryckningar.

Stämmer nog helt vad du säger när man läser vad de politiska åsikterna är när man tittar vad de skriver om detta på nätet..

Stötte på detta också.. Tycker det stämmer väldigt väl..

"Piratjägarlagen öppnar för hot och utpressning: "Vi ska inte jaga en hel ungdomsgeneration", lovade moderaterna inför valet 2006. Två år senare är det precis vad regeringen försöker göra - med en piratjägarlag som ska öppna för mediabolagen att registrera, hota och utpressa fildelare i alla åldrar, skriver vänsterpartiets fildelningsexpert Mikael von Knorring."

Permalänk
Medlem

Piratidealismen är långt borta hos Pirate bays grundare, de skyller ifrån sig till höger och vänster, och ingen är ansvarig för någonting. Så är det när det väl kommer till kritan.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fisk
Piratidealismen är långt borta hos Pirate bays grundare, de skyller ifrån sig till höger och vänster, och ingen är ansvarig för någonting. Så är det när det väl kommer till kritan.

Vem kan klandra dem. Det handlar ju inte direkt om något litet straff, hade det varit snack om 20-40k i böter, sure då kanske dem hade stått upp för vad dem tror på, men över 100 miljoner? Tror inte många ställer sig upp för vad dem tror på om det betyder att dem är skuldsatta för resten av sitt liv även om dem så skulle vinna miljoner på triss

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fisk
Piratidealismen är långt borta hos Pirate bays grundare, de skyller ifrån sig till höger och vänster, och ingen är ansvarig för någonting. Så är det när det väl kommer till kritan.

Detta är en (ska vara) juridisk rättegång och inte en politisk. Finns ingen anledning att stoltsera med sina egna åsikter.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Wadsted framstår igen som helt inkompetent och inte för fram något relevant alls (borde inte miljardmedia ha råd med något bättre?)

Jag har tänkt på detta också efter att ha strölyssnat litet då och då på direktsändningarna från rättegången. Hennes tonfall är helt likgiltigt och ointresserat vilket inte passar sig alls i en rättegång som till stor del är politisk och som många vanliga människor följer och inte en vanlig "tråkig" rättegång där två företag har stämt varandra eller nåt liknande. Hennes förtroendekapital är nu helt som bortblåst. Danowsky framstår nu som det enda hoppet för den onda sidan för Rosvall och Ponten kommer aldrig att vara i närheten av att kvittera ut ett jedisvärd.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk

Det var ju spännande med denna rättegång i början men när dom efter fem hela dagar i princip bara har snackat lite så har man tappat intresset... Fast det är väl såhär det är...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
Jag har tänkt på detta också efter att ha strölyssnat litet då och då på direktsändningarna från rättegången. Hennes tonfall är helt likgiltigt och ointresserat vilket inte passar sig alls i en rättegång som till stor del är politisk och som många vanliga människor följer och inte en vanlig "tråkig" rättegång där två företag har stämt varandra eller nåt liknande. Hennes förtroendekapital är nu helt som bortblåst. Danowsky framstår nu som det enda hoppet för den onda sidan för Rosvall och Ponten kommer aldrig att vara i närheten av att kvittera ut ett jedisvärd.

Danowsky är bra aggresiv, men jag tycker inte att han känns särskilt farlig han heller, även om han försöker låta så. Hans efterforskningar tycks inte vara de bästa (jag gillade när anakata(?) läxade upp honom om att > i mail betyder att texten är citerad ) samt att han mest framstår som irriterande i sina försök att få dem att säga nåt dumt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag har varit en "lurker" på sweclockers rätt länge men nu kan jag inte låta bli att kommentera diskussionen som försiggår om Pirate Bay-rättegången.

Jag misstänker att jag är dubbelt så gammal som de flesta här, men jag är uppväxt i en miljö där det var en självklarhet att betala för sig. Hade man inte råd så sparade man. Det var inte tal om att förse sig av produkter eller tjänster utan att betala. Om man inte ville vara kriminell.

När jag läser de här inläggen blir får jag kalla kårar. Det är ingen tvekan om att en solklar majoritet av de som diskuterar här verkar ha den uppfattningen att det (1) är helt OK med fildelning av upphovsrättsskyddat material, och (2) att snorungarna bakom TPB bör bli frikända.

Det är självklart att om det inte kan bevisas att TPB-gänget brutit mot lagen, kan de inte fällas. Hur det blir med det vet vi inte än.

Men hur är det med den moraliska aspekten av det hela? Är det verkligen så att en majoritet av den IT-intresserade/användande befolkningen i Sverige faktiskt tycker att det är OK att sno åt sig av verk som man inte kan eller vill betala för?

I så fall är det verkligen tragiskt. Vad f-n har hänt med förmågan att se skillnad på rätt och fel?

/politby

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joppes
surfat runt lite ang ämnet och kalle anka rättegång är vad det är...

Det är snarare du som är ett skämt när du inte ens har lyssnat på rättegången.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fisk
Piratidealismen är långt borta hos Pirate bays grundare, de skyller ifrån sig till höger och vänster, och ingen är ansvarig för någonting. Så är det när det väl kommer till kritan.

Just det. Den vanliga svenska sjukan - allt är alltid någon annans fel. Ta ansvar för sina egna handlingar? Näe - inte i Sverige. Suck.

/politby

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av politby
Jag har varit en "lurker" på sweclockers rätt länge men nu kan jag inte låta bli att kommentera diskussionen som försiggår om Pirate Bay-rättegången.

Jag misstänker att jag är dubbelt så gammal som de flesta här, men jag är uppväxt i en miljö där det var en självklarhet att betala för sig. Hade man inte råd så sparade man. Det var inte tal om att förse sig av produkter eller tjänster utan att betala. Om man inte ville vara kriminell.

När jag läser de här inläggen blir får jag kalla kårar. Det är ingen tvekan om att en solklar majoritet av de som diskuterar här verkar ha den uppfattningen att det (1) är helt OK med fildelning av upphovsrättsskyddat material, och (2) att snorungarna bakom TPB bör bli frikända.

Det är självklart att om det inte kan bevisas att TPB-gänget brutit mot lagen, kan de inte fällas. Hur det blir med det vet vi inte än.

Men hur är det med den moraliska aspekten av det hela? Är det verkligen så att en majoritet av den IT-intresserade/användande befolkningen i Sverige faktiskt tycker att det är OK att sno åt sig av verk som man inte kan eller vill betala för?

I så fall är det verkligen tragiskt. Vad f-n har hänt med förmågan att se skillnad på rätt och fel?

/politby

Vad spelar det för roll om man laddar ner när man inte kan betala för det? Skiv/film/spelbolagen förlorar inga pengar eftersom man ändå inte skulle ha köpt det. De tjänar snarare på det eftersom artisten/filmen/spelet får större uppmärksamhet. Så det är moraliskt rätt att ladda ner eftersom man då hjälper dem.