Intel stämmer Nvidia

Permalänk
Melding Plague

Intel stämmer Nvidia

Intel har dragit Nvidia inför rätta. Dispyten gäller om Nvidia har rätt att tillverka styrkretsar till kommande Nehalemprocessorer.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

haha nvidia

Visa signatur

Dator: MSI GeForce GTX 580 Twin Frozr II,corsair 4 GB,WD blue 640GB,C2Q 9550,microsoft intellimouse 3,logitech G15, logitech x-53,Corsair HS1,Samsung 2253BW,Silver Power 750Wm,Silverstone FT02.

"Time lost is time... not spent!" - HuskyStarcraft

Permalänk
Medlem

Om jag förstod det rätt så vill alltså inte Intel att nvidia ska tillverka kretsar till i7osv? Om så fall så lär ju intel gå lite halvback då många väljer Nvidia före ATI tex och då kanske väljer ett lite klenare men billigare system med phenomII istället^^

Märks att dom vill "sänka" varandra på olika sätt hela tiden men som sagt folk gillar Nvidia och kommer ju fortf köpa deras kort^^

Säg till om jag fattat detta fel nu

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk

Hahaha men jag tycker nvidia och intel ska samsas istället och gadda ihop sig mot ati/amd??

Permalänk
Avstängd

lol, död åt tyranena!

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem

Vad löjligt.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Det där va väll lite små fjolligt ialf..

Permalänk

konstigt haha

Permalänk
Avstängd

Vi vet ju inte vad som står i avtalet, så man ska nog spara på kommentarerna.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Hjälpsam

Hoppas att Nvidia får rätt i den här frågan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Det är väll inte mer än rätt att intel tar nvidia inför rätta.

Permalänk
Medlem

Det börjar väl tryna i Intels kassa kanske

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Sorgligt om det inte kommer några Nvidiakretsar.. X58 är ju trevligt, bortsett från att den bara har 36 PCIe-linor. M.a.o. kan man få max x16/x8/x8 i tri-SLI/Crossfire t.ex. Det är rätt b..

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Jag gillar verkligen inte nvidias moderkort men det måste finnas konkurrens även inom Corei5 så jag hoppas inte de lyckas få bort nvidia.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Avstängd

Nvidia försvinner inte om Intel får rätt, de tvingas däremot köpa en ny licens.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Om nvidia inte skulle tillverka kretsar till i7 skulle inte jag bli ledsen iaf. Deras styrkretsar har väl alltid fått jättepisk av intels styrkretsar? Syftar främst på klocka. SLI får ju nu användas med intels styrkrets så det är ju lungt.

Jag vill i alla fall inte ha något skit som det står nvidia på.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timpO
Om jag förstod det rätt så vill alltså inte Intel att nvidia ska tillverka kretsar till i7osv? Om så fall så lär ju intel gå lite halvback då många väljer Nvidia före ATI tex och då kanske väljer ett lite klenare men billigare system med phenomII istället^^

Märks att dom vill "sänka" varandra på olika sätt hela tiden men som sagt folk gillar Nvidia och kommer ju fortf köpa deras kort^^

Säg till om jag fattat detta fel nu

Nu förstår jag inte dig riktigt eftersom ATi inte tillverkar några styrkretsar till I7, eller har jag helt fel?

Permalänk
Medlem

Trodde att nVidia borde fått en förnyad licens iom att Intel fick SLi... uppenbarligen inte.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrStalker
Trodde att nVidia borde fått en förnyad licens iom att Intel fick SLi... uppenbarligen inte.

Precis..

Skulle det funka om Intel köpte upp nVIDIA eller om dom två gick ihop ? Eller är det några löjliga lagar som skulle kunna stopppa det?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Ni tänker för långt nu...

Nvidia tar ju betalt för att Intel ska få ha SLI-stöd på sina moderkort. Självklart vill Intel ta betalt (i form av en licens) för att nvidia ska få tillverka chipsets till deras cpuer (precis som att AMD har en x86 Licens). Gäller inte nuvarande licens så måste Nvidia skaffa en ny. Låter ju snarare som att nvidia är taskiga då man kräver Intel på pengar för SLI-stödet men man vill själv inte betala något för en licens till chipset-tillverkning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuperNova
Ni tänker för långt nu...

