OCZ Vertex testad

Permalänk
Avstängd

OCZ Vertex testad

Som sagt OCZ Vertex retail versionen är testad och recensionen hittar ni här: http://www.pcper.com/article.php?aid=670&type=expert&pid=1

Priser är 60GB=$199, 120GB=$399 och 250GB=829 $

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

väldigt intressant, kliar i mina fingrar av "vill ha" begär, men väntar nog på ytterligare kommentarer från användare innan jag köper

Permalänk

Se där, det var visst inte helt fel av mig att vara förbehållsam med att rekommendera Vertex. Enligt OCZ ska det iof vara en stor skillnad beroende på vilken firmware man använder så det är möjligt att de kan undvika ännu en "flopp"; det har varit på tal i OCZ's egna supportforum om att erbjuda två olika firmware - en optimerad för operativsystem (de lär iof kalla det för "server use") och en optimerad för lagring/mft (de lär säkert kalla detta för "normal use" eller "desktop"), där firmware optimerad för operativsystem/server ska kunna prestera 1500+ 4k random write till ett pris av halva överföringshastighet för väldigt stora filer. [Edit: Tydligen ska man behöva öppna upp den fysiska enheten för att kunna flasha till ny firmware, dvs man måste bryta förseglingen och förlora garantin, så jag vet inte hur/om det här ska fungera IRL]. Iom att OCZ uppenbarligen har stora problem med att få firmware stabil samt presterande skulle jag kalla recensonen för en förhandstitt, och inte nödvändigtvis en definitiv recension på den kommande produkten, jag har läst ngnstans att Anandtech ska recensera den färdiga produkten när/om den nu dyker upp.

I sann OCZ-anda släpper de i samma veva information om den kommande Summit, som ser ut att lova det Vertex en gång lovade (skulle iof sätta ett frågetecken på hur prestanda påverkas med tiden, deras korta test gav här mersmak). Förhoppningsvis rör det sig om en "enkel rebranding" där det enda OCZ gör är att (a) uppdatera firmware så den presenterar sig som OCZ Summit och (b) sätta en ny klisterlapp på utsidan, förhoppningsvis får vi då se den i butik så fort Samsung väl är färdiga med den, vem vet, kanske skulle den t.o.m. kunna dyka upp innan Vertex.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
[Edit: Tydligen ska man behöva öppna upp den fysiska enheten för att kunna flasha till ny firmware, dvs man måste bryta förseglingen och förlora garantin, så jag vet inte hur/om det här ska fungera IRL].

Läser man vidare i tråden så finner man dessa två uttalanden:

Citat:

Did i say if you flash FW10 you have no warranty? i said its under debate because as it stands if you open the drive you lose warranty. Key words here UNDER DEBATE.

Citat:

Just because we have to open it at this time does not mean an application could not flash it without the need to open it.

Återstår att se hur det slutar.

Permalänk
Medlem

Ja givetvis måste de optimera prestandan så att den passar den stora massan, dvs en vanlig dator, där det surfas spelas på etc.

Enligt inlägg på OCZ så kan man läsa att de kan få ner Vertex till 85MBps och små IOps upp till 2500, fast det ger antagligen inte optimal prestanda för persondatorer.

Precis som hos vanliga hårddiskar så måste man anpassa bla cache algoritmer, för SSD's är det än mer komplicerat, för ett specifikt access mönster.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Hur kan man hylla denna?
Ser ingen extrem förbättring på några punkter.

Intels X25-M presterar ju bättre som funnits ett tag nu.

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se