Nvidia tar ju betalt för att Intel ska få ha SLI-stöd på sina moderkort. Självklart vill Intel ta betalt (i form av en licens) för att nvidia ska få tillverka chipsets till deras cpuer (precis som att AMD har en x86 Licens). Gäller inte nuvarande licens så måste Nvidia skaffa en ny. Låter ju snarare som att nvidia är taskiga då man kräver Intel på pengar för SLI-stödet men man vill själv inte betala något för en licens till chipset-tillverkning.

Precis, nVidia vill ha tillgång till Intels teknik (QPI) gratis samtidigt som de vill att Intel ska betala för deras teknik (SLI). Utökad konkurrens är bra för konsumenterna men här tycker jag faktiskt att nVidia förtjänar att förlora.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EoZ
Om nvidia inte skulle tillverka kretsar till i7 skulle inte jag bli ledsen iaf. Deras styrkretsar har väl alltid fått jättepisk av intels styrkretsar? Syftar främst på klocka. SLI får ju nu användas med intels styrkrets så det är ju lungt.

Jag vill i alla fall inte ha något skit som det står nvidia på.

Det är nForce baserade moderkort som är kända för att nå extrema klockfrekvenser, speciellt höga minnesfrekvenser

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
Precis, nVidia vill ha tillgång till Intels teknik (QPI) gratis samtidigt som de vill att Intel ska betala för deras teknik (SLI). Utökad konkurrens är bra för konsumenterna men här tycker jag faktiskt att nVidia förtjänar att förlora.

Samtidigt sitter ju Intel på andra rättigheter som t.ex. x86 som Amd måste betala för att få använda och hindrar andra företag från att konkurrera med dem så jag tycker att även om de egentligen har rätt så skulle det inte göra mig något om de förlorade lite extra pengar. Nvidia har ju en ständigt minskande andel och har drabbats av HD4XXX serien vad det gäller grafikkort så det måste ju göra allt i sin makt för att få pengar.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Smart och stämma någon i redan 'hårda' tider.. De jävlans jänkarna ska alltid vara stört bäst och 'vackrast' de djävlas bara med allt och alla. hoppas verkligen Nvida vinner det.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Enligt Intel gäller inte licensen längre eftersom Nehalem har en integrerad minneskontroller. Nvidia måste därför skaffa en ny licens.

Vad spelar det för roll om Nehalem har en integrerad minneskontroller? Vad har det med saken att göra?

Och är det verkligen smart av Intel att stämma Nvidia?
Intel vill nog säkerligen licensiera SLI av Nvidia.
Intel skulle knappast vara så glada om Nvidia bara licenserade SLI till AMD, får då skulle alla som vilja köra SLI köpa AMD processorer.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Det börjar väl tryna i Intels kassa kanske

Jo, ett företag som inte visat röda siffror på 22-23 år har säkert lite tajt i plånboken...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Vad spelar det för roll om Nehalem har en integrerad minneskontroller? Vad har det med saken att göra?

nVidia har en licens för FSB, men i7 använder QPI.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Och är det verkligen smart av Intel att stämma Nvidia?
Intel vill nog säkerligen licensiera SLI av Nvidia.
Intel skulle knappast vara så glada om Nvidia bara licenserade SLI till AMD, får då skulle alla som vilja köra SLI köpa AMD processorer.

Jag tror att stämningen till stor del är en "hämnd" p.g.a. nVidias agerande mot Intel, bl.a. hela grejjen med att moderkort för Intelprocessorer måste innehålla en speciell SLI-krets för att SLI ska fungera (som inte har någon nyttig funktion whatsoever utan bara fungerar som ett artificiellt hinder) som nVidia tar bra betalt för.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
Jag tror att stämningen till stor del är en "hämnd" p.g.a. nVidias agerande mot Intel, bl.a. hela grejjen med att moderkort för Intelprocessorer måste innehålla en speciell SLI-krets för att SLI ska fungera (som inte har någon nyttig funktion whatsoever utan bara fungerar som ett artificiellt hinder) som nVidia tar bra betalt för.

För att inte tala om alla föraktfulla uttalanden om Larrabee

Permalänk
Medlem

Egentligen spelar det ingen roll. För ingen vill ha Nvidias styrkretsar ändå..
Så mycket problem som man haft med dem..

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Egentligen spelar det ingen roll. För ingen vill ha Nvidias styrkretsar ändå..
Så mycket problem som man haft med dem..

Fördelen är ju dock att priserna på Intels chipset sjunker om konkurrensen utökas.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.